Da photos i pjesma podjednako dobro fukcioniraju kao samostalne, ali i kao združene umjetnički tvorevine, potvrđuje ponajbolje knjiga Atifa Kujundžića i Riste Milićevića pod naslovom ”Impressio svjetla”. Autori knjige, poznati majstor umjetničke fotografije Risto Milićević i vrsni pjesnik Atif Kujundžić udruženim su snagama ponudili ljubiteljima photosa i lirike djelo koje po mnogo čemu nadilazi okvire vremena u kojem je nastalo.
Zaljubljenik prirode i fotografije Risto Milićević (rođen 1922. g. u Nenovićima pokraj Trebinja) trideset je godina fotografskim aparatom bilježio zanimljive zemljopisno-povijesne detalje na prostorima ex Jugoslavije. Rezultat toga predanog rada sakupljen je i dijelom prezentiran u knjizi s naslovom ”Fotografije” objavljenoj početkom 2002. godine. Pišući opsežni predgovor toj knjizi, književnik Atif Kujundžić misaono je dubinski zaronio u biće Milićevićevih fotografija otkrivši u njima mogućnosti za vlastito pjesničko nadahnuće.
Inspiriran neiscrpnim bogatstvom prirode i ljepotama od iskona ovjekovječenim objektivom, Kujundžić je ispisao bukete stihova koji su vrhunski lirsko-estetski ram za više desetaka Milićevićevih fotografija. Lakoća pjevanja koja odlikuje cjelokupni Kujundžićev pjesnički opus u ovim se pjesmama plodi kao svevidni misaoni bljesak na osebujnim photo izdancima. Raznovrsni motivi koje nude fotografije Riste Milićevića omogućili su pjesniku Atifu Kujundžiću skladanje tečnih i kristalno čistih rima koje su vrhunac pjesničkog umijeća. U prilog tome navodim sljedeće stihove iz pjesme pod naslovom ”Čempres”:
”Sunce kamen raspucava
Podižem se snagom vode,
Nebom profil iscrtavam,
Tamo biljke ne dohode.”
Biljke jesu simboli prirode, a nebo zapravo jest plava tabla na kojoj pjesnik riše svoje stihovane misli u oblike koji iz sna bude slike. Tako se spoj versa i photosa pretače u zbiljnost koja nas podsjeća na trenutke kada smo uživali u ljepotama rijeka, planina, jezera, mora, šuma i svekolikih bogomdanih detalja iz svijeta koji nas okružuje. Ako tim vječnim prirodnim odrednicama pridodamo i raznolike ljudske tvorevine (sela, gradove, vjerske objekte, mostove, stećke...) što su nastale u bližoj i daljoj prošlosti, tada dobijamo sveukupnost Milićevićeve umjetničke fotografske i Kujundžićeve poetske opservacije.
|