Most - Index
Most - Pretplata
Josip Ushaj: Figurae naturalis, 2002. [Povec'aj]

Index · Novi broj · Arhiva · Trazhi · Info · Linkovi
Redakcija · Pretplata · Kontakt

Broj 173 (84 - nova serija)

Godina XXIX april/travanj 2004.

Latinica · Ћирилица · Transliteration

Prethodna · Sadrzhaj · Naredna

Dr. Nikola Kovach
Slikarstvo u Bosni i Hercegovini 1945-1990.

Medju saputnicima u likovnom zhivotu Bosne i Hercegovine nalaze se i inicijatori osnivanja umjetnichkih grupa, likovnih udruzhenja i ustanova. Umjetnichke grupe su se formirale vishe sticajem okolnosti ili na osnovu zajednichkih estetskih afiniteta, nego po principu pripadnosti jednoj shkoli ili vjernosti odredjenom programu. Nachela koja su formulisale neke grupe bila su odvec' uopshtena i vishe okrenuta protiv prakse ogranichavanja stvaralachkih sloboda nego shto su specifikovala odredjenu tendenciju ili stil stvaranja. Pristupanje grupi ponekad je bilo motivisano i praktichnim razlozima prilikom priredjivanja zajednichkih izlozhbi, organizovanja gostovanja i sl. Formiranje umjetnichkih grupa u Bosni i Hercegovini ima i svoju tradiciju: prije drugog svjetskog rata postojali su strukovno udruzhenje ”Cvijeta Zuzoric'” i umjetnichka grupa ”Krug”. Poslije rata formirane su grupe ”Petnaestorica”, ”Sarajevo ’55”, ”Prostor-Oblik”, ”Zvono” i druge, a u Mostaru ”Novembarska grupa” i ”Chetvorica” u Banjoj Luci.

Fehim-Fedja Avdic': Zatochenica tishine, 1972.

Fehim-Fedja Avdic': Zatochenica tishine, 1972.

Uz formiranje umjetnichkih grupa treba spomenuti i organizovanje velikih godishnjih izlozhbi, salona (Sarajevo, Banja Luka, Tuzla, Mostar), osnivanje Udruzhenja likovnih umjetnika Bosne i Hercegovine (ULUBiH) u Sarajevu i njegovih podruzhnica u Banjoj Luci, Tuzli, Mostaru, Zenici, zatim otvaranje Umjetnichke galerije u Sarajevu i salona sa stalnim postavkama u drugim gradovima. Umjetnichka galerija u Sarajevu pokrenula je i realizovala znachajan istrazhivachki projekat hronoloshkog pregleda likovnog stvaranja pod naslovom Umjetnost Bosne i Hercegovine 1894-1984, I-IV. Ovaj projekat i danas sluzhi kao uvod i orijentir za dalje prouchavanje nashe likovne proshlosti, njene periodizacije i definisanja njenih glavnih tematsko-stilskih tokova. Na izradi ovog projekta bili su angazhovani najpozvaniji i najstruchniji bosanskohercegovachki istorichari i kritichari umjetnosti: Azra Begic', Ibrahim Krzovic', Milosh Radic', Nermina Zildzho, Danka Damjanovic'. Otvaranje prostora Collegium artisticum-a i drugih izlozhbenih prostora u Sarajevu znatno je doprinijelo prezentiranju i razmjeni likovnih djela sa podruchja chitave bivshe Jugoslavije. Podaci o slikarima, graficharima i vajarima u Bosni i Hercegovini prvi put su sistematski predstavljeni javnosti u Enciklopediji likovnih umjetnosti (1959-1966) i Likovnoj enciklopediji Jugoslavije (1987). Godine 1972. osnovana je Akademija likovnih umjetnosti u Sarajevu, koja u svom nastavnom sastavu okuplja najistaknutije likovne stvaraoce i teoretichare velikog ugleda i velikog stvaralachkog potencijala.

Januar, 1993.

Epilog

U posljednjih desetak godina, tj. nakon nastanka ove knjige, mnogi slikari koji su tek bili na pochetku svog stvaralachkog puta, dospjeli su do pune umjetnichke i zhivotne zrelosti, ostvarivshi djela izrazite snage i prepoznatljive personalnosti. To se narochito odnosi na slikare Novih tendencija, trenutno u chetvrtoj deceniji zhivota. Njihov ubrzan i skokovit razvoj, promjene tematike i tehnike podstaknuti su tragichnim dogadjajima u kojima se pitanje stila svodilo na pitanje opstanka. Zato na njihovim platnima uochavamo tragove vremena koje se svojom tragikom nametalo vishe kao egzistencijalni izbor nego kao estetsko opredjeljenje. Aktuelnost i angazhman bili su izraz otpora nasilju i zlu vishe nego imperativ razvoja njihovih likovnih ideja.

Zhivotni bilans Prve poslijeratne generacije je sudbinski definisan: niko od slikara te generacije vishe nije medju zhivima. Njihovo djelo je dovrshena i neizmjenljiva gradjevina, preseljena u nashe kulturno nasljedje kao spomenik jednog vremena i izvor nasheg istorijskog pamc'enja.

Srednja generacija (koja takodje nije ostala bez tragichnih gubitaka smrc'u M. Mikulic'a, I. Ljubovic'a, B. Misirlic'a, Lj. Perchinlic'a) i Mlada generacija najneposrednije su bile pogodjene godinama rata: neki slikari su, istina, napustili Sarajevo, a najvec'i broj je svoju sudbinu vezao sa iskushenjima istorije i udesom svojih sugradjana. Njihov slikarski razvoj kretao se linijom vec' utvrdjene i potvrdjene likovne poetike, bez vec'ih stilskih ili tematskih oscilacija. Njihovo djelo predstavlja autentichni trenutak savremenog slikarstva u Bosni i Hercegovini i obuhvatan presjek stanja likovnih ideja danas i ovdje. Medjunarodni ugled koji uzhivaju slikari ove dvije generacije potvrdjuje visoku mjeru estetskih vrijednosti kojima se bosanskohercegovachko slikarstvo predstavlja na medjunarodnoj kulturnoj sceni. Zato su i nashe analize, posvec'ene ovim slikarima, najopsezhnije i najpodrobnije, buduc'i da njihovo djelo najpotpunije obiljezhava likovnu klimu savremenosti, kao i dovrshen izraz likovnih dometa bosanskohercegovachke umjetnosti.

Januar 2003.

Fragmenti iz knjige: ”Slikarstvo u Bosni i Hercegovini 1945-1990.”

Prethodna · Sadrzhaj · Naredna

Josip Ushaj: Plameno oko, 2003. [Povec'aj]

Index · Novi broj · Arhiva · Trazhi · Info · Linkovi
Redakcija · Pretplata · Kontakt

Zadnja izmjena: 2004-06-29

ISSN 0350-6517
Copyright © 1995-2008 Chasopis Most · Mostar · Bosna i Hercegovina
Design by © 1998-2008 Haris Tucakovic' · Sweden