Мост - Индекс
Мост - Претплата
Насловна страница [Повећај]

Индекс · Нови број · Архива · Тражи · Инфо · Линкови
Редакција · Претплата · Контакт

Број 192 (103 - нова серија)

Година XXX новембар/студени 2005.

Latinica · Ћирилица · Transliteration

Претходна · Садржај · Наредна

Анел Пала
Занати и еснафска организација
османског доба у Мостару (3)

Сарачи (седлари) су, такође, спадали у кожарски еснаф а мостарски сарачи су били познати по прављењу кожних појасева (силаха), кожних корица за ножеве (чанте) и духанских кеса од коже.

Први помен сарача у писаним изворима је из вакуфнаме Дервиш-паше Бајезидагића из 1592. год., гдје се помиње као свједок Хаџи-Мустафа, сарач. Поред сарача, истом еснафу су припадали и опанчари, нанулџије, чизмеџије, те ћурчије (крзнари). Нарочито су некад били јаки ћурчијски обрти, крајем 16-ог вијека на Бјелушинама је неки ћурчија Ахмед подигао своју џамију.

Од занатлија овог еснафа данас у Мостару постоје презимена Табаковић, Сарачевић, Самарџић, Седларик, Опанчар…

б) Метални обрти

Најпознатији и најугледнији обрт из овог еснафа су кујунџије (златари, зергери), који су у Мостару имали своју засебну чаршију, Кујунџилук, некад прави извор и срце економског просперитета Мостара. Кујунџијски занат, тачније кујунџијска умјетност дуго времена је имала препознатљив стил, па су овдашњи мајстори били надалеко признати као ствараоци мостарске кујунџијске радионице, што је била специјализирана у изради различитих украсних предмета и накита: прстења, бурми, белензука (крутих наруквица), брошева, наушница, ланаца, ђердана, шпиоди, хамајлија, крстова, пуцади за манџете, игли за кравату, цигарлука, сребрених духанских кутија, ножница за ножеве, сребрених торбица и појасева, кандила, итд. Врло познати, цијењени и тражени производи мостарских кујунџија биле су појасне копче или пафте, којих је било више врста: седефли, бисерли, филигранске или пафте од алпаке, итд. Пафте су били престижни украсни дио женске одјеће све до I св. рата, а највише су биле тражене пафте кукаче (спајане кукицом) и пафте ћилитлије (састављене од 2 петоугаоне сребрене плоче, спојене бравицом, ћилитлијом).1

Занати данас: Исмет Курт, врсни мајстор бакрореза

Занати данас: Исмет Курт, врсни мајстор бакрореза

Кујунџијски занат је био одлично развијен све до краја 19-ог вијека, а кујунџије су у граду били поштивани и сматрани за угледне људе, па се често спомињу као сдвједоци у Сиџилу мостарског кадије 1632-1634. као нпр. Хаџи-Осман зергер, Мурат зергер, Исхак, Дервиш, Ахмед…

Иако и данас у граду постоје бројне златарнице и сребрнарнице, то је мање-више овај обрт прешао у ранг трговине, као и бројни други занати…

Казази (позаментери) су израђивали гајтане, украсну дугмад и различите украсне опреднете за одјећу и коњску опрему. Мостарски казази су били врло познати по изради красних плавих кита за фесове, прављених од свиле, које су падале преко врата на леђа. Говорило се да су те свилене ките тако чврсто уплетене да их није ни сабља могла пресјећи.2

Казази су у Мостару имали своју казаску чаршију, коју помиње и Е. Челеби 1664. године, а она се простирала око сахат-куле у Бранковцу.

Мутапчије су занатлије што су израђивали разне робе од костријети, а најчешће вреће за жито и покровце (мутапе). Прве мутапчије помињу се још 1565. у вакуфнами Несух-аге Вучјаковића, јер је тад овај добротвор подигао једну радионицу за мутапчијски обрт.

Ћебеџије, произвођачи вунених ћебади, имали су све до краја 19-ог вијека ступе за ваљање ћебади на утоку Радобоље, али је и тај обрт, као и бројни занати Мостара, почетком 20-ог вијека нестао.

Бојаџије су се бавиле бојењем различитих тврдих тканина, радионице су имали уз ушће Радобоље и на самој Неретви.

По текстилним занатима у Мостару су настала презимена: Терзић, Казазић, Казазовић, Мутап, Мутапчић, Бојаџић, итд.

д) Грађевински обрти

Овај еснаф је у граду био присутан и прије доласка османске власти, мостарски грађевински мајстори су увијек били познати као прави зналци у свом послу. Иако се сваки занат овог еснафа разликовао међусобно, ипак се у њега скупа убрајају ови занати: дунђери (зидари), ташчије (клесари, овдје су били особито познати као мајстори за израду ћеремиде, крова од камених плоча за дућане и куће), ћерахори (мајстори за градњу и оправку тврђава и кула), дограмаџије (дрводјелци, столари), сујолџије (мајстори за постављање водоводних цијеви, водоинсталатери), итд.

Мостарски грађевинари су оставили за собом изузетна дјела свог занатског мајсторлука у данашњој старој градској језгри, али и објекте из каснијег, аустроугарског периода. Један од најлепших остатака тог умијећа је и надалеко позната калдрма у облику мозаика, коју су имале готово све градске авлије до краја 19-ог вијека. И данас још понека авлија у Церници, на Луци и Царини има прелијепо сложену калдрму, сложену од плоха различитих боја, украшену цвијећем и зеленим раслињем.

Домаћи грађевински мајстори су често од власти били ангажовани на поправкама тврђава далеко од Мостара, у Босанском Новом, Тузли, Зворнику, Љубушком, итд.

По овом обрту настало је нпр. презиме Дунџеровић.

е) Прехрамбени обрт

У Мостару су од најстаријих времена радили и бројне занатлије из прехрамбене дјелатности, а то су, прије свега, екмекчије (пекари), млинари, касапи (месари), сластичари (халваџије), итд.

Пекара је одувијек било, као и данас, а тај је еснаф био бројан и под изричитом државном контролом, као и касапи, јер су то главни живежни производи за становништво. Екмекчије су имали строгог тржног надзорника (мухтасхиба), а он је пазио да се пекаре строго придржавају тачно уређених санитарних прописа за тај обрт. У оквиру таквог надзора биле су и цијене хљеба и меса, оне су одређиване од стране кадије у договору са пекарским и месарским устабашама.

Пекари су своје радње имали и у чаршији и по махалама, обично на прометним мјестима, а свој посао су обављали обично ноћу, кад су се правили хљебови и сомуни, тако да их ујутро увијек буде тазе на тезги.

У вријеме ратних пошасти и пекари и месари, као и млинари били су обавезни за војску производити храну, за што су плаћани од државних власти.

Почетком аустроугарског периода, 1879. је у Мостару било 22-ије екмекчинице, у којима се дневно пекло по 7700 хљебова.3

У прехрамбени обрт спадају и угоститељи: кахвеџије (први по имену познат је неки Салих из 1634. којег помиње Сиџил мостарског кадије), бозаџије (произвођачи и продавци освјежавајућег напитка, бозе) итд.

По овом обрту у Мостару су настала презимена: Екмечић, Халваџија, Бозалија, Кахво, итд.

ф) Умјетнички занати

У овом обрту се издвајају муџелити (књиговесци), сјајни обртници који су били најцјењенији у Сарајеву – и данас на Баш-Чаршији постоје двије четврти, Муџелити Велики и Муџелити Мали – али, и мостарски су били врло познати.

Први по имену познати књиговезац био је неки Али-челебија из 1633. године, а имао је своју муџелитхану у Хаџи-Балијиној махали.

Мајстор калиграфије: Мустафа Шоше

Мајстор калиграфије: Мустафа Шоше

Овдје се треба истаћи један врло риједак вакуф, који казује колико је некад наш свијет цијенио књигу и њену вриједност. Почетком јула 1633. неки Хаџи-Јусуф, син Калиманов, увакуфио је своту од 51.000 акчи и одредио да се из прихода свог вакуфа један дио троши на редовну поправку и увезивање корица Мусхафи-шерифа (Курана Часног) којег ће сви сиромашни Мостарци, који немају свој примјерак Књиге, моћи користити тај примјерак за учење. За спровођење те намјене одређен је као мутевелија вакуфа, Сајамудин Оруч.4

У умјетнички обрт би се могли убрајати и мумџије, произвођачи мумова (свијећа) којих је било све до почетка 20-ог вијека, с тим да су овај обрт до краја 19-ог вијека потпуно били преузели православни трговци свијећама.

Посебно мјесто и у Мостару су имали ријетки умјетници, заправо врхунски умјетници у калиграфији, минијатурном сликарству и илуминацији књига.

Велику славу је имао Мухамед ибн Дервиш ал-Мостари из 16-ог вијека, чији се један преписани рукопис из 1596. чува у Топкапи-музеју у Истанбулу, Ибрахим ибн Ахмед Хазрић из 18-ог вијека, Али ибн Вали из 17-ог вијека, Хасан ибн Али ал-Мостари (око 1770. године), Абдулах ибн Мустафа Миловић (18. вијек), итд.5 Наравно, оно нису занатлије, него врло учени људи; али, њихова дјелатност говори да је наш град увијек имао и фине, специјализиране занатлије што су им помагали у опремању књига…

(наставак у сљедећем броју)

Из матурског рада – тема: развој заната у Мостару до 20. вијека

Ментор: професор Адем Крго

Ученик: Анел Пала

____________________

1 Данка Ивић: „Мостарске кујунџије XX вијека и њихови производи пафте, кукаче и плоче читлије“, „Херцеговина“ бр. I, стр. 209.
2 Х. Крешевљаковић: „Еснафи“, стр. 275.
3 Ц. Пеез: „Култура Мостара…“, стр. 87
4 Сиџил М.К., стр. 162/163.
5 Смаил Балић: „Култура Бошњака“, Загреб, 1994. стр. 170.

Претходна · Садржај · Наредна

Задња страница [Повећај]

Индекс · Нови број · Архива · Тражи · Инфо · Линкови
Редакција · Претплата · Контакт

Задња измјена: 2006-01-04

ISSN 0350-6517
Copyright © 1995-2008 Часопис Мост · Мостар · Босна и Херцеговина
Design by © 1998-2008 Харис Туцаковић · Шведска