Most - Index
Most - Pretplata
Naslovna stranica [Povec'aj]

Index · Novi broj · Arhiva · Trazhi · Info · Linkovi
Redakcija · Pretplata · Kontakt

Broj 197 (108 - nova serija)

Godina XXXI april/travanj 2006.

Latinica · Ћирилица · Transliteration

Prethodna · Sadrzhaj · Naredna

Atif Kujundzhic'
Umjetnik Zdravko Novak
nesvodiv kao zhivot

Pisati o umjetniku Zdravku Novaku, prije svega znachi suochiti se s nesvodivoshc'u njegove ljudske i umjetnichke pojave. Naime, Zdravko Novak je uspjeshan chovjek – umjetnichka pojava znachajnih postignuc'a u primjenjenoj umjetnosti, umjetnichkoj fotografiji, jaaz muzici – svira sax – snimio chetiri CD-a, sportu – tenisach i trener, u izradi jedinstvenih tapiserija, crtezhu, radu u metalu – pavte/pafte, u slikarstvu – najcheshc'e u tehnici olovke u boji i pigmentalnog pastela.

Suocheni smo s chinjenicama koje govore kako Zdravko Novak zhivi i radi bez praznog hoda. Vec' kao sportista – tenisach i trener, Novak zavrijedjuje iscrpno i monografsko bavljenje, inache, grad Tuzla kao i shiri prostor – ostat c'e njegovi vjechni duzhnici. U svoje vrijeme, Zdravko Novak ima sjajna osobna sportska i trenerska postignuc'a u Bosni i Hercegovini, Jugoslaviji i inozemstvu.

* * *

Ako je rijech o dizajnu, industrijskom dizajnu posebice, ali i primjenjenoj umjetnosti uopc'e, Zdravka Novaka opet, mozhemo promatrati i chak tretirati kao pretechu suvremenog industrijskog dizajna kod nas. Ovo i utoliko prije, shto je rijech o chovjeku koji je zavrshio Fakultet primjenjenih umjetnosti, mada odsjek slikarstvo, a u prostoru primjenjene umjetnosti – industrijskog dizajna – proveo radni vijek radec'i na likovno-tehnichkoj opremi knjiga i printa, dizajniranju ambalazhe industrijskih proizvoda, filmskog, pozorishnog, turistichkog, sportskog plakata, plaketa, povelja, logotipa i memoranduma, etc.

Novakove zahvate i rjeshenja u primjenjenoj umjetnosti odlikuje krajnje racionalna upotreba likovnih sredstava i visok nivo njihove estetske stilizacije. Racionalna upotreba usmjerena je zahtjevom da se dubinski osvijetli semantika upotrijebljenog znaka, eventualno: oznachitelja. Dakako, takav postupak ima sasvim umjetnichki predznak i realno je svodiv samo u visoko zahtjevnom nivou estetske stilizacije upotrijebljenih sredstava. To i jest osnovna odlika svih Novakovih rjeshenja u primjenjenoj umjetnosti.

Zdravko Novak: Triptih igra sokolova, kombinacija bakra, mesinga i aluminija, 1989.

Zdravko Novak: Triptih igra sokolova, kombinacija
bakra, mesinga i aluminija, 1989.

Kad govorimo o Zdravkovim pavtama – ili: paftama, kovanim plochama, plochicama, karikama, ili okivanju slika, pravljenju grivni, sponki, spojki kao o njegovom radu u metalu s izrazito estetskim i slikarskim namjerama, moramo rec'i kako je Zdravko Novak kod nas, prednjak i u tom poslu.

Na Novakovim pavtama/paftama, vidimo ciljane i odmjerene udarce chekic'em, kovanje odmjerenom i usmjerenom snagom, kovanje materijala radi istezanja i njegovoga iskivanja do sasvim odredjene mjere, povrshine i forme. Vidimo estetski potaknut fizichki rad i njegovo postvarenje u metalu do iskovanih povrshina chipkastog izgleda koje, patinirane i reljefne obuimaju i lijezhu na povrshine slika u preciznoj i filigranski dokovanoj estetskoj mjeri i formi. Polijec'u metalne ptice, lebde nishani, a teshki metal postaje igra chipkaste strukture i minucioznog pletiva, treperav u pokretnim elementima.

Dakle, pavte/pafte Zdravka Novaka, poetichki gledano – nastajale su kao umjetnina s eksplicite estetskim namjerama i nemaju drugu svrhu, osim da ostvarene prema autorovoj zamisli ispune njegovu dushu u povrshini slike. Kao shto pishe Filiberto Menna u Analitichkoj liniji moderne umjetnosti, lijepo vidimo, kako Novakove pavte/pafte, dosezhu njegov osobeni mentalni-lingvistichki poredak i postavljaju pitanje odnosa izmedju umjetnosti i realnosti.

Naime, umjetnik, krajnje slobodno koristi sasvim razlichite elemente i materijale u slici, odredjujuc'i svakom od njih sasvim primjereno mjesto komponirajuc'i ih do slike. Nije uocheno da iko ostaje ravnodushan naspram Novakovih pavta/pafta.

Na taj nachin, Novak je otishao s druge strane jednog starog i umjetnichkog zanata koji se bavio okivanjem tankih pushaka takozvanih: paftalija, rukohvata ili jabuke sedala, okivanjem rezbarenih ukrasnih predmeta, ukrashavanje kozhne opreme za konje i konjanike, hormi, sedala, bisaga, oglavina i uzda, kovanjem chekrkli chelenki sa dvanaest pera, kopalja i oklopa za junake, okivanjem djevojachkih sehara za ruho, chekmedzha za zlatnike i nakit, kutija za pisac'i pribor i bochice murec'epa, ormara s dragocjenostima, pisac'ih stolova, halki na vratima, rijetkih i dragocjenih kaligrafski prepisivanih knjiga – otishao je u smjeru i na onu stranu iz koje je sam umjetnichki zanat kao primjenjena umjetnost izashao.

Ustvari, Zdravko Novak je shvatio onaj modernistichki epigraf Zhana Koktoa: Naslikani grozdovi vishe ne privlache ptice. Jedino um prepoznaje um. Zdravko Novak na/i svojim pavtama/paftama pravi slike, shto je dominantno kubistichki slikarski odnos.

* * *

Tek i poslije puno postignuc'a u podruchju primjenjene umjetnosti, Zdravko Novak se predstavlja i kao vrstan slikar, najcheshc'e u tehnici pigmentalnog pastela i olovke u boji.

U Novakovim pastelima, zatjechemo slikara u vatrometu boja kao u otvorenoj kozmichkoj riznici koloristichkog obilja na ranije ne/s/poznatim mjestima, a koje je uvijek prigusheno dubinom prostora i tmice, ali sada, na estetski sasvim dovrshenim slikama chiji produzheni smisao postajemo i koje dugo nosimo kao svoj osnovni i duboko dozhivljeni osobni znak.

Interesantan je, a snazhan refleks kojim Novak u slike unosi i nadgradjuje chovjekovo prisustvo. Toplina, karakteristichne crvene boje terakote/crijepovlja na krovovima chovjekovih nastambi, zapazhanje promicanja godishnjih doba i za njih karakteristichnog kolorita, koloristichki akcenti koje u estetskom slijedu i nebeskom prostoru trazhe, prizheljkuju, zapazhaju i pronalaze chovjekov duh i oko, a nalaze svoje svjetlucavo izjednachenje u junskoj vecheri punoj svitaca. Etc.

Dakako, rijech je i o tome, shto se Zdravko Novak u chasu cjelovite ljudske i umjetnichke zrelosti prihvatio slikanja koje je diplomirao na Fakultetu primjenjenih umjetnosti u Beogradu prije 45 godina. Dakle, zreo chovjek i umjetnik sasvim svjestan: shta je to slikarska opcija i likovna moguc'nost iskaza. Novakove slike u tehnici pigmentalnog pastela, po prvi put nam otkrivaju duboko lirsko porijeklo njegovoga bavljenja umjetnoshc'u uopc'e. Novak je chovjek iznimno izgradjenog i slozhenog senzibiliteta.

Slike Zdravka Novaka, idejno i poetichki, u svojoj osnovi, chuvaju Novakovo svekoliko iskustvo crtezha, grafike, dizajna, umjetnichke fotografije, rada u metalu, tapiserije, muzike – kao odgovorne slobode jaaz improvizacije i, razumije se: sportskog pokreta kao dinamizma. Ako se unesemo, mjestimichno, na Novakovim slikama mozhemo vidjeti prostor kojim plovi visoko estetiziran i oslobodjen zvuk, jer, uz sve shto jeste kao chovjek i umjetnik, Zdravko Novak je cijeloga svog ljudskog vijeka istinski zaljubljenik u muziku i vrstan dzhezer.

Dakle, u svekolikoj raznovrsnosti i obilju talenata njegove pojave, njegovih interesa i postignuc'a, Zdravko Novak je podudaran s vremenom koje zhivi, u sportu, muzici i likovnoj umjetnosti, sasvim jednako primjenjenoj i oslobodjenoj. U sasvim odredjenom smislu, Zdravko Novak se rastao od ikonichkog, integrirajuc'i se u osobnoj ikoni koju mozhemo vidjeti u pokushaju sagledavanja multi-projekcija njegove chudesne i neponovljive osobe.

Recheni dinamizam na Novakovim slikama kao posljedichan odnos njegovoga bavljenja sportom i muzikom, ne narushava, vec' artikulira i gradi poetichko i estetsko bic'e njegove slike, shto je rezultat rafiniranog odnosa i umjetnichke mjere. Energichni potezi i linije samo ponekad, logichno i funkcionalno dijele povrshinu slike ili oznachavaju mjesto susretanja, ali puno cheshc'e, oni su oznachitelji prisutnog ili minulog karakteristichnog svjetla ili zvuka, na koje reagira umjetnikova priroda, uzimajuc'i svjetlo i zvuk, ritam i sportski dinamizam kao poticaj koji dovrshava sliku.

* * *

Treba poslushati melodijske i ritmichke varijacije improvizacija Zdravka Novaka i uochiti: kako su iste naslonjene na najsuptilnija mjesta i akcente prvobitno artikulirane u nama dobro poznatim kompozicijama. Treba identificirati Novakov istanchan smisao za jaaz improvizaciju na zahtjevnom instrumentu kao shto je saksofon, to treba shvatiti i kao drugachije slushanje i jednako suptilan estetski dozhivljaj, odnosno, otvaranje sasvim nove estetske moguc'nosti dogradnje kompozicije i drugachijeg izvodjenja muzichkog djela, tj. njegove interpretacije.

Dakako, rijech je o savrsheno suptilnom, uistinu inventivnom i kreativnom zahvatu u muzichko djelo i njegovu nadgradnju chisto estetskim sredstvima, ne radi pukog ukrashavanja shto muzichari nerijetko chine, vec' radi identificiranja estetske moguc'nosti. Iz zahvata zvuka, harmonskog i ritmichkog sklopa, iz melodije i melodijskih dionica, izdvajaju se i oko nas dugo lebde prozirne muzichke slike Novakovih jaaz improvizacija. One nam izranjaju iz same koshtane srzhi identificirajuc'i se u sivoj mozhdanoj masi i duhovnom sklopu kao u nama samim prisutna a zanemarena opcija izvodjenja i slushanja muzichkog djela.

* * *

Zdravko Novak je, vjerojatno, jedini likovni umjetnik koji je u Tuzli nacrtao sve chega vishe nema, koji je fotografirao i to chega vishe nema i ono shto dolazec'i u Tuzlu mozhemo vidjeti. Novak je chovjek i umjetnik koji ingeniozno i kongenijalno zhivi svoje vrijeme i ostvaruje svoje moguc'nosti i zamisli. Ta chinjenica, u konachnom svodjenju nastojanja da se sagleda Novakova umjetnichka pojava, navodi na zakljuchak: Zdravko Novak je umjetnik kojega je iznjedrio sami vrh vala moderne, kao stilske formacije koja je sazhela i potom razvijala svekoliko chovjekovo umjetnichko iskustvo, tokom XX. stoljec'a. U radovima Zdravka Novaka mozhemo identificirati na koji nachin moderna u ovim kulturnim prostorima i josh zhivi.

Ustvari, skoli nas chudesna pomisao, kako je Bosna i Hercegovina Zemlja koju je takodjer bitno artikulirala moderna, pa je njezin osnovni sadrzhaj kulturalne naravi a koji kao takav, proizvodi ljude po sebi bliskoj mjeri. Sasvim sljedstveno tome imamo Zdravka Novaka, kojega zajedno sa nama ima ta chudesna zemlja, shto reche pjesnik: zemljica jedinstvena na kugli zemaljskoj.

Zemlja, koja je na istom mjestu najjacha i najranjivija.

* * *

01.03.2006.

Prethodna · Sadrzhaj · Naredna

Zadnja stranica [Povec'aj]

Index · Novi broj · Arhiva · Trazhi · Info · Linkovi
Redakcija · Pretplata · Kontakt

Zadnja izmjena: 2006-07-23

ISSN 0350-6517
Copyright © 1995-2008 Chasopis Most · Mostar · Bosna i Hercegovina
Design by © 1998-2008 Haris Tucakovic' · Sweden