Knjiga je posebno bogata likovnim prilozima (257) koji premašuju broj tekstova, među kojima su i gravure, akvareli, ulja, radovi u bakru, plakati, poštanske marke, novčanice, korice knjiga ili je slika Mosta poslužila za dizajniranje kutija za bombone, tabakere i drugog. Najstarija likovna djela datiraju tek iz devetnaestog vijeka i prvi su slikari stranci, a eksponati su sačuvani u knjigama, zbirkama i muzejima širom Evrope. U dvadesetom vijeku inicijativu su preuzeli domaći umjetnici, školovani najčešće u Parizu, i nema značajnijeg slikara na širem južnoslavenskom prostoru a da nije poveo likovni dijalog s mostarskim Starim mostom i ostvario vrijedno djelo.
Most, stari, mostarski, postao je simbol za savršeno umjetničko djelo koje multiplicira poruke u rasponu ljudske prolaznosti i trajnosti građevina, kako bi Andrić rekao: dobro smišljenih i tvrdo zasnovanih da budu hair i ljepota, do estetskom sublimacijom ostvarene sinteze Istoka i Zapada ucjelovljene u Kulenovićevu sonetu, gdje se u umjetničkoj oplodnji prepliće forma soneta i tariha, te savremena filozofija Okcidenta i islamska duhovnost i mistika Orijenta.
Nažalost, u historijskom vremenu postoje i druge i drukčije silnice, one represivnih i apokaliptičnih sila, haosa rata, pomračenja uma i besmisla, beskrajnosti zla i duhovnog potonuća. Otuda je civilizacijski šok izazvan rušenjem Starog mosta imao dalekosežan odjek i veliki stvaralački potjecaj za ljudski i umjetnički gest i čin osude zla i mržnje. Poetski i slikovno izražavano je nemirenje i neprihvatanje pobjede bezumlja čiji je sukus izražen u nadnaravnoj moći egzistencije mosta, u stihovima mističnog prelaza on se vinuo: Preko mjeseca / iznad vode / Na nebo ćuprija / Da bude. (H. Bašić)
Most tako nije izgubio ništa od znamenja stjecana vijekovima, već je njegova simbolika postala misaono još gušća u svojoj pluridimenzionalnosti; pridodana su mu i nova aktuelna značenja u savremenom svijetu susretanja i spajanja različitosti.
Rukopis Stari most u Mostaru autora A. Cigića i A. Miškovića dobro je zamišljen, a sakupljeni raznovrsni materijal sistematiziran je i ukomponiran u cjelinu na takav način da je informativan i pregledan, a estetski ostavlja dojam na visini postavljenog cilja.
Zbog svega naprijed sažeto iskazanog, rukopis Monografije smatram vrijednim, te sa zadovoljstvom i bez ikakve zadrške preporučujem za štampu.
|