Most - Index
Most - Pretplata
Fikret Ibrichic': Autoportret [Povec'aj]

Index · Novi broj · Arhiva · Trazhi · Info · Linkovi
Redakcija · Pretplata · Kontakt

Broj 183 (94 - nova serija)

Godina XXX februar/veljacha 2005.

Latinica · Ћирилица · Transliteration

Prethodna · Sadrzhaj · Naredna

Abdulah Talundzhic'
Bajrakli dzhamija u Beogradu

(zapaljena 17/18. marta 2004. godine)

Historijski podaci

Od mnogobrojnih monumentalnih objekata, a napose dzhamija, koji su Turci izgradili za vrijeme svoje vladavine od tri stotine godina sa malim prekidima, u Beogradu, ostala je samo ova, potkupolna dzhamija skromnih dimenzija i arhitekture.

Bajrakli dzhamija u Beogradu zvala se ranije Chokadzhi hadzhi-Alije dzhamija, shto je poznato iz vakufname Husein-c'ehaje, koji ju je obnovio 1741. godine.

Dzhamije obichno nose ime dobrotvora, vakifa (legatora), koji je finansirao njenu izgradnju. Kako se vidi, ova dzhamija ne nosi ime dobrotvora, nego je danashnje ime dobila (izgleda) po tome shto je na njoj istican bajrak izmedju podne i ikindije, da bi se muslimani koji su stanovali na nizhim dijelovima – na dunavskoj strani Beograda ravnali u obavljanju molitvi – namaza.

No, ima mishljenja da je ona dobila taj naziv kao prva dzhamija koja je podignuta u Beogradu, kao ona koja nosi bajrak pred drugim beogradskim dzhamijama. Valja napomenuti da je i na dzhamiji Sultan Mahmuda, koja se nalazila na Kalemegdanu, a izgradjena je u docnijem periodu od Bajrakli dzhamije, takodje je imala bajrak na munari.

U srpskim spomenicima iz XIX stoljec'a, Bajrakli dzhamija se uvijek nazivala ”Bajrak” dzhamija i stavljaju je u svojim opisima na prvo mjesto.

O ovoj dzhamiji dr. Hazim Shabanovic' ne navodi nishta osim da je sagradjena poslije 1660. godine.

Po jednom podatku koji mi je isprichao rahmetli profesor dr. Mehmed Begovic', akademik Srpske akademije nauka i umjetnosti, a prema informaciji u listu ”Birlik” u Skoplju 1959. godine, Bajrakli dzhamiju je podigao Alibeg Uluk-Gazi Hadzhievronos 1523. godine.

Bajrakli dzhamija u Beogradu

Bajrakli dzhamija u Beogradu

Mnogi drugi autori bili su mishljenja da je Bajrakli dzhamija sagradjena tek 1690. godine i da je njen dobrotvor (vakif) sultan Sulejman II, koji je 1690. godine povratio Beograd od Austrijanaca.

Da je Bajrakli dzhamija zaduzhbina Sulejmana II saopshtio je Mehmedu Delic'u, za vrijeme studija u Istambulu, jedan stari imam, koji je bio na sluzhbi u ovoj dzhamiji. Mehmed Delic' se sjetio da bi Bajrakli dzhamija mogla biti zaduzhbina sultana Sulejmana II.

Kako je na Gumpovom planu iz 1688. godine ucrtana dzhamija koja se vidi i na talijanskom planu iz 1696. godine, pretpostavlja se da je Bajrakli dzhamija sagradjena izmedju 1666. do 1688. godine.

Bajrakli dzhamiju su obishli i svoje utiske o njenom stanju dali Konstantin Jirichek, poznati istorichar, 1874. godine i Dj. Barbanti-Brodano 1876. godine.

U sadashnjim knjigama katastarskog ureda Beograda, ona se vodi pod nazivom ”Sinanova dzhamija”, shto je vrlo interesantno, jer se taj naziv razlikuje od zvanichnog naziva u podacima o popisu dzhamija u Beogradu 28. juna 1836. godine, koje je izvrshio upravnik Okruga beogradskog.

Za vrijeme druge austrijske okupacije (1717-1739.), zapravo 3. septembra 1730. godine, Bajrakli dzhamija je bila pretvorena u katolichku crkvu i sluzhila je u tu svrhu do ponovnog turskog preuzimanja Beograda od Austrijanaca 1739. godine. Poslije toga, ona je ponovo obnovljena kao dzhamija.

Nepotpuno popravljena i nepovrac'ena u svoj prvobitni polozhaj, Bajrakli dzhamija je sa malim brojem drugih dzhamija: Batal dzhamija, koja se nalazila kod danashnje Savezne Narodne skupshtine, Defterdarova dzhamija u ulici Obilic'ev venac, Bajrambegova dzhamija u ulici Brac'e Jugovic'a, kod Narodnog pozorishta, koja je svojevremeno bila pretvorena u plinsku kotlarnicu za osvjetljenje Narodnog pozorishta, a ranije su u njoj bile smjeshtene turske knjige (prema Reshidbeju ”Chudnovati dogadjaji u Beogradu”) i devet dzhamija u shancu, prema popisu dzhamija od 7.3.1865. godine, bilo je tada toliko dzhamija u Beogradu, a medju njima i Bajrakli dzhamija, koje su dochekale definitivno napushtanje Beograda od Turaka 1867. godine.

Valja spomenuti da je Bajrakli dzhamija imala svoje nepokretnosti – vakufska dobra, chiji su prihodi sluzhili za njezino odrzhavanje i izdrzhavanje njenih sluzhbenika.

Bajrakli dzhamija je u Brushovom planu iz 1789. godine obiljezhena kao Bajrak-gassen. Do sada nisu poznati podaci da je u nekom od planova ucrtan, (osim objekta dzhamije i stambena zgrada, koja je davno porushena), josh neki objekti, a pogotovo sahat-kula i muvekit hana za muvekita, koji je vrshio prorachun vremena i regulisanje mehanizma sahata prema kojem bi se upravljale ostale dzhamije u varoshi.

Iz navedenog i ostalih poznatih podataka, proizlazi da je naziv Bajrakli dzhamija nastao krajem XVIII i pochetkom XIX stoljec'a, kada se ona iako skromnih dimenzija i josh skromnije arhitekture, nashla medju ostacima-ostataka bivshih dzhamija, kao najsachuvanija na padinama prema Dunavu. Stavljanjem uobichajenog bajraka za vrijeme vjerskih praznika, ostalo je tako zapamc'eno kod naroda do nashega vremena.

I poslije odlaska Turaka, u gradu je ostao izvjestan broj muslimana mahom zanatlija, stranih turskih drzhavljana (podanika) i Roma, srpskih podanika, kao i muslimana slavenskog porijekla. Neka nam za primjer posluzhi poslasticharnica poznatog beogradskog poslastichara Pehlivana u ulici 7. jula na chijoj firmi i danas stoji da je osnovana 1851. godine.

Jedan od potomaka te porodice bio je pred Drugi svjetski rat dvorski liferant i poslanik Narodne skupshtine, Kraljevine Jugoslavije. Za zhivota stekao je veliko bogatstvo, medju koje spada i desetak kuc'a na Dedinju.

Popravak dzhamije

Prva popravka Bajrakli dzhamije izvrshena je 1868. godine. Popravku je izveo preduzimach Ferdinand Rozelt, kao najpovoljniji ponudjach. Istovremeno je popravljena dvorishna zgrada uz dzhamiju za imama i iz nje je iseljen stanar Vilhelm Shozberg, krojach. Evo kako je do popravke doshlo:

Knez Mihajlo Obrenovic' izdao je ministru prosvjete i crkvenih djela nalog da izabere od postojec'ih dzhamija jednu dzhamiju i osposobi je za obavljanje vjerskih obreda.

Za tu i u tu svrhu bi izabrana ”Bajrak” dzhamija.

Ministar prosvjete i crkvenih djela 9.4.1868. godine pishe ministru gradjevina:

”Kao shto Vam je poznato, ja sam po nalogu Njegove Svjetlosti naredio, to je izabrana jedna ovdashnja dzhamija i to po imenu nazvana ”Bajrak” dzhamija za bogomolju muhamedanaca i u odsustvu Vashem pisao sam prezidijalno gospodinu nachelniku gradjevina, te je izaslao inzhenjera Vukovic'a koji je radio opravke po uputstvu g. upravitelja varoshi istu dzhamiju i jednu do nje kuc'u za obitavanje hodzhe pregledao i prilozheni pod/: predrachun preko g. upravnika varoshi podneo ti.”

”Kako je recheno, opravka je doista potrebna da bi se u toj dzhamiji zaista bogosluzhenje moglo odrzhati, to poshiljuc'i Vam vishe navedeni predrachun. Imam chast moliti Vas da izvolite dalje shta treba narediti da je ta opravka potrebna i da ako bi po predmetu iste opravke trebalo kako zakonodavno reshenje za upotrebljavanje gradnje od drugih pravitelstvenih zgrada ili za izdatak nuzhne sume i t.p. izvolite nadlezhno izdejstvovati kako ne bi prepiskom odugovlachilo za stvar koja potrebuje da se shto skorije svrshi (delov. Protokol) No 981 od 9.4.1868. godine.”

Na to ministar gradjevina odgovara ministru prosvete:

”U odgovoru na Vashe pismo od 9.4.1868. godine pod No 981 imam chast izvestiti Vas gosp. Ministre da je Visochajshim reshenjem odobrena za opravku tako nazvana ”Bajrak” dzhamija koja c'e sluzhiti za bogomolju muhamedanaca i jedne kuc'e do iste u kojoj c'e obitavati hodzha 15500 grosha poreskih, zatim da je ova opravka na licitaciji ustupljena preduzimachu Ferdinandu Rozeltu, s tom obaveznosti da je duzhan bude izvrshiti za 6 nedelja dana rachunajuc'i od 20.IV do 2.VI. ove godine.”

Ministar prosvjete i crkvenih djela Knezhevine Srbije uputio je Drzhavnom savetu akt No 1238 od 10. maja 1868. godine sljedec'e sadrzhine:

”Da ne bi muhamedanci koji se po svojim poslovima u Beogradu bave bez religiozne utehe bili, Njegova Svetlost blagoizvolela je narediti da se jedna od ovdashnjih dzhamija popravi za bogomolju njihovu. Usled ovog visokog naloga, izabrana je kao najcelishodnija ”Bajrak” dzhamija i ministar gradjevina kao po molbi mojoj izaslao je struchne ljude, te su istu dzhamiju, kao i jednu kuc'u do nje, gde c'e hodzha obitovati, pregledali i kao shto me pod 3.V. tekuc'e godine No 1062 izveshtava, popravka bi se izvrshila do 2. junija tekuc'e godine.

Kao shto je mali broj muhamedanaca koji ovde stanuju, a po vec'oj chesti siromashnog su stanja i nisu kadri sobom izdrzhavati hodzhu i mujezina to potpisati u ime praviteljstva Njegove Svetlosti moli Drzhavni savet da izvoli odobriti sledec'e:”

bio je ukaz Kneza Mihaila Obrenovic'a koji glasi:

Mihail Obrenovic' III
po milosti Bozhjoj i volji narodnoj Knjaz srpski

Po dogovoru sa Drzhavnim savetom reshili smo i reshavamo:
”Da se Ministar prosvete i crkvenih dela ovlasti da mozhe 1. junija ove godine izdavati hodzhi pri ovdashnjoj Bajrak-dzhamiji po 240, a mujezinu po 120 talira godishnje. Prema ovom da se suma od 1.800.- grosha poreskih, rachunajuc'i vishe navedenu godishnju pomoc' od 1. junija do konca ove rachunske godine, izda iz sume za vanredne troshkove celom praviteljstvu odredjene, a za iduc'u rachunsku godinu, da se u budzhet stavi. Nash Ministar prosvete i crkvenih dela i finansija neka ovo reshenje izvrshe.

M.M. Obrenovic', s.r.
18. maja 1868. godine u Beogradu
Ministar prosvete i crkvenih dela
D. Crnobarac, s.r.
Ministar finansija,
K. Cukic', s.r.”

Iz navedene prepiske se vidi da je Bajrakli dzhamija obnovljena i u njoj su se pocheli vrshiti vjerski obredi u drugoj polovini 1868. godine, zahvaljujuc'i smirenim politichkim prilikama, obrazovanosti i dalekovidnosti srpskog knjaza Mihajla M. Obrenovic'a III.

Da nije pod nesretnim okolnostima nashao smrt u Koshutnjaku, od atentatorskog hica i da je duzhe pozhivio, zashtitio bi sigurno od namjernog rushenja i brzog propadanja, josh koju dzhamiju i neke druge objekte islamske arhitekture u Beogradu i ostavio bi ih u amanet mladjim narashtajima.

U danashnjem vremenu razvijene medjunarodne komunikativnosti, ekonomske razmjene i turizma, zblizhavanju razlichitih svjetova, ti bi objekti uz srednjovjekovne srpske manastire bili pravi svjedoci ljudske tolerancije, medjusobnog prozhimanja razlichitih kultura, ljudske koegzistencije kroz vjekove, na ovom vjetrometnom tlu-kapiji istoka i zapada.

Zauzimanjem kneza Mihajla M. Obrenovic'a sachuvala se u Beogradu jedina dzhamija, koja poslije nepunih 137 godina predstavlja ostatak ostataka sakralne islamske arhitekture.

Prilikom njemachkog bombardiranja 1941. godine krov dzhamije je oshtec'en bombom, ali je iste godine i popravljen.

U toku borbi za oslobodjenje Beograda oktobra 1944. godine minobacachkom granatom bio je oshtec'en jedan ugao zgrade i dobar dio krova, shto je Narodni odbor grada Beograda popravio u proljec'e 1945. godine. Bajrakli dzhamija je 1946. godine stavljena pod zashtitu drzhave kao znachajni spomenik kulture.

Bajrakli dzhamija u Beogradu, snimak poslije popravke (1953.-1963.)

Bajrakli dzhamija u Beogradu, snimak poslije popravke (1953.-1963.)

Temeljna popravka, konzervacija i restauracija dzhamije izvrshena je u periodu od 1953. do 1963. godine pod nadzorom dipl. ing. arh. Pavlovic'a. Materijalnu potporu za to su dali: Zavod za zashtitu i nauchno prouchavanje spomenika kulture SRS, Narodni odbor grada Beograda i Savezno izvrshno vijec'e.

Prije otvaranja za vjersku upotrebu dzhamija je prekrivena novim tepisima. Nakon izvjesnog vremena Odbor IZ-e izradio je novi mahfil (galeriju) umjesto porushenog. Nacrt i nadzor na izvodjenju istog vrshio je (iz Gajreta) pisac ovog rada.

Neki struchnjaci Zavoda za zashtitu spomenika kulture zamishljali su da adaptiranu dzhamiju pretvore u muzej voshtanih figura ispunjen kopijama muslimanskih vjernika, kako obavljaju bozhju sluzhbu u svim polozhajima, ali zahvaljujuc'i tadashnjoj Komisiji za vjerska pitanja SRS i Prvoj konferenciji nesvrstanih zemalja, odrzhane 1961. godine u Beogradu, odustalo se od te ideje, a dzhamija je i dalje sluzhila svojoj namjeni.

Arhitektura

Bajrakli dzhamija je locirana u Ulici Gospodar Jevremovoj broj 11, u dijelu grada Beograda, koji je nekada bio glavni trgovachki centar zvani ”Zejrek”.

Kako je ovo bila jedina sachuvana dzhamija u Beogradu, o njoj postoji dosta dokumenata. U Muzeju grada Beograda nalazi se tehnichki snimak, osnova, presjek i izgledi. Tehnichka dokumentacija nalazi se i u Zavodu za zashtitu spomenika kulture grada Beograda.

Sachuvan je veliki broj fotografija od 70-tih godina XIX vijeka do nashih dana, tako da se po njima mogu sagledati sve promjene koje su se na dzhamiji deshavale.

Unutrashnje i vanjske zidne plohe i kupola nisu omalterisane, nakon obijenog maltera prilikom zadnje popravke dzhamije. Na unutrashnjim zidovima vise lehve, koje je izradio chuveni boshnjachki kaligraf magistar Eshref Kovachevic', sa odabranim ajetima iz Kur’ana i imenima prvih pet halifa, kaligrafski ispisanih arapskim pismom.

U molitvenom prostoru sa lijeve strane od ulaza nalazi se prostor sa spiralnim metalnim stubishtem, gazishtima od hrastovih dasaka, jednostavne izrade, koje vode na mahfil-galeriju. Na galeriji sa desne strane nalaze se vrata za ulaz u munaru i penjanje spiralnim stubishtem do galerije – sherefe.

Uz zid sa desne strane molitvenog prostora nalazi se mimber (predikaonica), izradjen u drvorezbi u bosanskom stilu, u chuvenoj majstorskoj radionici ”Rekord” vlasnishtvo Mulic'a iz Konjica, ugradjen tokom zadnje popravke.

Vjerski namjeshtenici

Prvi imam i mujezin u Bajrakli dzhamiji postavljeni su 1868. godine. Za imama je ostavljen Muhamed ef. Hadzhimehmedovic' iz Sarajeva, a za mujezina Uzejr Hadzhiahmetovic'. To se vidi iz zapisnika koji je vodjen u Ministarstvu prosvete, gdje su oni dobivali plac'e u smislu rjeshenja od 18.V.1868. godine. Osim toga, oni mole da im se zbog male plate odrede i drva kao i c'umur za ogrjev, i na to ime izdaje im se 1440 grosha charshijskih godishnje. Dalje mole da se zbog malog broja muhamedanaca odredi suma od 300 grosha charshijskih za nabavku svijec'a i zejtina shto se preko godine pri bogomoljama potroshi, jer se to zasada nema otkuda nabaviti. Naposljetku, mole da im putni troshkovi od Sarajeva do Beograda, i to svakom po 400 grosha, svega 800 grosha, isplati se.

Na zapisniku je potpis Mehmed ef. Hadzhimehmedovic'a, Sarajlije (potpisano arebicom) i Uzejra Hadzhiahmetovic'a (potpisao ga Salih Asanovic' c'irilicom).

U istoj, 1874. godini postavljen je za imama Hasan ef. Doric', a za mujezina Muharem Berberovic'.

Doric' je obavljao imamsku duzhnost i u prvoj polovini 1875. godine, shto se vidi iz delovodnog protokola Ministarstva prosvete No 411 i 864/75.

U decembru 1875. godine postavljen je za imama Hadzhi Mahmut. Mujezinsku duzhnost u toj godini obavljali su: Muharem Berberovic', Dedo Chengic' i Ahid Kadric'. Hadzhi Mahmut je vrshio imamsku duzhnost sve do izbijanja srpsko-turskog rata 1876. godine. Tada je ministar prosvjete izdao naredbu da se hodzha i mujezin kao nepotrebni otpuste, dzhamija zatvori, jer su se muslimani usljed rata sa Turskom, razishli iz Beograda (del. protokol Ministarstva prosvete No 3563 od 10.11.1876. godine). Poslije ratova 1876/78. godine Srbija je prisjedinila nishki okrug, gdje je zhivio prilichan broj muslimana. Tada se obrazuje Islamska vjerska zajednica na chelu sa muftijom chije je sjedishte bilo u Nishu.

U Beogradu se ponovo osniva dzhemat i za imama bi postavljen 1880. godine Halibashic', zvani Hajbetaga iz Sarajeva. Mujezinsku duzhnost obavljao je dervish Ahmet Fejzulahovic', umro u Orashju 1913. godine. Bio je ozhenjen Eshref-hanumom, chuvaricom turbeta.

Poslije toga, negdje oko 1890. godine za imama je postavljen Faladzhic' Sulejman ef., koji je izbjegao iz Mostara za vrijeme Austro-Ugarske okupacije. On je bio uchen chovjek i djelovao je politichki. Austro-Ugarska ga oznachava kao opasnog srpskog agenta. Chak je bio osnovao odbor od nekoliko muslimana koji su u to vrijeme bili prebjegli iz Bosne u Srbiju. Za njegova sluzhbovanja temeljito je opravljena Bajrakli dzhamija i jedno turbe 1893. godine.

Godine 1901. Faladzhic' dobiva odsustvo i poslije toga umire u Mostaru. Poslije Faladzhic'eve smrti, za imama je postavljen Mustafa Skopljak, svrsheni uchenik Sherijatsko-sudachke shkole (del. protokol Ministarstva prosvete – crkvenog odeljenja broj 238/1901). On je obavljao imamsku duzhnost do 1904. godine.

Poslije njega, za imama je postavljen Mehmed Remzi Delic' i on tu duzhnost obavlja do 1919. godine. Delic' je pocheo da vodi matichne knjige rodjenih, vjenchanih i umrlih muslimana. Prouchavao je spomenike islamske kulture u Beogradu i u unutrashnjosti Srbije i o tome je napisao nekoliko chlanaka. Preveo je s turskog jezika knjigu o Mehmed-pashi Sokolovic'u. Za njegova sluzhbovanja dzhamiju je posjetio turski prijestolonasljednik 1911. godine, koji je kupio nove c'ilime za dzhamiju, izradjene u Pirotu. Po Delic'evom prichanju, kralj Petar Karadjordjevic' I, bio je odluchio da se izgradi nova dzhamija pored zheljeznichke stanice u Beogradu.

Ni pred Prvi svjetski rat, dzhemat nije bio mnogobrojan. Tu je boravilo nekoliko stotina muslimana. Medju njima je bilo i nekoliko omladinaca koji su se kao politichki orijentisani, sklonili u Beograd, a takodje i nekoliko studenata na Beogradskom univerzitetu. Tu su boravili, izmedju ostalih: Osman Djikic', Avdo Karabegovic', Sirija Abagic', Nezir Hadzhinalic', Hasan Rebac, Mustafa Golubic', Djulaga Bukovac, Rizvan Sefo i drugi.

Poslije stvaranja prve Jugoslavije, dzhemat je iz godine u godinu postajao sve brojniji tako da je prije Drugog svjetskog rata u Beogradu zhivjelo nekoliko hiljada muslimana. Odmah poslije Prvog svjetskog rata, u Beograd se iz Nisha prenosi sjedishte muftije, koji dobiva naziv veliki muftija za Srbiju i Crnu Goru. Za imama Bajrakli dzhamije biva postavljen hafiz Abdusselam Dzhumhur, koji obavlja duzhnost do 1920. godine kada biva imenovan vojnim muftijom. Te godine je za imama postavljen Abdullah Hadzhic', mlad i energichan chovjek, koji je bio stekao veliki ugled medu muslimanima i drugim gradjanima Beograda.

Godina 1930. bila je vrlo znachajna za beogradski dzhemat. Tada se obrazuje jedinstvena islamska zajednica za cijelu Kraljevinu Jugoslaviju, a Beograd postaje sjedishte reis-ul-uleme, – izabran je H. Hafiz Ibrahim ef Maglajlic', koji je ustolichen u prisustvu kralja Aleksandra u Bajrakli dzhamiji 31.10.1930. godine.

U Beogradu je 1933. godine pokrenut Glasnik Islamske vjerske zajednice, chiji je urednik bio Dervish ef Korkut.

Godine 1936. prenosi se sjedishte reis-ul-uleme iz Beograda u Sarajevo.

U Beogradu je 1930. godine osnovan i sherijatski sud i prvi kadija bio je Mustafa Kulenovic'. Godine 1947. u smislu prvog Ustava Islamske vjerske zajednice FNRJ organizuje se dzhemat u smislu propisa toga Ustava. Na chelu dzhematskog odbora je Safet ef. Haznadarevic', pa onda Rasim ef. Munishevic', poznati beogradski slastichar, koji ostaje na toj duzhnosti do septembra 1968. godine. Tada je izabran novi odbor Islamske zajednice na chelu kojeg je H. Hamdija Jusufspahic', glavni imam koji postaje predsjednik Odbora Islamske zajednice, potom muftija.

Godine 1949. na mjesto oboljelog imama Abdulaha Hadzhic'a, postavljen je kao pomoc'ni imam Adem ef. Mujchinovic', koji je tu duzhnost obavljao do dolaska sa shkolovanja sa El’azharu, hadzhi ef. Hamdije Jusufspahic'a. Osim vjerskih duzhnosti, u Bajrakli dzhamiji i josh nekim dzhematima, imenovani je gajio i odrzhavao dobre odnose s vlastima, kako sa jednopartijskim sistemom, tako i novim vishepartijskim sistemom, pa i Miloshevic'evom vladom.

I prijashnji imami razvijali su toleranciju i suzhivot sa svojim komshijama. Vrlo ucheni Mehmed Remzi Delic', bio je ozhenjen sa kc'erkom vlasnika pogrebnog zavoda ”Konkordija”, a Abdulah Hadzhic' sa gosp. Andjom, kc'erkom pravoslavnog sveshtenika Knezhevic'a iz Like.

Pa i stariji sin muftije h. Hamdije Jusufspahic'a, Mustafa Jusufspahic', danashnji glavni imam Bajrakli dzhamije, ozhenjen je pravoslavkom iz Sarajeva.

Njegov otac muftija h. Hamdija Jusufspahic' ozhenjen je sa Egipc'ankom, koleginicom sa Al-azhara, iz chega se mozhe zakljuchiti o shirokoj toleranciji i prozhimanju razlichitih kultura i vjera. Ipak se na to ekstremisti nisu obazirali, vec' su spontano napali i spalili sve knjige u knjizhnici, unutrashnjost Bajrakli dzhamije, medresu, nuzprostoriji i zapalili 17/18. marta 2004. godine. Kako je vec' navedeno u toku trajanja rata u BiH od 1992-1995. godine dzhamija je sedam puta napadnuta od ekstremista, oshtec'ena i stakla porazbijana na nuzprostorijama.

Valja spomenuti da je zgrada same dzhamije popravljena i dovedena u ispravno stanje, dok knjizhnica i medresa nisu obnovljene do danas, poslije pozhara.

Prethodna · Sadrzhaj · Naredna

Senaid Buljubashic': Predio [Povec'aj]

Index · Novi broj · Arhiva · Trazhi · Info · Linkovi
Redakcija · Pretplata · Kontakt

Zadnja izmjena: 2005-05-20

ISSN 0350-6517
Copyright © 1995-2008 Chasopis Most · Mostar · Bosna i Hercegovina
Design by © 1998-2008 Haris Tucakovic' · Sweden