Посебну занимљивост у овој збирци поезије представља циклус пјесама о трњу: „Трн у оку“, „Трн у срцу“, „Трн у глави“. Све три пјесме одликује концизан, бритак и јасан епитафски израз у коме пјесник ношен унутрашњим искуством или неком врстом хисторијског трајања пише исповијест своје душе као одраз саображења, суосјећања и директне кореспонденције са човјечанством. Аутор енигматски упућује реципијента на узроке његовог страдања, узроке људског страдања, узроке физичке, душевне и менталне боли који су директни продукт: убоја који носи односно, искривљене перцепције стварности, недостатка дијалога јер на длан пораза нико руку пружио није и болних сјећања подсвијести које свјетлост рађају… Разлике између реалности и свијести, између феноменалног и сазнајног поретка ствари, разлике на чијим основама почива људска драма добивају у Хаминој поезији сву ширину и слојевитост истинског суочења са подвојеношћу природног и људског свијета, са понором човјековог неаутентичног постојања.
Већина ауторових пјесама обрађује егзистенцијалну проблематику, затвореност човјека у неминовности егзистенцијалистичког круга која проговара реминисценцијама обојеним патетиком и песимизмом, али у неким пјесмама можемо уочити и присуство бошњачког севдалијског пантеистичког духа. Посебну љепоту овој збирци дају пјесме посвећене унуцима и пјесма „Име љубави“ које у збирку уносе ведрину и благост постојања:
Како се небо
Другачије зове
Мајко
Небо је високо
Сине
А земља
Како се зове
Мајко
Земља је дубоко
Сине
А љубав
Мајко
Како се зове
Љубав имена
Нема
Аутор је свјестан да свијет и човјек у том предметном свијету стално доживљавају промјене и настоји пронаћи смисао у загонетном поретку ствари, загонетном вртлогу хисторије и збивања и открити вриједности иза привидно безначајних појава и уложити ријеч против зла и заборава.
На крају треба поменути још једну од битних карактеристика и вреднота Хаминог језичког израза која се огледа у одабиру завичајне, донекле архаичне лексике (друга, убој, обадвије, примрака, шурновлак, аветиње, махлукати, долаф, присмочи, изба…) па и цијелих синтагми и реченица (кога млин није млио…, камен о врату, сванути пред очима, дуњалук наопако, ко тка, ко црну вуну преде, за зубе језик…) које заслужују да буду примијећене јер се откидају од заборава.
____________________
1 Искориштен ауторов стих
|