Most - Index
Most - Pretplata
Naslovna stranica [Povec'aj]

Index · Novi broj · Arhiva · Trazhi · Info · Linkovi
Redakcija · Pretplata · Kontakt

Broj 212-213 (123-124 - nova serija)

Godina XXXII juli-avgust/srpanj-kolovoz 2007.

Latinica · Ћирилица · Transliteration

Prethodna · Sadrzhaj · Naredna

Haris Tucakovic'
Savremena shvedska knjizhevnost

Kristina Lugn
ili poezija egzistencijalne ugrozhenosti

Kristina Lugn

Kristina Lugn (Foto: Elisabeth Ohlson Wallin)

Ali ja zhelim zapravo mnogo radije1
pratiti jednog starijeg obrazovanog gospodina
do pustog potkrovlja
dok sat otkucava ponoc'
ja zhelim zapravo mnogo radije
lutati bez tutora na kishi
strogo zabranjenim alpskim vrhom
u stopu za obrazovanim gospodinom

Ja zhelim da dodjesh sad!
Ja zhelim da dodjesh sad odmah!

Ti koji nisi stalno uznemiravan
apstinencijalnim krizama i hemoroidima
ali imash vremena i strpljenja slushati
zdrav razum i seljachku pamet
u sharmantnoj kombinaciji

Ti koji ne mislish da je vazhno
shto teshko kontrolishem
svoju frizuru i svoje bolesne krznene zhivotinje
koje stalno gmile iz mraka
kad mi je teshko zaspati
i grickaju gadne rupe
po mom lijepom bijelom charshafu

Ti koji ne mislish da je vazhno
shto se one loshe ponashaju za stolom
i grozno zaudaraju
dok dolaze sa svojom uzhasnom gladju pishtec'i
i kukajuc'i i jadikujuc'i i plachuc'i
do Dux-lezhaja kojeg sam chuvala
nadajuc'i se boljim vremenima

Ako si me spreman uzeti onakvu kakva jesam
i ne mislish se srditi
na moju migrenu i moje donje rublje
ako zhelish malo pomoc'i
kad se ne mozhe dobiti neka pomoc'
i ako si jedan obrazovan dobroodjeven gospodin
veselog raspolozhenja i zhivahnog intelekta
onda nije vazhno
ako imash neki manji hendikep
teshkoc'e pri kontaktu obavezu izdrzhavanja
i isturenu donju vilicu i hepatitis
i parodontitis i loshu stolicu

Najvazhnije je da si dobar
i da me mozhesh chuvati od svega opasnog
shto se mnozhi u chesmama i vitrinama
koje sam kupila na otplatu
od moje mame

* * *

Postoji masa zhena mojih godina2
koje imaju josh slabije razloge da vole sebe same
i tjeraju druge da to ipak rade
iako nisu ni lijepe
ni vrijedne na neki drugi nachin.
Galop galop.
Mozhda ipak i nije tako besmisleno
bojiti biljnim bojama.
Kretanje je takodje dobro narochito za mozak.
I izrazhavanje osjec'anja u keramici.
Jer se istovremeno dobije masa predmeta
koji kuc'i daju posebnost.
Neshto chime se mozhe ponositi
Galop galop.

* * *

Nije nishta tako lako eksploativo3
kao ljudska samoc'a.
To je osnova svog mog
poslovanja.

* * *

Ja znam jodlati.4
Shumska vila me tome nauchila.
Nauchila me kako se pere runska vuna
na devedestpet stepeni da se ne zguzhva
i da se glas ne oshteti.
Mljekara je uvijek bila zatvorena
dok sam bila mala.
Svi policajci su bili piromani
i ja sam ih voljela
jer bi drzhali moju ruku u svom dzhepu
dok su se mali djechaci igrali ispod Velikih kola
u najtajnijim shumskim podruchjima
mushkih toaleta,
onim koje je moja kuma ukrala
iz porodichne sehare.
Uvijek kada bih pjevala
shirila bi se najdomac'ija
slova u moje ime
iznad zakljuchanih vratnica kuc'a u nizu.
I chim bih osjetila milovanje po obrazu
znala bih
da sam izlozhena krivichnom djelu.
Ja nemam pojma shta se radi
kada se plache.
Ali znam jodlati.

* * *

Ti c'esh dobiti panoramski prozor5
kao djechiji dodatak.
Zvjezdano nebo c'e biti tapeta tvoje dnevne sobe
i Mozart c'e pisati muziku.
Ti c'esh dobiti dom
koji te voli.
Ti c'esh dobiti smisao za humor.
I Strindbergova sabrana djela.
I svu moju unuchad.
Moj dar tebi je da c'esh govoriti mnoge jezike
i ustrajati u svakom vremenu.
Ti c'esh dobiti dobru vezu sa zemljom
i vrtoglavu visinu krova s gipsanim reljefima.
Ti c'esh dobiti zhivot
koji ti sve prashta.
Bic'esh bistrog mozga.
I snazhnih osjec'anja.
Bic'e ti zabavno.
Sve to stoji u kuc'nom osiguranju.
Niko te nec'e uznemiravati.
Moja alimentacija tebi je da se nikada
ne prestanesh nadati.
Ti c'esh dobiti hrabro srce.
I odvazhan intelekt.
I dobru sposobnost rasudjivanja.
Onaj kome vjerujesh
ti nec'e ispustiti ruku.
Moj bozhic'ni dar tebi je ako padash
da se blizhnji raduju da te prihvate.
Ljubazan osmijeh c'e ic'i cijelim tvojim putem.
Oslobadjanje od vojne obaveze c'u poslati iz moje samoc'e.
Ti nec'esh naslijediti nishta od mene.
Ali c'esh dobiti sav novac.

* * *

Treba mi tishina6
i samoc'a
i skladno jezichko ruho.
Treba mi diskrecija
i postojana realna osnova.
Moj radni zadatak bash sada
je da se pokusham izvuc'i
iz svojih vlastitih formulacija.

Tuzhan je posao zhivjeti.
Ako to chovjek ne shvati
nikada nec'e biti veseo.

* * *

Priushtic'u sebi pravi odmor7
nakon borbe sa smrc'u
ostati kuc'i
i puniti baterije
chitati sve knjige koje nisam stigla
i samo biti s najblizhima
dugo jutrom spavati, snivati
i biti lijepa.

Kao kad se chezhnja vrati
sa svog dugog progonstva
kao kad dijete
vjeruje majci
kao kad izbjeglica
iznenada dodje kuc'i
– u tom osjec'anju zhelim odahnuti
nakon faze istjerivanja.

Napomena: Sve pjesme su bez naslova a u fusnotama je naveden prvi stih originala i izvor svake prevedene pjesme.

Kristina Lugn, pjesnikinja i dramaticharka, rodjena je 14. novembra 1948. u mjestu Tierp, shezdesetak kilometara sjeverno od Uppsale. Od 1997. je aktivna kao umjetnichki direktor pozorishta Brunnsgatan Fyra u Stockholmu. Dobila je vishe uglednih nagrada od kojih su najznachajnije Knjizhevna nagrada Selma Lagerloef (1999.) i Bellmanova nagrada (2002.). Proshle, 2006., godine je izabrana u Shvedsku akademiju u kojoj je na stolici broj 14 naslijedila Larsa Gyllenstena. Shvedska akademija je osnovana 1786. po uzoru na Francusku akademiju (osn. 1635.) s osnovnim zadatkom da radi na jasnoc'i, izrazhajnosti i ugledu shvedskog jezika. Akademija broji 18 dozhivotnih chlanova i izmedju ostalog imenuje dobitnike vishe visokovrjednovanih odlikovanja i stipendija, ukljuchujuc'i i Nobelovu nagradu za knjizhevnost.

Kristina Lugn je debitovala 1972. zbirkom pjesama ako ja ne a prvi veliki uspjeh postigla 1983. zbirkom Trazhi se poznanstvo starijeg obrazovanog gospodina. Jedina je prava nasljednica velike pjesnikinje Sonje Aakesson (1926.-1977.) chija je pojava 60-tih godina proshlog stoljec'a predstavljala revoluciju u shvedskoj poeziji i bila uzor mnogih tada probudjenih feministichkih pokreta. Medjutim, Sonja Aakesson je u svom prividnom realizmu svakodnevnice i oshtroj kritici drushtva koje oblikuje savremenu zhenu obrac'ala znatno vec'u pazhnju na klasnu perspektivu. Kod Kristine Lugn je u fokusu egzistencijalna ugrozhenost, a njena poezija je u svakom sluchaju – njena vlastita.

Chini se da je poezija Kristine Lugn blisko vezana s njenom osobnoshc'u, njenim licem i njenim glasom. Njen izgovor je polagan i razgovijetan a naglashavanje neobichno. Poezija je spontana, potpuno bez shminke, prozheta strahom, usamljenoshc'u, materinstvom, komplikovanim nadrealistichkim odnosima izmedju polova, neochekivanim promjenama misli, oshtrim ironijama i apsurdnim crnim humorom – uz sveprisutnu smrt. Ili kao shto je sama rekla u jednom intervjuu – ”Moje pisanje govori o mom enormnom strahu da ne izgubim ljude, chak i sebe samu. To je moja jedina tema.”8

Objavila je 8 zbirki poezije: ako ja ne (1972.), Mom muzhu, kad bi znao chitati (1976.), Ubijte ga! (1978.), Ako chujete pucanj (1979.), Percy Wennerfors (1982.), Trazhi se poznanstvo starijeg obrazovanog gospodina (1983.), Pasje vrijeme (1989.) i nakon duzhe pauze Dovidjenja, prijatno! (2003.).

Dramski opus Kristine Lugn je blisko vezan s njenim pjesnishtvom i neobichno je bogat – napisala je ”nishta manje nego tridesetak komada”9. Haotichni dijalozi u apsurdnim situacijama se vishe chine kao paralelni monolozi u kojima retorski izgovorene replike padaju u vodu bez slushalaca. Niko ustvari ne chuje shta druga osoba govori. Osjete se uticaji Samuela Becketta (Chekajuc'i Godoa u Noc'nim orijentirima itd.) i Harolda Pintera (The Caretaker/Nastojnik u Teti Cvijeti itd.) ali njen svijet ipak nije tako nerealistichan niti mrachan kao Beckettov.

Njen prvi dramski komad Kad izbije panika u kolektivnoj podsvijesti pojavio se 1986. a zatim su slijedili Vidi, to krvari (1987.), Ono lijepo kao da nestaje (1989.), Teta Cvijeta i Idla djevojchice (1993.), Silver Star (1995.), Rut i Ragnar (1997.), Noc'ni orijentiri (1998.) i Vidi, los (1999.). Tokom ove decenije pravo proradio njen dramaticharski nerv i iz nje se doslovno izlilo desetak izvanrednih komada medju kojima se istichu Ukradeni dragulji (2000.), Neiskorishteni talent (2002.), Zhene kraj Labudjeg jezera (2003.), Vera (2005.), Ima zhivota tamo u Vaellingby-u (2005.) i Katarina Velika (2006.).

Drame Kristine Lugn su shaljive i vrlo zabavne ili kao shto sama kazhe – ”Potreban je shaljiv pristup patnji, inache postaje patetichno”.

____________________

1 Men jag vill faktiskt mycket hellre – Lugn, Kristina. Samlat lugn. Dikter och Dramatik [Bekantskap oenskas med aeldre bildad herre]. Stockholm: Bonnier Alba, 1997. s. 213-15.
2 Det finns en massa kvinnor i min aalder – Lugn, Kristina. Samlat lugn. Dikter och Dramatik [Hundstunden]. Stockholm: Bonnier Alba, 1997. s. 239.
3 Det finns inget saa laett exploaterat – Lugn, Kristina. Samlat lugn. Dikter och Dramatik [Hundstunden]. Stockholm: Bonnier Alba, 1997. s. 261.
4 Jag kan joddla – Lugn, Kristina. Samlat lugn. Dikter och Dramatik [Hundstunden]. Stockholm: Bonnier Alba, 1997. s. 270-71.
5 Du ska faa ett panoramafoenster i barnbidrag – Lugn, Kristina. Hej daa, ha det saa bra! Dikter av Kristina Lugn. Stockholm: Albert Bonniers Foerlag, 2003. s. 38.
6 Jag behoever tystnad – Lugn, Kristina. Hej daa, ha det saa bra! Dikter av Kristina Lugn. Stockholm: Albert Bonniers Foerlag, 2003. s. 41.
7 Jag ska unna mig en rejael semester – Lugn, Kristina. Hej daa, ha det saa bra! Dikter av Kristina Lugn. Stockholm: Albert Bonniers Foerlag, 2003. s. 43.
8 Ring, Lars. Fraan avskydd till aelskad. Svenska Dagbladet, 15. sept. 2005.
9 Wirmark, Margareta. Kristina Lugn, vardagspratets dramatiker. Maelardalens hoegskola. Litteratur och spraak, nr. 2 (2006): Kristina Lugn m.fl. s. 20.

Prethodna · Sadrzhaj · Naredna

Zadnja stranica [Povec'aj]

Index · Novi broj · Arhiva · Trazhi · Info · Linkovi
Redakcija · Pretplata · Kontakt

Zadnja izmjena: 2007-10-21

ISSN 0350-6517
Copyright © 1995-2008 Chasopis Most · Mostar · Bosna i Hercegovina
Design by © 1998-2008 Haris Tucakovic' · Sweden