Knjiga je posebno bogata likovnim prilozima (257) koji premashuju broj tekstova, medju kojima su i gravure, akvareli, ulja, radovi u bakru, plakati, poshtanske marke, novchanice, korice knjiga ili je slika Mosta posluzhila za dizajniranje kutija za bombone, tabakere i drugog. Najstarija likovna djela datiraju tek iz devetnaestog vijeka i prvi su slikari stranci, a eksponati su sachuvani u knjigama, zbirkama i muzejima shirom Evrope. U dvadesetom vijeku inicijativu su preuzeli domac'i umjetnici, shkolovani najcheshc'e u Parizu, i nema znachajnijeg slikara na shirem juzhnoslavenskom prostoru a da nije poveo likovni dijalog s mostarskim Starim mostom i ostvario vrijedno djelo.
Most, stari, mostarski, postao je simbol za savrsheno umjetnichko djelo koje multiplicira poruke u rasponu ljudske prolaznosti i trajnosti gradjevina, kako bi Andric' rekao: dobro smishljenih i tvrdo zasnovanih da budu hair i ljepota, do estetskom sublimacijom ostvarene sinteze Istoka i Zapada ucjelovljene u Kulenovic'evu sonetu, gdje se u umjetnichkoj oplodnji preplic'e forma soneta i tariha, te savremena filozofija Okcidenta i islamska duhovnost i mistika Orijenta.
Nazhalost, u historijskom vremenu postoje i druge i drukchije silnice, one represivnih i apokaliptichnih sila, haosa rata, pomrachenja uma i besmisla, beskrajnosti zla i duhovnog potonuc'a. Otuda je civilizacijski shok izazvan rushenjem Starog mosta imao dalekosezhan odjek i veliki stvaralachki potjecaj za ljudski i umjetnichki gest i chin osude zla i mrzhnje. Poetski i slikovno izrazhavano je nemirenje i neprihvatanje pobjede bezumlja chiji je sukus izrazhen u nadnaravnoj moc'i egzistencije mosta, u stihovima mistichnog prelaza on se vinuo: Preko mjeseca / iznad vode / Na nebo c'uprija / Da bude. (H. Bashic')
Most tako nije izgubio nishta od znamenja stjecana vijekovima, vec' je njegova simbolika postala misaono josh gushc'a u svojoj pluridimenzionalnosti; pridodana su mu i nova aktuelna znachenja u savremenom svijetu susretanja i spajanja razlichitosti.
Rukopis Stari most u Mostaru autora A. Cigic'a i A. Mishkovic'a dobro je zamishljen, a sakupljeni raznovrsni materijal sistematiziran je i ukomponiran u cjelinu na takav nachin da je informativan i pregledan, a estetski ostavlja dojam na visini postavljenog cilja.
Zbog svega naprijed sazheto iskazanog, rukopis Monografije smatram vrijednim, te sa zadovoljstvom i bez ikakve zadrshke preporuchujem za shtampu.
|