Ova kamerna scena bio je pokušaj da se uključe u moderna pozorišna strujanja, u evropskom smislu, za što je trebalo izgraditi nove izražajne oblike glume. U tome se u znatnoj mjeri uspijevalo.
Šta je zapravo radila kamerna scena Studio 64 mostarskog Pozorišta od vremena kada je ta scena osnovana pa sve do danas?
Pripremila je četrdeset sedam djela, izvela devet stotina pedeset pet predstava, koje je vidjelo sedamdeset hiljada devedeset i dva gledaoca. U okviru toga nekoliko jugoslavenskih praizvedbi domaćih tekstova: Slovo ljubavi Stevana Raičkovića, Iskušenje Mirka Kovača, Nokturno Aleksandra Obrenovića, Mjesečev poklon Đorđa Lebovića, Tri gulivera Vladana Đorđevića, Pakao i raj u gradu M Svetozara Ćorovića, Grozdanin kikot Hamze Hume, Vi ste na redu izvolite Ahmeta Obradovića i jedan tekst stranog autora Pred rajem nažalost sada Rainera Wernera Fassbindera. Na Festivalu malih i eksperimentalnih scena u Sarajevu prikazane su u konkurenciji predstave Obzirna bludnica i Lisica i grozd 1960., te predstava Pakao u gradu M 1970. godine. Na Međunarodnom festivalu glumca u Nikšiću, Crna Gora 2000. godine sudjeluju sa predstavom Lekcija Eugènea Ionesca (glumica Maja Dželilović osvojila je nagradu za najbolju mladu glumicu Festivala).
Proučavanje pojedinih aspekata djelovanja Narodnog pozorišta u Mostaru ostaje kao posao koji tek treba uraditi. Dubljem poniranju u sopstveno teatarsko iskustvo, njegovom potpunijem sagledavanju, proučavanju i valoriziranju, na žalost, nismo naročito skloni. Rezultati koje smo u tom pogledu ostvarili skromni su i nedovoljni. Morali bi, međutim, biti mnogo vidljiviji i krupniji, jer nam je ukupni pozorišni razvoj, naročito u periodu poslije Drugog svjetskog rata, bogat i zanimljiv. Naravno, za sve to potrebni su i određeni preduslovi. Kad je riječ o Narodnom pozorištu u Mostaru, dokumentacija o njegovom radu, kao i svi ostali prilozi smješteni u korice Monografije o ovom Pozorištu, pružaju mogućnost za analize, upoređivanja, sinteze i ocjene.
Ako se obave stručno i meritorno, koristi od njih za dalja opredjeljenja i usmjeravanja u radu Pozorišta mogu biti velika.
Prema tome, ovim skromnim analitičko-informativnim prilogom posao nije završen.
Naprotiv, on tek treba da počne!
|