Nesretne okolnosti ratnog razaranja Mostara zauvijek su u pepeo i dim odnijele i
ono što obično nazivamo minuli rad jednoga umjetnika. Kipar Florijan Mićković
ostao je bez radova koji bi mogli činiti poveznicu s onim što imamo priliku vidjeti na
ovoj izložbi, i samo je slučaj sačuvane fotodokumentacije omogućio kakvu-takvu
rekonstrukciju njegove umjetničke prošlosti. Njegov atelje poharalo je ratno
pustošenje, ali srećom u nesreći to je potaknulo umjetnika da ciklusima ”Tragovi” i ”Znaci” komentira ratnu sudbinu na
najljekovitiji način: novim djelima koja ujedno znače vrhunac njegova stvaralaštva i
kreativne zrelosti.
Mićković je posebice svojim skulpturama oslobođenim puke mimetičke opisnosti
prispio do jezgrovitosti kakvu sa sobom nose sve osobne sinteze nakon duga puta traženja
i okušavanja u najrazličitijim temama i žanrovima, stilovima i materijalima. Učenik Antuna
Augustinčića rano je shvatio kako njegov primarni izazov nije monument, patetična
gesta i heroizirani realizam odslikavanja ljudskog i prirodnog, čemu se priklonio njegov
učitelj. Umjesto atleta, simbola prkosa, otpora ili uzvišenih čuvstava, Mićković
kao da nije bio predodređen za reprezentativnu nego, dapače, prezentativnu i
intimističku skulpturu. Umjesto Augustinčićeve akademske spomeničke monumental-
nosti Mićković je radije posezao za organskom formom koja svoje izvorište ima u
prirodi, ali tretiranoj na simbolički i stilizujući način. Kao da su mu bili bliži Frano
Kršinić, Šime Vulas i Branko Ružić, pa čak i Jean Arp, nego
majstori spomeničke i paroksističkim emocijama nabijene oblikotvorne linije Augustinčić
- Meštrović. Više mu je stalo do starog panja izbrazdanog stoljetnim godovima, nego
do kakve protestne i borbene geste Augustinčićeve heroizirane ljudskosti. Radije
bira brazdu, napuklinu i rustikalnu izvornost drvene grade, nego što se trudi ispolirati
i zaobliti formu do meštrovićevskog bubrenja i površinskog napinjanja.
Mićkovićevo kiparstvo ima najviše povjerenja u prirodne odnose i tijekove, u
vječnu geologiju slojevitosti, premještanja, nabiranja, koji brazdaju materiju i
mijenjaju joj lik. Kao kakav geolog ili petrograf on u raspuklini, većem ili manjem
rasjedanju materije traži razloge za svoj kip. Manje ga zanima velika cjelina neke
gromade nego događanje u njezinoj mikrostrukturi: na mjestima gdje erozijski zarezi,
pucanja i lomljenja površine načinju prvu pukotinu, prvo osipanje monolita i slute
veliku ”geološku” promjenu koja tek slijedi. Ova
je skulptura svojevrsni fragment veće cjeline, dio koji se na neki način osamostalio i
počeo govoriti za sebe i dalje se sam razvijati uz kiparovu pomoć. Naravno kip i nastaje
”oduzimanjem” od prirode, a u Mićkovićevu
slučaju to oduzimanje izvedeno je vrlo obzirno, tek toliko da zadovolji njegovo kiparsko
nagnuće a da opet ne iznevjeri oblikotvornost same prirode. I njemu je, kako je to
svojedobno za Branka Ružića rekao Igor Zidić, ”u pravilu potrebno manje ruke a
više oka”, dakle više se
povodi za izborom kojega među prirodnom građom valja načiniti da bi došlo do kiparskog
posvajanja, nego za modeliranjem i tesanjem koji polaze od nultoga stupnja kaosa u
materiji, koju tek treba privesti kreativnom redu. ”Manje ruke a više oka” definitivno znači kako je
izbor iz prirode na prvome mjestu, a ono što priroda nije dovršila tu kipar dodaje svoje
”komentare” i ”prijedloge”.
U Mićkovićevoj stilizirajućoj i apstraktnoj skulpturi postoji, makar i u naznakama,
jedno trajno nagnuće figuri, jedan diskretni antropomorfizam ljudske uspravljenosti i
trozičnosti. I odista mnoge njegove skulpture kada i ne asociraju čovjekov lik, imaju
svojstva torza. Ponekad one ne mogu bez izravnije asocijativnosti na čovjeka ili zbijenu
ljudsku skupinu zatvorenu u gromadnoj kompaktnosti. Tu interes za organsko i živo (bilo
da je riječ o rastu ili rastakanju organizma drva, ili nečega što možemo prepoznati
kao čovjeka i ljudsku grupu) stalno dovodi u vezu materiju koja ima tendenciju sabijanja
u jezgru i odrvenjivanja, s izbijanjem života koji je nadograđuje živim tkivom novih
mladica rasta i razvoja. No još više negoli u skulpturi antropomorfno polazište ovoga
stvaralaštva ogleda se u slikama koje izgledaju kao neke vrste pripremnih radnji za
kiparsko ”očvršćivanje”. I odista njegove slike
svojevrstan su figurativni predtekst za kipove, odnosno njihova naglašena figurativnost u
kiparskoj se realizaciji postupno reducira do apstraktnog i totemskog. Treba istaknuti,
također, da ove slike prije svega govore o ”tvrdoći” kiparskog i da samo upućuju na
pravu Mićkovićevu vokaciju u kiparstvu, a nikako u slikarstvu.
Među radovima koje posebno valja istaknuti i koji predstavljaju novinu i osvježenje u
Mićkovićew kiparstvu, bojene su i na znak svedene skulpture u ciklusu ”Znaci”. Više stilizirajući i
svodeći korpus kipa na znak, dobojavajući ga i jezgrovitije tešući, Mićković kao da
nam želi poručiti kako ga ni veća ”artificijelnost” novih radova ne udaljava od dosluha s prirodom materijala. On tu materiju
oslobađa za nova značenja dotad zapretana u njoj. On iz drva izvlači sve one
potencijalnosti kipa a da se priroda još uvijek iz njega jasno glasa. Jednom riječju,
prepoznajemo stare kiparove opsesije napuklinama i brazgotinama u drvu, ali sada potisnute
u drugi plan, iza dojma koji ostavlja djelo-znak. Taj je znak nositelj kiparske poruke, mi
sada zastajemo pred ”Totemom”, ”Trojstvom”, ”Ribom” ili ”Žutim cvijetom”, koje pažnju s ranije
predominantne površinske fakture preusmjeravaju na govor boje i blago geometriziranog,
bolje reći stiliziranog znaka. Velike izbrazdane mase, koje su nas nekada mogle
podsjetiti na planinski masiv ili gradu nekog grubo zasječenog debla, ustupaju mjesto
komornijim i nježnijim oblicima. Kipar se ovdje radije opredjeljuje za slijeđenje
vlastite ideje, nego ideje koju pobuđuje priroda svojom u ranijim djelima svenazočnom
prisutnošću. Dok ga je ona ranije poticala rustičnom elementarnošću, ideje koje želi
ucijepiti u tu istu prirodu sada su višesmislenije i izlaze iz koncepta koji je ”prije prirode”. U svakom slučaju Florijan
Mićković iskazuje se kao kipar koji osim što osjeća ”bilo” materijala i snagu prirodnih
zakonitosti, zna nametnuti i vlastitu viziju onome što je priroda ”iskiparila”. Naročito u zadnje vrijeme
snažnijim poznakovljenjem kipa Mićković svjedoči kako nije robom ni tako velikog
gospodara, nego sukreatorom koji se s njim natječe i predlaže mu rješenja kojih ni sama
obogotvorena priroda nije svjesna, niti ih bez čovjeka/kipara može stvoriti.
|