Мост - Индекс
Мост - Претплата
Андерс Сварстад: Сигрид Ундстед, 1910. [Повећај]

Индекс · Нови број · Архива · Тражи · Инфо · Линкови
Редакција · Претплата · Контакт

Број 171 (82 - нова серија)

Година XXIX фебруар/вељача 2004.

Latinica · Ћирилица · Transliteration

Претходна · Садржај · Наредна

Атиф Кујунџић
Будна мисао а Поусорје спава

Фрањо Братић: „Усуд, худ“, пјесме, Центар за културу и образовање Тешањ
и Хрватско културно друштво „Напредак“ Усора, 2001.
* * *
„Умјетност се рађа само из живота, али кроз претходну умјетност.“
Андре Малро (: André Malraux)
* * *

Фрањо Братић је разабран човјек и његова свијест о себи и другима је зрела као у пољу повијен клас. Како пухне вјетар времена, сасипа зрело зрње и ничу нове влати. А Фрањо Братић је изнад свега и све гледа, на вјетру се клати и рађа пјесму за пјесмом о усуду. Дилема: Да ли сам / постаја / појавна, случајна / или јесам / појава / залудна / заблудна / да ми је да знам / да ли сам / или јесам.

То је дилема која Фрањи Братићу чува будну мисао о Босни у Поусорју и у Њој. И слути: то је худа могућност и Босни и Поусорју. Али неће, или не умије гледати другачије. Мада, пита се и пропитује о своме стојишту / позицији и мотришту из те точке. И о точки надзора. Сав је претворен у визир и неће мимо њега погледати. Усуд, худ: искорак / упоредно узводно / пријетња брзацем / укорак низводно / опасност / напоредо.

Усора се мути и бистри и тече кроз његов сан. Јер, Зачудо: корак / никад / без мириса пелина / и овај сан / ништа ми се не догађа / намјерно.

Нема сумње: одавна већ, сувременост је насрнула и озлиједила, нагрдила модерно / биће пјесника Фрање Братића. Осјећајући сувременост као драму насиља и немилосрђа које се обрушава одасвуд према његовој појави, Братић уочава и сав јад човјекове позиције. Зачуђен човјековим несмислом отчитавања свога стојишта, човјековом потребом да си прискрби ауреолу значаја који му и не припада, који не може имати, Братић постаје циник, његова иронија постаје усијана персифлажа. Јер човјеков положај је у страшној несразмјери с његовом уобразиљом и слици о њој мјереног живота и свијета. Земља се осипа у море и копна је стално мање. Начете пројектилима артиљеријских оруђа руше се зидине старих градова. Злодуси пале галерије и библиотеке и сужавају видокруг памћења. Бруталним злочинима хоће смањити супстанцу народа. У испушним плиновима сагоријева волумен земљине кугле. Поезију забрањују и спаљују. На челу с фашизираним вођама војне хунте убијају дјецу, недужне људе и пјеснике. Нема Пабла Неруде. Нема Јакова Јуришића. Осипа се суштина Свијета у моралном суноврату.

Добри и велики Боже! Помози да схватим у чему су човјекови изгледи и шта може бити смисао тако худог/јадног усуда човјековог?! Тријумф: Да си у врху / дубоко довољно / показат ће / затегнут / конопац.

На том мјесту детектирамо и сувременост као усуд поезије и пјесниково откривено срце. Ту препознајемо и стварност његовога дара. Поступак добијања пјесме који бисмо могли одредити као поетски редукционизам. Ријеч је о свођењу ствари на суштину – свођењем израза, синтагме, стиха и пјесме на најмањи број ријечи који се увијек зауставља на кардиналном мјесту сраза, као негативан предзнак по човјека и његову мисао о себи, за поруку коју се жели одаслати. Пред порушеним стаблима: У шуми сами / обакољени / режимо / угр / ожени / тражећи оправдање / пред порушеним стаблима / за крч. Треба обратити пажњу на ријеч обакољени – која је, очито, локализам који то у пјесми престаје бити, као и на сјечење ријечи: угрожени – угр / ожени – која у ствари звучно подупире и појачава претходни стих – ријеч: режимо.

Дио тог потентно пјесничког односа јесте садржан и у оној одлици доживљаја свијета и мишљења коју уобичајено називамо младалачки песимизам. Јер пјесме обухваћене овом књигом настајале су прије петнаестак година. Но, суочени с пјесничким промишљањем црно на бијело, тешко да ћемо повући контрапотез, смислити и изнијети аргумент који ће пјесниковом исказу промијенити предзнак. Истинитост његовога доживљаја не може бити доведена у питање, мада о његовој опсједнутости има смисла и сврхе промишљати. Па опет, доћи ћемо и у сопственом памћењу до времена испуњеног истим слутњама. Коначно, то што се потом нетом догодило, потврдило је све најцрње помисли. Лов: било је Јутро / и ја у Јутру / обично Јутро и Ја // добили смо / Небо и Птицу / Обично Небо и Птицу // дошли су отели нам Јутро // живјели смо тај дан / Ја Птица и Небо / готово обично живјели // онда су / пуцали у Птицу / убили Небо // обично Небо?

Акиф Бркић: Голуб, дрво

Акиф Бркић: Голуб, дрво

Трагајући за пјесмом у свакој животној ситуацији, Фрањо Братић изнимно креативно артикулира и варира поступак којим ће обликовати плод – тијело пјесме. Референтно мјесто је измјена сопствене позиције према лексичком значењу и поетском импулсу / нуклеусу, а инвентиван рад с језиком и у језику, ослобођеност стиха, асоцијативне екскурзије и графичка мјера – дају изванредне резултате. Братић зна шта хоће и то постиже. Додуше, успркос завидном пјесничком умијећу, понешто од тога можда би могао реализирати и у некој другој књижевној форми за рачун чувања есенцијално поетског, као превасходно хуманистичког и естетског. У том смислу, на првом мјесту ријеч је о доминантно негативном предзнаку чијим обликовањем пјесник у походу зауставља сам себе. Као да је то једино што уопће тражи или може наћи! Кажемо ово из разлога што уочавамо како и у пјеснику у форми питања надолази недоумица. Једна од посљедњих пјесама у књизи је Ћутим простор, а наводимо је у цјелини: да ли је баш / сврха / отићи до врха / и гдје / је / то / није ли то / и на дну? Аха! – ускликнут ћемо.

Посебну пажњу и истицање заврјеђује Братићев однос према језику. Ријеч је о рафинираном осјећају и смислу за лексичко и семантичко значење сваке ријечи која уђе у пјесму. Братић пјесме махом и гради тако што неуморно и исцрпно обрће, преплиће и уплиће сваку ријеч и што је појава сваке наредне лексеме уистину – продукт значења и смисла претходно уграђених ријечи. Тако и настају Братићеви само њему слични пјесмотвори. Братић дјелатно и храбро преобликује ријеч обогаћујући је новим смислом. Тада јасно и недвосмислено уочимо Братићев пјеснички торзо, осјетимо његову завидну енергију, одњегован смисао и рафинман којим долази до резултата. Шумња: Вода шуми гором / гора води водом / Води шутњу шумом / сумњу шуми гором // Самујем у шуми / шумујем у шутњи / сумњам у гори / горим у води // пошумњам / огорчам / разводњам.

Или пјесма под насловом Дрво у празнини круга: сједимо за столом / четвртасти / унутра дрво / вани ништа.

То што ради Братић, може само уистину талентиран човјек.

21. липња, 2003.

Претходна · Садржај · Наредна

Рахман Шабановић: Стари мост [Повећај]

Индекс · Нови број · Архива · Тражи · Инфо · Линкови
Редакција · Претплата · Контакт

Задња измјена: 2004-06-30

ISSN 0350-6517
Copyright © 1995-2008 Часопис Мост · Мостар · Босна и Херцеговина
Design by © 1998-2008 Харис Туцаковић · Шведска