Dr Murat Prašo i grupa
autora1
PROBLEMI VEZANI
ZA POVRATAK IZBJEGLICA
Iskustvo Bosne i Hercegovine |
|
Bosna i Hercegovina je prilikom
popisa iz 1991. godine imala 4,4 miliona stanovnika. Tokom rata je,
prema neutralnim procjenama, izgubila oko 280 hiljada ljudi, u
inostranstvo je izbjeglo oko 1,3 miliona, a izmedu etnički
kontrolisanih područja
”razmijenjeno”
najmanje 650 hiljada lica. Neposredno nakon Daytonskog dogovora
(kraj 1995. godine) u njoj je bilo prisutno oko 3,0 miliona ljudi, a
sredinom 1999. godine oko 3,1 milion. Podaci pokazuju da se broj
prisutnih stanovnika nakon potpisivanja Daytonskog dogovora
smanjuje, iako se izbjeglice (doduše ne očekivanim intenzitetom)
vraćaju a prirodni priraštaj stanovnika je pozitivan. Ovo upućuje na
jednu nepovoljnu činjenicu: da se stanovništvo prisutno u zemlji
masovno iseljava. Procjene ukazuju da je od potpisivanja Daytonskog
dogovora do kraja 1998. godine (tri godine) zemlju napustilo oko 250
hiljada ljudi u radnoj dobi, pretežno mladih. Nastavi li se, neviđen
u istoriji zemlje, brain-drain, broj iseljenika ubrzo će dostići
broj stanovnika u zemlji.
1. PRISTUP
Povratak u predratno prebivalište za
izbjeglice i raseljena lica dobrovoljan je. Tako je odredila
međunarodna zajednica. Ona je odredila i da na područjima koja su
etnički očišćena - na vlasti ostaju oni isti ljudi i političke
opcije koji su počeli rat. Pri tome, međunarodna pomoć povratku
izbjeglica koncentrisana je na obnovu kuća i stanova u predratnim
etničkim enklavama, u
”nastojanju”
da se rekonstruiše etnička slika prostora.
Koliko su, međutim, pravila koja
koristi međunarodna zajednica diskutabilna, najbolje svjedoči
primjer Kosova nasuprot primjeru Bosne i Hercegovine. U prvom
slučaju, izbjeglice su se najprije vraćene (poništenje rezultata
etničkog čišćenja), a zatim se nastoji obezbijediti primjena
međunarodnih pravila ponašanja. U Bosni i Hercegovini je pravo na
povratak ”dato”
protjeranom (izbjeglom) a uopšte nisu stvoreni drugi potrebni uslovi
za povratak.
Odluka o povratku je
dalekosežne naravi i uslovljena je nizom faktora. Smještaj nije niti
izdaleka dovoljan uslov za povratak. Smještaj (1) i posao (2) su
osnovni - nužni - uslovi jer osiguravaju ekonomsku nezavisnost
povratnika. Ako je moguće rangirati ova dva faktora po prioritetu,
nužniji je posao od trajnog smještaja. Kuća ili stan se mogu
osposobiti uz rad, a stan rijetko kada može donijeti ekonomsku
nezavisnost. Zašto su se predstavnici međunarodnih organizacija
odlučili da zamijene prioritete - to je pitanje koje će ostati po
strani. Slijedeći bitni uslovi za povratak su: mogućnosti za
bezbjednu zdravstvenu zaštitu (3), obrazovanje djece (4), socijalna
sigurnost za članove domaćinstva u stanju socijalne potrebe (5),
pravna sigurnost (6) i politička sigurnost (7). Redoslijed navođenja
ovih uslova ne znači da su njim rangirani prioriteti. Izostane li
bilo koji od njih povratak je spriječen.
Tamo gdje se nudi samo
smještaj, moguće je računati s povratkom jedino u manjinske enklave
unutar, inače etnički podozrive, većinske etničke zajednice. To su
uglavnom ruralna područja u kojima je moguće rekonstruisati
poljoprivrednu aktivnost. U poljoprivredi - kao trajnom izvoru
egzistencije, s posjedima koji su najčešće manji od kritične mase
potrebne za tržišnu proizvodnju - nije moguće dugoročno računati s
opstankom. U takvim enklavama će se nastaviti demografsko pražnjenje
započeto prije trideset godina. Etničke enklave u takvim uslovima su
dugoročno neodržive. Održive su samo ako je povratak masovan svuda.
Uz određeni pritisak,
moguće je računati i s povratkom u demokratski nešto zrelije (veće)
gradske sredine. Otvoreno je, međutim, pitanje da li je takav
povratak trajnog ili privremenog karaktera, obzirom da je problem
nezaposlenosti suviše veliki da bi trenutna etnička većina
blagonaklono gledala na, eventualno, obavezno zapošljavanje
povratnika - pripadnika trenutne etničke manjine. Odgovor na to
pitanje je dala stvarnost: trgovina nekretninama je vjerovatno
najunosniji biznis u poslijeratnoj Bosni i Hercegovini.
Od početka rata proteklo
je osam godina. Djeca rođena u egzilu pošla su u osnovnu školu.
Tinejdžeri s početka rata već su formirali porodice i traže posao u
mjestu egzila ili u inostranstvu. Normalan mladi svijet traži izlaz
u normalnijoj društvenoj sredini s izgledima za budućnost. Migracije
su i u predratnom periodu bile jedna od vrlo razvijenih metoda
pribavljanja egzistencije, ovaj put je u pitanju samo veća
udaljenost.
|
Povratak izbjeglih muslimanskih porodica dolinom
Miljacke kod Sarajeva
Ilustrirte Zeitung, 1876.
(Iz knjige Sveinna Monneslanda
"1001 dan - Bosna i Hercegovina, slikom i riječju kroz stoljeća") |
Prethodno iznesene teze
nužno je provjeriti detaljnijim istraživanjima. Saglasno projektnom
zadatku, ali i šire od njega - jer je problem znatno složeniji -
istraživanje je sistematizovano u četiri tematska bloka:
a) formalne dimenzije
problema;
b) političko-pravni
dokumenti i njihov uticaj na proces povratka; |
c) faktori povratka i
njihov uticaj na ponašanje izbjegličke populacije; |
Rezime tih istraživanja
prezentiran je na kraju rada.
2. BROJKE O GRAĐANIMA I
ONIM KOJI TO NISU
Izbjeglice i raseljena
lica nemaju status građanina, stanovnika sa stalnim boravištem. Oni
ne stiču i ne mogu ostvarivati građanska, politička,
socijalno- ekonomska i kulturno-obrazovna prava predočena
međunarodnim dokumentima i potreban im je povratak u predratna
građanska prava kao preduslov da uživaju status i sigurnost
građanina, bilo u ranijem boravištu ili nekom drugom. Prostor i
namjena rada ne dozvoljavaju detaljniju elaboraciju demografskih
posljedica rata. Ovdje će biti dovoljno ukazati na procjene
potencijalnog i prisutnog broja stanovnika, te demografske manjkove
na nivou države.
Dvije nezavisne
procjene, koje se u masi međusobno razlikuju za manje od 1% ,
pokazuju da je krajem prvog kvartala 1998. godine broj stanovnika u
zemlji trebalo da iznosi 4,5 miliona. Prirodni priraštaj do sredine
2000. godine nije naročito visok pa se u daljoj analizi može poći od
gore datog broja. Iste procjene razlikuju se međusobno za oko 10% u
pogledu prisutnog broja stanovnika. Uzmemo li sredinu između njih
kao najvjerovatniju, dobijamo da je krajem prvog kvartala 1998.
godine u zemlji bilo prisutno oko 3,0 miliona stanovnika. Do kraja
1999. godine se u zemlju vratilo, prema podacima Udruženja za
izbjeglice i raseljena lica, oko 337,3 hiljade lica, što sugeriše da
je broj stanovnika uključujući prirodni priraštaj sredinom 2000.
godine mogao dostići oko 3,4 miliona. U međuvremenu je zemlju
napustilo približno polovina broja povratnika, iz čega izlazi da u
zemlji živi oko 3,2 miliona, uz marginu greške oko 5% . Službeni
podaci, bilo da su objavljeni u statističkim glasilima ili
prikupljeni od opština posredstvom UNHCR-a veći su od navedenih za
oko 20% , pri čemu se u Federaciji BiH pretjeruje za oko 16% , a u
Republici Srpskoj za oko 40% . Detaljniji pogled na strukturu unutar
FBiH upućuje na zaključak da organi vlasti ili nemaju jasnu
predstavu o veličini pojedinih etničkih kontingenata ili svjesno
manipulišu njima. Uz navedeno, podaci za RS nedostupni su i sa svoje
strane pokazuju da je u pitanju manipulacija. Sve upućuje na vrlo
visoku potrebu za popisom, koji bi obuhvatio i prisutna raseljena
lica.
Manjak u broju
stanovnika, utvrđen na osnovu nezavisnih procjena iznosi oko 1,5
miliona, a na osnovu podataka koje je od opština prikupio UNHCR oko
800 hiljada. Ova razlika proističe iz prethodnih neslaganja dvaju
pristupa. Treba imati na umu da je u taj manjak uključeno i poginulo
i nestalo stanovništvo. Budući da njihov broj nije manji od 270
hiljada stanovnika, službeni podaci svode broj građana BiH u
inostranstvu na oko 550 hiljada - što je svega polovina realnog.
Njima se, dakle, ne može vjerovati. Podaci opština ne mogu se
smatrati pouzdanim ni u pogledu raseljenih lica. Podaci koje je od
opština prikupio UNHCR pokazuju da se sa stanjem 1. maja 2000.
godine na spiskovima raseljenih nalazilo 924 hiljade građana. Među
njima se prijavilo za povratak oko 295 hiljada, što bi značilo da
oko 630 hiljada njih namjerava ostati u mjestu egzila. Osim toga,
isti izvor podataka tvrdi da broj raseljenih lica (lica koja su
raseljena unutar države) koja još uvijek nemaju rješenja (ne znaju
da li će se vratiti ili ostati u mjestu egzila), doduše sa stanjem
na dan 31. marta 2000. godine, iznosi 806 hiljada (471 u FBiH i 335
hiljada lica u RS). Izgleda kao da ni oni koji imaju namjeru da se
vrate niti oni koji imaju namjeru da ostanu u privremenom boravištu
ne znaju za šta su se odlučili.
Najobuhvatnija analiza povrata
izbjeglica i raseljenih lica izvedena je u Dokumentu br 1E,
Međunarodnog foruma
”Bosna”
od 22. marta 1999. godine, a po porukama je aktuelna i danas. Podaci
pokazuju da je, milom ili silom, :
1. područje koje se
danas nalazi pod kontrolom Armije BiH i političkom kontrolom
SDA
napustilo predratnih 27% Bošnjaka, 75% Hrvata, 67% Srba i 27 %
pripadnika ostalih etničkih skupina;
2. područje koje se
nalazi pod vojnom kontrolom HVO i političkom kontrolom HDZ napustilo
predratnih 78% Bošnjaka, 42% Hrvata, 87% Srba i 50% pripadnika
ostalih etničkih skupina;
3. područje koje se
danas nalazi pod kontrolom Vojske Republike Srpske i političkom
kontrolom SDS napustilo predratnih 87% Bošnjaka i 86% Hrvata, 25%
Srba i 67% stanovnika iz reda ostalih naroda.
Ako se kao mjera dobrovoljnog
napuštanja područja može uzeti broj odsutnih pripadnika
”većinskog”
naroda na etnički kontrolisanim područjima, tada se kao motiv
napuštanja može bez dvojbe uzeti protivljenje ratu. Takvih je
najmanje 27% medu Bošnjacima, 40% među Hrvatima, 25% među Srbima i
46% među ostalim etničkim skupinama.
Podaci pokazuju da se
na:
1. područje pod
kontrolom BH armije i SDA vratilo 50% predratnog broja Bošnjaka, 7%
Hrvata, 3% Srba i 10% pripadnika ostalih etničkih skupina;
2. područje pod
kontrolom HVO i HDZ vratilo 9% predratnog broja Bošnjaka, 10%
Hrvata, 8% Srba i 7 % pripadnika ostalih etničkih skupina; i
3. područje pod
kontrolom ARS i SDS vratilo svega 1% predratnog broja Bošnjaka i
Hrvata, 8% Srba i 6% pripadnika ostalih etničkih skupina.
Zbirno gledano,
rekonstrukcija predratne etničke slike teče prema slijedećem:
1. Najpovoljnije se
odvija na području Federacije s bošnjačkom većinom, odnosno pod
vojnom kontrolom ABH i političkom kontrolom SDA, na koje se vratilo
10% raseljenih i izbjeglih lica. Broj vraćenih Bošnjaka dostigao 50%
predratnog, Hrvata7 % , Srba 3% i pripadnika ostalih etničkih
skupina 10% . Toj slici u velikoj mjeri doprinosi prisilno vraćanje
Bošnjaka iz inostranstva i zasad vrlo ograničene mogućnosti njihovog
konačnog povratka u predratna prebivališta izvan tog područja.
Etnička stuktura povratnika nešto malo je povoljnija od one zatečene
krajem 1995. godine, tako da nije moguće govoriti o rekonstrukciji
predratnog etničkog sastava na tom prostoru.
2. Na područje
Federacije s hrvatskom većinom vratilo se 7% prognanih i raseljenih,
među kojima je 9% broja progranih ili raseljenih Bošnjaka, 10%
raseljenih Htvata, 4% Srba i 7% raseljenih odnosno progranih
pripadnika ostalih etničkih skupina. Broj povratnika Hrvata pokazuje
da je većina izbjeglih vjerovatno našla trajnije rješenje u egzilu i
da nema nikakvih znakova rekonstrukcije predratne etničke slike.
3. Najnepovoljnije stanje je na
području pod vojnom kontrolom ARS i političkom kontrolom SDS. Tamo
je vraćeno svega 2% izbjeglica i raseljenih lica, unutar kojih je po
1% broja progranih ili raseljenih Bošnjaka i Hrvata, 8% izbjeglih
Srba i 5% raseljcnih pripadnika drugih skupina. I ovdje je veoma
vidljivo da izbjegli Srbi nisu jako zainteresovani za povratak iako
bi on značio povratak u
”većinsko”
područje.
Poređenjem s motivima
rata očito je da na području Republike Srpske postoji politička
blokada povratku. Ona je evidentna i u nekim područjima Federacije
pod političkom kontrolom obiju nacionalnih stranaka na vlasti, iako
izražena u nejednakoj mjeri. Da bi se povratak intenzivirao nužan je
politički i svaki drugi pritisak na stranke na vlasti, pri čemu
jačinu pritiska treba odredivati prema težini opstrukcija. U kakvom
su stanju ljudi koji nemaju status normalnog građanina, a očekuju od
svojih političkih i predstavnika međunarodne zajednice da im nađu
rješenje, dovoljno govore spontani povraci, masovne trampe imovine,
prazna poluizgrađena izbjeglička naselja itd.
3. PRAVNO-POLITIČKI
ASPEKTI OBESPRAVLJENIH
Političko-pravne osnove
za utvrđivanje privremenog pravnog položaja izbjeglica i raseljenih
lica, kao i uslove i postupak ostvarivanja prava na povratak,
formulisane su u Daytonskom sporazumu o miru i pratećim dokumentima.
Time je data politička platforma za detaljnije normativno uređivanje
ove problematike u Ustavu BiH i entiteta, zakonima i drugih
propisima države BiH, entiteta i lokalnih zajednica. Zato su, u ovom
poglavlju, prezentirani osnovni stavovi i saznanja.
3.1. ŠTA KAŽE DAYTON
Opšti okvirni sporazum za mir u Bosni
i Hercegovini (dalje: Sporazum), u domenu svoje regulacije, u
značajnoj mjeri uključuje
”problem”
izbjeglica i raseljenih lica. U daljem tekstu, uglavnom, koristićemo
termine ”izbjeglice”
i ”raseljeno
lice”,
u njihovom zakonskom (pravnom) određenju, jer je pravni ali i
faktički status ovih kategorija građana često različit.
U članu 7. Sporazuma,
posebno se naglašava da su poštivanje ljudskih prava i zaštita
izbjeglica i raseljenih lica od bitnog značaja za uspostavljanje
trajnog mira. U Aneksu 4. Sporazuma, u članu II st. 5, propisuje se
da sve izbjeglice i raseljena lica imaju pravo da se slobodno vrate
u svoje domove. Oni imaju pravo, u skladu sa Aneksom 7 Sporazuma, da
im se vrati imovina koje su bili lišeni za vrijeme neprijateljstava
od 1991. godine i da dobiju kompenzaciju za svu takvu imovinu koja
im ne može biti vraćena. Sve obaveze ili izjave u vezi sa takvom
imovinom, koje su date pod prisilom su ništave. Prema situiranosti u
ustavnom tekstu, prava izbjeglica i raseljenih lica, prvenstveno se
poimaju kao lična ljudska prava. Prava izbjeglica, ne i raseljenih
lica, imaju i internacionalni značaj. Konvencija koja se odnosi na
status izbjeglica (1951) i Protokol uz nju (1966.) čine sastavni dio
Aneksa I uz Ustav Bosne i Hercegovine.
Za pravni status izbjeglica i
raseljenih lica posebno je značajan Aneks 7 Sporazuma (”Sporazum
o izbjeglicama i raseljenim licima”).
Potpisnici Sporazuma su Bosna i Hercegovina2, Federacija Bosne i
Hercegovine i Republika Srpska, što znači da odgovornost za
izvršavanje obaveza iz Sporazuma preuzimaju vlasti Bosne i
Hercegovine i vlasti entiteta. Sporazumom su utvrđena prava,
titulari prava i organi koji će o tim pravima odlučivati. Njime se
ustanovljavaju:
1. pravo slobodnog i
sigurnog povratka u svoje domove;
2. pravo na povrat
imovine oduzete za vrijeme neprijateljstava od 1991. godine,
3. pravo na kompenzaciju
za svu imovinu koja se ne može vratiti (nije moguć povrat imovine u
naturalnom obliku jer je uništena ili njen povrat nije moguć iz
nekih drugih razloga pravne ili faktičke prirode);
4. pravo na
nediskriminaciju prilikom povratka u svoje domove,
5. pravo na
”izbor
destinacije”
(prebivališta); i
6. neka druga prava.
Sporazumom se takode utvrđuju i
brojne obaveze za njegove potpisnike (”strane”),
među kojima su najznačajnije:
1.
”Strane”
su obavezne osigurati povratak izbjeglica i raseljenih lica, bez
rizika uznemiravanja, zastrašivanja, progona i diskriminacije,
posebno po osnovu etničkog porijekla, vjerskog opredjeljenja ili
političkog mišljenja.
2.
”Strane”
se obavezuju da u zakonodavnoj i upravnoj sferi
”ukinu
odredbe unutrašnjeg zakonodavstva i administrativne prakse sa
diskriminacijskom namjerom ili efektom”,
te ista takva djelatnost u sferi medija, ekonomije, politike,
socijalne zaštite, a sve s ciljem stvaranja uslova
”koji
će doprinositi dobrovoljnom povratku i harmoničnoj reintegraciji
izbjeglica i raseljenih lica.”
Čini se, da je ipak smisao Sporazuma
da između proklamovanog prava na slobodan povratak i prava na izbor
destinacije (uz moguće različite transfere imovine koji se u
Sporazumu posebno ne pominju u vidu opcije
”ili
- ili”),
preferira pravo na slobodan povratak. Za ovu konstataciju dovoljno
je kao ”dokaz”
istaći dio odredbe člana I Sporazuma:
”Svaki
povratak izbjeglica i raseljenih lica je važan cilj rješavanja
konflikata u Bosni i Hercegovini.”
3.2 POLUKOMISIJA
Sporazum ustanovljava Komisiju za
raseljena lica i izbjeglice (dalje: Komisija). Osnivači Komisije su
”strane”
u Sporazumu. Komisija ima kvalifikativ nezavisnog organa. Njenim
osnivanjem, praktično zaključivanjem Sporazuma,
”strane”
su se obavezale na saradnju sa Komisijom, na poštivanje i
implementaciju njenih odluka, uz, takođe, obavezu na saradnju s
međunarodnim i nevladinim organizacijama koje su odgovorne za
povratak i reintegraciju izbjeglica i raseljenih lica. Indikativno
je i uočljivo da povratak i reintegracija izbjeglica i raseljenih
lica nisu samo unutrašnja stvar i problem Bosne i Hercegovine -
povratak i reintegracija izbjeglica, institucionalno, na izvjestan
način postali su i internacionalni (nadnacionalni) problem.
S druge strane taj isti problem, po
odredbama Sporazuma nije rezervisan samo za institucije vlasti nego
se vlasti (”strane”
u Sporazumu) upravo obavezuju i na saradnju sa nevladinim
organizacijama koje su odgovorne za povratak i reintegraciju
izbjeglica i raseljenih lica. Sastav Komisije je
”mješovit”
- od devet članova Komisije tri člana su strani državljani, što
takođe upućuje na zaključak da je problem povratka i reintegracije
izbjeglica i raseljenih lica internacionaliziran. Komisija je
institucija privremenog karaktera, osnovana je na period od pet
godina, s tim što postoji mogućnost da i po isteku tog roka nastavi
s radom u istom sastavu i s istim ovlaštenjima.
|
Mirnodopske slike nakon rata u Hercegovini, 1882.
(Iz knjige Sveinna Monneslanda
"1001 dan - Bosna i Hercegovina, slikom i riječju
kroz stoljeća") |
Nadležnost Komisije.
”Komisija
će primati i odlučivati o svakom potraživanju nepokretne imovine u
Bosni i Hercegovini, kad imovina nije bila dobrovoljno prodata ili
na drugi način prenesena od 01.04.1992. godine, i kada potraživač
trenutno ne drži u posjedu tu imovinu. Potraživati se može povrat
imovine ili pravedna nadoknada umjesto povrata.”
Ta odredba definiše Komisiju sudskim organom sui generis, sudom za
posebne slučajeve. ”Strane”,
nakon što obavijeste Komisiju, u saradnji sa UNHCR-om i drugim
međunarodnim i nevladinim organizacijama..., mogu privremeno
smjestiti izbjeglice i raseljena lica u nezaposjednutu imovinu, koja
je podložna utvrđivanju finalnog vlasništva od Komisije i uz
pripremne odredbe iznajmljivanja koje Komisija zahtijeva”.
Navedena funkcija Komisije ima upravni karakter, jer Komisija
odlučuje, zajedno sa nekom od
”strana”
o stavljanju pod sekvestar (privremenu upravu) nezaposjednute
imovine, čije se vlasništvo utvrđuje”.
Komisija, očito, ima značajna i raznovrsna ovlaštenja u domenu
priznavanja prava izbjeglih i raseljenih lica na njihovu predratnu
imovinu.
Od svog konstituisanja,
krajem 1996. godine (godinu dana nakon potpisivanja dejtonskog
sporazuma), kad je primila prvi zahtjev za povrat imovine do sredine
2000. godine Komisija je, uz razvoj vlastitih kapaciteta, primila
preko 210 hiljada zahtjeva za povrat imovine u uredima u BiH (od
1996), Crnoj Gori (od 1997), Berlinu (od novembra 1997),
Norveškoj
(od juna 1998) i Srbiji (od septembra 1998) koji su se odnosili na
oko 240 hiljada objekata. Do istog datuma riješeno je približno
polovina zahtjeva, pretežno na dijelu Federacije s bošnjačkom
većinom. Nedovoljna efikasnost potiče dijelom od nesređenog pravnog
sistema i nedovršenog katastra zemljišta, ali i od opstrukcija u
Republici Srpskoj i zapadnom Mostaru i mjestičnih opstrukcija u
dijelu Federacije s bošnjačkom većinom. Tek su odlukom Visokog
predstavnika o obaveznosti provođenja odluka Komisije (27. novembra
1999.) stvoreni povoljniji uslovi za brže rješavanje problema
povrata imovine i stanarskih prava. Ova odredba, koja dolazi sa
zakašnjenjem od 4 godine, posljedica je opstrukcija u primjeni
odredaba Dogovora.
Iako važna, ta
ovlaštenja nisu ni izdaleka dovoljna da bi se postigao efikesan
povratak. Prije svega, komisija je, po naslovu, Komisija za
raseljena lica i izbjeglice, a po suštini pravni organ koji se bavi
jedino imovinskim pitanjima izbjeglih i raseljnih lica. Ona nema
pravo niti mogućnosti da utiče na ekonomsku sigurnost povratnika
(što podrazumijeva pravo povratka na radno mjesto, ili finansiranje
nabavki minimuma opreme i stada za opstanak u ruralnim uslovima), ne
može nikome da nametne obavezu obezbjeđenja zdravstvene, obrazovne,
socijalne, pravne i političke sigurnosti povratnika. U takvim
okolnostima (od strane Komisije priznato) pravo na imovinu ili
stanarsko pravo predstavlja prije pravnu osnovu za prodaju ili
zamjenu imovine nego za povratak. S krnjim ovlaštenjima i
nadležnošću, Komisija je polukomisija.
3.3 FOND KOJEG NEMA
Predviđeno je i osnivanje Imovinskog
fonda izbjeglih i raseljenih lica čiji će račun biti u Centralnoj
banci Bosne i Hercegovine, a njime će upravljati Komisija. Ova
funkcija (nadležnost) Komisije može se označiti finansijskom.
”Komisija
će objavljivati takva pravila i propise u skladu sa ovim Sporazumom,
koji mogu biti neophodni za obavljanje njene funkcije. U razradi
ovih pravila i propisa Komisija će uzimati u obzir domaće zakone o
vlasničkim pravima.”
Prema zamisli kreatora,
Imovinski fond trebalo je da bude legalizovana institucija za promet
imovinom na području države. U tu svrhu Komisija izdaje certifikate
o pravu na imovinu, koji su trebali poslužiti kao pravna osnova za
promet imovinom. Budući da domaćim zakonodavstvom nije moguće
formiranje ovakvih pravnih lica, imovinski fond nije ni osnovan.
Nasuprot tome, neformalna trgovina kućama, drugim nekretninama i
pravima je jedan od cvjetajućih sivih biznisa.
U Imovinski fond
trebalo je da slivaju i sredstva donatora, ali oni, dijelom zbog
političke situacije u zemlji a dijelom potaknuti vlastitim
interesima, nisu još uvijek spremni da ulažu u Fond. Treba
podsjetiti, ovdje, da postoje znatna sredstva koja se posredstvom
UNHCR-a i OHR-a usmjeravaju u povratak. Postoje, također i sredstva
koja strane zemlje odobravaju u iste svrhe na precizno određenim
lokacijama i pod uslovima koji se razlikuju od slučaja do slučaja.
Ovako rasuta, ne samo da se netransparentno troše nego često ne
obezbjeđuju uobičajeni kvalitet usluga. Onome kome je poznat način
na koji se donose odluke o ustupanju radova i nadzoru, jasno je da
su ovdje jako rašireni mito i korupcija. Ovome treba dodati i
srazmjerno visoke troškove servisiranja tih donacija i čega postaje
jasno da od ukupno 100% takvih donacija - njihovom krajnjem
korisniku (izbjeglim i raseljenim licima) stigne jedva nešto preko
polovine ukupnog iznosa.
Znatno racionalnije i
efikasnije, i za strane donatore i domaće nevoljnike, bi bila
utrošena ukupna sredstva da su koncentrisana u jedan fond,
namijenjen ne samo opravci kuća i stanova nego i osposobljavanju
preduzeća i poljoprivrednih gazdinstava za tržišnu proizvodnju. Uz
koncentrisana sredstva i koncentrisane (masovnije) povratke, pod
kontrolom međunarodnog tijela sastavljenog od svih donatora koji to
žele, rezultati bi bili daleko veći - i pored svih zakašnjenja.
Ono što treba uočiti
ovdje je da bi Komisija, ako bi imala šira ovlaštenja i ako bi imala
poznata sredstva na raspolaganju, zbog svoje neovisnosti od lokalnih
zakonskih i drugih rješenja i zbog mogućnosti za saradnju s drugim
međunarodnim institucijama, mogla znatno više učiniti na povratku
izbjeglica i raseljenih lica - kao servisna institucija svih
donatora i međunarodnih subjekata u ovoj oblasti.
|
3.4 ZAKON KOJI NE
PRIZNAJE PRAVO POVRATKA NA RADNO MJESTO |
Ustavno-pravni status građana BiH
nije adekvatno regulisan u ustavima entiteta jer su, za razliku od
Daytonskog sporazuma i Ustava BiH, neravnopravno tretirani
pripadnici i tzv. većinskih i tzv manjinskih etničkih skupina. Zbog
toga se u procesu rješavanja povratka izbjeglica i raseljenih lica
pojavljuju izrazi ”većinski”
i ”manjinski”
povraci, a do dana pisanja ovog teksta nije riješen problem
konstitutivnosti građana BiH na cijelom prostoru zemlje3.
Ustavni i pravni status
izbjeglica i raseljenih lica regulisan Daytonskim sporazumom i
Ustavom BiH, preciziran je drugim aktima u smislu načina ostvarenja
prava i obaveza. Tako se Zakonom o izbjeglicama iz Bosne i
Hercegovine i raseljenim osobama u Bosni i Hercegovini4 regulišu
slijedeća pitanja:
1. sticanje i prestanak
statusa izbjeglica iz Bosne i Hercegovine i raseljenih osoba u Bosni
i Hercegovini,
2. status povratnika,
prava izbjeglica iz Bosne i Hercegovine, prava raseljenih osoba i
povratnika,
3. način ostvarivanja
njihovih prava i
4. sredstva za podršku u
stvaranju uslova za povratak.
Zakonom se utvrđuje (propisuje) ko se
smatra izbjeglicom iz Bosne i Herccgovine, raseljenom osobom i
povratnikom (legalne definicije).
”Izbjeglica
iz Bosne i Hercegovine je državljanin Bosne i Hercegovine koji se
nalazi izvan Bosne i Hercegovine, a koji je zbog sukoba prognan sa
svog prebivališta ili je napustio svoje prebilalište u Bosni i
Hercegovini i izbjegao u inostranstvo nakon 30. aprila 1991. godine
bojeći se opravdano da će biti progonjen zbog svoje rase, vjere,
nacionalnosti, pripadnosti nekoj socijalnoj grupi ili svojih
političkih mišljenja i koji nije u mogućnosti da se sigurno i
dostojanstveno vrati na svoje ranije prebivalište niti je
dobrovoljno odlučio da se trajno nastani izvan Bosne i Hercegovine.
Raseljena osoba je državljanin Bosne i Hercegovine, koji se nalazi u
Bosni i Hercegovini, a koji je zbog posljedica sukoba prognan sa
svog prebivališta ili je napustio svoje prebivalište nakon 30.
aprila 1991. godine bojeći se opravdano da će biti progonjen zbog
svoje rase, vjere, nacionalnosti, pripadnosti nekoj socijalnoj grupi
ili svojih političkih mišljenja i koji nije u mogućnosti da se
sigurno i dostojanstveno vrati na svoje ranije prebivalište, niti je
dobrovoljno odlučio da se trajno nastani na drugom prebivalištu.
Povratnik je izbjeglica iz Bosne i Hercegovine ili raseljena osoba
koja je nadležnom organu izjavila volju za povratak u ranije
prebivalište i koja je u procesu tog povratka, kao i izbjeglica iz
Bosne i Hercegovine i raseljena osoba koja se vratila u svoje
prebivalište.”
Zakonom je propisano, što je posebno
važno, da povratak raseljenih lica i izbjeglica mora biti moguć,
dostojanstven i siguran. I u slučaju ispunjenja pomenutih uslova za
povratak, status povratnika i izbjeglice gubi se ako izbjeglica
odnosno povratnik ne dokaže da razlozi za nevraćanje u ranije
prebivalište nisu razlozi humanitarne prirode ili razlozi koji
proizilaze iz ranijeg proganjanja.
”Povratnici
to prestaju biti protekom roka od šest mjeseci računajući od dana
kada su se ponovo nastanili u svoje ranije prebivalište, odnosno
trajno nastanili u drugo prebivalište u Bosni i Hercegovini.”
Izbjeglice, prema tom
zakonu, imaju pravo na:
1. povratak u ranije
prebivalište,
2. izbor drugog
prebivališta,
3. povrat imovine,
4. povrat stanarskih
prava,
5. objektivno i
sveobuhvatno informisanje, posebno o stanju u ranijem prebivalištu,
6. dopunsko školovanje,
7. korištenje
konzularnih i drugih usluga.
Raseljene osobe, prema
Zakonu, imaju prava navedena od 1-4, kao i druga prava koja se
konstituišu propisima entiteta, kantona i opšina, a koja se naročito
odnose na ekonomsku, socijalnu, zdrastvenu zaštitu i slobodu
vjerskog izražavanja i političkog djelovanja.
Povratnici, prema
Zakonu, imaju pravo na:
1. pomoć u nužnoj
opravci vlastitih kuća i stanova,
2. korištenje kredita za
otpočinjanje poslova radi stvaranja prihoda za sebe i svoju
porodicu,
3. adekvatnu pomoć u novcu,
4. neophodnu ishranu,
5. osnovnu zdrastvenu
zaštitu,
6. osnovno obrazovanje i
7. socijalnu pomoć, pod
uslovom da nisu zaposleni.
Zakon određuje sredstva
za ostvarivanje prava izbjeglica iz Bosne i Hercegovine, raseljenih
osoba i povratnika. Ta sredstva osiguravaju se: u budžetu Bosne i
Hercegovine (1), u budžetu entiteta (2), od finansijske i druge
pomoći zemalja prihvata izbjeglica iz Bosne i Hercegovine (3), od
UNHCR-a i drugih relevantnih međunarodnih organizacija (4), donacija
i kredita za ove namjene od međunarodnih financijskih institucija
(5) i iz drugih izvora (6).
Sredstva za ostvarenje
prava raseljenih osoba, prema Zakonu, osiguravaju se: u budžetima
entiteta (1) kantona i opština (2), od UNHCR-a i drugih relevantnih
međunarodnih organizacija (3), od donacija i kredita za ove namjene
od međunarodnih financijskih institucija (4) i iz drugih izvora (5).
Sredstva za ostvarivanje prava povratnika, takođe prema Zakonu,
osiguravaju se: u budžetu Bosne i Hercegovine (1), u budžetima
entiteta (2), u budžetima kantona i opština (3), od financijske i
druge pomoći zemalja prihvata izbjeglica iz Bosne i Hercegovine (4),
od UNHCR-a i drugih relevantnih međunarodnih organizacija (5),
donacija i kredita za ove namjene od međunarodnih financijskih
institucija (6) i drugih izvora (7).
Treba uočiti da u prava
izbjeglica i raseljenih lica nije uneseno pravo povratka na radno
mjesto, kao i da je iz prava povratnika ono isključeno, iako je
stanarsko pravo (stečeno radom u preduzeću) uključeno kao njihovo
normalno pravo. Posljedice ovog isključenja su višestruke a
isključenje nije učinjeno slučajno. Trebalo je da se ostavi
prostor za dalju diskriminaciju, koja uništava egzistencijalnu
osnovicu prognanih i raseljenih pripadnika etničkih manjina i
reducira ekonomsku motivisanost za povratak u predratna prebivališta5.
Nisu slučajno razdvojeni
ni izvori finansiranja gore navedenih kategorija. Oni su odraz
podijeljenih nadležnosti različitih nivoa vlasti, zbog kojih neke od
opština ili etničkih cjelina mogu dosljedno provoditi politiku
diskriminacije i konzerviranja ratom stvorenog stanja (jer raspolažu
dovoljnim sredstvima za njeno provođenje), dok druge ne mogu da
obezbijede ni elementarnu socijalnu sigurnost raseljenih lica i
povratnika.
Nastavak teksta
|
|
|