Мост - Индекс
Мост - Претплата
Фикрет Ибричић: Аутопортрет [Повећај]

Индекс · Нови број · Архива · Тражи · Инфо · Линкови
Редакција · Претплата · Контакт

Број 183 (94 - нова серија)

Година XXX фебруар/вељача 2005.

Latinica · Ћирилица · Transliteration

Претходна · Садржај · Наредна

Шемсудин Златко Сердаревић
Куповина земљишта за синагогу

Мостарске богомоље као знамења
мултирелигијског живота града Мостара (3)

1. дио из броја 180 (91 - нова серија)
2. дио из броја 181 (92 - нова серија)

Лука Грђић Бјелокосић такође спомиње стару Православну цркву која се налази повише града.

Он наводи да је саграђена, односно темељито обновљена 1833. године, да су јој димензије 13,19 X 9,3 метра и да се осим црквеног прага на улазу налази „осам стуба док се сиђе у цркву“. Камене степенице су рађене полукружно а по њему је посљедњи полукружни степеник дугачак 6,5 метара. „На све стубе може стати више свијета него у саму цркву“, пише Бјелокосић желећи да укаже на величину степеника, али у сваком случају молитвени простор је био далеко већи него површина степеника. Он износи драгоцјен податак како је пријашња дотрајала црква саграђена на простору једне мале ћелијице „и на кући некакве бабе каравлашке“ која је простор уступила да би заузврат од Српске црквене општине изградила једну малу кућицу одмах уз црквену авлију. На једној старој разгледници са мотивом српске Школе под кошћелама, коју посједује писац овог текста, јасно се види једна мала кућица поред југозападног ћошка ограђеног каменог зида старе цркве, на позицији гдје је данас челична капија кроз коју се иде на гробље. Може се претпоставити да је управо то њена кућа коју јој је Црквена општина изградила. За вријеме живота она је ту кућицу завјештала Црквеној општини и у њој је након њене смрти становао подворник. Занимљиво је да нико није забиљежио име ове добротворке тако да се није могао пронаћи ни њен гроб на сусједном гробљу. Бјелокосић пише да су Бјелушине искључиво српско православна махала и да је све до аустријске окупације (1878. г.) кирија од кутње у тој махали била највећа. У дворишту цркве на сјеверном зиду налази се девет малих ниша за свијеће. Распоређене су у четири неједнаке групе које чине један два и два пута по три отвора. У дворишту су засађене двије маслине од којих се једна коју су посадили Ратко Пејановић и Ређо, а из Грчке ју је донио владика Атанасије Јефтић. Другу је својевремено посадио протојереј ставрофор Данило М. Реповић поред свога гроба који се налази у дворишту иза цркве.

Захваљујући мостарском пароху Страхињи Јањићу успјели смо дешифровати текст изнад улазних врата у цркву који гласи: „С Божијом заповијешћу и високо допуштењем нашега цара обнови се овај храм Рождества пресвете Богородице с великим трудом и ревношћу херцеговачког митрополита господина Јосифа и трудом и милостињом свих православних ктитора и приложника 1833. (изгребана година) септембра.“

Пронашли смо податак да је својевремено, или прецизније 1988. године прву фазу адаптације Старе православне цркве урадио Републички завод за заштиту споменика културе преко Регионалног завода Херцеговине у Мостару, док су другу фазу адаптације обавили заједничким снагама републички завод и РО Стари град Мостар, с тим што је дио средстава обезбиједила Скупштина општине Мостар.

Крајем 1995. године приликом рашчишћавања остатака цркве пронађена је оштећена камена трпеза коју је клесар Адем Каљанац повезао бетоном и оставио је на поду у олтарском простору. Приликом друге фазе реконструкције цркве, по ријечима Ратка Пејановића који је био ангажован на рашчишћавању материјала, трпеза је пренешена у бараку поред цркве. То је вријеме када су непознати починиоци, након што је црква прекривена кровом, и у њој се почеле одржавати литургије, покушали провалити у цркву кроз свјетларнике на крову али нису успјели јер је кров био обложен даском. Потом су обили врата, украли пар икона и нетрагом нестали. Двије Бошњакиње су убрзо пронашле двије иконе у порушеној гробници у Новом православном гробљу и донијеле их у кућу Пејановића. Десетак икона у Кујунџилуку су пронашли службеници МУП-а Мостар и вратили их цркви. Тони Фоли, службеник Европске администрације у Мостару (ЕУАМ), правни савјетник у тој администрацији, иначе грчки амбасадор Зепос и Пејановић су сакупили новац од којих су направљена, по узору на ранија, двоја метална врата за цркву како би се објекат обезбиједио. Ковану браву за главна врата цркве Пејановић је пренио са своје старе куће која са налазила на Доњем путу (улица НХ Лаце Захировића). У тој кући су некад живјеле калуђерице и у једној ниши у источном зиду је био олтар обложен храстовим дрветом док је чеони дио био сав у орнаментима, виновом лозом и крстом у централном дијелу. Према казивању Анте Гармаза, секретара предузећа Дом кућа је крајем шездесетих година била стара 386 година што значи да је толико била стара поменута брава са оригиналним кључем. Како ју је Пејановић приликом селења, заједно са два звекира, скинуо и сачувао био је у прилици да све то сада угради у нове металне канате улазних врата Старе православне цркве. Сами кров је рађен три пута пошто камена плоча није квалитетно постављана. Посљедњи пут је претходно изливена бетонска плоча а по њој су постављене камене плоче.

Богато декорисана крстача Кир Ананија митрополита херцеговачког

Богато декорисана крстача Кир Ананија митрополита херцеговачког

У дворишту цркве, лијево од улаза, налазе се гробови црквених достојанственика са необично лијепо декорисаним крстачама и исклесаним текстовима у плитком рељефу. Дешифровали смо их захваљујући разумијевању и помоћи Данила Павловића, игумана манастира Житомислић.

Ћирилични текст на крстачи са полулоптастим изданцима на краковима (први до улазних врата):

„ИНЦ (Исус Назарећанин цар јудејски), ИН НК, Л: М: Х: Р: Б: А: (раб) 1829: 18 јунија овдје почива госпођа… Михајловича мати преосвештенога господина митрополита светохерцеговачког, буди јој вјечнаја радост.“ Текст је исклесан око крста добивеног двокраком таласастом бордуром која се на врху завршава са три грозда грожђа, на краковима крста су три цвјетна украса а у дну је у кружницу уписана Давидова шестокрака звијезда. Предња страна гробног оквира је богато украшена са синусоидалном кривом и цвјетним декорацијама са три поља у којима су двије вазе са цвијећем док централна садржи храм са троја врата и великим крстом на централном кубету кога придржавају двије птице.

У сусједном гробу су двије крстаче једна прислоњена на другу. Кракови немају полулоптасте изданке као на претходној крстачи. На десном је уклесан ћирилични текст:

„ИНЦИ (Исус Назаречанин цар јудејски) Раб Овдје почива раб божији преосвјештени господин Кир Ананија митрополит светохерцеговачки буди њему вјечна радост и блажени покој представи се по… 1802 године мјесеца јануара 9.“

Три крака крстаче завршавају тролистом и иницијалима на хоризонталним крацима ИСХС док је вертикални горњи са симболом сунца. Доњи крај садржи мјесец са звијездом, Давидову звијезду и Адамов гроб.

Трећа крстача садржи текст:

ИНЦИ (Исус Назаречанин цар јудејски) ИС-ХС Овдје почива преосвештени господин Кир Волентије митрополит херцеговачки буди њему вјечна радост представи се года 1763 на вјечни…“

Иза ових гробова је посљедњи са крстачом и текстом:

ИНЦ (Исус Назаречанин цар јудејски) + И:Н:Н:К: Л:М:Л: Раба 1837: марта 16 овдје почива ет раб божији преподобни јеромонах Кир Сарафион Анђелопо протосинђел херцеговачки родом из Сифне буди му вечна радост и блажени покој.“

Оригинални текст на крстачи Протосинђела Анђелопоља

Оригинални текст на крстачи Протосинђела Анђелопоља

У дешифровању овог текста поред игумана Павловића помогао ми је потомак ове породице Мили Панић син Миле рођене Анђелопољ који је породичну крстачу патинирао и тиме постигао бољу читљивост слова.

У наосу цркве на каменом поду налази се квадратични амвон са орнаментима геометријског карактера. Сличан је амвону храма у Житомислићу и представља изузетно лијеп и успјешно ријешен украс. На источном зиду цркве налазе се два окулуса у облику розете. У горњој розети су четири поља која дају крст, док доња садржи једанаест отвора у облику цвијетних латица у тордираној лаужници. На западној фасади су трокутасто распоређена три окулуса са отворима у облику крста.

Синагога у Бранковцу

Први трагови о постојању јеврејских заједница у нашој земљи потичу из средине XVI вијека. То су били јужнословенски Јевреји Сефарди потомци избјеглица из Шпаније и Португала и Ашкенази из сјеверне и средње Европе. Ови посљедњи су доселили у БиХ након аустроугарске окупације. Прогон Јевреја из Шпаније започео је декретом краља Фердинанда и краљице Изабеле у XV вијеку. Уточиште су нашли у османској царевини а у нашу земљу су дошли преко Цариграда, Софије и Солуна. Увидјевши да му недостаје добрих трговаца и пословних људи, султан Бајазит је наредио локалним властима да их срдачно прихвате. Године 1655. они живе само у Сарајеву. Цивилноправни и друштвени положај Јевреја у БиХ био је регулисан бератом султана Абдул Меџида из 1840. године којим је именован врховни рабин у Босни. Као што је османска царевина одобравала изградњу православних и католичких богомоља тако је поступала и са синагогама и јеврејским школама. У другој половини XVI вијека у Мостар се населио један трговац који се звао Мојсије Кузин, ту је живио до 1570. године а у Сарајево се преселио послије 1579. године. У путописном штиву Енглеза Џона Вилкинсона који је посјетио Херцеговину 1844. године налазимо податке о Јеврејима у нашем граду. Према његовој процјени Мостар броји 7300 душа од чега су тројица Јевреја.

Француски путописац С. Бујон који је путовао кроз Херцеговину 1863. године, описујући живописну колоритну мостарску чаршију помиње и Јевреје. Он је уочио да је јеврејска четврт која се налази у доњем дијелу чаршије битно различита од остале. Наиме, њихове куће су грађене од камена по узору на европску градњу. „Навикнути на прогоне, синови Израела се чувају добро да изложе своја богатства у отвореним дућанима: врата и капци од жељеза, која их штити од пожара, скривају их у исто вријеме и од погледа свијета.“ Јевреји трговци чекају пред вратима дућана своје купце а сва роба је у дућану тако да се продаја врши у тами просторије.

Карл Пец (: Carl Pezz) у монографији о Мостару написану 1891. године, наводи податак да је град на Неретви 1885. године имао 12665 становника од чега 98 Јевреја који углавном станују у четврти Бранковац. „Малобројне шпанске јеврејске породице у Мостару предају се светковини Саббата што са великом строгошћу подржавају. Нити један Шпањол неће суботом радњу отворити“, пише Пец (: Pezz).

Мартин Ђурђевић у „Мемоарима са Балкана“ помиње четири јеврејске породице са 19 чланова. Када је генерал Јовановић у љето 1878. године са војском тријумфално улазио у Мостар из правца Родоча гдје се утаборио, мостарски Јевреји су му, као и остали народи у граду, у знак добродошлице, направили славолук на Луци искићен цвијећем, заставама, тевратима и сребрним ћирацима. Према попису из 1879. године мостарских Јевреја је било 35. Према службеном попису из 1921. године у Мостару је живјело 254 Јевреја од чега 84 Сефарда односно 170 Ашкеназа. Према другим изворима тада их је било 177. Пред сам рат њихов број у Јеврејској општини Мостар, која је основана за вријеме Аустроугарске управе а чији је предсједник био Давид Перера, се попео на 310 душа. Одговорну дужност рабина обављао је Давид Коен. Стара синагога је основана 1889. године и била је једина у Херцеговини. Поред молитве и вјерских обреда у њој су се одржавала предавања, дакле ту се ширила наука, хуманизам, морал, етика и друге хуманистичке гране. Све радости и туге манифестовале су се у синагоги.

О изградњи синагоге у Мостару сачувано је нешто изворних докумената које ћемо овдје користити. Јеврејска општина Мостар је била заинтересована за земљиште у Бранковцу које је припадало породици Ћибер. Оно је граничило са Ћумуријином улицом (данас Браће Ћишића). Из записника састављеног код грунтовног повјеренства Котарског уреда у Мостару се виде детаљи везани за заинтересоване странке. Присутни су били: Атаис пл. Цуриналди, замјеник котарског предстојника, Никола Крешић, Емил Рагуља, Мехмед еф. Угљен, Велимир Оборина и Емил Хоукал, чланови. Пред грунтовно повјеренство су приступили: Салихага Ћибер,… (нечитко) Ахмета за се и као пуномоћник Шерифе рођене Ћибер, удата Кајтаз, Дервише, кћери Ахметаге Ћибера и Фатиме рођене Лелић, удате Ћибер, затим Јулиус Росенфелд из Мостара исказ. зас. овл. за градњу исраелитичке богомоље у Мостару. Купопродајни уговор је склопљен између продавца Салихаге, Шерифа, Дервиша и Фатиме Ћибер и купца Одбора за градњу исраелитичке богомоље дио некретнина уписаних у грунтовни уложак број 946 катастралне опћине Мостар на име катар. честице број 23/74 површине дун 108 кв мет. и 24/38 од 700 кв мет. након диобе кч бр 23/37 на 23/37 од 114 кв мет. и 23/74 од 108 кв. мет. уз углављену куповину од 1850 К (руна).

Према томе, припреме за градњу синагоге су почеле априла 1904. године. На основу овог уговора од 13. априла 1904. године извршена је укњижба права власништва у новом грунтовном улошку бр 3860 у АИ у корист Одбора за градњу исраелитичке богомоље у Мостару.

(наставља се)

Претходна · Садржај · Наредна

Сенаид Буљубашић: Предио [Повећај]

Индекс · Нови број · Архива · Тражи · Инфо · Линкови
Редакција · Претплата · Контакт

Задња измјена: 2005-05-20

ISSN 0350-6517
Copyright © 1995-2008 Часопис Мост · Мостар · Босна и Херцеговина
Design by © 1998-2008 Харис Туцаковић · Шведска