Svaka knjiga koja podstiche na prizivanje nekih knjizhevnoteorijskih pitanja, koja. dakle, ima izazovnu komponentu, zasluzhuje posebnu pazhnju. Knjiga kratkih pricha Mirjane Milenkovic', rodjene Mostarke a sada Beogradjanke, inache profesorice knjizhevnosti, podstiche razmishljanje o dva otvorena pitanja: odnos stvarnog i imaginativnog u prozi i problem oblikovanja kratke priche. Ona je ovom knjigom ponudila svoj odgovor na oba ova pitanja.
Temama, ambijentom, nachinom kazivanja i drugim elementima ova knjiga spada u stvarnosnu prozu. Spisateljica se, naime, bavi temama iz svog zhivota, svojim dozhivljajima. Ali, ona ne oslikava spoljnu stranu tih odnosa, ili barem ne samo nju, vec' nastoji da odnose gradi na okrenutosti unutra, da nadje u sebi i sadjelatniku dogadjaja one prave literarne razloge, one shto vuche ka opshtem, ka univerzalnosti ideja, Njena rechenica nije opisivachka, niti ona njom prepisuje stvarnost. Stvarni dogadjaj spisateljica nastoji oslikati s nekih intimnih vizura, poetskim iskazima i to je ono shto vuche ka uopshtenom. Pri tome chitalac mozhe i zaboraviti ili zanemariti chinjenice njenog zhivota (ili njene odlomke) pa prichu chitati kao autentichan literarni chin. Ovo time prije shto chitalac uopshte ne mora znati chinjenice iz zhivota spisateljice. Njega zanima samo shtivo.
|
Senadin Tursic': Ostrvo ljubavi, litografija (sa izlozhbe Srebrenik otvoreni grad umjetnosti)
|
I kad je u pitanju ambijent u kome se pricha dogadja, Mirjana Milenkovic' nudi svoj ugao. U njenim prichama se chesto pominje Mostar kao mjesto zbivanja, ali ga ona ne opisuje, ne detaljishe, ona ga voli, zhali za njim, pa tom ljubavlju prema Mostaru chini vishe od bilo kakvog opisa. Tu se vidi srodnost izmedju nje i Mostara, ne Mostara kao zavichaja (svako mora imati neki zavichaj) vec' Mostara kao ambijenta punog izazova, prostora koji se istinski voli.
Na drugi problem – oblikovanje kratke priche, Mirjana Milenkovic' odgovara takodjer samosvojno. Ona prichu ne temelji na fabuli razudjene dramaturgije (shto bi uzelo mnogo prostora) niti na opisnim situacijama. Ona ide u srzh odnosa, u kazivanje usijanih stanja koja sama po sebi chine tek priche, one shto bismo nazvali fabulom. Psihichka stanja, ideje i misli kojima se likovi uvezuju u cjelinu priche (napomenimo kratke priche) nude drugachiju fabulu, fabulu koja se dozhivljava a ne fabulu koja se neposredno chita.
Ova knjiga kratkih pricha ima svoju poetiku, svoj zaokruzhen tok, ali ostaje utisak da bi se mogla nadograditi, da bi ove sharmantne kratke priche djelovale mnogo jache da su malo produbljene, da su slojevite.
|
Zadnja izmjena: 2006-01-04
ISSN 0350-6517
Copyright © 1995-2008 Chasopis Most · Mostar · Bosna i Hercegovina
Design by © 1998-2008 Haris Tucakovic' · Sweden
|
|