Šemsudin Zlatko Serdarević
HOMEPAGE MILIVOJU
UZELCU (1)
(Mostar, 1897. - Cotignac, Francuska 1977.)
Kako su slike Milivoja Uzelca dopremljene u Mostar
|
|
Milivoje Uzelac
Autoportret, 1923. |
|
Milivoje Uzelac
pripada maloj grupi elitnih likovnih umjetnika rođenih u
Mostaru. Uz Branka Radulovića, Karla Afana de Riveru, Petra
Šaina, Vilku Šeferova i Milivoje Uzelac predstavlja značajnu
pojavu na bogatoj i razuđenoj likovnoj paleti grada na Neretvi.
Poslije mlađahnog doba provedenog u Mostaru odlazi u
Banja Luku gdje se počinje zanimati za slikarstvo. Životna
staza ga odvodi potom u Zagreb pa zatim u Prag
gdje pohađa studij slikarstva. To je najsvjetliji period
njegovog stvaranja. Predstavnik je posebne varijante
ekspresionizma toga doba. Predstavnik je slikarske grupe
”Četvorica” koja se intenzivno predstavljala u periodu
neposredno po završetku Prvog svjetskog rata. Ali, najveći dio
vremena proveo je u Parizu stičući dragocjena znanja na
čuvenoj školi Ecole de |
|
Paris. U
francuskoj prijestolnici naročito će se posvetiti ilustracijama
poznatih umjetničkih djela naših književnika. Tu se druži sa grupom
naših istaknutih umjetnika koja je i sama tražila svježa nadahnuća
za kreativan rad. Stekao je blistavu umjetničku karijeru u
Francuskoj ali je čvrstim nitima bio vezan za svoju zemlju,
aktivno učestvujući na gotovo svim značajnim izložbama
jugoslovenskih likovnih umjetnika. Nakon smrti u Provansi,
u južnoj Francuskoj, njegova nezvanična žena poklonila je
rodnom gradu Milivoja Uzelca jedan broj slika, crteža i
ličnih stvari. U prilogu kojeg donosimo opisaćemo put djela
Uzelčeve ostavštine od Cotignaca u Provansi do Mostara u
Hercegovini. |
Azra Begić, viši kustos Umjetničke galerije Bosne i
Hercegovine obavila je službeno putovanje u Francusku, u
periodu od 11. do 25. decembra 1977. godine sa ciljem da pregleda i
evidentira ostavštinu Milivoja Uzelca u gradu Cotignacu
smještenom na jugu ove zemlje. Već je nagovještena mogućnost
formiranja Uzelčevog memorijala u Bosni i Hercegovini pa je
trebalo utvrditi obim i vrijednost zaostavštine likovnih radova. U
Cotignac je stigla u pratnji tadašnjeg generalnog konzula
Jugoslavije gospodina Voje Vasića koji je imao sjedište u
Marseilleu. Djela su bila pohranjena u mape, a uz to i nekoliko
ulja su joj stavljeni na uvid. Pored slika i crteža Azra Begić
je imala prilike pregledati svu pisanu dokumentaciju smještenu u dva
sanduka. Čak je uspjela pregledati skriveni dio zaostavštine u kojoj
su se nalazile slike rađene u ulju, pastelu, temperi i brojni crteži
što je pedantno katalogizirala akcentirajući vrijednost pojedinih
radova. Nažalost, taj spisak nam nije bio dostupan ali se vjerovatno
može pronaći u Umjetničkoj galeriji BiH u Sarajevu. U svom
izvještaju sa tog službenog putovanja i boravka u Cotignacu
kustos Azra Begić naglašava da je otvaranje posebne
memorijalne prostorije u novoj zgradi Umjetničke galerije u
Mostaru jedini način da se dođe do Uzelčevih djela što je
potpuno realno s obzirom da su sredstva za uređenje i adaptaciju
galerijskog prostora obezbijeđena iz samodoprinosa. Za trajnu
memorijalnu postavku u obzir su dolazile republike Hrvatska i
Bosna i Hercegovina, ali je Milivojeva žena Lefevre Marie
Rose Josephine u svom testamentu izričito navela da slike imaju
da se ustupe u trajno vlasništvo gradu Mostaru. Zanimanje za
ostavštinu pokazivao je A. Mimara iz Zagreba.
Tekst testamenta glasi: - Ovo je moj testament. Dole
potpisana gospođa Lefevre Marie Rose Josephine, razvedena iz
prvog braka sa gospodinom Bertremol Marie Gabriel le Meunierom de
la Roullere i udovica iz drugog nevjenčanog braka sa gospodinom
Josipom Milivojem Marijanom Uzelcem, nastanjena u
Cotignacu (Var), četvrt Vachnes u Alberisbruit (Somme)
23. aprila 1898. Razdvojena već niz godina od svoje kćerke iz mog
prvog braka sa gospodinom Le Meunier de la Roullere, donosim
sljedeće testamentarne odluke:
- O raznim kulturnim povezanostima u pogledu 36 godina mog života
provedenog sa slikarom Uzelcem Josipom Milivojem Marijanom, i
posebno, zbog briga koje mi ukazuju već više od dvanaest godina i
kojima ne prestaju da me obasipaju: u korist gospodina i gospođe
Jung Charlesa, mojih susjeda u Cotignacu.
- Imenujem gospodina Charlesa Junga za svog testamentarnog
izvršioca sa zadatak da preda čitavu ličnu zbirku, koja će se
nalaziti na dan moje smrti, svih slika gospodina Uzelca koje
nose napomenu ”Lična zbirka M.J.U.” gradu Mostaru (Jugoslavija),
rodnom mjestu gospodina Uzelca zbog stvaranja muzeja u znak
sjećanja na navedenog gospodina Uzelca Josipa Milivoja.
Pismo sa prepisom testamenta gospođa Lefevre je uputila na
adrese Umjetničke galerije BiH u Sarajevu i Generalnom
konzulatu Jugoslavije u Marseju. Savez zajednica kulture
Sarajevo aktom br. 01-58/1 od 24.01.1980. godine obavještava
predsjednika Opštine Mostar da je zbog velikih zasluga na
polju afirmacije naše kulture Milivoju Uzelcu svojevremeno
dodijeljena jugoslovenska penzija i da njegova žena želi pokloniti
gradu Mostaru zaostavštinu slika te mole da se razmotri
mogućnost prihvata ove zaostavštine pod uslovima koje je postavila
njegova supruga. Ali put od registracije radova od strane Azre
Begić do njihovog prebacivanja u Mostar bio je naporan
jer je procedura trajala dugo.
U svojim pismima sasvim je uočljivo da se Milivoj Uzelac
čitavog života smatrao Bosancem što potvrđuju njegovc riječi
”un ours bosniaque” i da je ”sve gledao kroz bošnjačku
prizmu”. Azra Begić navodi u pomenutom izvještaju sa
službenog putovanja da bi se u Mostaru mogli postaviti
slijedeći Uzelčevi predmeti: paleta, štafelaj, par vitrina sa
fotografijama i pisanom dokumentacijom, bibliofilska izdanja knjiga
koje je Uzelac ilustrovao, par skulptura iz lične kolekcije
gospođe Lefevre (jedna njena bista i reljef) dok bi na zidove
bilo postavljeno 30 do 40 njegovih slika iz zaostavštine. S obzirom
da Moderna galerija u Zagrebu, Narodni muzej i Muzej savremene
umjetnosti u Beogradu i Umjetnička galerija BiH u Sarajevu imaju
kvalitetna djela Uzelca po njenom mišljenju ona bi se mogla
kao posuđena na neko vrijeme povremeno izlagati. Osamdesetogodišnja
udovica Lefevre je obećala pokloniti Mostaru jedan
svoj portret velikog formata i sliku ”Žena u narodnoj nošnji”
iz 1937. godine koje je poklonila Generalnom konzulatu
Jugoslavije u Marseilleu za koju bi se mogla pronaći
odgovarajuća zamjena. Sve slike bi se ustupile po daleko nižim
cijenama od realne procjene zašto je trebalo obezbijediti 30 miliona
starih dinara u devizama. Azra Begić je već tada
preporučivala da se u Mostaru obezbijedi jedna prostorija za
djela mostarskog slikara Nedeljka Gvozdenovića iako ih je on
zavještao Muzeju savremene umjetnosti u Beogradu ali je ona
ostavljala nadu i mogućnost da Nedeljko pristane odvojiti
jedan dio slika iz svog privatnog vlasništva. Ne treba pominjati
koliko bi Mostar, u slučaju da se realizuju ove postavke,
dobio na kulturnom planu jer riječ je o slikarima jugoslovenskog
formata poznatim i van granica tadašnje države.
Sa jedne strane udovica Lefevre je po svaku cijenu
zahtijevala osnivanje memorijalnog muzeja Milivoja Uzelca dok
su njena kćerka iz prvog braka te njegov stariji sin i supruga mu
gledali samo koliku će korist iz svega izvući. Uzelčev
stariji sin Milivoj odnio je u Prag oko pedesetak
radova koje je gospođa Lefevre sakrila sa željom da ih
isporuči Jugoslaviji smatrajući da kulturi te države i
pripadaju. Oba sina su bili Česi dok je majka Francuskinja.
Godinu dana poslije smrti Milivoja Uzelca, Regionalni
zavod za zaštitu spomenika kulture i prirode, čiji je direktor
bio arh. Hasan Dizdarević, aktom br. 1/78. od 27.11.1978.
godine obavještava Koordinaciono tijelo Opštinske konferencije
SSRN za obilježavanje istorijskih događaja i ličnosti, SIZ za
kulturu SO Mostar, Republičku zajednicu za kulturu i Društvo
likovnih umjetnika Mostara da je Zajednica za kulturu SO
Mostar u sklopu svoje likovne aktivnosti predvidjela finansijska
sredstva da se podigne spomen ploča Milivoju Uzelcu.
Prethodno je obavljena konsultacija sa čelnicima Zajednice za
kulturu SO Mostar i dobivena je podrška od Izvršnog odbora
Republičke zajednice za kulturu, Akademije za likovnu umjetnost iz
Sarajeva, ULUBiH-a, Društva likovnih umjetnika Mostar, društva
istoričara umjetnosti BiH te javnih i kulturnih radnika o
opravdanosti obilježavanja rodne kuće Milivoja Uzelca koja se
nalazi u ulici Bašćine odnosno u ulici Rade Bitange br. 22
naspram nekadašnje poliklinike danas kod Hotela ”Ruža”.
Preporučeno je da ploča bude od bračkog kamena sa tekstom: - U
ovoj kući rodio se istaknuti jugoslovenski slikar Milivoj Uzelac/
Građani Mostara/ ili Društvo umjetnika Mostara.
Proći će devet godina do realizacije te ideje što jasno govori
koliko je trebalo vremena da bi se spomen ploča sa plaketom
postavila na pročelnu fasadu rodne kuće velikana likovne umjetnosti.
Ploča je otkrivena povodom obilježavanja 90-godišnjice rođenja i
10-godišnjice smrti Uzelca a uništena je tokom ratnih dejstava u
periodu 1993.-1995.
Akt Ureda za pravnu konsultaciju sa sjedištem u Pragu,
datiran 28. marta 1979. godine, upućen bilježniku M. Jean-Pierre
Veranu u Cotignac, predstvalja izvadak iz korespondencije
pravnika u vezi nasljedstva Milivoja Uzelca. Doktor Vaclav
Kral je zastupao Milivoja Uzelca (najvjerovatnije sina
slikara Uzelca) na sudu pošto mu je on bio klijent. U aktu stoji da
je stranka posjedovala u Cotignacu veliku zgradu koju je
prodala zajedno sa zemljištem dvije godine prije smrti te klijent
postavlja pitanje gdje je novac kojim udovica nije mogla
raspolagati. Ali, druga tačka je zanimljivija jer je riječ o
slikama. Opunomoćenik tvrdi da je njegova stranka morala naslijediti
više slika koje je jedan jugoslovenski konzul trebao da
ponese u Marseille. On tvrdi da su te slike bile u sobi
udovice, odnosno stranke. Zbog toga se klijent pita, gdje su ostale
te slike?
Gospođa Lefevre se javlja Azri Begić iz Cotignaca
januara 1980. godine, izražavajući bojazan u pogledu oživotvorenja
ideje da se slike prenesu u ”njegovo rodno mjesto da bi se o
njemu sačuvala uspomena” napominjući da će njene želje u tom
pogledu biti navedene u testamentu.
Istog dana (8.01.1980.) ona šalje pismo Saviću, generalnom
konzulu Jugoslavije u Marseilleu, u kome piše da ličnu zbirku
slika želi pokloniti Mostaru, rodnom gradu njenog muža,
potvrđujući da će ta odluka biti napisana u testamentu čiji će
izvršilac biti gospodin Zong, ”moj odabrani zastupnik”. Gospođa
Lefevre podsjeća na radosne trenutke kada je preminuli suprug
Milivoj posljednji put razgovarao na svom maternjem jeziku sa
konzulom Vojislavom Savićem što mu je predstavljalo pravo
zadovoljstvo.
Opštinskoj zajednici kulture Mostar predloženo je od strane
Saveza zajednica kulture iz Sarajeva da se, ukoliko Mostar
prihvati zaostavštinu, održi sastanak između predstavnika ovog
Saveza, grada Mostara i Umjetničke galerije na kome bi
prisustvovao i Vojislav Savić, dotadašnji generalni konzul
SFRJ u Marseilleu koji je lično kontaktirao sa Uredom dok
je bio živ. Na sastanku se između ostalog trebalo dogovoriti da
jedan predstavnik grada Mostara krene na put i da sa gospođom
Lefevre postigne dogovor o načinu preuzimanja slika.
Na odluku da Mostaru pokloni djela Uzelca
predsjednik Skupštine opštine Mostar Dževad Derviškadić je
gospođi Lefevre odgovorio pismom od 25. februara 1980.
godine. Između ostalog on piše: - Ta Vaša duboko ljudska, plemenita,
a za kulturni život Mostara mnogostrano korisna odluka,
pobudila je kod mene i mojih saradnika saosjećanje i puno
razumijevanje za Vašu intimu i ujedno izazvala želju da učinimo sve
da zajednički sačuvamo uspomenu na Vašeg muža, velikog slikara i
čovjeka Milivoja Uzelca koji se u našem gradu začeo i ugledao
prve ljepote ovog svijeta.
Kopija pisma poslana je Vojislavu Saviću kako bi imao uvida u
svu korespondenciju sa gospođom Lefevre i dogovorima u vezi
zaostavštine. U Marseilleu je imenovan novi konzul Nikodin
Slatica.
Odlučeno je da u delegaciji koja će posjetiti gospodu Lefevre
pored Azre Begić, kustosa Umjetničke galerije BiH i
Vojislava Savića bude predstavnik grada Mostara. U
Cotignacu se trebalo dogovoriti sa izvršiocem testamenta o svim
pojedinostima oko preuzimanja slika i prenosom u Mostar. U
pismu sa potpisom Safeta Ćišića, savjetnika za kulturu Skupštine
opštine Mostar, upućenom mr Azri Begić, stoji da joj je
poslana kopija gore pomenutog pisma Dževada Derviškadića kao
i njen izvještaj sa službenog puta u Francusku. Aktivnosti se
ne prekidaju i korespondencija je sve intenzivnija tako da 7. marta
1980. godine gospođa Lefevre obavještava gradonačelnika
Mostara da zbog problema oko porodičnog nasljeđa djece
Milivoja Uzelca nije u mogućnosti primiti delegaciju iz
Mostara i Sarajeva. To potkrepljuje kopijom akta jednog
pravničkog kabineta iz Praga istovremeno izražavajući
pristanak na realizaciju plana šaljući ”najsmjernije osjećaje”. Ipak
susret je zakazala za sredinu maja 1980. godine o čemu obavještava
generalnog konzula u Marseilleu.
Iz zapisnika Generalnog konzulata SFRJ u Marseilleu
sačinjenog 12. juna 1980. godine jasno se vidi koji su radovi
predviđeni da se ustupe Mostaru. Do prenosa u Mostar
brigu oko deponovanja umjetničkih radova Milivoja Uzelca
Skupština opštine Mostar je povjerila Generalnom konzulatu
SFRJ u Marseilleu. Deponovani su sljedeći radovi: |
1. Picador, sepies
2. Cafeticre rouge, gouache
3. Roulotte Ste marie, encre de chine (tuš na papiru)
4. Les brules (Foret brules), Izgorjela šuma, huile (ulje na platnu)
5. Le nu de Mme Uzelac (Akt gospođe Ueclac) detrempe, tempera
6. La caleleche (le fiacre), fijaker, huile, ulje na platnu
7. Femme orientale, Istočnjačka žena, huile, ulje
8. Tournesols, Suncokreti, huile sur toile, ulje na platnu
9. Danseuse, Plesačica, huile sur carton, ulje na kartonu
10. Olivier, Maslina, huile sur toile, ulje na platnu
11. Sur la terrasse, Na terasi, huile sur toile, ulje na platnu
12. Pasteque sur chaise, Lubenica na stolici, huile sur toile, ulje
na platnu
13. Arletty, gouache sur carton, gvaš na kartonu
14. Akt djevojke, gvaš na kartonu
15. Djevojka sa šeširom i mornarskom majicom, ulje
16. Kip u ateljeu, ulje
17. Akt žene, crtež
18. Verlanie au Cafe Procope, Prince des cetes, crtež
19. Dve devojke u kupaćim kostimima, crtež
20. C etait moi, crtež
21. Dvorište sa vodoskokom, akvarel
22. Lik djevojke, crtež
23. Žena sa turbanom zeleno-crveno plave boje.
Zaključno sa rednim brojem dvadeset tri (23). |
U aktu se navodi način pakovanja pa se za uljane slike navodi da
platna treba skinuti sa blind rama i pažljivo ih urolati dok se
slike na kartonu stavljaju u mapu. Što se tiče crteža i gvaševa na
papiru preporučuje se da se izvade iz ramova, ako su uramljeni, i da
se pažljivo urolaju ili da se stave sa slikama na kartonu te sve to
položiti u horizontalu. Zapisnik je ovjerila komisija u sastavu:
Duško (prezime nečitko), Derviškadić Dževad i Dragan
Nikčević. Po nalogu generalnog konzula slike po navedenom spisku
prenijete su 25. juna 1980. godine iz magacina u sobu konzula
Nikodina Slatine i predate na čuvanje Kocić Milanu koji
ih je primio od Gojka Prekovića.
Sačinjen je još jedan zapisnik o primopredaji slika na čuvanje u
Generalnom konzulatu SFRJ po zapisniku br. 1182/80 od
12.06.1980. Primopredaja 23 slike je izvršena između Nikčevića
Dragana i Marjanović Momira kao primaoca. Pakovanje 23
slike po nalogu Generalnog konzula obavila je 11. avgusta
1981. godine komisija u sastavu: Marjanović Momir, Kocić Milan i
Grba Veljko.
U izvještaju sa puta u Francusku, upućenog 14.06.1980.
godine, mr Azra Begić navodi da je sve urađeno efikasno i da
je dobiveno 14 djela za osnivanje njegovog memorijalnog muzeja.
Pored uljanih slika odabrala je nekoliko crteža i gvaševa kako bi se
ovaj slikar predstavio sa širim rasponom korištenih tehnika
slikanja. Gospođa Uzelac poklonila je i nekoliko ličnih
predmeta koji su pripadali umjetniku a zahvaljujući blagonaklonosti
bivšeg generalnog konzula Savića, Generalni konzulat u Marseilleu
poklonio je jednu sliku većeg formata. Slike su trebale da se
prebace u zemlju konzularnim kanalima. Ostatak slika kojima
raspolaže gospoda Uzelac testamentom je zavještan Mostaru.
|
|
Kako se saznalo da u našem Konzulatu u Francuskoj postoji
jedna Uzelčeva slika galerijskog formata. Dževad
Derviškadić je zamolio konzula Momu da se ona ustupi
Mostaru kako bi se kompletirao fundus njegovih slika za postavku
u Ekspozituri sarajevske Umjetničke galerije u gradu na Neretvi
gdje bi zauzimala centralno mjesto. Za pravnu regulativu prenosa
djela korišten je Zakon o dopuni Zakona o nasljeđivanju iz decembra
1978. godine gdje u članu 200 a stoji da je međunarodni testament
punovažan bez obzira na mjesto gdje je napravljen, gdje se nalaze
dobra, prebivalište ili boravište zavještaoca, ako je napravljen
testament saglasno odredbama člana 200 b do 200 c ovog zakona.
Generalni konzul u Marseilleu Momčilo Grujić 10. avgusta
1981. godine izvještava predsjednika Skupštine opštine Mostar
da diplomatskom poštom šalje 23 slike Milivoja Uzelca prema
zapisniku napravljenom u generalnom konzulatu prilikom boravka
delegacije koju je predvodio Derviškadić Dževad. On je
izrazio žaljenje što bez saglasnosti SSIP-a ne može ustupiti
sliku Uzelca koju je poklonio Generalnom konzulatu jer
je ona vlasništvo SSIP-a. Međutim na radost Mostaraca
slika je poslana Jugoslovenskoj ambasadi u Pariz sa
preporukom SSIP-u da se ustupi Mostaru kao memorijalni
eksponat i sastavni dio legata gospođe Uzelac. Konzul je
savjetovao predsjednika Derviškadića da se neposredno obrati
SSIP-u, službi za Pravnoimovinske odnose sa zvaničnim
zahtijevom o ustupanju slike.
Safet Ćišić, savjetnik za kulturu i Ćamil Kreso, šef
kabineta predsjednika SO Mostar u telefonskom razgovoru
zamolili su Mitu Hadžiosmanovića u Jugoslovenskoj ambasadi
u Parizu da pomogne u realizaciji prebacivanja zaostavštine
pokojnog slikara Milivoja Uzelca u Mostar. To su
potvrdili i u pismu od 30. aprila 1982. godine upućenom u
Ambasadu u Pariz. Gospođa Lefevre Maria Rose Jozephine,
supruga akademika Milivoja Uzelca, u prepisci sa mjerodavnim
u Mostaru izrazila je želju da slike budu prebačene u
Mostar prije njene smrti čime je jasno pokazivala odlučnost da
se stvar okonča za njenog života. Problem je nastao kada je
Konzulat u Marseilleu zatvoren za sudbinu slika se više nije
znalo.
(nastavlja se) |
|
|