Мост - Индекс
Мост - Претплата
Насловна страница [Повећај]

Индекс · Нови број · Архива · Тражи · Инфо · Линкови
Редакција · Претплата · Контакт

Број 206 (117 - нова серија)

Година XXXII јануар/сијечањ 2007.

Latinica · Ћирилица · Transliteration

Претходна · Садржај · Наредна

Исмет Смајловић
Мераклија ријечи и живовања

Уз 17-годишњицу смрти Зуке Џумхура

У седмотомном књижевном опусу Зулфикара Зуке Џумхура има једна антологијска минијатура, прави медаљон од ријечи, насловљен „Методије“. Главни јунак Зукине приче је управо тај Методије из наслова, трговац и потомак угледне сарајевске куће.

Методије није доспио у Џумхурову причу због „педигреа“ него зарад тога што је живио по „рецепту“: ходао увијек одмјереним кораком, водећи рачуна о правилном дисању; темељито и натенане се одмарао; за четири узастопна дана појео би осам јабука, четири лимуна и четири аспирина. И – на пречац умро у четрдесет четвртој години живота. Умро од – неподношљиве испрограмираности живљења.

Методијев „биограф“ живописац Зуко Џумхур, по свом ћеифу, стваралачки, интензивно, разноврсно, мимо „рецепата“ и „терора принципа“ нанизао је 69 година, преселивши се 27. новембра 1989. године из живота у памћење и хисторију.

Једна анегдота вели да Зуко није признавао да „посједује“ толико година него мање, одбивши да му у „животни стаж“ уђу спавање, болест, јер то, „пресабирао“ би се Зуко, и није проживљени него преспавани, преболовани дио живота. Уз то, додао би да је за живот најбољи лијек – рахатлук. Напросто, пролазио би кроз живот ослушкујући Хајамову мисао: „Баци јучер, пусти сутра, гледај данас“, слиједећи је као мештар са високе школе хедонизма.

Зулфикар Зуко Џумхур

Зулфикар Зуко Џумхур

И Зукина дјела „Некролог једној чаршији“, „Писма из Азије, Африке и Европе“, „Стогодишње приче“, „Путовање бијелом лађом“ својеврсне су „бајковите арабескне истине о свијету којим је ходио отворених очију“, стално одгађајући да стигне на крај своје чежње, зажаливши да му је мало очију да гледа свијет.

Из књига и бесједа његових у свакодневну комуникацију преселиле су се многе мудре мисли, досјетке, па је Зуко постао и – усмени писац, што је сан сваког оног ко је склон писању.

Овај живописац, ходољубац, карикатуриста, сликар, многозналац, овај „мераклија ријечи“ и живовања, све што је видио, додирнуо својом имагинацијом, унутарњим оком, руком, претварао је у „калиграфску музику пера и туша“.

Зуко је био путујућа катедра духовности и духовитости, вјешти „жонглер ријечима“. Негдје је неко, духовито, рекао да је и Зукин „ход био својеврсни умјетнички правац“.

У Коњицу, понад Неретве, коју је Зуко назвао „великом, зрелом ријеком“, у Пркањ-махали налази се Зукин дом, коме су, у рату израњаваном гелерима и немаром, Коњичани вратили негдашњи сјај.

Да је данас жив, Зуко би засигурно умјесто некролога исписао похвалу једној чаршији, својој махали, у којој, иако позлијеђен, пулсира природан живот у жару молитве, уз мирис авлијских зумбула и шефтели сокака.

Овај „пријатељ живота“ исписивао би арабеску од ријечи у којој би живјела чаршија не као „паланка духа“, нити као „проклета авлија“, него као исходиште разложног и сабраног живота.

Сад у једној таквој питомој авлији, „затрпаној севдалинком и тишином“, Зукина кућа, испред које „стражари“ разграната смоква, отвара свој капиџик и знатижељнику и умјетнику. Некоћ, у тај дом Зуко би свраћао послије табанања дуњалуком и ту би се у њему дешавало оно озарење духа након чега су настајала разнолика дјела.

А Зуко се, бели, находољубио „бутум свијетом“, потом исписујући понајвише путописе, који су постали синоним његовог стваралаштва сачињеног од ријечи.

Иако је био ерудита, Џумхур у путописима није екскатедрисао, мада су његове „стазе, лица, предјели“ драгоцјен водич кроз поднебља, цивилизације, карактерологије, што записима и писмима даје жанровску поливалентност.

Своја удивљења и рашчараност виђеним и дослућеним оплемењивао је поетичношћу, опричавајући то фигуративним везом реченице, која је знала почесто прећи у гномски исказ, афоризам.

„Треба путовати и да би се видјело себе, а не само земље и људе“, један је од Зукиних креативних императива, којим је самјеравао и животне и просторне координате.

Тако ће Џумхур, између осталог, препознати „у Шпанији господственост распрострањену као што је негдје на другом мјесту и у другом и другачијем свијету распрострањена псовка…“, у бијелом свијету више се чудећи „одњегованошћу и љепотом жена у позним годинама него дивном и раскошном свјежином младих дјевојака“.

И што је више путовао, сазнавао, истраживао, профилисао своје стваралаштво, Зуки се, за разлику од оних који живе у „блаженом незнању“, учинило да је, суочавајући се са сфингом живота, „неуке памети и крхкога знања“, а заправо је био једна од посљедњих ренесансних личности нашег доба.

* * *

А да дух овог многозналца и даље лебди над Неретвом, доказ су „Дани Зуке Џумхура“, који су се крајем новембра догађали у Коњицу.

Ова културна манифестација била је у знаку округлог стола о Зуки, изложбе његове заоставштине, сусрета писаца, промоција, а круна свега је била по први пут додијељена награда „Зуко Џумхур“ за необјављену збирку прича, која је припала Емини Башић, Сарајки, одраслој у „Зукином крају“, настањеној у Аустралији.

Претходна · Садржај · Наредна

Задња страница [Повећај]

Индекс · Нови број · Архива · Тражи · Инфо · Линкови
Редакција · Претплата · Контакт

Задња измјена: 2007-01-20

ISSN 0350-6517
Copyright © 1995-2008 Часопис Мост · Мостар · Босна и Херцеговина
Design by © 1998-2008 Харис Туцаковић · Шведска