Мост - Индекс
Мост - Претплата
Ђулејман Исић: Портрет супруге, уље на платну [Повећај]

Индекс · Нови број · Архива · Тражи · Инфо · Линкови
Редакција · Претплата · Контакт

Број 179 (90 - нова серија)

Година XXIX октобар/листопад 2004.

Latinica · Ћирилица · Transliteration

Претходна · Садржај · Наредна

Ћазим Сарајлић
Похвала руци

Од свих атрибута на том најчудеснијем стаблу што се зове тијело човјеково, рука је најиздуженији, најживотнији и најзагонетнији дио. Њом и у њој утиснута је она прва човјекова кретња, његов исконски порив при првом животном плачу, том бајковитом трагу и знаку живота. То је рука која воли, мази, грли, људи, али и рука која мрзи, то је рука скрушена за молитвену утјеху, која тражи милост за живот и опрост од зла, рука осунчаних духовних људских досега, али и рука погромашке, нецивилизацијске и нељудске помрачености људског бића и ума.

О сликару Сафету Зецу до сада је написана многа права ријеч. Он у зениту своје стваралачке температуре са несмањеном и зачуђујућом енергијом слика, ствара као аутентичан стваралац од крви и меса дотичући се великих узора из историје сликарства, прије свега Холандеза Рембранта Ван Ријна. Његово дотицање умјетничких идеала и идола није пуки мимезис. Вриједност ликовне лексике Холандеза Рембранта Ван Ријна он „преводи“ на лични стваралачки језик, досљедно градећи ликовну идеју, идеју непоновљиве ликовне артикулације. Она наизглед безазлена инфекција једним малим непримјетним комадићем репродукције овог великог мајстора одредила је будућу духовну и животну авантуру Сафета Зеца.

Сафет Зец испред Велике мртве природе

Сафет Зец испред Велике мртве природе

У мноштву тема које је током свог сликарског зрења и стварања Зец елаборирао: мртве природе, пејсажи, фигуралне композиције, ентеријери, заправо није било теме којом се овај аутор није бавио. Ваљда је то доказ и далеки одсјај атмосфере из које је поникао, ваљда су то они незаобилазни и разложни утицаји сарајевске ликовне климе у којој се Сафет Зец као млад формирао и у којој су дјеловали врсни ствараоци али и посебни ликовни педагози. Засигурно да је то таленат али и необична енергија, марљивост и упорност, која га не напушта у његовим засигурно најблиставијим и досад најплоднијим годинама. Сафет Зец је у природу свог умјетничког бића унио битне карактеристике ствараоца, за данашње вријеме ријетко образованог аутора. Он поштује традицију, он је увијек између два основна постулата, између телме и поесиса, он има слуха за ововремена врло жива умјетничка превирања у свијету ликовне умјетности, али он не напушта свој стваралачки кредо, јер би тиме изневјерио природу свог опредјељења, оно што сада ради, а тиме и самога себе.

Пред нашим очима су остварења настала у посљедњој деценији прошлог стољећа незаобилазно инспирисана једном великом, планетарном трагедијом, која се десила поткрај тог стољећа, инспирисана најпотреснијом и најбезумнијом људском калваријом Сребреницом, тој великој сузи на старом, безобзирном лицу старе курве Европе.

Гледајући листове Сафета Зеца, то су заправо драгоцјени али стравични записи о једном времену људске деструкције. На њима је Зец унио стравичност, огромност и бесмисао једног зла, зла рата, ватре крви и меса, зла помрачености људског ума. Одлазе наше нене, мајке, браћа, дјеца, синови, одлази једна мужевна популација са завежљајима, одлазе прогнани са својих огњишта збуњени тим прогоном, одлазе увријеђени и понижени, одлазе згрчених лица до бола, побијеђени и повријеђени злом, тражећи своју наду, спас, избављење. Делакроа (: Delacroix) је сликао „Покољ на Хиосу“, Бројгел је фантазмагорично осликао „Покољ бетлехемске дјеце“, Гоја је сликао инквизицију изражавајући тиме своје људско, али и умјетничко стајалиште.

Циклусом „Руке на лицу“, слободно бих га назвао „Покољ – Аргентариум“, Сафет Зец је једну велику трагедију свога народа у срцу Европе преточио у непоновљив ликовни дневник, који је уједно и опомена, али у ликовном погледу своју стваралачку мисао довео је до крајњих граница личне ликовне поетике. У естетском погледу на индивидуалном ликовном плану Зец је заправо кроз своје дјело на најоригиналнији начин исказао похвалу руци, том стваралачком елементу људске природе.

Своју ликовну идеју извео је до краја потврђујући се у овом времену, у којем је дошло до лупања старих таблица вриједности, као стваралац неоренесансног типа.

По менталном склопу своје људске и умјетничке природе, по енергији која избија из природе његовог талента Сафет Зец је заправо сликар – мајстор „пар екселанс“ (: par exellance).

(из текста: „Сафет Зец или похвала руци“ објављеном у каталогу изложбе Сафета Зеца у Међународној галерији портрета Тузла 2002. године.)

Претходна · Садржај · Наредна

Мухамед Гаш: Портрет III, акрилик – колаж [Повећај]

Индекс · Нови број · Архива · Тражи · Инфо · Линкови
Редакција · Претплата · Контакт

Задња измјена: 2004-12-11

ISSN 0350-6517
Copyright © 1995-2008 Часопис Мост · Мостар · Босна и Херцеговина
Design by © 1998-2008 Харис Туцаковић · Шведска