Most - Index
Most - Pretplata
Zdravko Mihajlovic': Stari most [Povec'aj]

Index · Novi broj · Arhiva · Trazhi · Info · Linkovi
Redakcija · Pretplata · Kontakt

Broj 176-177 (87-88 - nova serija)

Godina XXIX juli-avgust/srpanj-kolovoz 2004.

Latinica · Ћирилица · Transliteration

Prethodna · Sadrzhaj · Naredna

Ivan Vukoja
Rasplesanost volumena

Povodom izlozhbe skulptura i pastela Jerke Bakule
u Centru za kulturu u Mostaru

Jerko BakulaU jednom razdoblju svoga likovnog stvaralashtva, Jerko Bakula kiparske je forme radio u dosluhu s prirodnim oblicima. Poput djece chija mashta u oblacima prepoznaje mnoshtvo figura i predmeta, Bakula je trazhio i pronalazio skulpture u kojima su oblikotvorne snage prirode napravile chudesan otklon od svojih u ideji ili sjemenki prisutnih formi. Snaga rasta, razvoja i oblikovanja koje onom fizichkom i mineralnom daju organske oblike, Bakula je nastojao shto neposrednije pokazati u gotovim, u prirodi pronadjenim oblicima koji zorno prikazuju zhivu stvaralachku igru prirodnih snaga; snaga chijim djelovanjem su takvi oblici i nastali. Slovenski land art umjetnik Marko Pogachnik, ili uvjereni Tolkienovi poklonici rekli bi: stvaralachku igru elementarnih bic'a koja su ih oblikovala.

Uz prikazivanje i razotkrivanje tih stvaralachkih snaga i principa djelatnih u mineralnim i biljnim carstvima, Bakula ih je pokushavao i slijediti na nachin da zatechene organske oblike vlastitim kreativnim uplivom doradjuje i pretvara u kiparske forme i skulpture, ne narushavajuc'i, nego primjenjujuc'i oblikotvorne principe u njima prisutne.

U zadnjem ciklusu, s kojim se i predstavlja na ovoj izlozhbi, Bakula je bitno reducirao svoj odnos prema oblikotvornim i stvaralachkim snagama prirode. Dominantan motiv postaje ljudska figura, za koju iz prirode preuzima samo materijal u kojem radi, a to je u vec'ini sluchajeva drvo oraha. Ljudska figura prikazana je geometriziranim i stiliziranim oblicima u kojima je bogatstvo detalja zamijenjeno prikazivanjem chistih volumena. Oslobodjeni doslovne mimetichke opisnosti, ljudske figure svedene su na izraz napetosti vlastitog volumena, i uglavnom prikazane u pokretu, u plesu i u kompoziciji s drugim figurama. U Bakulinim skulpturama taj ples biva zaustavljen u jednom polozhaju/pokretu, koji je zapravo osnovni motiv ovih djela. Ne prikaz ljudske figure, nego izraz zhive organske forme prikazane stiliziranim ljudskim oblichjem.

Jerko Bakula: Kankan 5, drvo – lipa

Jerko Bakula: Kankan 5, drvo – lipa

Upravo zbog reduciranja figurativnih obiljezhja, geometriziranja i stiliziranja oblika, skulpture mogu prikazati unutarnju napetost odredjenog (plesnog) polozhaja. Kao shto je u ranijem ciklusu nastojao predochiti djelatnost oblikotvornih snaga u prirodi i biljnim oblicima, ovim radovima Bakula nam pokushava prikazati kako kroz chovjeka, u ljudskom obliku djeluju snage kretanja i kako se pretvaraju u izraze igre/plesa.

Eliptichni oblici rasplesanih tijela u naponu unutarnje snage koja kao da zheli iskochiti iz tijela u okolni prostor, sugeriraju da je pokretachka snaga chovjeka u njemu samom a ne u njegovoj okolini. Pratec'i takve oblike i pogled gledatelja biva eliptichno odbachen s napetih volumena figura i skulptura, tako da uvijek iznova moramo na njih vrac'ati pogled zhelimo li josh jednom uhvatiti karakteristichni oblik tijela zaustavljenog u jednom plesnom polozhaju, ili nekoj drugoj pozi naglasheno eliptichne i dinamichne kompozicije.

Kada bi Bakula u pristupu skulpturi bio malo ekspresivniji i radikalniji, njegov likovni izraz bio bi sve vishe usmjeren prema kubizmu i futurizmu. Beskompromisnim i analitichkim pristupom dublje i kompleksnije bi prodirao u stvari/oblike/figure, te snazhnije i dramatichnije prikazivao pokrete i kretanje. I na pastelima, kojima prikazuje likove na slichan nachin kako figure tretira u skulpturama, Bakula se ne bavi dekonstrukcijom nego stilizacijom oblika. A kako vishe nije u razdoblju kada mladalachka snaga naprosto buja iz svakog oblika i pokreta, Bakulin je izraz u isto vrijeme zrelo, muzhevno uravnotezhen i zhenstveno blag i graciozan. A njegove skulpture i crtezhi ispunjeni nekim snenim i melankolichnim dinamizmom i lelujanjima tijela koja nas podsjec'aju na ples vodenih valova ili igru vitkih stabljika trske na vechernjem povjetarcu.

Prethodna · Sadrzhaj · Naredna

Ekrem-Moca Dizdar: Postidjeni Hajrudin [Povec'aj]

Index · Novi broj · Arhiva · Trazhi · Info · Linkovi
Redakcija · Pretplata · Kontakt

Zadnja izmjena: 2004-10-25

ISSN 0350-6517
Copyright © 1995-2008 Chasopis Most · Mostar · Bosna i Hercegovina
Design by © 1998-2008 Haris Tucakovic' · Sweden