Most - Index
Most - Pretplata
Ayse Arkun: Mrtva priroda [Povec'aj]

Index · Novi broj · Arhiva · Trazhi · Info · Linkovi
Redakcija · Pretplata · Kontakt

Broj 181 (92 - nova serija)

Godina XXIX decembar/prosinac 2004.

Latinica · Ћирилица · Transliteration

Prethodna · Sadrzhaj · Naredna

Fehim Kajevic'
Nakon Srebrenice,
ima li smisla pisati?

Husein Bashic': Kad su gorjele Bozhije kuc'e,
”Almanah”, Podgorica, 2003. godine

U znaku Rijechi, u predgovoru Enes Durakovic' je pored ostalog napisao:

”Chitavi ciklus Kad su gorjele Bozhije kuc'e taj gorki razgovor kroz vijekove, lirski palimpsest i dopisana poenta na starom i neugasivom rukopisu shto ga, uprkos zlu i zlochinu, ispisuje jedna i ista zanesena dusha graditeljska, dusha Hajrudinova i Meshina, Makova i Skenderova, C'amilova i Huseinova dusha boshnjachka.”

Kad su gorjele Bozhije kuc'e (drugo dopunjeno izdanje), knjiga Huseina Bashic'a izrazhava od pochetka prve stranice do kraja sugestivnu i estetsku bol autentichne poetike, chija je i ovog puta paradigma krvava i zgusnuta uzmama i utrama, a koju je uoblichila i razoblichila surova stvarnost zlochina nad Bosnom i Boshnjacima. I ne samo Boshnjacima.

Helem, imamo jednog novog Bashic'a koji je stegao petlju da josh jednom zagrize u zhivo tkivo, poetskim rezom, emocionalnim stresom, metaforichnim zgusnutim govorom, ”kojim se zlo slutilo, ali i pripitomljavalo, odgadjalo i odbijalo i postao besmislen, presahnuo u grlu i duhu, kako je konstatovao Durakovic' u predgovoru ove vulkanske magme rijechi. Jer ”poslije Srebrenice mozhe se samo nemushto grcati”, kazhe Bashic':

Koliko josh dugo u Crnoj Rupi, Sidrane Brate!
Koliko dugo josh nec'e biti Nicheg i Nishta,
U tvome i mome Gradu.
Da li Crne Rupe Koja Raste?

(Crna Rupa)

Nije dobro kada te ”crne rupe” rastu i dobijaju svoju negativnu kosmichku ”energiju”. Pjesnik jeste vizionar, koji i od sitnice i skrame napravi oblak. To veliko Nichega i Nishta s ”crnim rupama” zauzimac'e nash prostor, nashe disanje i nash sadashnji koliko u buduc'i vrijemekaz.

Sej Ramic': Bez naziva, olovka, 2003.

Sej Ramic': Bez naziva, olovka, 2003.

Istina, i Bashic'u i Sidranu (Abdulahu) pjesme su se otrgle iz njihovog vidnog polja i postale neposlushne i ljute, poput bisernih krila zamornih zhdralova u nebeskom plavetnilu. Tajanstvena i chezhnjiva aura je nestala u daljini i sjaj se zamrachio. Epitafni kazivachi se pojavili na smijeshnom polju punog leda, kao kobne ptice – gavranovi, da bi svjedochili samo jednu istinu opc'e tragedije. Jer, nakon Srebrenice, Omarske, Prijedora, Zvornika, Mostara..., Bashic' se propituje, da li je pjesma uopshte moguc'a? I ima li smisla vishe pisati:

Nikako da stanu s iskopavanjem tragova
Brazde su sve punije.
Kopa se gdje se nije kopalo nikad.

(Iskopavanje tragova)

I zaista, ”rijechi poslije Srebrenice” su nemoc'ne i ogoljele da bilo shta uchine. Uzviknuc'e pjesnik do iza Bola:

O svijete! O gade! O velika huljo!
Zashto si zac'utao?!

Da li c'e ubiti te hulje savjest i sjenka Srebrenice? Ako uopshte danas ima savjesti! Ili, shta rec'i, kad su se sve knjige spepelile na lomachi, povodom bombardovanja i granatiranja Nacionalne i univerzitetske biblioteke u sarajevskoj Vijec'nici? ”Samo su lica piromana bila crna, Crnja od dana shto je zalazio”. Nazhalost, josh nema savjesti ni u nama da uhvatimo svu tezhinu i zapreminu Bola. Sve je u ovog pjesnika, sve je – od prologa, umora do epiloga:

Nema poezije ni anti – poezije,
Ne postoje metafore,
Nema slike koja se mozhe otisnuti
Preko smrznutog mozga,
U vreloj krvi.
Sve shto se bude reklo i chulo
Bic'e i ostac'e
Kao da nije bilo
Srebrenice.
Bozhe moj!... Bozhe! Da li josh tamo zhivi iko?!

Da li je tu, zaista kraj? Smak nevinog vilajeta? Nije toliko savrsheno Zlo da mu istina nishta ne mozhe. Postoji snaga i velika nada u Bashic'evoj poeziji, postoji ”Epilog za kojim je vapila ova knjiga”. Postoji:

Posljednji chin,
Toliko zla,
A niko!
I nishta.

Gospodo, da li postoji ”savrshen” zlochin?
Na ovo pitanje svih pitanja pjesnik odgovara:
U posljednjem ratu
Zlo je napokon usavrsheno
Preko granice uma.

Ne ostavlja nas ravnodushnim ni jedne sekunde Pjesma pred zalazak vijeka u kojoj, ”samo u ovoj krchmi josh nozhevi mec'u i tama gushc'a biva”. Zapravo, to je krvavi Balkan na kojem su u predvecherju trec'eg milenija ”gorjele Bozhije kuc'e”, i to u Bosni, dok je gospodja Europa ravnodushno pa i cinichno spavala. Taj oholi i krvavi rad i zijev ”balkanske krchme” najbolje je sagledao Krlezha.

S kraja ove knjige, vratimo se na njen pochetak:

”Pjevaj, moja zheljo pusta”, shto bi rekao Mesha Selimovic' u tekstu neshto pa je precrtao, ponishtio crnim dijagramima svoje ruke. Odnosno, na ”Zapis na trijemu Aladzha dzhamije u Fochi” koji je ispisao mujezin Evlija Chelebija (: Evliya Celebi) godine 1074 (1664). Ispisao tarih o ljepoti u dva stiha:

”Putovao sam i u mnoge gradove dohodio.
Ali ovako mjesto josh nijesam vidio.”

’Oslobodioci’ krvave Foche dali su novo mitomansko ime gradu na Drini – Srbinje!

Tako je pocheo Bashic' svoju knjigu. Ali, ni Lijepa dzhamija Aladzha u Fochi, ni Ferhadija u Banjoj Luci, ni onih vishe od tisuc'u dzhamija, kao ni Most u Mostaru nije poshtedjen. Ima li ishta tezhe za nash zarobljeni um:

”Chovjek koji mozhe chiniti zlo postaje strashilo koje nije moguc'e smjestiti medju ljude. Njemu danas doista treba posebna drzhava na planeti Zemlji, a sutra c'e mu trebati nova planeta za fantomsku drzhavu, jer njegova potreba je bolest koja napreduje, kao shto je stvaranje besmisla – smisao njegova zhivota koji mu izgleda ’prirodan’ koliko i onima koji su se na to navikli”,

rec'i c'e uvazheni filozof Rasim Muminovic' u svom djelu ”Zarobljeni um”.

Husein Bashic' s iskustvenim darom, stegnuo je chvrsto u zhuch svoju poetsku kuglu i sklopio njene stranice ispisane krvlju. Ta kugla, odnosno Svemir bio je do juche prostrana Kuc'a s dovoljno svjetlosti. Toj novoj Materiji, ethosu (i njegovom instiktu) pjesnik je dao odbrambeni damar, odnosno polozhaj s ljudskim oblichjem i ozrachjem shto se lahko ne predaje, ne ponizhava, ne nishti se ni sa zemlje ni iz pamc'enja. Takav imperativni angazhman je uslovljen prirodnim instiktom za opstanak, jer je stvarnost (Materije i Duha) surova. Posebno do onog ”zadnjeg zijeva”:

Noc'as su kolijevku
U kojoj je spavala moja tek rodjena unuka
Kara-kolji gadjali s brda
Iz petstopedeset teshkih orudja
Dugachkih cijevi
Koje su bile raspolozhene i raspolozhive
Do zadnjeg zijeva.

Da li je vishestoljetnu ljepotu toplih domova, dzhamija i mostova (koji spajaju obale ljubavlju) Mrzhnja razorila, spalila i ubila?

Nije. Ostala je ljepota svih tih toplih domova i kuc'a, ljepota Aladzhe dzhamije u Fochi, Ferhadije u Banja Luci i ljepota Starog Mosta u Mostaru, u obliku duge preko neba, u koshmarnoj fikciji, zasad samo u pamc'enju. A nashe svako pamc'enje je nova inspiracija... I to se ne mozhe unishtiti, jer o svim tim materijalnim i duhovnim vrijednostima, koliko i o opshtem Bolu (koliko i pojedinachnom, pochev od pjesnika Mehe Barakovic'a koji je protjeran iz svog Trebinja zbog samo jedne iskrene pjesme, i koji je nashao privremeno konachishte na Plavskom jezeru u Plavu), pricha Bashic'eva knjiga (na 122 strane) Kad su gorjele Bozhije kuc'e? koju je ilustrovala toplom i sigurnom rukom Shemsa Gavrankapetanovic'.

Sarajevo, proljec'e, 2004. godine

Prethodna · Sadrzhaj · Naredna

Zoran Kovachevic': Memo III, ulje na kartonu [Povec'aj]

Index · Novi broj · Arhiva · Trazhi · Info · Linkovi
Redakcija · Pretplata · Kontakt

Zadnja izmjena: 2005-01-04

ISSN 0350-6517
Copyright © 1995-2008 Chasopis Most · Mostar · Bosna i Hercegovina
Design by © 1998-2008 Haris Tucakovic' · Sweden