Most - Index
Most - Pretplata
Naslovna stranica [Povec'aj]

Index · Novi broj · Arhiva · Trazhi · Info · Linkovi
Redakcija · Pretplata · Kontakt

Broj 210 (121 - nova serija)

Godina XXXII maj/svibanj 2007.

Latinica · Ћирилица · Transliteration

Prethodna · Sadrzhaj · Naredna

Kristijan Mandic'
Kameleoni loptometanja (1)

Na pomoc'nom igralishtu Europe

Tekst pred vama o nogometu jest. I premda o nogometu i nogometashima ne znam nishta vishe od suvisle rechenice, nemojte ga prelistati. Zashto se ova notorna neznalica, pitat c'e neki, drsko usudjuje pisati o nechemu o chemu nema pojma? Pa, i drugi to rade. Imam pravo! I ja sam josh kao djechak palio televizor kad bi igrala ”nasha” reprezentacija. Ali kako sam kao i vec'ina djechaka prvo zhelio postati policajac, ja sam za trajanja nogometnog spektakla gledao ravno u tribine tamo gdje su buljili moji plavi drugovi. I dok su milicajci po mishljenju ”normalnih” ljudi bili okrenuti naopako, ledjima prema igralishtu, za mene su jedino oni bili ispravno okrenuti.

Zajedno smo strepili za onim shto se zbivalo tamo gore.

Navijachi

Navijachi

Naime, na tribinama je sjedila masa u zanosu i neshto zapjenjeno izvikivala. Ne znam tochno shto, ali znam da se malo toga odnosilo na samu utakmicu. Pochetkom devedesetih ta je masa postala histerichnija i agresivnija. Vodila ju je neka nevidljiva ruka. Sve vishe sam uvidjao da c'e se njezina sludjena pjesma pocheti razlijevati trgovima i ulicama i da c'e chovjek pred njom morati ustuknuti.

Kako je u njenoj naravi bilo mijenjanje boja s obzirom na to igra li omiljeni tim doma ili u gostima, slichila je ogromnom kameleonu koji gmizhe i rushi sve pred sobom.

Razvio sam svoju vlastitu teoriju: u nogometu je periferija zbivanja vazhnija od sredishta. Ta c'e periferija mase trajno zagorchati zhivot pojedinca-chovjeka, a da ga ni ne upita zanima li ga sva ta isprazna utakmica s tribina. Krv u zhilama se ledila.

* * *

A kako je sve pochelo? Nogomet se pojavio sredinom 19. stoljec'a u Engleskoj kao nachin zabave loptom medju shkolskom djecom. Kasnije ga je prihvatio proleterijat koji ga, uvjetno recheno, profesionalizira i standardizira njegova pravila. Nastao je u doba kraljice Viktorije (1837.-1901.), vladarice najvec'eg ondashnjeg carstva, britanskog kolonijalnog imperija. To je doba ogromne industrijalizacije, rasta tvornica, velikih gospodarskih kriza i izrabljivanja radnishtva zbog zarade. Osiromasheno je radnishtvo u nogometu vidjelo najjeftiniji nachin razonode, neshto za sebe. Dakle, bio je u vlasnishtvu najsiromashnijeg i daleko najbrojnijeg stalezha koji ga je proshirio Europom kao svoju ”najvazhniju sporednu stvar na svijetu”. Medjutim, u dvadesetom stoljec'u bogati industrijalci c'e ga preuzeti, u njemu c'e zbog rapidne popularnosti vidjeti veliku moguc'nost profita. Gradit c'e stadione i ubirati dobit od prodaje ulaznica. Tako je nogomet dospio u ruke moc'nih za rachun malih.

Predivna vjeshtina driblanja i svakovrsnih akrobacija loptom je prvo shto je privuklo brojne gledatelje na nogometne stadione. Medjutim, ta predinamichna igra uzrokovala je buru krvi na terenu shto je nuzhno izazivalo nasilje. Nasilje veoma brzo srasta uz nogomet. Sukobi su stari koliko i ovaj sport i u pochetku su vezani za svadje oko pravila. Vremenom se to nasilje prenosilo na tribine, a s formiranjem prvih navijachkih skupina tamo se premjeshta tezhishte spektakla. Danashnje navijachke skupine vishe ne dolaze u gledalishta zbog ljepote utakmice, vec' prave vlastitu predstavu potpuno odvojenu od zbivanja na terenu.

Nogomet je na juzhnoslavenskim prostorima star nekih stotinjak godina. U ex drzhavi bio je opsesija i pratili su ga svi: stari i mladi, sposobni i invalidi, vojnici i rezervne starjeshine, zhene, poshtene i kurve, djevojke i trudnice. Bio je neka vrsta inicijacije i mladenachki dokaz mushkosti. On je, kao i ostale sportske manifestacije, bio svojevrsna metafora zajednishtva, domac'a inachica olimpijade, chuvar jugoslavenske ”Grchke” i glavno sredstvo identifikacije odraslih, poput tetovazhe ”JNA sa sirenom” na oznojenim mushkim mishicama. A nama tada balavim pionirima ostao je samo u maglovitim asocijacijama.

Taj nogomet i nije bio losh. Juga bi gotovo uvijek dogurala do kakve chetvrtine finala kada bi uz neshto sportske nesrec'e izgubila na penale. Zato je prva moja nogometna asocijacija bila vezana za plejadu vrhunskih nogometasha i sportskih djelatnika koji se danas simultano motaju po dubokim kraterima svijesti: Zoran i Zlatko Vujovic', Blazh Slishkovic', Safet Sushic', Milosh Shestic', Dragan Stojkovic' Piksi, Dzhevad Prekazi, Ivica Osim, Mehmed Bazhdarevic', Semir Tuce te hrapavi glas Miljana Miljanic'a koji je proslavio srpsku imitatoricu Biljanu Ristic' zatim bezbroj smijeshnih tv komentatora Dragan Nikitovic', Mladen Delic', Marko Markovic' i njegovi dzhemperi te erektivni glas Milojka Pantic'a pa hrpa jednolichnih sportskih emisija ”Sportska subota”, ”Sportska srijeda”, ”Sportski pregled” i, najzad, ”Indirekt” gdje su se u rubrici ”Kutak za sporni trenutak” u ”slow motionu” ponavljale sve jucherashnje utakmice da se nacija uvjeri da nije shto propustila.

Druga moja asocijacija je vezana uz nogometne navijache, konzumente nogometa, i njihove rekvizite. Mali tranzistori na ushima sredovjechne starezhi koja je predstavljala negdashnji jugoslavenski srednji sloj drushtva i ”Tempo” pod mishicama. Taj srednji sloj je nosio veste ”na ve” s koshuljom i kravatom, balonere i slamnate sheshire, vonjao je na jeftine kolonjske vodurine i imao besprijekorno pocheshljanu sijedu kosu sa solufima pod crtu. C'elavica na sredini se, naravski, nije vidjela. Ostarjeli za odlaske na loptachke zabave slushali bi te jednolichne nogometne driblinge na jeftinim shumec'im tranzistorima. Oni su bili neka vrsta druge linije, pozadinska fronta, zaduzheni za nogometne nezainteresiranike da upozore na vazhnost trenutka. Od njihovih zajapurenih tranzistora nisi mogao slushati nishta drugo, nikakve druge stanice nije bilo.

Ovaj dobrodrzhec'i stalezh bili su uglavnom penzionirani policijski inspektori, doushnici i prosvjetni radnici shto su se starali da se mi buduc'i momchic'i ne bi sluchajno poistovjec'ivali s Jaggerom i Jimom Morrisonom, vec' sa tekovinama revolucije i Boshkom pl. Buhom koji nije imao srec'u dozhivjeti svu raskosh jugo-nogometa.

Neizvjesnost zgoditaka u zadnjim trenucima i golova iz kornera sporadichno je prekidana ritualima navijachkih skupina, onih na nogometnim tribinama. Te su skupine bile na prvoj liniji obrane sportske chasti i demonstrirale su drzhavotvorno jedinstvo. Obec'ano na pionirskim i vojnim zakletvama moralo se negdje javno deklamirati. Je li bilo boljeg ambijenta od uzharene pepeljare stadiona? Kakvi.

Jedan od najpoznatijih kolektivnih performansa toga tipa zbio se na splitskom Poljudu u maju 1980. Dva najtrofejnija jugoslavenska kluba Hajduk (”splitski bili”) i Crvena zvezda (”crveno-beli”) i utakmica u tri. Ma molim vas, kad su se derbiji igrali u tri? Neshto se slutilo. Smrt omiljenog vodje, ”nasheg najvec'eg sina”. Kao po dogovoru: poziv iz Ljubljane, gasi se muzika u kafic'ima, prekida se utakmica, zapravo prekidaju se sve utakmice istochno od Italije. ”Radni ljudi i gradjani”, ”nashi narodi i narodnosti” strpljivo vade unaprijed pripremljene maramice i pochinje orkestrirano jecanje. Dlanovima na ochima ili efektnim brisanjem nosa na ”poljudskoj ljepotici” u sluchaju da kamerman pravodobno ”naidje” mogao se bez puno muke kupiti bolji status u drushtvu, postati shef il’ direktor, lakshe polozhiti ispit (”Vi ste kolega onaj shto je plakao, znam, vidio sam vas na televiziji”.). U zanosu, ravnom onom u partizanskih tifusara Veljka Bulajic'a, plachni hropac prolamao se Poljudom. Ljudi u rezhijskim kolima se josh nisu ni snashli, a sa sjevera gudi: ”Druzhe Tito mi ti se…”

Jesu li ga zaista voljeli? Teshko je rec'i. Bio im je jedini ponudjen.

Kad sljedec'i put umre ”nash najvec'i sin”, nec'e to vishe biti isti, vec' razni sinovi, samo c'e plakachi ostati isti, a suze c'e se (pravilno) raspodijeliti medju ”bratskim narodima”.

U vremenu izmedju ”sinova” umrijet c'e mnogi nevini ljudi, ali njih nec'e zhaliti nitko. Umirat c'e hrpimice zato c'e njihove smrti biti okrugao broj, a to vec' nikog ni na shto ne obavezuje. Drugi c'e prezhivjeli jedan krvav rat, ne zato shto su to zasluzhili i shto zhivjeti treba, vec' shto su imali puku srec'u. Za sve je bila pripremana omcha!

No zbivanja nec'e tec'i tako brzo. Gorostasni Chamaeleonidae polako je puzao u novi politichki ciklus i cirkus lagano mijenjajuc'i boju.

Tko je pazhljivo promatrao nogometna gledalishta i tamoshnji razulareni puk u svojoj polaganoj evoluciji, mogao je barem donekle naslutiti prolivanje krvi.

Taj drushtveni lakmus potrebno je uvijek i u svim okolnostima promatrati. On c'e uzornu promatrachu na vrijeme otkriti kamo drushtvo i drzhava mogu ic'i, a to je korisno u zhivotu i vazhno za ovaj tekst. Publika nikad ne osmishljava stanje na pozornici, time se bave redatelji, ali u svakoj predstavi sudjeluje makar samo prisutnoshc'u i prihvac'anjem. U krajnjem ishodu ona c'e dobiti svoju ulogu kada c'e prestati biti samo puki promatrach. Malom chovjeku sudjelovanje u velikim drushtvenim, drzhavotvornim predstavama nikad teshko ne pada. Osim zhivota ne mozhe nishta izgubiti. Irgeti su u nas uvijek dobro plac'ani. Isplati se barem pokushati.

Navijachi

Navijachi

Ideja novih ”demokratskih” promjena najprije je provjerena na sportskim borilishtima. Polako je prestajalo navijanje za zajednichku stvar, a sudionici nogometnih zbivanja pochinju skandirati nove suprotstavljene politichke opcije. Nogometni travnjaci postaju pochetkom devedesetih prva bojishta. Tada c'e se zbivanja (sjec'amo se utakmice Dinamo-Zvezda 1990.) potpuno prenijeti s travnjaka na tribine, a utakmice c'e se redom prekidati. Od nogometa vishe nec'e ostati niti ”g”, jednoliki zvuk i ravna crta na aparatima za odrzhanje zhivota. Zhivio je jednom davno kao da ga nikad nije bilo. Moglo bi se rec'i, zhivot Johna Lennona, presudili mu obozhavatelji.

Kadgod se govori o fenomenu nogometa ili o sociologiji navijachkih skupina, misli se na njih kao na supkulturne pojave, svojevrstan ”underground” koji se na odredjen nachin ne dotiche zhivota onih koje sam nogomet ne zanima. U zapadnim demokracijama pripadnici navijachkih skupina jesu klinci s margina, diletanti, besposlichari, ljudi koji u navijachkoj masi mogu uzhivati opojne droge da ne budu kazhnjeni. To su u svakom sluchaju razlichiti nezadovoljnici, nositelji kakvog manjinskog drushtveno neprihvatljivog stava kojega jedino u sjeni bezoblichne stadionske mase mogu arlaukati pa da isti dobije na vazhnosti cijelih devedeset minuta, anoniman i omedjen bodljikavom zhicom.

Na balkanskom je prostoru urlik s tribina imao sasvim druge konotacije. To je bio urlik konformizma, kukavichki dokaz pripadanja vec'inski prihvatljivu stavu. On je uvijek naglashavao prevladavajuc'i glas javnosti ili ga je unaprijed nagovjeshtavao.

Razularena stadionska masa u domac'em sluchaju ne bi se ni po chemu razlikovala od europske da ona nema artikuliran politichki stav i da joj nogometni spektakl ne sluzhi samo kao krinka u ochitovanju aktualnih politichkih tezhnji. Pitanje zashto navijachka masa zheli podebljati vec'inski politichki angazhman koji u demokraciji ima legitimitet samim tim shto je vec'inski je potpuno nepotrebno jer je ovaj paradoks samo prividan. Najprije, pripadanje vec'ini je unosnije, probitachnije, ali vazhno je i neshto posve drugo. Ono zheli upozoriti politichku bazu na nepotrebnost lazhnih obzira i na to da kompromis samo usporava zajednichku stvar. Ovdje se ne zheli negirati chinjenica da su navijachke skupine na, uvjetno recheno, juzhnoslavenskom prostoru imale i svoje svijetle tochke mladenachkog otpora (sjec'amo se incidenata Dinamovih navijacha zbog ukidanja imena). Medjutim, takva vrsta tinejdzherskog buntovnishtva kod nas ne prevladava.

(nastavlja se)

Prethodna · Sadrzhaj · Naredna

Zadnja stranica [Povec'aj]

Index · Novi broj · Arhiva · Trazhi · Info · Linkovi
Redakcija · Pretplata · Kontakt

Zadnja izmjena: 2007-06-30

ISSN 0350-6517
Copyright © 1995-2008 Chasopis Most · Mostar · Bosna i Hercegovina
Design by © 1998-2008 Haris Tucakovic' · Sweden