o

Home · Info · Arhiva ·
Novi broj · Trazi · Linkovi
Redakcija · Pretplata · Kontakt

Broj 112-113 (23-24 - nova serija)

Godina XXV mart-ozujak/april-travanj 1999.
Prethodna · Sadrzaj · Slijedeca

Dr Petar Knoll
O MUSLIMANSKOJ UMJETNOSTI
U BOSNI
Prethodni tekst
Dok je arhitektura bosanskih dzamija uglavnom uvijek ista, bosanski su nisani u raznim mjestima razliciti. Tako su nisani u okolici Bihaca visoki, masivni i neobicno sareni, dok su u Jajcu puno manji, kud i kamo njeznije ukraseni i to pretezno bilinskim motivima. Ukras im je tako odabran, crtez i boje tako fine, da bi ih gotovo mogli sravniti sa otmjenom ornamentikom starih Egipcana, i ako medju njima nema veze. Naprotiv, nemaju stari nisani u Sarajevu uopce nikakova ukrasa, a u bijelom i tvrdom sarajevskom kamenu, iz cega su klesani, nestalo im je gotovo svake plastike. Sranjivajuci ih sa sarenim nisanima zapadne Bosne cine oni na nas nijem i hladan dojam, ali su zato ipak vrlo otmjeni i zanimljivi.

Oklopi su po svoj prilici u muslimanstvo preneseni klasicki sarkofazi, zatvorena turbeta su krscanski mauzoleji, dok su otvorena turbeta krscanska ciborija pod vedrim nebom. Sve je to dakle preuzeto iz mediteranske umjetnosti. Naprotiv su nisani, koji su poplavili muslimanska groblja, bezuvjetno istocnjackog podrijetla. Njihov je praoblik sigurno cetverouglasti drveni kolac, a za zenske nisane i za plosne nisane na oklopima - drvena daska. Te drvene spomenike zatakli bi azijski narodi u zemlju nad grobovima svojih pokojnika, a cine to jos i danas u predjelima, gdje se narod pretezno drvom sluzi. Svakako je tu transformacija iz primitivnih drvenih spomenika u bogato ukrasene kamene nisane potpomagala visoka umjetnost onih naroda, koji su umjetnosti monumentalnih stupaca od davnine posvecivali narocitu paznju; mozda indijska umjetnost "stambhasa", tih kamenih stupaca velikih dimenzija i sjajnih oblika, sto su ih od vajkada u Indiji podizali u religiozno simbolicke svrhe. Ali poznata dva mjedena stupa "Jahin" i "Boas", koji stajahu pred Salamonovim hramom u Jeruzolimu, pa ciju krasotu Sveto pismo (Knjiga careva I 7.14-22) ne moze dosta da nahvali, dokazuju nam takodjer, da se umjetnost samostalnih stupova na Istoku u veliko gojila, pa da je ova tamo bila vec od starine dosegla visoki stepen.

Sejh Jujino turbe u Mostaru
 
Nadgrobna je umjetnost bosanskih Muslimana uopce umjetnicka grana od neobicne ljepote i vaznosti, iako je ona gotovo neza- pazena. Njezini dotjerani oblici, njezina savrsena tehnika i skoro nedokuciva fantazija ukrasa odaje prastaru tradiciju te umjetnosti. Mi joj se ne mozemo dosta nacuditi, pogotovo, kada znademo, da je ona samo rad priprostih bosanskih klesara.

Kako vjera Muslimana zabranjuje prikazivati covjecji lik, to Muslimani uopce nemaju plastike, jer ih ona podsjeca na poganske idole, od kojih Muslimani zaziru. Bilo je doduse muslimanskog slikarstva, ali samo u vrlo cednom opsegu, i to na iluminiranim knjigama, a sadrzaj im je gotovo, uvijek profani; dok brojni portreti osmanskih vladara i velikana potjecu od evropskih slikara. Zato nas i moraju iznenaditi one zidne slikarije, sto ih vidjamo na bosanskim dzamijama (Hatinac), pa takovih slucajeva svakako i ne ce biti previse. Na vanjskoj i na nutarnjoj su stijeni u razmacima prikazana i bojadisana mala stabalca vocaka sa tankim deblom i zelenom lisnatom krosnjom, a u krosnjama izmjenice crvene jabuke, zelenkaste kruske, modre gljive i zlatne narance. Boje su socne, tehnika savrsena, sablonska, ali stilizirana i minucijozna, pa je zato vjerojatno, da taj slikarski zanat, koji se do danas sacuvao, potjece od iluminiranih knjiga Istoka. Znacenje tih slika je svakako simbolicno, pa svakako i u vezi sa poznatim predodzbama o muslimanskom raju, sto nam ih Koran daje veleci, da ce tamo pravednici boraviti "pod cvijetom od lopoca bez trnja i pod bananam, usred gusto naslaganog cvijeca, u debelom hladu".

Muslimanska umjetnost naslijedila je sredovjecnu umjetnost Bosne, ali izmedju jedne i druge nema prelaza, kako ga redovito primjecujemo izmedju drugih umjetnickih epoha. Muslimanska je umjetnost Bosni narinuta, kao sto je ona narinuta i mnogim drugim zemljama, sto ih je Islam osvojio. Ali osvajanje Bosne bila je jedna od najzadnjih etapa muslimanskog prodiranja. Onda je muslimanstvo naime davno proslo vec sve faze, metamorfoze i fuzije sa drugim kulturama, pa je uslo u Bosnu kao jedna visoka i potpuno iskristalizirana umjetnost, koja se mogla ponositi sjajnom prosloscu od punih sedam vijekova.

U krugu visoke kulture bila je ona suverena ne dozvoljavajuci kraj sebe nikakovu umjetnost, kao ni Alah, sto kraj sebe ne priznaje nikakvog drugog Boga. Samo je seljackoj umjetnosti davala opstanka, koliko god joj je to bilo moguce.

Sjajne bosanske dzamije gradile su se uvijek po stalnoj semi, sto su im propisivale turske vlasti, dok su seoske dzamije transponirane bosanske seljacke kuce, a samo im je unutarnji namjestaj i ukras bio uglavnom istocnjacki. Opcenito bi se moglo reci, da je sva muhamedanska umjetnost od kamena podlegla Istoku, dok je seoskoj umjetnosti ostao njezin nacin gradnje i tu i tamo nesto od seljackog ukrasa (mimber u Ribicu i nisani). Drveni ukras nutrine i opet je istocnjacki (dzamija u Hatincu), a ne autohtoni, kako bismo to ocekivali.

Razumjeti bosansku umjetnost znaci razumjeti osmansku umjetnost uopce, jer je uglavnom ista. Sve sto je stvoreno, stvoreno je za bogosluzje, a svi pa i najcedniji oblici dzamija sluze jedino ideji muslimanskog bozanstva.

Dzamija je samo za molitvu, ali se u njoj ne cuva nikakova svetinja, kao u grckom hramu, u sinagogi i u krscanskoj bazilici. Ona sluzi samo apstraktnoj ideji nerealnog i neprikazanog Boga. Ali zato ovakova ideja iskljucuje i svako realno hodocasnicko kretanje poboznika prema svetistu, kako ono u svim spomenutim hramovima biva. Ta ideja zahtijeva naprotiv tjelesno mirovanje i razmatranje o asptraktnom bozanstvu. Ona je za dzamije stvorila kvadraticni tlocrt i visoki joj kvadraticni, a niposto okrugli prostor, jer je nacelno samo pravokutni prostor kolektivan (za svjetinu), a okrugli singularan (za sahranu).

Stara dzamija u Maglaju
 
Zato je tlocrt gotovo kod svih dzamija kvadratican. Zato imadu u drugu ruku sve dzamije po dva ili vise redova prozora siljastog oblika i najlaksu konstrukciju pokrova, sto ih je arhitektura uopce mogla dati (asptraktnu kupolu i laki drveni strop). Tom vertikalizmu prilagodili su se i kapiteli, jer im stalaktiti gravitiraju dolje, a siljci od cikcaka gore i dolje, ali nikada ne na stranu, jer bi onda presli u plastiku, koju muhamedanstvo izbjegava.

Predvorje kod dzamije sluzi za izuvanje i obuvanje vjernika i za zastitu od kise i suncane zege, ali ono je podjedno i arhitektonski posrednik izmedju vanjstine i nutrine. Ono se dolazniku otvara, ono ga zasticuje i pozivlje ga, da udje. To drveno predvorje seoskih dzamija istina samo cedno izrazava, ali tim jasnije i svecanije grandiozni trijem sjajnih bosanskih dzamija sa velikim zamahom svojih siljastih lukova i svojim sjajnim stupovljem.

Minaret je visoki toranj za mujezina, da odovud uzmogne pozvati vjernike svoga dzemata na molitvu. On je doista iz akustickih razloga tako visoko sagradjen, ali njegovu poletnu estetiku, koja nas odusevljava, i opet vodi ideja teznje za uzvisenim bozanstvom. Svojom vrletnom arhitekturom, koja svu okolinu nadvisuje, simbolizira nam jasno religiozni apsolutizam muslimanske dogme, koja do sebe drugu ne trpi, a sto je mujezin na sve cetiri strane svijeta vjernicima pet puta na dan dovikuje. Zato je minaret kulminacija i ekstrakt arhitektonskog vertikalizma, te vodeci motiv islamske arhitekture uopce.

Zatvorena turbeta okolo dzamije doista su niska, ali su se skupa sa dzamijom podredila arhitektonskoj cjelini od naslaganih skala, koje minaretom zavrsuju. Oklopi su doista dugoljasti sarkofazi, ali ih kao kakov zrtvenik u vis dizu brojne stube, pa i ona dva nisana, koja su u oklop zataknuta, pokazuju prama gore. I otvorena turbeta teze u vis, jer se sluze stupovima, lukovima i kupolama, a to je najlaksi motiv arhitekture, ako ona ima sto da nosi. Nisani na koncu su biljezi, a svaki je biljeg tajna veza izmedju stupa i covjecjeg lika, a taj je svakako najzivlji vertikalizam, sto ga uopce ima.

Estetika nisana je za evropsko shvacanje fenomen, jer se svako mora cuditi, kako je moguce spomenike od takve visine na vrhu prosiriti, na dolnjem ih kraju suziti, pa ih bez podnozja i bez svakoga prelaza naprosto zasaditi u zemiju. Ali sto nas najvise iznenadjuje, jest to, da su nisani, ako ih dobro promotrimo, uistinu plasticne tvorbe, jer im kroz njihove arhitektonske oblike uvijek jasno prodire covjecji lik, iako je on daleko od svakog naturalizma. Nisani su statuarne i simbolicke personifikacije pokojnika svoje vrsti, a tih gradjanska nadgrobna umjetnost cijele Evrope ne pozna.

Njihovo simbolicko prosirenje prema gore, iako je za Evropljana tesko shvatljivo, davno je poznata pojava u umjetnosti istocnih sfera, a vec i sam stup sa prosirenim kapitelom nad poznatim mykenskim vratima, predstavlja bozanstvo. Pretjerano veliki turbani, sto ih nose osmanski sultani i velikani na svojim portretima, koji su nam sacuvani, simboliziraju njihovu moc. "Jahin" i "Boas", ta dva mjedena stupa, koji stajahu pred jeruzolimskim hramom, imali su na vrhu bogato ukrasene zaglavke, a "Jahin" znaci hebrejski "cvrst, jak", a "Boas" - "u snazi".

Ideja o samoj personifikaciji nisana vrlo je blizu vjerskoj predodzbi Muslimana o zivotu pokojnika iza njegove smrti, koji je po narodnom shvacanju u neku ruku nastavija. Tako mecu Muslimani na grobove svojim pokojnicima "peskire", a na dnu nisana imade cesto naslikanih "ibrika", jer misle, da ce pokojnik i poslije smrti ovdje obavljati svoja ritualna pranja.

Izvana su bosanske dzamije bijele kao i turbeta, jer je bjelina najsnazniji kontrast zelenilu, a dzamija se mora intenzivno isticati od svoje okoline, da uzmogne svoje religiozno znacenje dokumentirati.

Ali isti zakon, koji je tu pustu, bijelu boju arhitekturi nalozio, dao joj je u drugu ruku slobodu boje i sarenila, gdjegod je to iole moguce. Vratnice, mimbar i mihrab, trijem, kupola, trompe, kapiteli i stalaktiti sve je to ukraseno bujnom ornamentikom i polihromijom, a sama su stakla na prozorima kod mnogih dzamija sarena. Boje su primarne, nepomijesane i to zato, jer su primarne boje apstraktne, neanimalne te podaleko od svakog zivoga bica.

Samo cilimi, s kojima je pokriven pod u bogomolji, imadu skoro uvijek tople, harmonicne boje. Cilimi su vazan dio dzamije. Oni nisu cest arhitekture, kao paviment u krscacnskim crkvama, nego su pomican, rukom razastrti namjestaj dzamije. Ali jer su u tom prostoru najblizi predmet covjeku, dok na njima sjedi i Bogu se moli, zato mogu i moraju boje cilima da budu organske a ne apstraktne, kao sto je zidna ornamentika. U seoskim dzamijama ublazuju cilimi pusti prostor nutrine, ali u sjajnim dzamijama, gdje su umjetnicki zahtjevi drugi, osjecamo cilime redovito, kao da su oni neka polazna tocka za posebni koloristicki proces, koji preko hladne polihromije zidnoga ornamenta i sarenih prozora neopazice prelazi u danje svjetlo kupole. Tako su dakle u dzamijama i boje tumacem religioznog vertikalizma.

Sa strogom bijelom arhitekturom vanjstine dakle snazno kontrastira sarena arhitektura nutrine. Tamo pravilnost (stereometrija), naslagavanje arhitektonskih masa i polet minareta, (tjelesni rad), ovdje kompozicija boja (rad duse) a jedno je i drugo teznja u vis (vjera).

S tim sistemom suglasni su i oblici ornamenta u dzamijama, gdje geometrija i arabeska vladaju. Jedna je cista i nepomijesana apstrakcija, a druga je plosni i stilizirani bilinski oblik, koji je uzet iz prirode. Stiliziran je zato, da bude sto dalji od slobodnog slikarstva, a plosni zato, da bude sto dalji od plastike. Dakle i opet dominanta apstrakcije nad slikarstvom i zaziranje od animalnog elementa.

Ali polihromija je u Muslimana samo ukras nutrine. Zato imade bojadisanih stalaktita samo u nutrini od dzamije, dok su oni pod serefom od minareta ostali nebojadisani kamen. Ali polihromija je zapravo samo ukras drva i tekstila, dok kamen boju odbija. Zato nas i iznenadjuje to veliko sarenilo na kamenim nisanima, koji se nalaze pod vedrim nebom pa s pravom naslucujemo, da je ovdje umjetnost boje samo prenesena, te da je prastara slavenska sarolika umjetnost sa drva ovdje presla u kasniju saroliku ornamentiku kamenih nisana. A s bojama presli su i geometricki oblici, a ti su pretezno narodni.

Na koncu jos nekoliko rijeci o odnosu muslimanske umjetnosti prema prirodi. Gotovo kraj svake bosanske dzamije zasadjena je lipa, a i u dvoristu oko sjajnih dzamija goji se zeleno drvece, a cesto i cvijetnjak. I sva su groblja obrastena zelenilom, a imade nadgrobnih spomenika cak i usred osamljene prirode. Kako da si to protumacimo?

Male kuce i kolibe grade se cesto kraj velikoga stabla, jer ih ono brani od oluje, suncane zege i snijega. Krosnja je drugi krov kuce, sto ga priroda daje. Prostor pred dzamijom zasadjen je drvecem, da zastiti poboznike od sunca, a basta daje dzamiji svijetla i zraka. Jedino se za groblja ne bi moglo apodikticki reci, da je zeleno drvece, grmlje i trava okolo nadgrobnih spomenika za njih od koristi. Ali nam nas osjecaj veli, da su stabla i grmlje zato ovdje, kako da nam zastite finu ornamentiku tih spomenika, a trava treba toboze da ucvrsti zemlju oko spomenika u koju su oni usadjeni.

Ali ono, sto pri tom, iako nesvjesno osjecamo i prozivljavamo, jest i najvaznije. Osjecaj nam jasno veli, da svaka vegetacija, koja je tamo namjerice zasadjena ili namjerice zapustena, imade svoju narocitu arhitektonsku zadacu. Lipa je kraj seoske dzamije za prolaznika biljeg, jer naglasava zgradu i vaznost objekta, s kojim je ona u vezi. Granje i krosnje zasadjenih stabala pred dzamijama stvorile su ovdje posebni prostor sa izvjesnim raspolozenjem, a njegova je svrha, da pripravlja poboznike na ono jos jace raspolozenje, sto ih u dzamiji ceka. Zasadjena stabla stvorila su dakle pred dzamijama predvorje svoje vrsti, a nesto slicno su baste pred dzamijama. Zelenilo na koncu koje se u grobljima nad spomenike nadvinulo ili ih je ovjencalo, ima da istakne koliko je dragocjeno Muslimanu ono mjesto, sto ga kamen krije.

Dva su elementa, koji se uvijek isticu i medjusobom bore - razum i osjecaj, a tajna veza izmedju jednog i drugog jest umjetnost, svijet, zivot i covjek. Cim jedan elemenat pretegne, odmah se javlja drugi, da to nerazmjerje opet izjednaci. Zato su Asirci oko svoje stroge kristalinske arhitekture sadili bujne perivoje. Egipcani, ti graditelji stereometrije, ljubili su cvijetnjake nadasve, a najmoderniji svjetski arhitekta Le Courbisier, dize gradske stambene zgrade usred vrtova, a na samim kucama gradi terase za cvijece i zelenilo. U svojoj literaturi citira cesto, tursku poslovicu "gradi i sadi". Ali turska je ljubav za prirodom notorna. I sam Koran uzvelicava ljepotu prirode na mnogim i mnogim mjestima, a to je u tijesnoj vezi sa vjerskom ideologijom Muslimana i sa njihovom umjetnoscu, jer im je ljubav za prirodom surogat za sve animalne elemente, kojih se moraju klonuti. Ali i nasadi su umjetnine svoje vrsti.

I tako smo si stvorili malu predodzbu umjetnosti bosanskih Muslimana, o kojoj bi se mogla djela napisati. Ona je cedna i otmjena, mala i velika, jednostavna i sarolika, pa historicka i konzervativna sve do danasnjega dana. Nju je zajednicki stvorila vjerska i svjetska sila, pred kojom su strepila tri kontinenta. Stroga i jednolicna vjera Islama pretvorila je Bosnu i Hercegovinu u niz spomenika istovjetnih oblika, a neumoljiva konzervativnost izbrisala je medju njima gotovo svako historicko diferenciranje, svaku sliku razvoja i perioda.

Zato je Bosna jedinstvena slika proslosti i sadasnjosti. S njome se stopila u jedno priroda neizrecive cari i narod neprispodobivih vrlina. Ali propadanjem svjetske vlasti, koja je tu kulturu u vezi sa vjerom stvorila, izgubila je ta kultura za uvijek svoje najsnaznije uporiste, a zato i prolazi svom umjetnoscu Bosne duh zamrlih vijekova i duboka tragika, kojoj se ne moze niko oteti.

Prethodni tekst

Prethodna · Sadrzaj · Slijedeca

Avdija Coric - Kraljevci

Home · Info · Arhiva ·
Novi broj · Trazi · Linkovi
Redakcija · Pretplata · Kontakt

Casopis Most je upisan u evidenciju javnih glasila R BiH pod brojem 536 od 30.11.1995.
i oslobodjen je placanja poreza na promet.
ISSN 0350-6517

Na vrh

Copyright © 1995-1999 Casopis Most · Mostar · Bosna i Hercegovina
Sadrzaj obnovljen: 22-01-2005

Design by © 1998-1999
HarisTucakovic, Sweden
oo