Мост - Индекс
Мост - Претплата
Насловна страница [Повећај]

Индекс · Нови број · Архива · Тражи · Инфо · Линкови
Редакција · Претплата · Контакт

Број 192 (103 - нова серија)

Година XXX новембар/студени 2005.

Latinica · Ћирилица · Transliteration

Претходна · Садржај · Наредна

Жарко Ђуровић
Пјесник који је пјевао за прољећа

Велики заљубљеник Мостара

Мирослава Антића (1932.) називали су „мокрим братом“ из Мокрина. Боемијом и пијанлуцима највише је угрожавао себе, али је својим стваралачким даром надвисивао средине у којима је живио. Био је посједник неслућеног дара и енергије, које је само смрт могла укротити. Збирком пјесама за младе „Плави чуперак“ и збирком поезије „Мит о птици“ уврстио се у ред највећих пјесника на тлу бивше Југославије у другој половини прошлог вијека.

Мирослав АнтићПамћење само за себе за ствараоца много не значи. Ако оно добије имагинативну основу и ако од ње потичу многе амплитуде духа, можемо рећи да је оно сврховито и животно. А за памћење је важно да путује кроз вријеме, сачувавши у њему оне тренутке који домашајем обухватају најдаље тренутке прошлости. Рећи ћемо да је то дјетињство, будући да се из њега вјерно рађају слике и прве важније спознаје.

Живот Мирослава Антића је једно велико дјетињство. И онда кад је закорачио у пуну стваралачку зрелост, оно је представљало црпку која је напајала богате ствараочеве свјетове. Највише оне које су надахнуте маштом. Мислим да је код Антића она била стожер једне фине унутрашње прозрачности. Рекао бих нешто налик сну, са брзим преласком из једног осјећања у друго, не реметећи при том своје значењске упитаности.

Познанство с пјесником

Памтим га кад је једне ноћи, дакако припит, али још више узнијет пјесничким заносом, бануо у Клуб писаца Београдског универзитета у Балканској четири, на петом спрату и гласно почео да рецитује стихове из тек објављене збирке пјесама „Испричано за пролећа“, о којој је Давичо, петнаестак дана прије тога, изрекао најласкавије оцјене. Тада Антић није имао ни пуних двадесет година.

Петар Керечки, предсједник Клуба, замолио је придошлицу да се стиша и уразуми, истичући да је ово скуп писаца, а не кочијаша.

– Боли ме брига какав је скуп! – викао је Антић. Дошао сам да у овој зимској ноћи огласим долазак пролећа!

Керечки је тражио да се незвани гост избаци из Клуба, на што смо се успротивили Брато Павловић и ја. Керечки је, уз сагласност присутних, захтијевао да и ми заједно са „уљезом“ напустимо клупске просторије. То смо и учинили и са Антићем пошли у кафану „Триглав“, која се налазила на самом рубу пијаце Зелени венац. Ту смо и зору дочекали и са њоме патролу милиције, која нас је, усљед нарушавања јавног реда и мира привела у милицијску станицу у Кнез Михајловој улици, надомак кафане „Грчка краљица“.

Антић се обратио шефу смјене са молбом да, иако приведен, рецитује стихове, прво Јесењинове, а послије своје. Овај му је услишио молбу.

Одјекивали су Јесењинови стихови (тада су били у моди). Из друге просторије дошли су милиционери да слушају разбарушеног пјесника, заборављајући на службене обавезе. Антић је рецитовао Јесењинову пјесму „Писмо жени“ да би се томе рецитовању придружио и Павловић са омиљеном пјесмом „Шемса“. Рецитовао сам и ја пјесму сличног садржаја, своју.

Одобровољени шеф смјене извадио је нешто новца и дао их Павловићу.

– Заслужујете једну туру пића! – рекао је.

– Важно је да нисмо добили по туру! – узвратио је Антић.

Од тога тренутка, које је било и прво познанство, одржавао сам блиске односе са Антићем. Најчешће у кафанама, мада смо се на обострано задовољство, састајали и тамо гдје је радио у „Дневнику“ као новинар, у Новом Саду, близу бивше бановинске зграде.

Пјевање у знаку магновења

Сада, на временској дистанци, размишљам о Антићу, његовој поезији и бурном животу. Оно што ме је код њега највише привлачило била је бунтовна природа. Иза ње крио се један непресушан дар за многе области, за поезију у првом реду, а послије за филм, сликарство, новинарство. Био је заљубљеник разних борилачких вјештина – бокса, џу доа… Кад су му синови пошли у школу, почели су да се подучавају из наведених вјештина. Питајући за њих како су, радо би ми рекао да су узнапредовали, поменувши неке појасеве у које се ја веома мало разумијем.

Меха Сефић: Стари мост

Меха Сефић: Стари мост

Антић је имао превелику енергију за један живот. Зато га је бездушно расипао, на све стране. У томе је налазио задовољство и окрепу, иако знам да је скупа цијена таквог живљења.

Мислим да је живио магновено, од трена и за трен. За њега није било препрека. Или ако их је било, сматрао их је мотивским предлошком за пјесничко надахнуће. Презент и футур код њега су увијек куцали истим билом. Духом је укидао све удаљености, просторне и временске. Довољно је прочитали његову књигу „Мит о птици“ и увјерити се колико је тајанствено иманентно нашем бићу. Птица је средиште тога тајанства. Лет њено суштаство. Небо вјечни изазов.

Можда се Антићево схватање времена и живота поклапа са Прустовим. И код једног и код другог осјећа се потреба у трагању за временом, што је уједно и трагање за самим собом. Двије су ствари за биће нужне. Да се тренуцима трансферира вјечност. Тако присвојено вријеме постаје побијеђено вријеме. Птица као симбол у Антићевој поезији има такво означење.

Поменули смо Антићеву енергију, с разлогом. То се види по броју пјесничких дјела која су, сва безмало, нашла блиско уточиште код бројног читатељства. Посебно збирка за дјецу „Плави чуперак“, доживјевши многа издања и несуздржане похвале. Нико вријеме заљубљивања није тако вјерно и тако кристалисано дочарао као овај поета. Звукови се складно претварају у посебну омаму, а ријечи као преносиоци субјекта, профилишу оно најљепше што се таласа у млађахном бићу. То је оно стање кад жеља жељу претиче. Баш у том претицању живе занос и смисао. У збирци „Плави чуперак“ жеља се преобраћа у тај занос. А ми знамо да је занос најљепша карика живота. Отуда толика јагма младежи за овим дјелом.

Кад смо већ код дјела овог писца, поменимо „Плаво небо“, „Концерт за 1001 бубањ“, „Рожденство твоје“, „Насмејани свет“, „Боје и речи“… Ту су и филмови „Доручак са ђаволом“, „Свети песак“, „Широко је лишће“, „Страшан лав“ и други.

Брже од живота

Овај поета носио се мишљу да је и у љубави више давао него што је добијао. Жене су брзо осјетиле да занос није довољан за брак. Да је то предигра, а за игру су потребне реалне ствари. Нека врста рација у свему, па и у осјећањима. Поета се са тиме није мирио.

Раскидао бракове чим су запали у кризу. И увијек се новом сну предавао. И тако би то трајало, да није дошла опака болест. Па и њу је пјеснички прихватао. Као неумитност. А то је умио, понекад и са циничком опаском. Иако је дијагноза била црна, није престајао да пише. И да игра шах. Са љекаром који га је лијечио, тражио је црне фигуре, које су, говорио је, у дослуху са његовом болешћу и судбином. Кад би однио побједу над противником, ликовао је: Још се не спушта моја заставица!

Мајка Меланија доживјела је синовљеву смрт. За живота га није опомињала да умјереније живи. Знала је за његову боемију, раставе. Никад ни ријечи приговора. То је Антић с поносом истицао. То би му поништило пуноћу живота. Како је мајци било у срцу, друга је ствар Утјеха јој је била што је иза њеног Мике остало шесторо дјеце.

Родитељи су били учитељи и стални селидбеници: Мокрин, Кикинда, Панчево. У Панчево се породица доселила 1941. године. Ту проживјела тамне окупацијске дане. Ту је написао и прве стихове, први се пут заљубио.

Послије слиједе гимназијски дани, факултет, рад у листу „Панчевац“ гдје је поред новинских текстова и уређења дјечје стране правио и стрип, са насловом „Бата из Баната“. Послије се на животној траци смјењују различита задужења и обавезе. У Београду и у Новом Саду, гдје је провео пуних тридесет година као слободни репортер „Дневника“.

У његовом бићу био је усађен ген да се живи брже од живота, не испуштајући из вида саме дубине живота, које је у пјесништву открио. Антић се брзо од траума опорављао и прибрао. Послије њих имао је веће налете на стваралачком плану. Кад се његова личност сагледа из близине, из животног и стваралачког угла, уочавамо да је темпо страсти прелазио у нагле фортисиме, у интензитет најјаче врсте. То је морало наћи одраза и на његово здравствено стање.

У тренуцима његове болести, када је стварност била одвећ магловита, Антић се осврнуо, у посљедњим часовима, на своје вријеме и његове вриједности. То је било при уручењу једне књижевне награде у Новом Саду. Ево дословно тих ријечи: „Срећан сам што сам добио право црвено признање. То је награда која се добија за чување револуције образом као бомбом, чашћу као пушком, достојанством, слободом и памећу. Има једна револуција у којој сам живио у току рата и у послератним годинама. Ово наше данас је део те револуције. Чувајте је.“

Кад је умирао рекао је да му нико не држи говор.

Тако је и било. Једино у његовом родном Мокрину, на дан његове смрти, одржали су писци књижевно вече у част преминулог пјесника.

Претходна · Садржај · Наредна

Задња страница [Повећај]

Индекс · Нови број · Архива · Тражи · Инфо · Линкови
Редакција · Претплата · Контакт

Задња измјена: 2006-01-04

ISSN 0350-6517
Copyright © 1995-2008 Часопис Мост · Мостар · Босна и Херцеговина
Design by © 1998-2008 Харис Туцаковић · Шведска