Zanemariti plivske vodenice i druge ljepote i kulturnoistorijske vrijednosti Jajca isto je
što imati najljepšu knjigu poezije, sklopiti je i baciti u grmlje, ili jedan divan
orkestar zatvoriti u ćeliju pa neka sam sebi svira.
Ne znam koga te stare drvene vodenice još nisu privačile: U davna vremena nesretno
zaljubljene, krčioce njiva i proizvodače žita, mlinare i pekare. Poslije su dolazili turisti
iz Evrope i svijeta, dačke ekskurzije iz BiH i ex Juge, izletnici iz
bliže i malo dalje okolice, slikari, pjesnici, novinari, snimatelji, prodavači suvenira,
sretni zaljubljenici, prosjaci... Svak bi se tu osjetio raspoložen, svjež i nadahnut. Na
sedrenoj prečazi od okera, umbre i kromoksida između dva smaragdno kobaltna jezera
(Džola) gornjeg većeg i donjeg nižeg, manjeg i okruglijeg vodenice i sad stoje na
svojim vitkim drvenim nogama i trepere kao pradavne neolitske sojenice (možda baš
njihove pranane) nad svojim drvenim, razigranim točkovima s kašičicama i poput hitrih
vretena predu tu bistru vodu. Ta bijelo-plavičasta raspršena voda za koju se otimaju
sićušne duge, a onda se ispod uskih mlazeva slavina pod vještim prstima točkova mota u
bijela klupka, zatim ta klupka se spliću u pletenice slapčića pa se dolje niže opet
upredaju u repuhu i plićacima te otiču i tkaju malo jezero oko kojeg su ponjave od trske
i šaše, a na njemu ogledala livada, njiva i brda prošaranih sivo-bijelim pjegama
stijena.
Ranije su te vodenice mljele sve vrste žita a u zadnje vrijeme najviše domaći kukuruz i
pšenicu za pogače i maslenice. Ubjeljivali su mlinare, mlinarice i konjske grive mlivom,
a muzika kamenih žvrnjeva, bubnjanje badnjeva i klokot vode na drvenim žljebama i ispod
zapornica udahnjivale su praiskonski osjećaj vječnog jutra i kad je bila najveća žega.
Oko njih sa svih strana biserne perle malih vodopada gdje je voda iz gornjeg rado skakala
i uranjala u donje jezero.
Tako je to i danas kad se tiče igara i navika vode kao kad odrasla sestra svojoj mladoj
sestrici baca mnogo bijelih plišanih meda i zeka u krilo plave suknjice. Na ledinama kraj
ritova bijeli i šareni kampovi sa teniskim i drugim igralištima, malo poviše u blagoj
strani motel među mirisnim bagremovima i lijeskama, luksuzni hotel ”Jajce” okružen stražom svekolikog
drveća. Svak živ je pio hladnu i slatku vodu sa njihovih potočića, sa zapornica i
dolje ispod u plićacima, jer je moćni izvor Plive samo 18 km odatle sa rijetkom
naseljenošću, a prljave industrije uzvodno nema.
Kažu da ih je bilo 33, sasvim slučajno kao bobaka u tespihu. Od svog prvog susreta i
prvih svojih poteza perom i kistom pred njima pamtim ih 27. Ostale su, vele, bile
stupe za sukno pa prestale valjati i u zanemaru propale. Sada ih je samo dvadesetak.
Većina ih je sa četverostranim krovovima koji su upijali prostor, ali i tih nekoliko sa
dvostranim sa širokim strehama stvarale su ugođaj. Male ćuprijice od smrčevih i
bukovih greda povezivale su ih sve baš kao svileni gajtan na tespihu. Bilo je lijepo
vidjeti starije ljude i žene kako na zapornicama iznad badnjeva uzmaju abdest i
dostojanstveno klanjaju pred ulazom u svoje mlinove ili unutra pred košem žita i
sandukom brašna kao pred mihrabom. Vodenice pamte mnoga regionalna, republička, ex
državna prvenstva u kajaku na mirnim vodama na velikom jezeru i brojne iskričave oči
mladih sportista koje su ih ushićeno gledale. Međutim, mnogi su vidjeli i brojne druge
skoro iste takve vodenice na čitavom toku Plive.
Ispod samog izvora u Pljevi su jedine od kamena zidane zbog prejake strme vode, ali
vrlo slične ovima samo u manjem ansamblu, a ostale na Sokočnici, Šipovu, Volarima,
Jezeru, ispod Mila i kraj samog Plivinog vodopada bile su, a neke i sada
potpuno iste. Jajce je legenda ili grad vijekova i ujedno bajka zbog vodopada Plive
i drugih ljepota i monumenata u piramidalnoj kompoziciji. Sad jedno i drugo, ni jedno ni
drugo. Dok je bilo tog harmoničnog života i turizma od kojeg se lomio povelik komad
svakom, onda je to svakog vuklo u Jajce. Što su vodenice, plivska jezera i ostale
ljepote i dobra zanemareni jeste šteta, sramota pa čak i grijehota, ali ni po muke,
zanemareni su autohtoni i autoritativni Jajčani, iz sve tri fele ih je malo ili
nimalo, a zna se kojih je bilo najviše, sad ih skoro i nema, kojih je bilo najmanje, nema
ih nikako. Njihovih bajrama, božića, pjesama, igara i izložbi je najviše u Skandinaviji,
ali i na još tri daleka kontinenta. Što više niko glavnu jajačku ulicu ne zove ”Jajački Stradun” valjda zbog pougarskih opanaka
ili zbog iz srca iščupane divne Sultan Esme džamije a s koljena i ruku skinutih
dvije narativne vedute koje su bile vrteške života i suživota i činile tako skladnu
cjelinu sa veličanstvenim zvonikom Svetog Luke sličnog zvoniku Kneževog dvora
u Dubrovniku.
Okolo su nicala seoca, pa sela i tako se kroz vijekove redao krov do krova, oranica do
oranice i povezalo se s gradom. Ima tu Mlinara, Mlinarevića, Mlinarića, Mliva,
Plivaca, Stupara i slično. Kao dječak od 14 godina tu sam kraj vodenica upoznao
jednog starog ali pravog slikara Stjepana Bakovića iz Dubrovnika koji me je
ohrabrio i poklonio mi prve akvarel bojice. Zahvaljujući barba Stipi još više
sam zavolio slike i želio sam da ih pravim. Od prekrasnih slika koje su naslikali brojni
poznati slikari mogla bi se sastaviti velika galerijska zbirka. Evo samo imena za koje
znam: Petar Šain, Rizah Štetić, Vojo Dimitrijević, Muhamed i Hakija Kulenović,
Mario Mikulić, Jovan Bijelić, Enver Krupić, Gabrijel Jurkić, Božo Nikolić, Enver
Štaljo, Mersad Berber, a jednom davno mi je govorio i poznati mostarski akvarelista Karlo
Afan de Rivera da se sprema da ih slika.
Sada kod nekih Holanđana nalazim pune albume foto uspomena na Jajce, kao i
na Mostar, Tekiju na Buni, Počitelj, Plitvice, Slunj, Skradin, Split, Hvar, Dubrovnik
itd. Jedan od tih Holanđana (slučajno i moj prijatelj) imao je ideju da malo poviše
vodenica napravi golemu vjetrenjaču čije bi mehanizme i krila pokretala voda. Zanemariti
te vodenice i druge ljepote i kulturnoistorijske vrijednosti isto je što imati najljepšu
knjigu poezije, sklopiti je i baciti u grmlje ili jedan divan orkestar zatvoriti u ćeliju
da sam sebi svira...
|