Božidar Popović
ČOVJEK POSTAJE
ZVIJER
O jednoj TV emisiji |
|
Televizija, taj danas najaktivniji javni medij, svakodnevno
prikazuje mnogobrojne emisije iz raznih oblasti kako domaćeg nam
tako i svjetskog zbivanja. Tu su u po nekoliko mahova dnevno na
programu vijesti koje nas iscrpno informišu o svim bitnim pitanjima
i dešavanjima na društveno-političkom planu, pa druge koje prenose i
komentarišu sportske događaje, kulturne manifestacije, ekologiju,
kao i mnoge još vrijedne i manje vrijedne storije. Nađe se još i
podosta zabavnih, te muzičkih numera, raznih intervjua kako
političkih tako i iz drugih oblasti društvenog života.
Za ovaj, pak, napis odabrao sam i pokušaću da ispričam utiske što
sam ih nedavno doživio gledajući jedan izuzetan francuski film.
Bio je to film emitavan iza svih programa i u vrijeme kada su već
svi, osim onih što ne mogu da lako zaspu, već ležali u svojim
posteljama.
A tada se na ekranu pojavila skromna i nipočem špica koja bi
obećavala izuzetan, bizarni sadržaj, te kakvi su bili i prvi kadrovi
što su po svom inscenacijskom i režiserskom tretmanu izgledali posve
nezanimljivo. U tim su se uvodnim sekvencama iznosile pukim
nabrajanjem biografske pojedinosti nekog srednjovječnog Francuza
i to samo zato da se ukaže na svu raznolikost njegovog mukotrpnog
bitisanja i borbe da se bilokako dođe do iole snošljivog života a
usrijed okolnosti za koje bi neko neupućen mogao pomisliti da je
gotovo i nemoguć u zemlji čiju su istoriju obilježili brojni
društveno politički događaji i prevrati, pa uključujući i prvu
socijalističku revoluciju.
I u toj i takvoj, dakle, zemlji, baštinici i nebrojenih umjetničkih
remek-djela kojima su zadivili svijet, živi čovjek koji na najteži
način podnosi zla što mu ih život potura. Izučio je mesarski zanat,
ali ne može da nađe stalan posao čak ni u prodavnicama konjskog
mesa. On živi u braku sa ženam koja zbog svog čudnog cicijašluka ne
želi da uloži nešto od svoga novca da bi suprugu otvorila neku
radnjicu i drži ga samo radi još jednog djeteta koje je s njim
začela i čeka da bude rođeno. |
Aleksandar-Aca Janičić:
Ilustracija |
Zato, nakon svih iskušenja i očajanja, on odluči da konačno razvrgne
takav nesnošljiv brak i pritom još u ime osvete ubije u ženi začeto
dijete, pa u strahu da ne bude zbog toga uhapšen potajno bježi u
Pariz, gdje je nekad živio i stekao neka lažna prijateljstva. U
Parizu, gdje osim njega mučno živi i nebrojeno takvih
socijalno nezbrinutih nesrećnika, on se potuca bez novca i bilo
kakve mogućnosti da pronađe neki izlaz jer ga i svi nekadašnji
”prijatelji”,
a najprije zbog sopstvenog egoizma, izbjegavaju, te pada u potpuni
očaj. On nema nikakvlh šansi da dođe do zaposlenja i na vrhuncu
bijede susreće tu još i svoju odraslu kćer, koja se isto tako potuca
i prostituiše. Sažali se nad svojim djetetom i u krajnjoj tjeskobi i
bezizglednosti pomišlja da ubije najprije nju, a onda i samog sebe.
To čak sebi i predočava u nekoj fiktivnoj sekvenci; da bi se onda
autor pri kraju filma obratio gledaocima porukom kojom će upozoriti
one slabih nerava da isključe televizor jer da će uslijediti scene
od svih bizarnije u kojima će on - u ime takozvanog društvenog
”morala”
što ga samo za sebe ustanovljuje svijet bogatih - umjesto planiranog
ubistva rođenog djeteta i samoubistva, bijednik kakav je postao
usrijed takvog samoživog i nehumanog svijeta, te do krajnosti
smućenog uma, kakva mu je i kćer postala, pasti u napast da se
saživi sa vlastitim djetetom i produžiti da životinjski vegetira.
To
bi uglavnom bio siže ove užasne drame kakvu do danas nisam vidio, pa
ni mogao nakon svih svojih glumačkih iskustava zamisliti, drame
što drastično ukazuje na sve anomalije i bestijalnosti savremenog
života zbog čega čovjek gubi svoje obličje postajući zvijer.
”Moral?
To su izmislili oni koji imaju, te u potaji krajnje sebično grickaju
ono što su najčešće silom, prevarama, krađom, kriminalom i svim
drugim nečasnim načinima ugrabili”
kaže autor djela, dok distributer njegovo javno prikazivanje
obilježava uvodnom TV-špicom
”Roditeljska
pažnja”.
Na kraju: zaista je simptomatično sve to što se danas u vrijeme
lišeno svakog ograničenja javno emituje; sve petorazredne,
nižerazredne nazovi umjetničke tričarije prepune kriminala i
odsustva dobrog ukusa, pa ovakav jedan film kao da svojom
porukom objedinjuje opšti protest zbog svega što degradira život u
današnjici; film koji se emituje kao aneks i u vrijeme kada gotovo
svi, osim onih što zbog svega što se dešava, ostaju nesnosno budni. |
|
|