Мост - Индекс
Мост - Претплата
Насловна страница [Повећај]

Индекс · Нови број · Архива · Тражи · Инфо · Линкови
Редакција · Претплата · Контакт

Број 212-213 (123-124 - нова серија)

Година XXXII јули-август/српањ-коловоз 2007.

Latinica · Ћирилица · Transliteration

Претходна · Садржај · Наредна

Милена Преиндлсбергер Мразовић
Босански коњ
љубимац Босанаца

Текст који доносимо објављен је као фељтон у дневнику Bosnische post (Босанска пошта) – орган за политику и привреду, који је излазио у Сарајеву од 1884-1918. године на њемачком језику. Објављен је под насловом Das Bosniers Liebling (Љубимац Босанаца) у броју од 29. јуна 1895. године. О ауторици смо опширније писали у часопису Мост бр. 173 (84. нова серија) април, 2004. године стр. 28-31. Текст доносимо у пријеводу проф. Енисе Симић. Занимљив је податак да је Мостарац проф. Вуколај-Вукан Шола (Мостар, 17.III.1884-13.IX.1966.), докторирао на Универзитету у Халеу (: Halleu) са темом Босански коњ (Das Bosnische Pferd) 1912. године код професора др. Кирхнера (: Kirchner) и др. Дизелхорста (: Disselhorst). Проф. Вукан Шола је основну школу завршио у Мостару а гимназију у Мостару и Карловцу. Студирао од 1906. године на универзитетима: Јена, к.к. Hochschule für Boden Kultur у Бечу, Леипзигу и Халлеу. Иначе, био је син Мостарца Воислава Шоле, једног од предсједника босанскохерцеговачког Сабора за вријеме аустроугарске управе.

С.Ш.

Босански коњ је поново на гласу. Један цијели дан митингу тркачих коња у Сарајеву готово је искључиво посвећен њему, и тако може сада поново да покаже своје раније много хваљене вјештине. У сваком случају, чини се да за то право мјерило није тркалиште, а и људи су олахко склони сматрати нашег коњића помало кукавним у поређењу са славним тркачима једнога међународног такмичења. Олахко се каже: „Босански коњ није уопће никакав коњ…“

Оваквој неразумној оцјени нашег коња супротставља се сва поносна самосвијест нашега народа у односу на његовог љубимца, његовог малог коња.

Свакако да је босански узгој веома назадовао. Има томе већ поодавно да је овдје за сваког донекле имућнијег домаћина важило, да држи туце јахаћих и луксузних коња, тако се у подоста махала у Сарајеву могло избројати и до 50 пунокрвних пастуха. Начин живота овдје гравитирао је тада према „бијелом Стамболу“, до којег се долазило копненим путем. Наши трговци обичавали су полазити на трговачки пут тамо на своме старом парипу, а враћали су се на арапском пастуху, за којег је наш „Gentry“ слој био вољан давати неколико кеса дуката.

Дугогодишњи ратови и потом привредно заостајање опустошили су веома наш потенцијал у коњима, а остатак је искористила војска. Наши официри који су у бурна времена обављали тешку службу у херцеговачком кршу, једва да би смјели казати да босански коњ није уопште коњ. Мора се само знати, како је он интелигентан, издржљив, како спретан, вољан, ревностан и скроман, како се пење, галопира и скаче, да би се знало цијенити пуну вриједност босанског коња једнако као и Босанци, па се онда може сматрати разумним, што се нашој влади никаква жртва није чинила превеликом, у намјери да освјежи редуцирану врсту довођењем племените крви те организирањем рационалног узгоја коња.

Наши земљопосједници и узгајивачи коња радо излазе усусрет овим тежњама владе. Поред оружја, најплеменитијег накита мушкарца, наш народ не воли ништа тако као коња. Наравно, само лијепог, доброг коња, док мање вриједан потпада жалосној судбини товарног коња. Свога јахаћег коња пак Босанац чува и његује на свој начин, он му говори, као неком разумом обдареном бићу, он жали његов губитак, и слави га у својим пјесмама. Са правом љубомором посматра успјехе страних расних коња и улази са њима у ривалство, како се то могло видјети на ранијим тркама.

Са страшћу радо Босанац води свога коња на тркалиште. По његовом мишљењу не доводи јахач коња до побједе, него његова властита воља и његова брзина. Коњ зна, о чему се ради, „ чим се покривачи дигну са њега и тамбура зазвони…“ Стога је и било трка без јахача, а коњи који су остали без својих јахаћа, важили су у датом случају исто као побједници.

Босански коњ, цртеж Рудолфа вон Оттенфелда из 1900. године

Босански коњ, цртеж Рудолфа вон Оттенфелда из 1900. године

Поглед Босанца на тренинг такођер се разликује од погледа осталих у Европи која воли овај спорт, као и од онога у односу на јахање уопште. Коњ у природном ходу, за њега важи за недресираног, макар да се може лијепо јахати. Јахачи коњ мора овдје прије свега знати „рахванлук“ ход, љуљајући ход, који уосталом за јахача чак и није неугодан. У вишу дресуру спада „Кара-Ешкин“. Да би ово научио коњу се вежу унакрсно све четири ноге и онда се напријед тјера по меком тлу. Одвезан онда диже ноге скоро немогуће жустро и високо, а да заправо не иде напријед и даје један утисак крајње необузданости. Скокови а са тим пехливанство раније се такођер увјежбавало, као и гађање са галопирајућг коња. У Сарајеву се окупљала сваког петка и понедјељка „Jeunesse dorée“ (златна младост) ујутро на Мусала-тргу, на којем се сада уздиже Палача владе, да би овдје његовала вјештину јахања.

Тренирање коња за трку састоји се у томе, да га уколико је могуће у току 3-4 седмице умотаног у топле деке и добро чврсто укаишеног током цијелог дана, а нарочито по вечерњој и јутарњој свјежини воде лаганим ходом. Сијено му је сасвим укинуто, за храњење уобичајени јечам као и вода редуцирани су максимално, тако да коњић брзо губи своју иначе вољену претилост те постаје лак и одважан. Ноге му марљиво масирају, и утиру мјешавину шпиритуса, сапуна, соли и жумањца. Само неколико сати животиња се смије спустити. Тренинг завршава тек непосредно пред старт.

Брижљиво се води рачуна о томе да коњ не носи на себи неки „знак несреће“. За такав важи особито „чифт-нишан“ (знак двице) то су два увојка гриве на челу. На коњу са таквим знаком Босанац не јаше у битку или на неки пут, још мање на коњу са „куршум-нишаном“ (знак олова) увојак длаке гриве са стране испод гуртне, који јахачу непогрешиво доноси смрт. Несрећу значи такођер и „кабур-нишан“ (знак гроба) коврча ширине једног прста и један до два прста дуга коврча са стране од врата до прса. Власника једног таквог коња убрзо сустигне смрт. Ономе ко јаше коња са четири бијеле ноге, несрећа прати у свим његовим потхватима. Три бијеле ноге су боље. То значи: три ноге – три кесе (новца), четири ноге – четири паре. Будући да се четири бијеле ноге најчешће срећу код коња риђана влада према овој боји уопште одбојност. Ако је још риђи знак на њушци оцртан на такав начин, да бијела боја досеже до доње усне, „агси-килитли“ (затворена уста) животиња важи за несретну, сажаљења вриједну ма како била лијепа и добра, осуђена је на ношење товара. Такођер ријетко налази јахача коњ који је „чампрас“ што значи да има двије бијеле ноге „унакрст“, а међу муслиманима и купца. Такођер прст дугачак уздигнут прамен длаке на Croupi није радо виђен.

Супротно овоме има и знакова који доносе срећу. Прије свега „шурејха-нишан“ (сурејхин знак) који чини недјелотворним све зле нишане које може носити један коњ. Овај знак састоји се од једног уског коврчавог прамена длаке дужином прса, дакле истовремено наставак „кабур-нишана“. Један безусловно поуздан, срчан коњ који све опасности побјеђује, показује често „сабља-нишан“ (знак сабље), један искривљен уздигнут прамен длаке на једној страни врата, који је видљив већ издалека. Особито доноси срећу „девлет-нишан“ (знак узвишенога) мало округло удубљење величине главе игле прибадаче, до величине ораха на врату поред гриве. Овај знак носи само племенита животиња, чије посједовање доноси част и добит, и која даје драге воље посљедњу кап крви за доброг „сахибију“ (господара).

Ни боја коња наравно није неважна. У односу на „вранца“ подијељена су мишљења. За многе овај важи за најбржег коња. Најбољи пак коњ према опћем мишљењу је безусловно Чилаш „Ђогат“, који се, ако је сив попут жељеза назива и као „Зекан“ или „Зелен коњ“.

Једно оријентално правило о коњима каже:

„Алма али – Сат сијахи, –
Бесле дори, – Бин Гјоги“.

Ово отприлике гласи:

„Риђана, тога нећу купити
Вранца нећу задржати
Дората, њега треба да храниш
Чилаша (Зеленка ) пак да јашеш“.

Наш народ је неповјерљив према Шарцу, а ни Кулашу не дају предност. Сироти лијепи Риђан „Алат“ мора, да би добио на вриједности имати црну кожу па важи као „Јагрис“ за ватреног и доброг. Ако је грива коња коврђава значи да су се виле играле са њом, што животињи доноси срећу. А грива мора увијек бити чешљана на десно. „Шарене очи“ (чакарасте) особито жуте, значе несрећу. Таман прамен длаке дужином кичме, којег често срећемо код снажних гласиначких коња, значи издржљивост и памет.

Брзи коњ има поред овога још два посебна знака. Кад се коњу подигну ноздрве мора се наћи у носној шупљини не само једно него два или више малих удубљења То је знак брзине вјетра, „Зумбе“ чије познавање Цигани „Ђамбаси“, који се овдје такођер радо баве трговином коњима, чувају као тајну. Када коњ растави предње ноге тако да се кољена и копита додирују, а отвор између копита и кољена је толико широк, да мушка рука може читавом ширином проћи кроз исти, онда то важи као знак још веће брзине.

Прича се да се ови знакови могу наћи код коња у Посавини, особито код Риђана и Чилаша у селу Рахићи познатог по својим коњима. И племе Градашћевића узгаја понеког овдје чувеног коња са сретним знаковима. Гламочки коњи су чувени као најбржи, слично њима и они из Крајине. Овоме дијелу земље припада и на овим тркама често прозивани „Ђогат“ Беге Прањића, који је упркос својих петнаест година скоро из сваке утрке излазио као побједник. Како се у „чаршији“ прича, „Ђогат“ је још прије нешто година био под товаром и Прањић га је купио за 23 фл.

Ипак и сви сретни знакови могу се учинити недјелотворним злом чаролијом, због чега власник тркачег коња овога све до старта не пушта из очију, да не би непријатељ нашао прилику да га заћара или му да јабуку да поједе. Танка свилена нит везана око сваког зглоба одузима коњу брзину. Празновјерје се испољава још у бројним сличним чарањима и исто тако су бројна заштитна средства против њих.

Као такво користи Мухамеданац радо „кану“ звану још и „Хена“ (: Henna) ону биљку која расте на светој земљи између Меке и Медине и коју жене Мухамеданке употребљавају за бојење у црвено врхова ноктију. Коњ са тако црвено обојеном гривом је сигуран од опасности. „урокљива ока“. Опће уобичајено је да се коњу одређеном за трку даје Хамајлија „машалах“ или иначе „запис“ се ушије у џепић у кожи или се отворено објеси коњу око врата или се кришом стави испод гриве.

Срећа игра код коња велику улогу, као и у животу уопће. Наш народ врло радо сматра у свакој прилици чудљиву судбину одговорном за све, па покушава такођер радо да са њом пактира. Јер само за срећну главу дукати су увијек исковани, а зли знаци лакше погоде од добрих. Шта користе и најсјајније особине, ако срећа „неће?“. Бољи је драм бахта, него џемија памети (боље драм среће, него товар памети)…

(С њемачкога превела проф. Ениса Симић)

Претходна · Садржај · Наредна

Задња страница [Повећај]

Индекс · Нови број · Архива · Тражи · Инфо · Линкови
Редакција · Претплата · Контакт

Задња измјена: 2008-05-22

ISSN 0350-6517
Copyright © 1995-2008 Часопис Мост · Мостар · Босна и Херцеговина
Design by © 1998-2008 Харис Туцаковић · Шведска