o

Home · Info · Arhiva ·
Novi broj · Trazi · Linkovi
Redakcija · Pretplata · Kontakt

Broj 115-116 (26-27 - nova serija)

Godina XXV juni-lipanj/juli-srpanj 1999.
Prethodna · Sadrzaj · Slijedeca

Nusret Omerika
KULTURNO-HISTORIJSKI SPOMENICI
MOSTARA U NARODNOJ PJESMI

Prethodni tekst
SADRVANI

Sadrvani su, takodjer, veoma cest motiv narodne lirske pjesme nastale u Mostaru. Po navodima orijentaliste H. Hasandedica podizani su iskljucivo u dvoristma dzamija, medresa, tekija i hamama, i oni su ovim ustanovama davali posebnu draz i orijentalni kolorit.
(15) Najljepsi i najveci sadrvan je bio onaj pred medresom Roznamedzi Ibrahim- efendije koji je porusen 1940. godine. Jednu od osnovnih njegovih namjena - uzimanje abdesta pjesma dovodi u kontekst s mostarskim becarima koji "zagrcuci uz ruke rukave" traze odgovor na pitanje "kome li ces brusan jastuk biti". Tako se izvornost i namjena ritualnog pranja u pjesmi ponistava i biva elementom becarske ceznje i erotskog naboja ovaplocenog u zelji i pitanju koje nema odgovora.

Podne uci u Mostaru gradu

Podne uci u Mostaru gradu,
Mostarani avdest uzimaju.
U Mostaru, a na sadrvanu,
ne uzima gondze Mehemede,
vec zagrce uz ruke rukave:
bijele se ruke kroz rukave
kano gruda u planini snijega.
Gledala ga Mustajpasinica
sa cardaka, sa demir pendzera.
Ona zove Kumriju robinju:
- Kumrijice, moja robinjice,
hajde zovi gondze Mehemeda,
sve mu kazi sto je i kako je,
da ga zove Mustajpasinica
na cardake, na bijele ruke...
(16)

U Mostaru na al-sadrvanu,
Mostarlije avdes uzimaju,
Ne uzimlje Pasic Huseine,
Vec uzgrce uz ruke rukave,
Pa se plesce po bijeloj ruci:
Daur, daur, moja bijela ruko,
Kome ces bit' brusan jastuk?
(17)

U Mostaru sedrvan vodica

U Mostaru sedrvan vodica,
sve becare pohvaca groznica,
kog li muce, kog li asicare,
lijepog Ibru muce uhvatila.
Pitali ga jarani becari.
"Gdje ces, Ibro, bole bolovati.
il' u cosku ili u odaji,
il' na krilu Zlatije djevojke"?
Bolan Ibro njima progovara:
"Nit' u cosku, niti u odaji,
vec na krilu Zlatije djevojke"!
(18)

HADZINSKA SOFA

Iako se prvi put spominje 1832. godine u poznatim izvorima, ona je svakako starija. Nalazila se na najjuznijem dijelu grada, a naziv je dobila po tome, sto je odavde priredjivan ispracaj i docek hadzija. Osim toga, ovdje je za vrijeme turske uprave priredjivan i ispracaj ratnika kad su polazili u boj.
(19) U narodnoj junackoj pjesmi "Fazli-buljubasa" koja govori o osvajanju Beograda od strane hodze Cuprilica 1688. godine, a koju je zabiljezio knjizevnik Alija Nametak, po kazivanju Ahmeda Jamakovica, i objavio 1925. godine govori se o velikom junaku Fazli-buljubasi koji objasnjava hodzi Cuprilicu odakle je, gdje je naucio dobro plivati i na kociju trcati:

"Ja sam pravo iz seher Mostara
U Mostaru bio ekmecija
Pa bi age sobet zametnule
Pa bi konje jarak ucinili
Pa trcali od Blagaja bila
Od Blagaja na Sofu hadzinsku
A ja pjese trci bez paripa
Uteci im odnesi kociju
.....................
Taman konji na Markovac bili
A ja hodza na Sofu hadzinsku
Ujagmio cohu venedijsku"
(20)

Ovaj lokalitet, koji je inace bio vlasnistvo vakufa Ibrahima Sarica, spominje se i u pjesmi "Ratovanje Crnogoraca i Rusa s Hercegovcima godine 1807".

... "Pak poletje preko Tepe stare
kroz golemu vojsku sakupljenu
kroz kapiju niz donju carsiju
kad je siso na Sofu hadzinsku
tad konjanik konja odsjednuo..."
(21)

Mustafa Pezo - Mostarski motiv
SAHAT-KULA

Prolazeci kroz Mostar Evlija Celebija je zapisao da se u Kazaskoj carsiji nalazi cetverougaona sahat-kula i da se zvuk njezina zvona cuje iz daljine na tri sata hoda.
(22) Prvi i najstariji poznati izvor u kome se spominje ova sahat-kula jeste zakladnica Ibrahima Sarica iz 1636. godine.(23)

Ovu sahat-kulu i njenog osnivaca Sarica kadunu opjevalo je nekoliko narodnih lirskih pjesama svaka na svoj nacin, isticuci posebno kucanje njenog sata, kao i kadunino zaklinjanje u hamamu medju kadunama da ce sagraditi kulu u Brankovcu i da ce se zvuk njezina zvona cuti ravnom Nevesinju.

Falila se Sarica kaduna

Falila se Sarica kaduna
U hamamu medju kadunama:
"Sagradit cu kulu na Brankovcu,
I na kuli sahat od celika.
Nek se cuje po c'jelom Mostaru
Kada kucne sahat od celika!
Jos da nije te Velez planine
culo bi se ravnom Nevesinju,
culo bi se Fazlagica kuli,
cuo bi ga Ibro Fazlagicu.
Po kucaju sata od celika
On bi cuo kucaj srca moga"!
(24)

Zaklinje se Sarica kaduna

Zaklinje se Sarica kaduna:
"Nacinit cu mecet i munaru
I suvise sahat u Mostaru,
A na Buni popravit cupriju.
Ozenit cu brata kapetana
Djuzel cerkom teman teftedara!
Sto je rekla, nije ni porekla:
Nacinila mecet i munaru
I suvise sahat u Mostaru,
I na Buni popravi cupriju
Ozenila brata kapetana
Djuzel cerkom teman teftedara.
(25)

HERCEGUSA I HALEBINA KULA

Prema navodima poznatog turskog pisca Evlije Celebije koji je proputovao kroz Mostar 1664. godine, pored Starog mosta koji je pusten u promet 1566. godine podignute su i dvije kule, takodjer, po nalogu sultana Sulejmana Velicanstvenog. Kula koja se nalazi na desnoj strani i koja se spominje u pjesmi "Ale pehlivan i Morica Begaja" dobila je ime po kapetanu Halebiji koji je zivio u Mostaru krajem 17. st. Druga kula uz Stari most koja se nalazi na lijevoj strani poznata je kao Hercegusa, a obje su posebno opjevane u epskoj pjesmi "Dolazak Omer-pase u Bosnu", i njegovih askera kako bi uhapsili Ali-pasu Rizvanbegovica.

... Sva ce vojska na grad udariti
Iz oblaka sto pucaju munje
Obarace po Mostaru kule
..................
Rasrdi se Omer-pasa Coso
Na tobdzije pasa komandira
"Opalite careve topove"
Zagrmjelo stotine topova
Po Mostaru razvalise kule
Sav je Mostar vojska pritisnula
.......................
(26)

... Igru igra Ale pehlivane
od bijele Halebine kule
do bijela coska Biscevica...
(27)

STARI MOST

Najmonumentalniji, najljepsi i najopjevaniji spomenik Mostara podignut za vrijeme vladavine Sulejmana Velicanstvenog, i pusten u promet 1566. godine nije mogao biti zaobidjen kao inspiracija, kako u legendi i predanju, tako ni u narodnoj pjesmi. Gotovo svi oni koji su ga vidjeli opjevali su njegovu ljepotu i cudesno presvodjenu rijeku. Poredili su ga sa lukom duge, Zodijakom, mjesecom mladjakom i Kisratovim hramom, a slikali su ga mnogi domaci i strani slikari.
(28) Sve do najnovijeg vremena sacuvale su se razlicite legende i predanja o pocetku i nacinu gradnje Starog mosta. Jedna od narodnih pjesama kaze da je car Sulejman pozvao svoga muhur-sahibiju i naredio mu:

"Lalo moja, muhur-sahibijo,
Uzmi blaga, koliko ti drago,
A ja cu ti ferman napraviti,
Hajde meni do Mostara sidji
Na Neretvi napravi cupriju.
A vid' dere carskog muhurlije,
Na Neretvi on gradi cupriju,
Manje nije vec dvi godinice,
Na Neretvi namisti cupriju,
Pokloni je od Mostara Husi"...
(29)

Mevludin Ekmecic - Ilustracija

Kad je pocela gradnja Starog mosta i ovdje se pojavljuje u narodnoj pjesmi i predanju prastari motiv zrtve slican onom u pjesmama "Zidanje Skadra na Bojani" i "Zidanje cuprije na Drini". I u ovom slucaju pojavljuje se Rade neimar, koji most podici ne moze, jer sto on danju sagradi, to mu voda nocu srusi. U ocajanju on moli svoju posestrimu vilu iz Velez- planine da mu pomogne kako bi otkupio glavu i napravio kamenu cupriju.

"Mila braco, cuda golemoga
Kad se gradi kamena cuprija
U Mostaru na vodi Neretvi
U cara je ni u kralja nejma:
Majstor joj je neimare Rade
Gradio je za nuzdu golemu,
A da svoju on otkupi glavu,
Jer ga Turcin bjese osuznjio,
Pa je gradi cetiri godine.
On nacini kamenu cupriju".
(30)

U nekoliko lirskih narodnih pjesama koje su tematski i motivski vezane za Mostar spominje se kamena cuprija kao neizbjezan dekor u strukturi pjesme dajuci joj tipicno lokalno obiljezje i karakter. Sadrzajno melanholicna lirska pjesma "Sunce zadje za Hum, za planinu" kroz zanimljivu djevojacku kletvu konstatira nepostojanje kamene cuprije na rijeci Neretvi sto je jedinstven primjer narodnog pjevanja u proslim stoljecima.

Sunce zadje za Hum, za planinu

Sunce zadje za Hum, za planinu,
A divojka na vodicu sidje,
Pa Neretvu vodju kunijase:
"O, Neretvo, vrelo ti prokleto
Kad na tebi broda nigdi nema,
Niti broda, niti sajke ladje,
Niti one kamene cuprije.
Imam dragog, al' na onoj strani,
Ne mogu mu prici ni obici.
Dragi sjedi na demir pendzeru,
U ruci mu sedefli tambura,
Sitno kuca, tanko popijeva,
A uz svaku meni pripijeva:
"Moje zlato, za koga si dato?
Moje srebro, uz koga si leglo?
Srmo moja, ko ti lice ljubi?
Ko te ljubi, a ko li te budi?
Vita jelo, to istina bila,
Ja se dragom u njedra savila.
U njedrima zlatan djuzdan bila,
A uvecer zlato u djuzdanu,
A ujutro kahva u fildzanu,
Ne bi li me u kahvi popio,
Ne bi li mu srcu omilila!
(31)

Gn'jezdo vila tica lastavica

Gn'jezdo vila tica lastavica
U Mostaru pod Starom cuprijom.
Izlegla je devet lastavica.
To zaculo devet Atlagica,
Lastavici gn'jezdo oborise.
Lastavici ptice pomorise.
Ljuto kune tica lastavica: ...
(32)

Zaljulja se mostarska munara

Zaljulja se mostarska munara,
potrese se mostarska cuprija,
mujezini ucit prestadose,
zasutjese softe u medresi,
kad zapjeva Lakisica Zlata.
Odjekuje po krsnu Mostaru,
pa niz luke i kadiluke.
Svak se divi Lakisica Zlati,
ponajvise do tri mujezina...
(33)

Opisi dogadjaja vezanih za opjevane kulturno- historijske spomenike svjedoci o neobicnoj ljepoti i raskosi jezickih sredstava, muzikalnosti i zvucnosti stila narodnog pjevaca ovog kraja, kao i autohtonosti postojanja naseg narodnog bosanskog izraza. Ovo narodno stvaralastvo je od velike historijske koristi svima koji zele proucavati proslost Mostara, te pravi pokazatelj da se kultura i tradicija, duhovnost i etika Bosnjaka, moze nauciti, izmedju ostalog, i iz narodne pjesme.

(1) Nedim Filipovic, Pogled na osmanski feudalizam, Godisnjak Istorijskog drustva BiH, Sarajevo, 1952.
(2) Evlija Celebija, Putopis, preveo Hazim Sabanovic, Sarajevo, 1967.
(3) Muhamed Dzelaludin Kurt, Hrvatske narodne zenske pjesme (muslimanske), Mostar, 1902.
(4) Sait Orahovac, Sevdalinke, balade i romanse BiH, Sarajevo, 1968.
(5) Hivzija Hasandedic, Zaduzbine Cejvan kethode u Hercegovini, POF, Sarajevo, 1955. str. 275.-286.
(6) Munib Maglajlic, 101 sevdalinka, Prva knjizevna komuna, Mostar, 1978.
(7) Behar, godina VI, od prvi maja 1905., str. 327.
(8) H. Hasandedic, n.d. str. 275.-286.
(9) Hamid Dizdar, Sevdalinke, Sarajevo, 1944.
(10) Muhamed Zero, Sevdah Bosnjaka, Izdavac NIP "Ljiljan", 1995.
(11) Uspomene Riste Ivanicevica Mostarca, Bratstvo, Beograd, 1933.
(12) Alija Isakovic, Biserje, Otokar Kersovani, Opatija 1990., str. 48-49.
(13) Muhamed Dzelaludin Kurt, n.d. str. 50. i 5l.
(14) Novi Behar, godina deveta, br. 17. str. 234.
(15) H. Hasandedic, Spomenici kulture turskog doba u Mostaru, Sarajevo 1980.
(16) Sait Orahovac, n.d. str. 161.
(17) Ludvig Kuba, Glasnik Zemaljskog muzeja, Sarajevo, 1909. god. str 602.
(18) Hamid Dizdar, n.d. pjesma br. 302.
(19) H. Hasandedic, kao u fus noti 15.
(20) Nasko Frndic, Muslimanske junacke pjesme, Stvarnost, Zagreb, 1969. str. 278.
(21) Bosanski prijatelj, sveska 11, 1851. str. 161.
(22) Evlija Celebija, n.d.
(23) H. Hasandedic, Spomenici kulture turskog doba u Mostaru, Sarajevo, 1980.
(24) Vehid Gunic, Sevdalinke o gradovima, Bihac, 1997. god.
(25) V. Gunic, n.d. str. 179.
(26) Sait Orahovac, Stare narodne pjesme Muslimana BiH, Sarajevo, 1976.
(27) Muhamed Dzelaludin Kurt, n.d. pjesma br. 9.
(28) Nusret Omerika, Ovjekovjeceni kameni luk, Most, br. 108.-109. Mostar, 1998.
(29) M. Ajkic, Mostarski Stari most str. 5.-7.
(30) Isti, str. 5.-7.
(31) V. Gunic, n.d. str. 180.
(32) Isti, str. 174.
(33) Alija Isakovic, n.d. str 48. 49.

Prethodna · Sadrzaj · Slijedeca

Ahmet Ibukic - Imaginacija 2

Home · Info · Arhiva ·
Novi broj · Trazi · Linkovi
Redakcija · Pretplata · Kontakt

Casopis Most je upisan u evidenciju javnih glasila R BiH pod brojem 536 od 30.11.1995.
i oslobodjen je placanja poreza na promet.
ISSN 0350-6517

Na vrh

Copyright © 1995-1999 Casopis Most · Mostar · Bosna i Hercegovina
Sadrzaj obnovljen: 22-01-2005

Design by © 1998-1999
HarisTucakovic, Sweden
oo