Most - Index
Most - Pretplata
Naslovna stranica [Povećaj]

Index · Novi broj · Arhiva · Traži · Info · Linkovi
Redakcija · Pretplata · Kontakt

Broj 206 (117 - nova serija)

Godina XXXII januar/siječanj 2007.

Latinica · Ћирилица · Transliteration

Prethodna · Sadržaj · Naredna

Ismet Smajlović
Meraklija riječi i živovanja

Uz 17-godišnjicu smrti Zuke Džumhura

U sedmotomnom književnom opusu Zulfikara Zuke Džumhura ima jedna antologijska minijatura, pravi medaljon od riječi, naslovljen ”Metodije”. Glavni junak Zukine priče je upravo taj Metodije iz naslova, trgovac i potomak ugledne sarajevske kuće.

Metodije nije dospio u Džumhurovu priču zbog ”pedigrea” nego zarad toga što je živio po ”receptu”: hodao uvijek odmjerenim korakom, vodeći računa o pravilnom disanju; temeljito i natenane se odmarao; za četiri uzastopna dana pojeo bi osam jabuka, četiri limuna i četiri aspirina. I – na prečac umro u četrdeset četvrtoj godini života. Umro od – nepodnošljive isprogramiranosti življenja.

Metodijev ”biograf” živopisac Zuko Džumhur, po svom ćeifu, stvaralački, intenzivno, raznovrsno, mimo ”recepata” i ”terora principa” nanizao je 69 godina, preselivši se 27. novembra 1989. godine iz života u pamćenje i historiju.

Jedna anegdota veli da Zuko nije priznavao da ”posjeduje” toliko godina nego manje, odbivši da mu u ”životni staž” uđu spavanje, bolest, jer to, ”presabirao” bi se Zuko, i nije proživljeni nego prespavani, prebolovani dio života. Uz to, dodao bi da je za život najbolji lijek – rahatluk. Naprosto, prolazio bi kroz život osluškujući Hajamovu misao: ”Baci jučer, pusti sutra, gledaj danas”, slijedeći je kao meštar sa visoke škole hedonizma.

Zulfikar Zuko Džumhur

Zulfikar Zuko Džumhur

I Zukina djela ”Nekrolog jednoj čaršiji”, ”Pisma iz Azije, Afrike i Evrope”, ”Stogodišnje priče”, ”Putovanje bijelom lađom” svojevrsne su ”bajkovite arabeskne istine o svijetu kojim je hodio otvorenih očiju”, stalno odgađajući da stigne na kraj svoje čežnje, zažalivši da mu je malo očiju da gleda svijet.

Iz knjiga i besjeda njegovih u svakodnevnu komunikaciju preselile su se mnoge mudre misli, dosjetke, pa je Zuko postao i – usmeni pisac, što je san svakog onog ko je sklon pisanju.

Ovaj živopisac, hodoljubac, karikaturista, slikar, mnogoznalac, ovaj ”meraklija riječi” i živovanja, sve što je vidio, dodirnuo svojom imaginacijom, unutarnjim okom, rukom, pretvarao je u ”kaligrafsku muziku pera i tuša”.

Zuko je bio putujuća katedra duhovnosti i duhovitosti, vješti ”žongler riječima”. Negdje je neko, duhovito, rekao da je i Zukin ”hod bio svojevrsni umjetnički pravac”.

U Konjicu, ponad Neretve, koju je Zuko nazvao ”velikom, zrelom rijekom”, u Prkanj-mahali nalazi se Zukin dom, kome su, u ratu izranjavanom gelerima i nemarom, Konjičani vratili negdašnji sjaj.

Da je danas živ, Zuko bi zasigurno umjesto nekrologa ispisao pohvalu jednoj čaršiji, svojoj mahali, u kojoj, iako pozlijeđen, pulsira prirodan život u žaru molitve, uz miris avlijskih zumbula i šefteli sokaka.

Ovaj ”prijatelj života” ispisivao bi arabesku od riječi u kojoj bi živjela čaršija ne kao ”palanka duha”, niti kao ”prokleta avlija”, nego kao ishodište razložnog i sabranog života.

Sad u jednoj takvoj pitomoj avliji, ”zatrpanoj sevdalinkom i tišinom”, Zukina kuća, ispred koje ”stražari” razgranata smokva, otvara svoj kapidžik i znatiželjniku i umjetniku. Nekoć, u taj dom Zuko bi svraćao poslije tabananja dunjalukom i tu bi se u njemu dešavalo ono ozarenje duha nakon čega su nastajala raznolika djela.

A Zuko se, beli, nahodoljubio ”butum svijetom”, potom ispisujući ponajviše putopise, koji su postali sinonim njegovog stvaralaštva sačinjenog od riječi.

Iako je bio erudita, Džumhur u putopisima nije ekskatedrisao, mada su njegove ”staze, lica, predjeli” dragocjen vodič kroz podneblja, civilizacije, karakterologije, što zapisima i pismima daje žanrovsku polivalentnost.

Svoja udivljenja i raščaranost viđenim i doslućenim oplemenjivao je poetičnošću, opričavajući to figurativnim vezom rečenice, koja je znala počesto preći u gnomski iskaz, aforizam.

”Treba putovati i da bi se vidjelo sebe, a ne samo zemlje i ljude”, jedan je od Zukinih kreativnih imperativa, kojim je samjeravao i životne i prostorne koordinate.

Tako će Džumhur, između ostalog, prepoznati ”u Španiji gospodstvenost rasprostranjenu kao što je negdje na drugom mjestu i u drugom i drugačijem svijetu rasprostranjena psovka…”, u bijelom svijetu više se čudeći ”odnjegovanošću i ljepotom žena u poznim godinama nego divnom i raskošnom svježinom mladih djevojaka”.

I što je više putovao, saznavao, istraživao, profilisao svoje stvaralaštvo, Zuki se, za razliku od onih koji žive u ”blaženom neznanju”, učinilo da je, suočavajući se sa sfingom života, ”neuke pameti i krhkoga znanja”, a zapravo je bio jedna od posljednjih renesansnih ličnosti našeg doba.

* * *

A da duh ovog mnogoznalca i dalje lebdi nad Neretvom, dokaz su ”Dani Zuke Džumhura”, koji su se krajem novembra događali u Konjicu.

Ova kulturna manifestacija bila je u znaku okruglog stola o Zuki, izložbe njegove zaostavštine, susreta pisaca, promocija, a kruna svega je bila po prvi put dodijeljena nagrada ”Zuko Džumhur” za neobjavljenu zbirku priča, koja je pripala Emini Bašić, Sarajki, odrasloj u ”Zukinom kraju”, nastanjenoj u Australiji.

Prethodna · Sadržaj · Naredna

Zadnja stranica [Povećaj]

Index · Novi broj · Arhiva · Traži · Info · Linkovi
Redakcija · Pretplata · Kontakt

Zadnja izmjena: 2007-01-20

ISSN 0350-6517
Copyright © 1995-2008 Časopis Most · Mostar · Bosna i Hercegovina
Design by © 1998-2008 Haris Tucaković · Sweden