Most - Index
Most - Pretplata
Naslovna stranica [Povec'aj]

Index · Novi broj · Arhiva · Trazhi · Info · Linkovi
Redakcija · Pretplata · Kontakt

Broj 193 (104 - nova serija)

Godina XXX decembar/prosinac 2005.

Latinica · Ћирилица · Transliteration

Prethodna · Sadrzhaj · Naredna

Dr. Rizo Dzhafic'
Roman za mlade

(Bajruzin Hajro Planjac: Habetova koliba, roman za mlade)

Novi rukopis Bajruzina Hajre Planjca (1961. Bobare, Teshanj) je neobichno i nesvakidishnje shtivo u nashoj savremenoj knjizhevnosti za djecu. Neobichno shto nudi labavo kodiran pripovijedni medjuzhanr (zbirka pripovijedaka – roman), nesvakidashnje po morfoloshkoj strukturi, a privlachno jer stvarnost posmatra iz diskursa pripovjedacha. Pripovjedach je autor – autor pripovjedach, pa djelo poprima autobiografsku formu shto je rijedak tip djela u bosanskohercegovachkoj knjizhevnoj historiografiji.

Roman ”Habetova koliba” kompoziciono je gradjen od PROLOGA i vishe tematskih cjelina koje se mogu posmatrati kao zasebni knjizhevni segmenti. Takva strukturalna koncepcija u kojoj su u prvom planu mjeshavina stvarnosti i fikcije, daje romanu char vec' vidjenog i dozhivljenog je i realistichki i moderan istovremeno. Realistichki, je pisac slika vlastito djetinjstvo uoblichavajuc'i ga u knjizhevnu umjetninu, a moderan, zato shto su svi tekstovi prepleteni strukturalnim vezama i tako grade romanesknu formu djela. Dimenzija modernizma je diskontinuitet u razvoju fabularnih tokova i to tako gdje bi se ochekivao kontinuitet; neobichno funkcioniranje kompozicionih dijelova romana, karakterizacija likova i opisi dogadjaja i pridrzhavanje vremenske strukture koja ima visoko mjesto na hijerarhijskoj znachenjskoj ljestvici. Svi ti elementi imaju jednostavnu leksichko-stilistichku infrastrukturu u kojoj se recipijent mozhe snac'i bez obzira na zamke koje nosi ovakav vid pripovijedanja. A ti modeli diskurzivne prakse govore da je uspostavljena komunikacija sa chitaocem.

Shukrija Omeragic': Slapovi, ulje na platnu

Shukrija Omeragic': Slapovi, ulje na platnu

U danashnjem knjizhevnom opusu, pa i ovom rukopisu romana za mlade ”Habetova koliba”, Planjac pricha lagahno, jednostavno, iskreno. Pisac je sav u realnom svijetu, osjec'a njegovo pulsiranje, pozna sve njegove strane i pokushava ga u djeci pogodnoj formi izraziti i tako prenijeti svoja iskustva kako bi lakshe preboljeli one strane na koje c'e naic'i. Rechenice slozhene, misaone, stilski teshko obuhvatljive. Priche zhivotne, realistichke…

Bilo da govori o vlastitom zhivotu, o dogadjajima iz djetinjstva, stvarnosti, ili mashti, Planjac zna uspostaviti komunikaciju sa recipijentom. Od prvih rechenica pisac ga uvuche u igru, prikuje mu pazhnju za neki detalj i dogadjaj, pa razvija svoje misli nudec'i moguc'nost za razlichita rjeshenja i zakljuchke.

Ono shto c'e u ovom novom rukopisu osvojiti chitaoce je iskren i neposredan ton koji uspostavlja ne samo sa njima, nego sa prirodom i svim sa chime dolazi u kontakt. To kazuje i izrazhava metaforikom:

”Mene su u Pousorju pozdravljale i laste, i vrbe, i zrikavci, i klasje, i sunce, i trave…”

”Moj hod po srebrnastoj mjesechini Pousorja prepoznavali su i cvrchci i mravi i jeleni i kerovi…”

Ono shto su vec' ranije knjizhevni kritichari kazali o Planjcu, a shto se osjec'a i u ovom rukopisu je snaga i jednostavnost Planjchevog izraza, ljepota i snaga njegove stilistike. Autor vjeshto barata jezichkim fondom koji ima na raspolaganju i znalachki ga prilagodjava uzrastu djeteta. U rukopisu je stoga jednostavnost izraza i stilistika prihvatljiva svakom uzrastu i svakom recipijentu. Planjac nema slozhenih rechenichnih zahvata, zamagljenih misli i slozhenih situacija kao neki pisci za djecu koji toga nikako da se oslobode. On ima blagu simboliku koja pojachava stilistichki dojam djela.

Mada je roman napisan u godinama kad je pisac u stvaralachkom naponu, u njemu se osjec'a Kulenovic'evska nostalgichna crta zbog prohujalog djetinjstva, shkole, drugova. Nostalgija je naglashena utoliko vishe shto je to djetinjstvo obiljezhilo lichnost i ostavilo traga na formiranje autora kao chovjeka i umjetnika.

Uvodni dio je i pouchan i inspirativan istovremeno. Nadahnuto kazivanje o chovjeku i njegovoj chezhnji, vremenu i njegovoj prolaznosti.

Nakon Prologa, pisac razvija roman kroz razlichite tematske cjeline: IME, KOLIBA, KREDENAC, ChIZME, RAMAZAN, BAShTA, BICIKL, DzhENAZA, KURBAN i druge. Pratec'i njihovu razvojnu liniju, chitalac mozhe pratiti razvojnu liniju odrastanja djeteta u djechaka i djechaka u chovjeka koji, zajedno sa odrastanjem, prima sve vec'i teret na ledja i rjeshava sve slozhenije zhivotne zagonetke.

Ono shto osvaja u romanu je duh koji je pisac uspio docharati i po kom se jedan geopolitichki prostor Bosne i jedan mentalitet mogu prepoznati; po jeziku, obichajima, nachinu zhivljenja i razmishljanja, etici i filozofiji.

Osobito chitalac mozhe mnogo nauchiti o etici nasheg naroda kazanoj kroz Planjchev roman: odnosu prema starijim, poshtovanju, bliskim odnosima medju susjedima, rodjacima i prijateljima. O zhivotu na selu i gradu, ljubavi i mrzhnji, igrama i shalama, vjeri i obichajima, postu i ramazanu. O hrani: pitama, hurmashicama, tufahijama, sarmi, sutliji… bashti koja je hraniteljica i u kojoj se mogla nac'i paprika, mrkva, paradajz, pershun, kelj, krastavac i patlidzhan… Nudi te i druge kljuchne i periferne obavijesti koje uklapa u svoju poetiku u kojoj je naglashena etika nasheg chovjeka i mentaliteta. Takav mentalitet stvara i specifichnu leksiku u kojoj nalazimo izraz takvog stanja i situacije koje govore o svjezhini i ljepoti bosanskog jezika:

”Udjoh u kuc'u. Majka na sec'iji sjedi i subhana.”; ”Hajte, s Bozhijom pomoc'i, podijelite kurban. Krenite bismilom! – naredi majka mehkim, svechanim glasom.

– Nemojte zaboraviti rec'i halalosum kad budete dijelili kurban! ponovo c'e majka.”

”Te noc'i, sav u modricama, noc'io sam na hasuri u mutvaku.”

Stil chitak, jasan, jednostavan. Rechenice techne, zapazhanja zanimljiva. Pisac zapazha i najsitnije detalje prilikom opisa likova i dogadjaja:

”Proljec'e je cvjetne c'ilime prostrlo po plodnim bobarskim poljima. Razvigorac se poigravao beharli granama u amidzhinom voc'njaku u kome je, iza troshnog hambara na skemliji, divanio amidzha Adem-aga sa hadzhi Huseinom.”

Opisuje ljude iz svoje najblizhe okoline: roditelje (oca Husu, majku Alemu, sestre Sadiku, Sadetu i Minku), daidzhu koji je radio u shtampariji, susjede Adema Jasharevic'a ”strashnog i smrknutog chovjeka”, tetku Shahzu i tetka Saliha iz Planja, drugove iz djetinjstva sa kojima je chuvao stoku (Sejo, Selim, Sehid, Refko, Hamdija), o vodi sa Hasine jale, drugove iz shkole, podrugljivog Hakiju, Memsu, Naila, nastavnika Ivicu, podvornika Muhameda… O djechijim igrama, (pale i klise), svadjama, takmichenjima, kurbanima, zhivotu, smrti (smrt Mahmutovog sina Sinana). Tu su, a moraju i oni biti, lovci (Raif, Safet i Kasim). Opisao je nestashluke kakvi prate svako djetinjstvo, kradju lubenica, takmichenja, svakodnevnu borbu za prezhivljavanje, nastojanja da se plate dadzhbine drzhavi. O ”fic'i” tetka Adila, poslasticharu iz varoshi Durmishu. Zanimljivi su zhivotni putevi djechaka koji se proshiruju kako djechak raste: od puta iz Bobara u varoshicu Jelah, pa sve do putovanja u velike svjetske metropole u koje c'e autora odnijeti zhivotni putevi.

U prvom planu romana su brojne i bogate slichice djetinjstva u Pousorju. Medju njima se izdvajaju opisi varoshkog delije, kicosha i prosjaka, Ome i prve pohvale od strane nastavnika Radonje da je Planjac napisao rad ”kao pravi pisac”. Indikativni su i prvi odlasci u vojsku (”Mehmed Eminov ide sutra u vojsku i bic'e noc'as pravi teferich”).

U romanu je u prvom planu mashta. Ona slobodna, razuzdana, kreativna koja daje rezultate u fazi formiranja djechaka u chovjeka. Pisac mashta o onome o chemu mashtaju svi djechaci: novoj odjec'i, lijepoj hrani, novim chizmama. Slikajuc'i segmente autor je dobro pogodio psihologija djeteta, njegovo razmishljanje, svakodnevno snalazhenje da se prezhivi dan i docheka drugi, da se sam izbori za hranu (Gljive) pokushaji da se neke pojave iz zhivota shvate i prihvate (”Chudilo me kako mlad momak ide u zemlju”). (”Tada sam shvatio shta je dzhenaza. Razumio sam ono shto je amidzha Adem-aga juche kazao hadzhi Huseinu”; ”Mlad momak ode u zemlju.”)

Odrastanje su pratile i spoznaje. Tako djechak spoznaje kako majka poboljeva, sushi se i nestaje, kako oko njega sve mijenja, kako raste.

Zanimljiv pristup: ”Umirivala nas je mati. Dobra moja mati”.

Tako se knjiga mozhe podijeliti u tri kljuchna motiva: motiv porodichnog doma, motiv boshnjachke etike i motiv odrastanja. Prvo kino sa filmovima Brus Lija, prve ljubavi, prva iskustva, svadje, tuche, simpatije. Slusha shta stariji razgovaraju, pa sam sudi i zakljuchuje. Kad je dobio nove cipele. (Shta li c'e rec'i Medina? Shta li c'e rec'i ostale djevojchice iz mog razreda i moje shkole?) Prvoj ljubavi Medini, treptajima srca i pokushajima da se iskazhe ono shto osjec'a. Prvo pijanstvo kad se zheli pokazati drugima. O odlasci na vishe shkole njegovih drugova Sehida, Selima, Seje, Hamdije i Nikole. Roditelji odluchuju da i njega poshalju, pa makar majka morala prodati dukate i ostali porodichni nakit. Prve spoznaje o vrijednosti, znachaju i potrebi novca. Prvi fizichki radovi i odluka da se uchi, bori, napreduje… Raspust. Prvi fizichki poslovi. Prvi susreti sa djevojkama iz grada (Svjetlana).

Cilj pisca je da ostavi trag u knjizhevnosti, kulturi. Trag svoga umjetnichkog postojanja poput Kranjchevic'evog chovjeka. Poput mnogih koji su stvarali sa zheljom da ostane iza njih trag postojanja.

Prethodna · Sadrzhaj · Naredna

Zadnja stranica [Povec'aj]

Index · Novi broj · Arhiva · Trazhi · Info · Linkovi
Redakcija · Pretplata · Kontakt

Zadnja izmjena: 2006-01-14

ISSN 0350-6517
Copyright © 1995-2008 Chasopis Most · Mostar · Bosna i Hercegovina
Design by © 1998-2008 Haris Tucakovic' · Sweden