Most - Index
Most - Pretplata
Naslovna stranica [Povec'aj]

Index · Novi broj · Arhiva · Trazhi · Info · Linkovi
Redakcija · Pretplata · Kontakt

Broj 211 (122 - nova serija)

Godina XXXII juni/lipanj 2007.

Latinica · Ћирилица · Transliteration

Prethodna · Sadrzhaj · Naredna

Gradimir Gojer
Teatarski i glazbeni listic'i

Prosjechna predstava za jubilej
(Jakov Gotovac Stanac i Rudjero Leonkavalo Paljachi, dirigent
Petar Oshanicki, rezhija Joshko Juvanchic', produkcija HNK Osjek)

Vishe se povoda spojilo e da bi nastala ova teatarska produkcija. U chast petstote obljetnice rodjenja Marina Drzhic'a, te kao jedan od centralnih dogadjaja stote obljetnice HNK iz Osjeka, stvorena je predstava sastavljena od opernog skerca Stanac, inspiriranog Drzhic'evom komedijom Novela od Stanca, spjevanom za ovu prigodu, opernu od Vojmila Rabadana…

Umjetnichko vodjstvo HNK u Osjeku odluchilo se za ovaj dubrovachki skerco, vjerojatno, ponajvishe, zbog vrsnog Berislava Pushkaric'a, koji je svoga Stanca donio u ozbiljnim, gotovo tmastim, tamnim tonovima.

I pjevachki i scenskom pojavnoshc'u i ukupnushc'u pozornichkog istupa Pushkaric' je opravdao povjerenje.

Opc'em dojmu svojom interpretacijom doprinio je Niksha Radovanovic' kao Dzhivo.

Medjutim, niti ostali solisti (Sanja Tot, Josip Slam, Nenad Tudakovic'..,), kao ni orkestar, zbor, pa ni dirigent nisu bili na nekoj posebnoj profesionalnoj razini… Bila je to jedna sasvim prosjechna predstava u dekoru Marina Gocea i kostimima Dijane Kosec-Bourek.

Odlichnu koreografiju postavio je Miljenko Vikic'.

Ne znam koje je to svjetlo postavljao oblikovatelj svjetla Olivije Marechic'?

Sve u svemu: bila je to predstava jednog veselog dubrovachkog, pokladnog tipa, bez osobite veselosti, jedna iznimno malokrvna, bezdushna, ali srec'om sa dobrim Stancem mladog Pushkaric'a.

Drugi dio vecheri (Paljachi) bolji je dio ove teatarske produkcije.

I Ivica Grzhanic', kao i Barbara Otman, Sinisha Hapach, Ladislkav Vrgoch bili su uvjerljivi i u glazbenom aspektu, ali i glumachki…

Mladog seljaka Silvija Vlaho je Ljutic' donio sa toliko osjec'ajnosti i muzikalnosti, da je prosto nevjerojatno, obzirom da se posljednjih godishta gospodin Ljutic' bavi intendantskim poslom…

U ovom dijelu predstave treba pomenuti primjerene kostime Dijane Kosec-Bourek, koja je josh jedanput demonstrirala vrhunsko majstorstvo.

Shteta da povod nije vishe inspirirao ukupan umjetnichki personazh, premda vrijedi istac'i redateljski rad (debitantski!, u operi) Joshka-Jupe Juvanchic'a.

Tanja Radaush: Zhenski akt, oko 1939.

Tanja Radaush: Zhenski akt, oko 1939.

____________________

Baletni spektakli
Pjesme ljubavi i smrti
(Predstava zagrebachkog HNK u povodu obljetnice – 60 godina
umjetnichkog rada Milka Shparembleka…)

Shest desetljec'a umjetnichkog i baletnoga djelovanja Milka Shparembleka, koreografa, koji od svih juzhnoslavenskih risacha baletnoga i plesnoga mizanscena i arsenala gibova i pokreta, ima pravo, odnosno godinama je sticao to pravo, da se naziva i redateljem, dakle tvorcem umjetnichke cjeline, obiljezheno je na ozbiljnoj umjetnichkoj razini u Hrvatskom narodnom kazalishtu u Zagrebu.

Chudesno, na tren iritantno realna, a vec'im dijelom poetski metafizichka glazba Gustava Malera u dramaturshkom promishljaju prizorishta i figura, u njima, Milka Shparembleka, dobila je, josh jedanput, autentichnog, nikada ponovljivoga chitacha i UMJETNIKA – tumacha – provodnika kreativne energije glazbenoga tonovlja u nezaboravne, upechatljive pozornichke slike!

Arhetipska freskovitost pozornichkoga karusela, na nachin Shparemblekov, temeljno se izdizhe iznad Druge Malerove simfonije, ali i djela Pjesme o zemlji, Pjesme putujuc'eg djetlic'a i Djechakovog chudesnog roga.

Scenska pripovjednost, koja nikada kod Shparembleka nema elemenata doslovnoga i doslovnosti, koja ”unishtava” scensku deskriptivnost, svoj hod kroz prostorishta i vremena osvjetljava i podcrtava (dodatnom!) govornom artikulacijom njemachkog pjesnishtva puchkoga podrjetla.

Naravno, ni ovoga puta mudri Shparemblek nije propustio da svoj filozofsko-umjetnichki hedonizam ”nahrani” dijelovima blistavog pjesnishtva Nichea i Tagore…

Krec'uc'i se koreografskom, super suvremenom, lingvalnoshc'u, u varijacijama izmedju Erosa i Tanatosa, ovaj moc'ni mislitelj mashtovitih cjelina za balet, koji i nije uvijek na ”vrhovima prstiju”, imao je kreativne i nadahnute pratitelje u Milki Hribar-Bartolovic' i Iliru Kermiju.

Vjechni putnik Ilira Kermija snazhna je evokacija emotivnog u odnosu prema metafizisu predstave.

Vrijedi pomenuti i umjetnichki doprinos Ovidiu Muscalu i Petre Vargovic.

Ipak, ovaj baletno-likovni, umjetnichki spektakl Djenizi Pecotioc', kostimografkinji i skulptoru Svanu Vujichic'u (maske) treba zahvaliti za svoju neponovljivost, koju je trajno ostavio, u nashim ochima…

Hedonizam za one koji znaju gledati i slushati!

I ovom je postavkom na sceni hrvatske stozherne kazalishne kuc'e Shparemblek zasvjedochio dvije krupnice svoje karijere: intelektualno nadahnuc'e u promatranju totaliteta svijeta i beskrajnu mashtu u baletnoj i scenskoj lingvalnosti.

Bravo maestro Shparemblek!

____________________

Mjuzikli
Lako da lakshe biti ne mozhe!
(Paljetak-Jusic' Dan od Amora – mjuzikl u interpretaciji
Kazalishta Marina Drzhic'a iz Dubrovnika)

Na Valentinovo Sarajlije su vidjeli, a posredstvom Sarajevske zime i poduzetnoga joj direktora Ibre Spahic'a, jednu laku, do neobvezatnosti, pitku predstavu dubrovachkih kazalishnih gospara.

U predstavi Dan od Amora, nastaloj na temeljima drzhic'ijane redatelj Vlado Shtefanchic' insistira na lakoc'i, leprshavosti, ”ljuvenim chuvstvima”, pravec'i niz scenskih tabloa – situacija koje koreografski nadgradjuje, nadsvodjuje Suzana Silva, autorica, inache, vrlo suvisle umjetnichke koreografije u brojnim teatarskim, ali i TV spektaklima (shto se, neminovno, vidi i u ovoj predstavi!??!).

Redatelju je od pomoc'i bio i suvremeno suveren scenski prostor, likovno oblikovan od Marina Gocea.

Video projekcija Denija Shesnic'a, suvishe je predvidljiva, i pored svoje autentichne likovnosti, suvishe van temeljnog teatarskog mishljenja.

Predstavom glumachki dominira Frane Perishin (Grizhua).

Mara i Bara, na zvoniku dubrovachkom, ozhivljavaju scenski, s mjerom, a nevjerojatno duhoviti Niko Kovach i Ivica Barishic'.

I dok je u shansonjerskom maniru, a redajuc'i arsenal svojih moc'nih glumachkih potencijalnosti briljirao Frane Perishin ova dva glumca davali su dubrovachku, specifichnu, ”finecu” – jedan sloj duhovite dubrovshtine ovoj predstavi Kazalishta Marina Drzhic'a.

Ipak, predstava je prelaka, na rubu revijalnosti, bez obzira na izvrstan tekst Luka Paljetka i glazbu vrhunske dubrovachke umjetnichke uchitanosti u prostor i vrijeme, maestra Djela Jusic'a.

Takve su nam predstave potrebne, publika ih obozhava, a intendant Petar-Misho Mihoc'evic' to mudro koristi i pravi spektakl koji c'e se gledati!!!

Nije bash sve u teatru smishljeno radi namrshtenih kritichara.

Teatar ipak zhivi od puchkih zhudnji i veselosti koja, ponekad i obavezuje! ! !

____________________

Trijumf glazbe!
(Kraljevska filharmonija iz Shtokholma, sa dirigentom
Alanom Gilbertom u Narodnom pozorishtu Sarajevo)

Desilo se chudo glazbe u dvorani Narodnog pozorishta Sarajevo. Zato i jeste autor ovih redaka ”skoknuo” van Bosne i Hercegovine, da josh jedanput poslusha ovaj charobni orkestar.

Vrijedi zhivjeti da se, tek jedanput u zhivotu (mozhda: nikada vishe!?!) poslusha ova glazbena harmonizacija, ovaj blagdan za chulo sluha, ovaj trijumf glazbe!

Shvedska vlada pomazhe Bosni i Hercegovini, na jedan rijetko suptilan nachin – shalje nam svoje vrhunske umjetnike, koji nash zhivot chine snoshljivijim, i u najboljim trenucima, razgaljujuc'e ljepshim.

Na tren povjerujemo da stvarno jesmo dio europske civilizacije!

Tako je bilo i ovog puta: Kraljevski filharmonichari pokazali su dvije komponente vrhunskog muziciranja – interpretativnu moc' svih dionica orkestra i sjajan suodnos sa solistom.

Najznachajnijim, krunskim dogadjajem ove koncertne bakanalije – poslastice za znalca, ali i prosjechnog slushatelja i kibica treba zabiljezhiti nastup soliste na trubi Hakana Hardenberga, koji je dvoranu Narodnog pozorishta Sarajevo, bukvalno, digao na noge.

Svirao je suvremeno djelo Olge Najvint, Austrijanke, ali i Hajdnov Koncert za trubu u S-duru.

Briljantna chistoc'a tona i nevjerojatna ”duzhina daha”, virtuoznost izvodjenja u ”brzim” dijelovima partiture, sve je to bio jedan nevjerojatni dozhivljaj…

U drugom dijelu koncerta izvedena je Chetvrta Bramsova simfonija u E-molu.

Precizno, nadahnuto, velichanstveno.

Bila je to i veche dirigenta Alana Gilberta, koji je superiorno vladao orkestrom, koji je u stvari skup vrhunskih europskih glazbenika.

____________________

Shostakovic' i Beogradjani – za dozhivljaj!

Beogradski filharmonijski orkestar, koji kao institucija djeluje od 1923. godine, zahvaljujuc'i okolnostima – okonchanju Sarajevske zime 2007, gostovao je u sarajevskom Narodnom pozorishtu.

Pod ravnanjem dirigenta Doriana Wilsona Beogradjani su izveli zahtjevan program.

Svirali su Shostakovic'evu Shestu simfoniju, te Elgarove Enigmatske varijacije i Pebroilov Balkan bolero.

Ovjenchan vishestruko, europskim dirigentskim odlichjima Dorian Wilson je i pred sarajevskom publikom pokazao raskoshan registar glazbenih rjeshenja, minucioznog smjera, a posebno je imponirao njegov partnerski, umjetnichki prozhimljen, odnos sa svim dionicama i odsjecima moc'nih beogradskih filharmonichara.

Kada pogledate ovaj Filharmonijski orkestar, onda se na prvi pogled, uvjerite da je ovo ansambl izgledne buduc'nosti!

Jer, nevjerojatno mladi sastav Beogradske filharmonije, sa svojom preciznoshc'u i instrumentalnim virtuozitetom garantira europski zvuk, josh dugi niz godina, u svim prostorima, u kojima budu, pozivani…

Da ih oplemene i uchine nestvarnijim, naravno!

I oplemic'e.

Velichanstvom europske glazbe!

Prethodna · Sadrzhaj · Naredna

Zadnja stranica [Povec'aj]

Index · Novi broj · Arhiva · Trazhi · Info · Linkovi
Redakcija · Pretplata · Kontakt

Zadnja izmjena: 2007-07-11

ISSN 0350-6517
Copyright © 1995-2008 Chasopis Most · Mostar · Bosna i Hercegovina
Design by © 1998-2008 Haris Tucakovic' · Sweden