Књига је посебно богата ликовним прилозима (257) који премашују број текстова, међу којима су и гравуре, акварели, уља, радови у бакру, плакати, поштанске марке, новчанице, корице књига или је слика Моста послужила за дизајнирање кутија за бомбоне, табакере и другог. Најстарија ликовна дјела датирају тек из деветнаестог вијека и први су сликари странци, а експонати су сачувани у књигама, збиркама и музејима широм Европе. У двадесетом вијеку иницијативу су преузели домаћи умјетници, школовани најчешће у Паризу, и нема значајнијег сликара на ширем јужнославенском простору а да није повео ликовни дијалог с мостарским Старим мостом и остварио вриједно дјело.
Мост, стари, мостарски, постао је симбол за савршено умјетничко дјело које мултиплицира поруке у распону људске пролазности и трајности грађевина, како би Андрић рекао: добро смишљених и тврдо заснованих да буду хаир и љепота, до естетском сублимацијом остварене синтезе Истока и Запада уцјеловљене у Куленовићеву сонету, гдје се у умјетничкој оплодњи преплиће форма сонета и тариха, те савремена филозофија Окцидента и исламска духовност и мистика Оријента.
Нажалост, у хисторијском времену постоје и друге и друкчије силнице, оне репресивних и апокалиптичних сила, хаоса рата, помрачења ума и бесмисла, бескрајности зла и духовног потонућа. Отуда је цивилизацијски шок изазван рушењем Старог моста имао далекосежан одјек и велики стваралачки потјецај за људски и умјетнички гест и чин осуде зла и мржње. Поетски и сликовно изражавано је немирење и неприхватање побједе безумља чији је сукус изражен у наднаравној моћи егзистенције моста, у стиховима мистичног прелаза он се винуо: Преко мјесеца / изнад воде / На небо ћуприја / Да буде. (Х. Башић)
Мост тако није изгубио ништа од знамења стјецана вијековима, већ је његова симболика постала мисаоно још гушћа у својој плуридимензионалности; придодана су му и нова актуелна значења у савременом свијету сусретања и спајања различитости.
Рукопис Стари мост у Мостару аутора А. Цигића и А. Мишковића добро је замишљен, а сакупљени разноврсни материјал систематизиран је и укомпониран у цјелину на такав начин да је информативан и прегледан, а естетски оставља дојам на висини постављеног циља.
Због свега напријед сажето исказаног, рукопис Монографије сматрам вриједним, те са задовољством и без икакве задршке препоручујем за штампу.
|