Dosadashnja istrazhivanja zlochina pochinjenih u Jasenovachkom koncentracionom logoru smrti, mahom, bila su unaprijed opredjeljivana ideoloshkom i politichkom matricom hrvatske i srpske politike. U tom smislu, zhrtve Jasenovachkog logora smrti su beskrupulozno zloupotrebljavane i omalovazhavane uglavnom u nastojanju da se broj zhrtava iz korpusa srpskog naroda neodgovorno preuvelichava ili od hrvatske strane bezobrazno i neodgovorno umanjuje.
* * *
Nasrec'u, uvijek postoje i sjajni, samozatajni i radu odani ljudi, koji su na poslu i kada cijeli svijet i njegova savjest spavaju. Oni imaju dugorochne ciljeve i detaljno razradjene planove za njihovo dostizanje radi opc'eg boljitka. Rade in continuo. Na njihovom tragu su djela koja u svemu nadilaze opaku i neuvidjavnu sadashnjost, ali i zhivote suvremenika koji nisu imali u vidu i moguc'nost takvoga odnosa prema proshlosti i sadashnjosti, prema sebi i drugima.
Rekosmo, nasrec'u, jer, da nije takvih ljudi, teshko da bismo ponekad razumjeli i sami sebe. Naime, oni i njihovo djelo, nisu tek bljesak i prominuc'e. Oni su moc'no svjetlo koje obasjava vrijeme i generacije, dogadjaje i drushtveno-ekonomske formacije, njihovu smjenu i afirmaciju i nude stvaran nauk za buduc'nost. Ustvari, pokushavamo pric'i chovjeku i knjizi, autoru – Nihadu Halilbegovic'u i njegovoj knjizi Boshnjaci u Jasenovachkom logoru.
* * *
U cjelokupnoj svojoj povijesti, Boshnjachki narod bio je u poziciji potiskivane supstance, otiskivane na periferiju svake moguc'nosti afirmiranja u rasponu od odricanja imena i porijekla, prava na vjeru i naciju, do previdjanja i otvorenog njegovih stvarnih zhrtava u tragichnim vremenima. Boshnjachki svijet je tako opstajao Bozhijom Voljom i svojim vitalitetom na samom rubu nishtavila. Ochito, sudbina naroda ne mozhe zavisiti samo od nechije zle volje i bezumne politike, a zlochinachke zamisli, poduprte i vojnom silom, ne mogu biti dovoljne da unishte jedan narod. Ostat c'e barem dvoje ljudi, bash kako je sve i krenulo od Adama/Adema i Eve/Have. Zhivi kontekst naroda, nasuprot svim izlozhenostima, dok je Bozhije Volje, uvijek ima stvarne izglede.
Pishuc'i o Koncentracionom logoru smrti u Jasenovcu, Nihad Halilbegovic' se krec'e sigurnoshc'u istinskog poznavaoca prilika u Nezavisnoj drzhavi Hrvatskoj, koja je kao kvislinshka tvorevina josh i podijeljena izmedju Njemachke i Italije. Trazhec'i izlaz u tome shto c'e maksimalno oponashati i lichiti na Trec'i rajh, Nezavisna Drzhava Hrvatska je doshla u situaciju da slichnost ostvari upravo na najgori nachin. Sve funkcije drzhavne vlasti funkcionalizirane su kako bi se organizirao rad jednog od najzloglasnijih logora u Europi. U tom smjeru su donosheni zakoni i organizirane institucije, potrebna sredstva i snage.
Jasenovac je postao jedno od najzloglasnijih stratishta Drugog svjetskog rata za Jevreje, Srbe, Muslimane, Rome, ali i uistinu za veliki broj Hrvata koje su fashisti smatrali svojim protivnicima.
Travnja 1941. godine, donijeta je Zakonska odredba za odbranu naroda drzhave koja c'e postati osnov za donoshenje: Zakonske odredbe o rasnoj pripadnosti, Zakonske odredbe o drzhavljanstvu, Zakonske odredbe o zashtiti arijevske krvi i chasti hrvatskog naroda. Uslijedile su: Zakonska odredba o prijelazu s jedne vjere na drugu, Naredba o zabrani zaposlenja zhenskih osoba u nearijevskim kuc'anstvima, Naredba o promjeni zhidovskih prezimena i o izjednachavanju zhidova i o oznachavanju zhidova i zhidovskih tvrtki, Odredba o prikrivanju zhidovskog imetka, Naredba o prijavljivanju srbijanaca, Zakonska odredba o zabrani c'irilice, Zakonska odredba o prijekim i pokretnim prijekim sudovima, Zakonska odredba o upuc'ivanju nepoc'udnih i pogibeljnih osoba na prisilan boravak u sabirne i radne logore. Odredbe je pratila institucionalizacija njihovog provodjenja.
* * *
Nakon Rijechi chitaocu, knjiga Nihada Halilbegovic'a organizirana je u slijedec'ih deset cjelina: Koncetracioni logor smrti – Jasenovachki logor, Kazivanje prezhivjelih zatochenika logora Jasenovac, Dokumenti, Kazivanja o zatochenicima logora Jasenovac, Fotografije pogubljenih zatochenika Logora, Faksimili izjava u vezi sa stradanjima u Jasenovachkom logoru, Faksimili izjava u vezi sa ustashkim zlochinima nad Boshnjacima, Spisak zhrtava Jasenovachkog logora (Boshnjaka-Muslimana), Odgovornost za zlochine u logoru Jasenovac, Izvodi iz recenzija.
Knjiga Nihada Halilbegovic'a: Boshnjaci u Jasenovachkom logoru, na 500 strana formata A4, shivena, tvrdo uvezana, lijepo dizajnirana i kvalitetno printana, donosi veliki broj obasjanja koja do sada, prevashodno boshnjachki svijet, nije imao u vidu. Naime, spiskovi ubijenih Boshnjaka u Jasenovachkom logoru, nisu konachni, jer istrazhivanja o stradanju Boshnjaka u zloglasnom logoru smrti – nisu nikad do kraja provedena, pa je spisak od / 1.520 / zhrtava koje donosi ova knjiga, privremen. Nepoznat je broj Boshnjaka koji su ubijeni kao Srbi, jer su pristajali na to nacionalno ime, kao i broj Boshnjaka koji su se izjashnjavali kao Hrvati, ili su od strane NDH administracije, naprosto, tako tretirani. Veliki broj Boshnjaka ubijen je i vodi se u populaciji Roma, jer su Romi i inache, kao i Jevreji, bili unaprijed osudjeni na smrt i istrebljenje. Potom, veliki broj Boshnjaka nestao je u ideoloshkim i politichkim zloupotrebama broja stradalih drugih naroda, jer, Boshnjaci su uvijek tretirani kao kolateralna shteta o kojoj niko i nema potrebu posebno govoriti, a broj stradalih po zhelji i bez ikakvih posljedica mozhe prikazati kao svoje zhrtve, ili iskljuchiti iz ukupnog broja kao tudje.
* * *
Nihad Halilbegovic' je izvrsno obavio posao. Njegova knjiga je pravi primjer kako to treba raditi. Raduje, shto nakon ovoga zahtjevnog, slozhenog i teshkog istrazhivachkog posla, Halilbegovic' obec'ava nastavak svojih istrazhivanja. Nejasne i zamagljene situacije u ovim osjetljivim pitanjima, nisu dobra pretpostavka za unaprijedjivanje medjunacionalnih odnosa, ni u drzhavi, ni medju narodima i drzhavama. Rijech je o krupnim poslovima koje bi trebalo i institucionalno podrzhavati.
Svaka chast i zahvalnost sjajnom i vrijednom chovjeku Nihadu Halilbegovic'u.
Kolovoza/augusta, 2006.
|