Most - Index
Most - Pretplata
Naslovna stranica [Povec'aj]

Index · Novi broj · Arhiva · Trazhi · Info · Linkovi
Redakcija · Pretplata · Kontakt

Broj 192 (103 - nova serija)

Godina XXX novembar/studeni 2005.

Latinica · Ћирилица · Transliteration

Prethodna · Sadrzhaj · Naredna

Anel Pala
Zanati i esnafska organizacija
osmanskog doba u Mostaru (3)

Sarachi (sedlari) su, takodje, spadali u kozharski esnaf a mostarski sarachi su bili poznati po pravljenju kozhnih pojaseva (silaha), kozhnih korica za nozheve (chante) i duhanskih kesa od kozhe.

Prvi pomen saracha u pisanim izvorima je iz vakufname Dervish-pashe Bajezidagic'a iz 1592. god., gdje se pominje kao svjedok Hadzhi-Mustafa, sarach. Pored saracha, istom esnafu su pripadali i opanchari, nanuldzhije, chizmedzhije, te c'urchije (krznari). Narochito su nekad bili jaki c'urchijski obrti, krajem 16-og vijeka na Bjelushinama je neki c'urchija Ahmed podigao svoju dzhamiju.

Od zanatlija ovog esnafa danas u Mostaru postoje prezimena Tabakovic', Sarachevic', Samardzhic', Sedlarik, Opanchar…

b) Metalni obrti

Najpoznatiji i najugledniji obrt iz ovog esnafa su kujundzhije (zlatari, zergeri), koji su u Mostaru imali svoju zasebnu charshiju, Kujundzhiluk, nekad pravi izvor i srce ekonomskog prosperiteta Mostara. Kujundzhijski zanat, tachnije kujundzhijska umjetnost dugo vremena je imala prepoznatljiv stil, pa su ovdashnji majstori bili nadaleko priznati kao stvaraoci mostarske kujundzhijske radionice, shto je bila specijalizirana u izradi razlichitih ukrasnih predmeta i nakita: prstenja, burmi, belenzuka (krutih narukvica), brosheva, naushnica, lanaca, djerdana, shpiodi, hamajlija, krstova, pucadi za mandzhete, igli za kravatu, cigarluka, srebrenih duhanskih kutija, nozhnica za nozheve, srebrenih torbica i pojaseva, kandila, itd. Vrlo poznati, cijenjeni i trazheni proizvodi mostarskih kujundzhija bile su pojasne kopche ili pafte, kojih je bilo vishe vrsta: sedefli, biserli, filigranske ili pafte od alpake, itd. Pafte su bili prestizhni ukrasni dio zhenske odjec'e sve do I sv. rata, a najvishe su bile trazhene pafte kukache (spajane kukicom) i pafte c'ilitlije (sastavljene od 2 petougaone srebrene ploche, spojene bravicom, c'ilitlijom).1

Zanati danas: Ismet Kurt, vrsni majstor bakroreza

Zanati danas: Ismet Kurt, vrsni majstor bakroreza

Kujundzhijski zanat je bio odlichno razvijen sve do kraja 19-og vijeka, a kujundzhije su u gradu bili poshtivani i smatrani za ugledne ljude, pa se chesto spominju kao sdvjedoci u Sidzhilu mostarskog kadije 1632-1634. kao npr. Hadzhi-Osman zerger, Murat zerger, Ishak, Dervish, Ahmed…

Iako i danas u gradu postoje brojne zlatarnice i srebrnarnice, to je manje-vishe ovaj obrt preshao u rang trgovine, kao i brojni drugi zanati…

Kazazi (pozamenteri) su izradjivali gajtane, ukrasnu dugmad i razlichite ukrasne oprednete za odjec'u i konjsku opremu. Mostarski kazazi su bili vrlo poznati po izradi krasnih plavih kita za fesove, pravljenih od svile, koje su padale preko vrata na ledja. Govorilo se da su te svilene kite tako chvrsto upletene da ih nije ni sablja mogla presjec'i.2

Kazazi su u Mostaru imali svoju kazasku charshiju, koju pominje i E. Chelebi 1664. godine, a ona se prostirala oko sahat-kule u Brankovcu.

Mutapchije su zanatlije shto su izradjivali razne robe od kostrijeti, a najcheshc'e vrec'e za zhito i pokrovce (mutape). Prve mutapchije pominju se josh 1565. u vakufnami Nesuh-age Vuchjakovic'a, jer je tad ovaj dobrotvor podigao jednu radionicu za mutapchijski obrt.

C'ebedzhije, proizvodjachi vunenih c'ebadi, imali su sve do kraja 19-og vijeka stupe za valjanje c'ebadi na utoku Radobolje, ali je i taj obrt, kao i brojni zanati Mostara, pochetkom 20-og vijeka nestao.

Bojadzhije su se bavile bojenjem razlichitih tvrdih tkanina, radionice su imali uz ushc'e Radobolje i na samoj Neretvi.

Po tekstilnim zanatima u Mostaru su nastala prezimena: Terzic', Kazazic', Kazazovic', Mutap, Mutapchic', Bojadzhic', itd.

d) Gradjevinski obrti

Ovaj esnaf je u gradu bio prisutan i prije dolaska osmanske vlasti, mostarski gradjevinski majstori su uvijek bili poznati kao pravi znalci u svom poslu. Iako se svaki zanat ovog esnafa razlikovao medjusobno, ipak se u njega skupa ubrajaju ovi zanati: dundjeri (zidari), tashchije (klesari, ovdje su bili osobito poznati kao majstori za izradu c'eremide, krova od kamenih plocha za duc'ane i kuc'e), c'erahori (majstori za gradnju i opravku tvrdjava i kula), dogramadzhije (drvodjelci, stolari), sujoldzhije (majstori za postavljanje vodovodnih cijevi, vodoinstalateri), itd.

Mostarski gradjevinari su ostavili za sobom izuzetna djela svog zanatskog majstorluka u danashnjoj staroj gradskoj jezgri, ali i objekte iz kasnijeg, austrougarskog perioda. Jedan od najlepshih ostataka tog umijec'a je i nadaleko poznata kaldrma u obliku mozaika, koju su imale gotovo sve gradske avlije do kraja 19-og vijeka. I danas josh poneka avlija u Cernici, na Luci i Carini ima prelijepo slozhenu kaldrmu, slozhenu od ploha razlichitih boja, ukrashenu cvijec'em i zelenim raslinjem.

Domac'i gradjevinski majstori su chesto od vlasti bili angazhovani na popravkama tvrdjava daleko od Mostara, u Bosanskom Novom, Tuzli, Zvorniku, Ljubushkom, itd.

Po ovom obrtu nastalo je npr. prezime Dundzherovic'.

e) Prehrambeni obrt

U Mostaru su od najstarijih vremena radili i brojne zanatlije iz prehrambene djelatnosti, a to su, prije svega, ekmekchije (pekari), mlinari, kasapi (mesari), slastichari (halvadzhije), itd.

Pekara je oduvijek bilo, kao i danas, a taj je esnaf bio brojan i pod izrichitom drzhavnom kontrolom, kao i kasapi, jer su to glavni zhivezhni proizvodi za stanovnishtvo. Ekmekchije su imali strogog trzhnog nadzornika (muhtashiba), a on je pazio da se pekare strogo pridrzhavaju tachno uredjenih sanitarnih propisa za taj obrt. U okviru takvog nadzora bile su i cijene hljeba i mesa, one su odredjivane od strane kadije u dogovoru sa pekarskim i mesarskim ustabashama.

Pekari su svoje radnje imali i u charshiji i po mahalama, obichno na prometnim mjestima, a svoj posao su obavljali obichno noc'u, kad su se pravili hljebovi i somuni, tako da ih ujutro uvijek bude taze na tezgi.

U vrijeme ratnih poshasti i pekari i mesari, kao i mlinari bili su obavezni za vojsku proizvoditi hranu, za shto su plac'ani od drzhavnih vlasti.

Pochetkom austrougarskog perioda, 1879. je u Mostaru bilo 22-ije ekmekchinice, u kojima se dnevno peklo po 7700 hljebova.3

U prehrambeni obrt spadaju i ugostitelji: kahvedzhije (prvi po imenu poznat je neki Salih iz 1634. kojeg pominje Sidzhil mostarskog kadije), bozadzhije (proizvodjachi i prodavci osvjezhavajuc'eg napitka, boze) itd.

Po ovom obrtu u Mostaru su nastala prezimena: Ekmechic', Halvadzhija, Bozalija, Kahvo, itd.

f) Umjetnichki zanati

U ovom obrtu se izdvajaju mudzheliti (knjigovesci), sjajni obrtnici koji su bili najcjenjeniji u Sarajevu – i danas na Bash-Charshiji postoje dvije chetvrti, Mudzheliti Veliki i Mudzheliti Mali – ali, i mostarski su bili vrlo poznati.

Prvi po imenu poznati knjigovezac bio je neki Ali-chelebija iz 1633. godine, a imao je svoju mudzhelithanu u Hadzhi-Balijinoj mahali.

Majstor kaligrafije: Mustafa Shoshe

Majstor kaligrafije: Mustafa Shoshe

Ovdje se treba istac'i jedan vrlo rijedak vakuf, koji kazuje koliko je nekad nash svijet cijenio knjigu i njenu vrijednost. Pochetkom jula 1633. neki Hadzhi-Jusuf, sin Kalimanov, uvakufio je svotu od 51.000 akchi i odredio da se iz prihoda svog vakufa jedan dio troshi na redovnu popravku i uvezivanje korica Mushafi-sherifa (Kurana Chasnog) kojeg c'e svi siromashni Mostarci, koji nemaju svoj primjerak Knjige, moc'i koristiti taj primjerak za uchenje. Za sprovodjenje te namjene odredjen je kao mutevelija vakufa, Sajamudin Oruch.4

U umjetnichki obrt bi se mogli ubrajati i mumdzhije, proizvodjachi mumova (svijec'a) kojih je bilo sve do pochetka 20-og vijeka, s tim da su ovaj obrt do kraja 19-og vijeka potpuno bili preuzeli pravoslavni trgovci svijec'ama.

Posebno mjesto i u Mostaru su imali rijetki umjetnici, zapravo vrhunski umjetnici u kaligrafiji, minijaturnom slikarstvu i iluminaciji knjiga.

Veliku slavu je imao Muhamed ibn Dervish al-Mostari iz 16-og vijeka, chiji se jedan prepisani rukopis iz 1596. chuva u Topkapi-muzeju u Istanbulu, Ibrahim ibn Ahmed Hazric' iz 18-og vijeka, Ali ibn Vali iz 17-og vijeka, Hasan ibn Ali al-Mostari (oko 1770. godine), Abdulah ibn Mustafa Milovic' (18. vijek), itd.5 Naravno, ono nisu zanatlije, nego vrlo ucheni ljudi; ali, njihova djelatnost govori da je nash grad uvijek imao i fine, specijalizirane zanatlije shto su im pomagali u opremanju knjiga…

(nastavak u sljedec'em broju)

Iz maturskog rada – tema: razvoj zanata u Mostaru do 20. vijeka

Mentor: profesor Adem Krgo

Uchenik: Anel Pala

____________________

1 Danka Ivic': ”Mostarske kujundzhije XX vijeka i njihovi proizvodi pafte, kukache i ploche chitlije”, ”Hercegovina” br. I, str. 209.
2 H. Kreshevljakovic': ”Esnafi”, str. 275.
3 C. Peez: ”Kultura Mostara…”, str. 87
4 Sidzhil M.K., str. 162/163.
5 Smail Balic': ”Kultura Boshnjaka”, Zagreb, 1994. str. 170.

Prethodna · Sadrzhaj · Naredna

Zadnja stranica [Povec'aj]

Index · Novi broj · Arhiva · Trazhi · Info · Linkovi
Redakcija · Pretplata · Kontakt

Zadnja izmjena: 2006-01-04

ISSN 0350-6517
Copyright © 1995-2008 Chasopis Most · Mostar · Bosna i Hercegovina
Design by © 1998-2008 Haris Tucakovic' · Sweden