Lagerkvist postavlja u sredishte problem stvaralashtva – pitanje o formi umjetnichkog djela – te ga i kubizam i ekspresionizam interesuju prvenstveno sa gledishta nachina na koji se djela ostvaruju. Izmedju ostalog napominje:
”Moderno slikarstvo je prozheto zheljom da postigne chistu umjetnost, da stvori apsolutne vrijednosti umjetnichke ljepote. Kao i ekspresionista, i kubista zheli odstraniti sve suvishne elemente koji se ne uklapaju u njegov umjetnichki sadrzhaj (ili zamisao), udaljiti sve ono shto djeluje narushavajuc'e shto ometa kompoziciju i umjetnichku fantaziju.”
Lagerkvist istiche da kubizam ponekad smatraju inzhenjerskom umjetnoshc'u, ochigledno iz razloga geometrijskog izgleda, kao shto studije o pojedinim djelima chesto iznose. Moderno slikarstvo prozheto je zheljom za postizanjem chiste umjetnosti. Futuristi predstavljaju upadljiv izuzetak, ne naglashavaju prije svega ono umjetnichko, zhele neshto vishe od toga, jedan tendenciozni sadrzhaj; josh ne egzistira neka futuristichka slika od znachaja, no futuristichka poezija i pored navedenog vrijedna je pazhnje. Jedan hljeb chiji shnit odgovara polozhaju stola, chinija sa voc'em, jedna sholja okrenuta naopako… sve prirodni geometrijski oblici. On istiche da je kubizam izraz koji prodire u srzh stvari: jasna misao uz podrshku poznatih fakata konstituishe rezultat. U oblikovanju motiva znachajnu ulogu imaju izbor boja, mirovanje ili kretanje.
– Biblija, Avesta, Koran, kineski i japanski nachini razmishljanja kroz hiljade godina,
– asirsko-babilonska knjizhevnost, islandske sage, mitoloshke pjesme, molitve, stari egipatski poetski svijet, himne, tuzhbalice, indijski umjetnichki svijet (najbogatiji izvor) – vrve od pogleda koji kazuju kako izgleda umjetnost. Veda – knjizhevnost, epos, drama, struktura djela, to su i obavjeshtenja i poduchavanja.
Prvi utjecaji ekspresionizma i kubizma osjec'aju se u Lagerkvistovom djelu, u noveli ”Armond” i zbirci ”Tjeskoba”, sa motivima deformisanog pejzazha. Mnogi smatraju da ”Posljednji chovjek” predstavlja pochetak Lagerkvistove ekspresionistichke dramatike. Najvec'i utjecaj osjec'a se u ”Kaosu”, knjizi koja je objavljena 1919, i koja sadrzhi i poeziju i prozu.
”Kaos” se sastoji iz tri cjeline. Prva je: ”Himlens hemlighet” – Nebeska tajna ”najekspresionistichkija” Lagerkvistova drama izvedena 1921. u ”Intimnom pozorishtu”. Porede je sa Beketovim Godoom.
Kad se zavjesa podigne, na sceni se vidi dio-detalj zemaljske kugle koja je obasjana odozgo, iritirajuc'om svjetloshc'u koja ”belyser skarpt det synliga avsnittet av klotet”11. Ekspresionistichki dozhivljaj zemlje i ljudskog zhivota. Na vrhu je neki chovjek koji zhaga drva. Mnogo nizhe sjedi neka djevojka sa uznemirenim ochima, raspushtenom kosom i gitarom u krilu. Ona trazhi neku zhicu koju ne mozhe nac'i. Neki patuljak sa kratkim nogama… Neki chovjek u trikou pokushava da odsijeche lutkinu glavu. Desno sjedi zhena sa zlobnim osmjehom na bezubim usnama i chisti svoje nozhne prste, a dalje chovjek sa shtakama i neki drugi sa naocharima. Taj drugi ”izgovara neshto za sebe”. Svi su obuzeti svojom vlastitom usamljenoshc'u.
Razocharana djevojka uzvikuje: ”Nema nichega! Nema nichega!”, a patuljak ponavlja to isto uz pratnju muzike.
Djevojka je u potrazi za zlatnom strunom, kad bi je nashla, nastala bi radost na zemlji, drvec'e i biljke bi cvjetali, ptice bi pjevale i svi bi bili sretni. Pojavljuje se glavna lichnost, ”naivni momak”, on izgleda kao da je zalutao u taj svijet:
”Doshao sam do pogreshne zemlje!”, kazhe on i zachudjen postavlja pitanje o smislu takvog postojanja.
On sjeda uz djevojku i drzhi je za ruku, a u tom trenutku nastaju: tonovi s neba, cvijec'e, ljudska srec'a.
Nakon momkovog odlaska, sve je kao i prije.
– Den fordringsfulla gasten – (Neskromni gost):
Jag soeker meningen! Jag soeker meningen! Herregud, får jag bara en gång veta vad som menas med det hela, så skall jag nog också gripa mig an. Jag soeker meningen!12
Neki chovjek dolazi u posjetu hotelu, hoda okolo i postavlja pitanje o smislu zhivota. Dolazi i do direktora – ne dobija zadovoljavajuc'i odgovor. ”A bez smisla, bez nekog zadatka koji c'e obavljati za dobrobit ljudsku, chovjek ne mozhe zhivjeti.”13
Slika nekih chudnih prilika, raznih predmeta i nemotivisanih postupaka. Besmislene figure prenose predmete, umjetnici boje zidove i plafone, stolari uklanjaju pod i postavljaju novi panel, brutalni tipovi vrzmaju se okolo…, ”vidi se” neki namjeshtaj, nabacan; chuje se, kucanje eksera, neko kovanje osjeti se miris boja, shtuka, cementa.
Och ett skrik och skral som i helvete…14 Krik i pucanja…
U vezi sa tim i zapazhanje:
”Guernica” – Pikasova slika, predstavljena je u Oslu, 1938. Monumentalna zidna slika je opis ratnog terora i patnje. Nastala je kad je Pikaso chuo o bombardovanju baskijskog grada, 26. aprila, 1937. Slika je simbol shpanskog gradjanskog rata –destruktivnih snaga koje prijete ljudskom zhivotu i civilizaciji. Motiv iz Lagerkvistovog Kaosa poredi se sa Pikasovom slikom. I obratno: oni koji su vidjeli Pikasove kubistichke bokale, mogli su ih otkriti kao motiv iz ”Kaosa” u prikazu dijelova koji se ne mogu sastaviti u cjelovitu sliku.
Lirske pjesme u stihu i prozi, trec'i dio ”Kaosa”, otkrivaju svjetliju atmosferu, u kojoj je osnovni ton – ljubav.
(nastavak u sljedec'em broju)
____________________
1 Kao chetrnaestogodishnjak objavio je chlanak pod pseudonimom, sa naslovom: Nekoliko rijechi o shkolskim danima u Vekshi. U gimnazijskim godinama (od 1906-1913) napisao je niz socijalistichkih borbenih stihova, pod razlichitim pseudonimima.
2 Nobelova nagrada za knjizhevnost, 1916. Verner von Heidenseam (1859-1940).
3 Pablo Ruiz Picasso, rodjen u Malagi, 25. oktobra 1881. Od 1904. nastanio se definitivno u Parizu.
4 Prilog: ”Gitara”, 1913. dekorativni papir, kolazh. Stranice novina, tapete, obojen papir montiran na stalak. Izabrala sam ovu sliku sa starim novinama i iskinutim tapetama koja me asocira na ostatke rushevina ili na dijelove povadjene sa otpada. Slika se Chuva u Njujorku, u Muzeju moderne umjetnosti.
5 Rabindranath Tagore (1861-1941), indijski pjesnik, rodjen u Kalkuti, dobitnik Nobelove nagrade za 1913.
6 Opshirniji uvod o Lagerkvistovom zhivotu daje Fearnley Ragnhild u knjizi: Paer Lagerkvist, Oslo, 1950. Navod: s. 22.
7 ”… u periodima prozhetim tjeskobom, umjetnost postaje apstraktna i otudjena, ali sa nekom upravljenoshc'u prema stvarnosti. Postala je time realistichka i bliska prirodnom.” Bredeli, Borghild: Angst og kamuflasje, Snoefugl Forlag, 1992, s. 29.
8 Apollinaire, Guillaume: ”Les peintres cubistes”.
9 Apoliner je pisao i umjetnichke prikaze za novine i bio jedan od prvih koji su pridonijeli popularnosti Pikasovih slika. Pikaso se upoznao sa Apolinerom 1904. Uz pomoc' Apolinera, susreo je Pikaso i Zhorzha Braka koji je ubrzo postao njegov saradnik u razvoju kubizma.
10 Behr, Shulamith: Ekspressionismens oprindelse. ”Porijeklo ekspresionizma” Danski prijevod: Tornben Christensen, Forlaget Soeren Fogtdal, Koebenhavn, 2000.
11 ”koja snazhno obasjava vidljivi dio zemlje”.
12 ”Ja trazhim smisao! Ja trazhim smisao! Bozhe, kad bih barem jedamput spoznao kakav je smisao svega toga, pridruzhio bih se i ja. Ja trazhim smisao!”
13 ”Den fordringsfulla gaesten”.
14 ”Jedan krik i prasak kao u paklu…”
|