Most - Index
Most - Pretplata
Naslovna stranica [Povec'aj]

Index · Novi broj · Arhiva · Trazhi · Info · Linkovi
Redakcija · Pretplata · Kontakt

Broj 211 (122 - nova serija)

Godina XXXII juni/lipanj 2007.

Latinica · Ћирилица · Transliteration

Prethodna · Sadrzhaj · Naredna

Salko Sharic'
Pozorishno slikarstvo

U mostarskom Centru za kulturu 16.05.2007. godine otvorena je izlozhba pod nazivom Scenografsko-kostimografska rjeshenja za predstave Narodnog pozorishta u Mostaru. Na izlozhbi su predstavljeni radovi 19 autora, a izlozhba je uprilichena povodom 13. godishnjice djelovanja Centra za kulturu.

Za pozorishno slikarstvo mozhe se rec'i da je jedno od starijih grana primijenjene umjetnosti. Njime su se bavili mnogi istaknuti slikari, naprimjer, u bivshoj Jugoslaviji Jovan Bijelic'. I u slikarnici mostarskog Narodnog pozorishta susrec'emo brojne akademski obrazovane slikare koji su se bavili scenografijom, kostimografijom ili oslikavanjem scene. Evo samo nekih imena: Mirko Kujachic', Aurelija Brankovic', Drago Bushic', Pavle Vojkovic', zatim Mostarci, Mladen Soldo, Mustafa Ico Voljevica, Jusuf Nikshic', Kreshimir Ledic' i Dobrivoje Bobo Samardzhic'. Svi oni dali su svoj doprinos razvoju scenografsko-kostimografskih rjeshenja za scenu mostarskog Narodnog pozorishta, koja su kao u svakom teatru, bila rezultat razlichitih kompromisa gdje je odluchujuc'i bio – ukus.

Prolazec'i kroz mnoga iskushenja, krajem XIX i pochetkom XX stoljec'a, scenografija i kostimografija krchi sebi put prema modernim zamislima pozorishnog spektakla. Pozornica dobija karakteristiku istinitosti. Neoklasichni principi naturalistichke i historijske tachnosti se zadrzhavaju ali se prilagodjavaju novoj zhelji za umjetnichkom slobodom, interpretacijom i nezavisnom individualnom mashtanju. Odbacuje se zastarjela imitacija, tezhi se ka individualnim istinama i ozhivljavanjem historije. Scenografsko-kostimografska mashta je u skladu sa poetskim i muzichkim ritmom teksta. Izgradjuje se novo osjec'anje koncentrirano na slikarski efekat i osvjetljenje. Sve to se koristi za sadrzhajno opisivanje scene. U to vrijeme repertoar je favorizirao tradicionalno historijska djela kostime pretvarajuc'i scenografiju, a i kostime, u fantastichnu transformaciju slikarskih formi. Dokumentarna rekonstrukcija scenske postavke bogatija je u detaljima nego u emocijama. Chesto se dogadjalo da scenska postavka nije uspijevala da se oslobodi pikturalnog, ali je uvela ideju stvarnog prostora.

Mirko Kujachic': Rjeshenja maske za ulogu Zuazola, shpanjolski oficir u predstavi ”Montserat” E. Roblesa Narodnog pozorishta u Mostaru, 1953. godine.

Mirko Kujachic': Rjeshenja maske za ulogu Zuazola, shpanjolski oficir u predstavi ”Montserat” E. Roblesa Narodnog pozorishta u Mostaru, 1953. godine.

Scenografsko-kostimografska rjeshenja na sceni mostarskog Narodnog pozorishta u osnovi su dugo zadrzhala mnoge recidive manira medjuratnog repertoarskog pozorishta, preraslog u artificiranu arhitektonsku monumentalnost. Vremenom su se na sceni ovog teatra mogle uochiti tendencije savremenijih pravaca pozorishne scenografije i kostimografije koja su zalazila u prostor inovacija i gdje su se mogle zapaziti osnovne stilske cjeline: apstraktni simbolizam i prostorni funkcionalizam. Pored otvorenosti prema stilskim traganjima savremenog teatra u domenu scenografije i kostimografije primjetna su bila stremljenja pojedinih scenografa i kostimografa da sa velikim zharom uchestvuju u tehnoloshkom eksperimentu svog vremena, koristec'i sva sredstva ekspresije omoguc'ena tehnichkim novinama. U prvom redu to su osvjetljenje i netradicionalni materijali. Valja napomenuti da je Narodno pozorishte u Mostaru brzo po osnivanju osposobilo veoma plodonosne slikarske radionice za izradu pozorishne dekoracije, rekvizite, scenskog namjeshtaja i za slikanje pozorishnih zavjesa, prospekata, rikvanda, shumskih i enterijerskih sufita. Slikani su recimo, saloni u rokoko bidermajer stilu kao odaje i gradjevine renesanse ili Vizantije i slichno. U tim radionicama mogle su biti izradjene sve vrste dekoracija, ukrasa, perika i kostima svih epoha i stilova, kao i kompletna oprema odredjenih predstava. Zato se sa ponosom na plakatima i afishama premijernih predstava isticalo ”dekor i kostimi izradjeni u vlastitim radionicama”. U ovom teatru kao scenografi i kostimografi bili su uposleni: Mirko Kujachic' (1951-1952.), Aurelija Brankovic' (1953-1957.), Dobrivoje Bobo Samardzhic' (1955-1961.), Djuro Termachic' (1956-1963.), Dushanka Radosavljevic' Jovanovic' (1957-1959.), Pavle Vojkovic' (1963-1966.), Danilo Reshetar (1954-1993.) i Zorica Jovanovic' (1970-1971.). Pored njih u 332 premijere ovog teatra, od osnutka do danas, kao gostujuc'i scenografi i kostimografi bilo je angazhirano za scenografiju 70 a kostimografiju 69 umjetnika.

Za nashu izlozhbu odabrali smo 19 autora uz napomenu da kompletna dokumentacija scenografsko-kostimografskih rjeshenja za predstave ovog teatra nije sachuvana. Naime, veliki broj mapa sa ovim rjeshenjima unishten je u ratu 1992-1995. godine.

* * *

Na izlozhbi su zastupljeni ovi autori: Mishe Rachic', Nikolaj Morguljenko, Mirko Kujachic', Paul Schneider, Aurelija Brankovic', Helena Uhlik-Horvat, Zhivorad Kukic', Dushanka Radosavljevic'-Jovanovic', Zulfikar Zuko Dzhumhur, Drago Bushic', Danilo Reshetar, Pavle Vojkovic', Memnuna C'uric', Mustafa Ico Voljevica, Evgenija Dimitrijevic', Vanja Popovic', Slavica Lalicki, Svetlana Visintin i Helena Volfart-Kojovic'.

Prethodna · Sadrzhaj · Naredna

Zadnja stranica [Povec'aj]

Index · Novi broj · Arhiva · Trazhi · Info · Linkovi
Redakcija · Pretplata · Kontakt

Zadnja izmjena: 2007-07-11

ISSN 0350-6517
Copyright © 1995-2008 Chasopis Most · Mostar · Bosna i Hercegovina
Design by © 1998-2008 Haris Tucakovic' · Sweden