Most - Index
Most - Pretplata
Ekrem Handzhic': Stari most [Povec'aj]

Index · Novi broj · Arhiva · Trazhi · Info · Linkovi
Redakcija · Pretplata · Kontakt

Broj 175 (86 - nova serija)

Godina XXIX juni/lipanj 2004.

Latinica · Ћирилица · Transliteration

Prethodna · Sadrzhaj · Naredna

Borivoje Kuzman
Moji profesori

Zhivotom i djelom oni su ispisali svoje ”pedagoshke poeme”

Risto Djuric'

Risto
Djuric'

Hilmija Puzic'

Hilmija
Puzic'

Nevenka Djolineo

Nevenka
Djolineo

Dushko C'apin

Dushko
C'apin

Mirko Kulishic'

Mirko
Kulishic'

Vrac'anje u proshlost grada, sjec'anje na njegove znamenitosti, duhovne vrijednosti, a posebno zasluzhne, poznate i priznate pojedince, uvijek je prac'eno sa velikom pazhnjom, velikim interesom, a posebno danas poslije svega shto je Mostar prezhivio.

Mostar c'e poslije svega ostati na istom mjestu, u istoj kamenoj posudi nad istom rijekom, okupan istom svojom dnevnom i noc'nom svjetloshc'u. Mostovi su vec' sastavili obale Neretve, uskoro c'e im se pridruzhiti i stari ljepotan i na svojim bijelim krilima prenositi gradjane sa jedne strane na drugu.

Kujundzhilukom iznova odjekuje bat chekic'a, izlozhene slike i suveniri mame poglede prolaznika a uveche sve ozhivi od mladih, koji tu nalaze zabavu. Neretva opet ljeti ozhivi, neki novi klinci skachu sa pec'ina, improviziranih skakaonica i nestrpljivo chekaju trenutak kada c'e stari odbaciti svoj oklop i primiti ih na svoja plec'a da se po prvi put vinu u visine i strmoglave u svoju ljepoticu Neretvu.

Obnavljaju se stambeni objekti, kulturni, vjerski i drugi spomenici. Sve c'e biti opet izgradjeno. Spolja c'e izgledati kao da nishta nije ni srusheno, da rushitelji nisu nishta uradili, nisu nishta postigli i da im je posao bio uzaludan.

Ipak, na zhalost, u nechemu su uspjeli. Uspjeli su unishtiti duh Mostara, onaj prepoznatljivi nadaleko poznati mostarski duh.

Mostar je ostao skoro bez ljudi, koji su mu davali pechat. Neki su umrli, a jedan dio se rasuo shirom svijeta.

Podsjec'ajuc'i na te ljude ”Most”, ”Centar za kulturu”, znatno vishe od drugih, koji to i mogu i trebaju, pokushavaju sachuvati bar neshto od tog nasheg duha na koji smo svi bili vishe nego ponosni.

Stiche se utisak da ta sjec'anja s vishe ljubavi chuvaju i njeguju raseljeni Mostarci nego mi u Mostaru. Ponekad preostali Mostarci izgledaju kao ljudi koji su doselili u tudji kraj pa se trude da poprime obichaje, navike i duh toga kraja.

Eto, ja se rasprichah, a zapravo sam zhelio napisati svoja sjec'anja na neke od mojih dragih profesora, koji vishe nisu medju zhivima, ali su ostavili neizbrisivi trag i dali pechat svom vremenu i onome shto se zvalo ”mostarski duh”.

To su bili profesori rodjeni pochetkom proshlog vijeka, kada su na nastavne fakultete odlazili najdarovitiji i najbolji uchenici. Prirodno nadareni, izuzetno shiroko obrazovani, uvijek pristupachni i dobronamjerni bili su medu najcjenjenijim gradjanima Mostara.

Prije 50 godina predavali su mojoj generaciji, kao iskusni prosvjetni radnici u naponu svoje snage. Uchili su nas na poseban samo njima znan nachin. Predavanja su im bila odmjerena, nikada duga monotona i dosadna. Znali su procijeniti shta, koliko i kako kazati, kako nas zainteresovati, angazhovati i nauchiti.

Mirjana Drezhnjak: Priche, kolazh, 2003.

Mirjana Drezhnjak: Priche, kolazh, 2003.

Chesto se sjetim profesorice Nevenke Djolineo (: Gelineo). Predavala mi je geografiju. Imala je istanchan osjec'aj i sposobnost da procijeni shta nam iz tog mnoshtva podataka treba izdvojiti, kazati i pokazati.

Klimu, vremenske zone, morske struje, vjetrove ... nije nikada tumachila bez globusa ili geografske karte.

Kada bi govorila o regionima, pojedinim drzhavama, kartu bi prepushtala nama, da po njoj sami putujemo, uochavamo i pronalazimo, nauchimo i zapamtimo.

Imala je izuzetne osobine pravog prosvjetnog radnika. Nikada nije zhurila, nije kasnila, sve je radila polako, a zavrshavala blagovremeno i dobro. Kod nje nikada nije bilo ni panike ni ljutnje. Ljutili su je jedino ishitreni, nepromishljeni ”blesavi” odgovori uchenika, a narochito takve izjave odraslih. To jednostavno nije podnosila. U takvim prilikama obichno bi malo podrugljivim glasom kazala ”Hajde bogati bar shuti”. Svojom pojavom, nachinom rada unosila je medju nas mir i spokojstvo. Cijenili smo je i poshtovali kao izuzetnu lichnost.

Predjena gradiva redovno su se na narednim chasovima provjeravala, dopunjavala i proshirivala u chemu smo svi aktivno uchestvovali. Cijenili su i isticali sve ono shto su pojedinci sami pronashli, prochitali, dopunili a posebno ono shto je bilo originalno, nashe lichno.

Rado se sjetim jednog chasa filozofije kod profesora Hilmije Puzic'a. Razgovaralo se o gradivu sa prethodnog chasa sa kojeg sam bio odsutan. Prozvao me je profesor, bi mi nezgodno da se izvinjavam i pocheh da pricham onako kako sam ja osjec'ao da bi to moglo i trebalo biti. Kada sam zavrshio pita me profesor gdje sam to prochitao ili chuo. Odgovorim da nisam nigdje, a da to jednostavno proizilazi iz do sada predjenog gradiva. Odgovori mi da zna da to nisam prochitao jer to nigdje i ne pishe, ali da je to ipak tako. Dobio sam chetiri. To mi je najdrazha ocjena. Jedina koje se chesto sjetim.

Kasnije sam shvatio da se tako mogao ponijeti samo pravi profesor, chovjek velikog znanja i shirokog duha home udzhbenik i vlastito predavanje nisu ”Sveto pismo”.

Bio je pravi profesor filozofije. Posjedovao je, rekao bih, neku istochnjachku mudrost, govorio smireno, razlozhno, bez ijedne suvishne rijechi. Imao je izuzetnu sposobnost da sam vodi raspravu i polemike i pri tom i ”za” i ”protiv” uvijek nalazio prihvatljive argumente. Slushajuc'i ga sa zadovoljstvom i divljenjem i sam sam zavolio razlozhno raspravljati i polemisati, mozhda malo i previshe, ali na moju zhalost bez profesorove smirenosti.

Osjec'ali smo da nas nashi profesori cijene. Nikada nam nisu drzhali moralne pridike, nikada na nas galamili, nikada izgovarali pogrdnu rijech. Nisu nas zapisivali ni udaljavali sa chasova. U takvom ponashanju prednjachio je profesor pedagogije i psihologije Dushko C'apin. Svaki njegov chas pochinjao je ustaljenim radnjama: ulazak, pozdrav, sjedanje za katedru uz namjeshtanje rukava i podizanje nogavica, zapisivanje chasa, a zatim razgovora o predjenom gradivu. Razgovarajuc'i nismo imali dojam niti da nas ispituje, niti provjerava ali smo na kraju dobijali ocjene. Iako ocjene nije govorio, znali smo koliko je ko dobio.

Voljeli smo vec'inu svojih profesora, ali smo najvishe cijenili profesora Dushka. On je bio, chini mi se, jedini kojeg smo bash svi poshtivali toliko da nas je bilo stid da ne nauchimo i kod kojeg zato i nije bilo slabih ocjena.

Bio je elegantan i neobichno uredan. Podsjec'ao nas je na slike mushkaraca u besprijekornim odijelima, istaknute u izlozima mushkih krojachkih salona. Takav je bio nash profesor Dushko, prvi profesor.

Na Vishoj Pedagoshkoj shkoli hemiju mi je predavao Risto Djuric'. Veliki zaljubljenih svog posla i predmeta. Volio je vishe dokazivati i pokazivati nego prichati. Znao bi kazati ”Hemija, to su vjezhbe i eksperimenti”. Sve se blagovremeno i dobro pripremalo i uvijek uspijevalo.

Rijetko sam susreo chovjeka sa takvim skladom fizichkog izgleda i njegovog duha. Visok, plav, lijepa stasa i josh ljepsheg glasa, blag, dobronamjeran, razuman, plemenit chovjek. Prava ljudska dobrota, chovjek koji se rijetko radja i u nekoliko generacija. Sve je razumio i uvijek pravilno postupao.

Duboko mi se urezala u sjec'anje jedna zgoda sa profesorom Djuric'em. Nekoliko godina po zavrshetku Vishe Pedagoshke shkole, nekoliko nas nastavnika, bivshih profesorovih studenata, odluchismo pomoc'i jednom nashem kolegi, koji je radio kao nastavnih hemije, a nije bio diplomirao, i mene zapadne da porazgovaram sa profesorom Djuric'em da bude malo popustljiviji na ispitu. Uchinih to sa ne bash malom strepnjom i nelagodom. Kad me profesor saslusha, na moje iznenadjenje i veliko zadovoljstvo sasvim mirno i jednostavno reche da nema problema, da je on bio kao inspektor na chasu hemije kod tog nasheg kolege, da je njegov rad dobar, da zna koliko treba, a vishe nije ni bitno. Prisjetih se svog cjepidlachenja oko matematike sa uchenicima osnovne shkole i bi me stid.

Poznata je izreka da je lakshe nauchiti nego znati nauchiti druge.

To vrijedi za sve a posebno za matematiku. Po toj sposobnosti bio je daleko poznat i neobichno cijenjen profesor matematike Mirko Kulishic'.

Imao je sposobnost da sam uochi shta nam nije jasno i da nam to jednostavan nachin priblizhi i objasni. Upozoravao nas je da se nishta, a posebno matematika ne mozhe nauchiti dok se prethodno ne razumije. Govorio nam o razlikama izmedju previda, greshaka i neznanja. Savjetovao nas da nikada odmah ne radimo zadatak koji nam neko donese da rijeshimo, vec' da sutra donesemo rijeshen zadatak.

Imao je veliko iskustvo. Od profesora Kulishic'a se uvijek moglo neshto novo nauchiti. Vrac'am se, jedan put, sa popravnog ispita nezadovoljan shto uchenici nisu znali. Susretoh profesora Kulishic'a, upitah ga shta je on radio kada mu uchenik nije znao na popravnom ispitu. ”Kada neko ne zna i oborim ga, onda mi je tri dana chista savjest, a poslije stalno nemirna, a ako ga pustim, tri dana mi savjest nemirna, a onda stalno mirna”, odgovori moj profesor. Da nije bilo tog razgovora teshko da bih nekoliko godina kasnije pocijepao zapisnik s popravnog ispita u kojem je vec' bila napisana jedinica i napisao prolaznu ocjenu. Ta uchenica je zavrshila shkolu kao uchenik generacije.

Profesor Kulishic' nije volio samo matematiku. Volio je svakodnevni zhivot, sport, druzhenje... Volio je sve shto je lijepo, jednostavno nije mogao ostati ravnodushan pred ljepotom. Bio je vrlo duhovit chovjek. Njegove dosjetke su bile originalne i nezaboravne, ali uvijek s blagom primjesom onog originalnog zhivotnog zbog chega ih je lijepo preprichavati a ne pisati.

Zbog svog izgleda, obrazovanja, ljudske shirine duha bio je godinama jedna od najcjenjenijih osoba nasheg grada. Imao je u sebi neku posebnu moc', posebnu energiju. To je valjda ona sila, koja je, u josh poratnom Mostaru, sakupila na njegovoj sahrani sve preostale Mostarce.

Svi ti moji profesori bili su krshni, naochiti, dobronamjerni ljudi, koje je uvijek bilo lijepo susresti, vidjeti, a josh prijatnije porazgovarati s njima i uvijek neshto nauchiti. Danas znam da sam vishe nauchio od njih nego iz sve prochitane pedagogije i metodike.

Bili su pravi profesori kakvih nazhalost vishe i nema.

Hvala im za sve!

Prethodna · Sadrzhaj · Naredna

Ekrem Handzhic': Stari most [Povec'aj]

Index · Novi broj · Arhiva · Trazhi · Info · Linkovi
Redakcija · Pretplata · Kontakt

Zadnja izmjena: 2004-07-10

ISSN 0350-6517
Copyright © 1995-2008 Chasopis Most · Mostar · Bosna i Hercegovina
Design by © 1998-2008 Haris Tucakovic' · Sweden