Most - Index
Most - Pretplata
Naslovna stranica [Povećaj]

Index · Novi broj · Arhiva · Traži · Info · Linkovi
Redakcija · Pretplata · Kontakt

Broj 210 (121 - nova serija)

Godina XXXII maj/svibanj 2007.

Latinica · Ћирилица · Transliteration

Prethodna · Sadržaj · Naredna

Izet Handžić
Helena Vančurova: Akvareli

Helena Vančurova je Sarajka (1925.) češkog porijekla. Državnu školu za likovnu umjetnost završila je u Sarajevu, a studirala u Pragu. Godine 1946. izlagala je na kolektivnoj izložbi Internacionalne radne brigade sa omladinske pruge Brčko-Banovići. I još jednom, 1948. godine u čehoslovačkoj omladinskoj radnoj brigadi crteže motivirane radnom akcijom sa pruge Šamac-Sarajevo.

Po završenoj akademiji Vančurova dugo nije izlagala ni kolektivno ni samostalno. Tek 1982. godine izlaže svoje crteže, ulja i akvarele. Od 1988. godine izlaže isključivo akvarele.

Ako dugo nije izlagala, to nikako ne znači da nije slikala. Naprotiv, sve izložbe poslije 1982. godine, a među njima je bilo i učešća na reprezentativnim izložbama državnog značaja, pokazale su široke okvire shvatanja akvarel-tehnike Helene Vančurove, i čitavu reviju različitih umijeća slikanja u akvarelu. Potvrda k tomu je i ova izložba.

Može se slobodno reći da je akvarel ostao trajna ljubav Helene Vančurove. Ali znak, zaštitni znak njezine prepoznatljivosti je cvijeće. Helena Vančurova će ostati zapamćena kao ”cvijeće u akvarelu”. ”Onaj tko je volio dugo, nije živio uzalud”.

Helena Vančurova: Vaza puna cvijeća

Helena Vančurova: Vaza puna cvijeća

”Vaza puna cvijeća”, 1989. godine ima i svoje šire značenje – slika puna cvijeća. Tako će kod Vančurove ostati do danas. Vančurova je slikala konkretno cvijeće – krasuljke, jorgovan, hrizanteme. Podešavala je boje onima u prirodi, ali i tako da ne smetaju jedna drugoj.

”Hrizanteme s jabukom”, 1987. godine – sve je životno, puno trepeta i daha lišća. ”Hrizanteme”, 1992. sve ima svoju formu, ali i dinamiku slikarskog postupka. Postupak Vančurove se mijenjao – od poštivanja prirodne forme i boje cvijeća ka slobodnijem potezu, i slikanju iz sebe. Pri tom nikada nije zalutala u apstrakciju.

Ponekad na slici nema bijelog ili netaknutog prostora. Podlogu ili pozadinu Vančurova je znalački mijenjala vodeći računa o komplementarnosti boja i kada su zasićene i kada su nenametljivo date.

U ”Proljećnom buketu”, 1992. g. bijela boja daje utisak da se akvarel razliva, a ustvari, samo je više ovlašnosti u potezu. Forma počinje da se razliva tek u ”Čičku”, 2002. godine.

”Sljez”, 1990. godine, slikan je ovlašno i brzo u blagim i jačim kontrastima. ”Ljiljan”, 1998. godine je slobodnije, forme i ostvaren je više bojom. Ali je uvijek važna podloga. A ”Božuri”, 1989. godine su zasićeni bojom, i odnosom ljubičastog, žutog i crvenog.

Godine 1998. cvijeće izlazi iz buketa u vazi i postaje nešto više od motiva cvijeća – ”Veselo ljeto”, akvarel radosti boja i lirskog trepeta u dahu cvijeća. I ”Buket sa šampanjcem”, 2000. godine je posebna svečana prilika. Vino je u čaši i sve govori samo od sebe.

Helena Vančurova nije sasvim zanemarila druge motive iz prirode. U ”Hrastovima”, 1988. godine ona crta i modelira krošnju. Pejzaž ”Dolanky” sav je od dinamičnih linija i rasporeda ploha. ”Jesen”, 1989. godine je trepet tamnog, smeđeg i svijetlog. Vančurova je slikala jesen kada krošnja gubi lišće, ali i rano proljeće kada su pupoljci prvi znaci bdijenja prirode. Tako i ”kišu” – prirodni fenomen u kojem se, forme predmeta pomalo gube, ili zamagljuju pljuskom. ”Mrtva priroda sa grožđem” sačuvala je bijele proplamsaje netaknutog papira.

Prethodna · Sadržaj · Naredna

Zadnja stranica [Povećaj]

Index · Novi broj · Arhiva · Traži · Info · Linkovi
Redakcija · Pretplata · Kontakt

Zadnja izmjena: 2007-07-01

ISSN 0350-6517
Copyright © 1995-2008 Časopis Most · Mostar · Bosna i Hercegovina
Design by © 1998-2008 Haris Tucaković · Sweden