Most - Index
Most - Pretplata
Naslovna stranica [Povećaj]

Index · Novi broj · Arhiva · Traži · Info · Linkovi
Redakcija · Pretplata · Kontakt

Broj 211 (122 - nova serija)

Godina XXXII juni/lipanj 2007.

Latinica · Ћирилица · Transliteration

Prethodna · Sadržaj · Naredna

Žarko Đurović
Mozaik medijskih naravi

Paradoksalno je ali tačno da je jedan dio našeg intelektualnog
staleža obolio od prostakluka i mrziteljstva

Ako bismo tražili formulu komunikativnog identiteta kod nas (manifestuje se kroz više vidova, a najviše televizije), uočili bismo da mediji stavljaju obrazovanje u drugi plan. Ako se zapitamo zašto, odgovor ćemo pronaći u brzim mijenama života, koje ne pružaju uslove za jedan racionalniji pribir. Rekao bih da su mediji, iako se to poriče, produkti i žrtve tih mijena, za koje nijesu pronašli odgovarajući ključ. Slabi su izgledi da će ga pronaći, ne bar u dogledno vrijeme. Tako će i obrazovanje dijeliti sudbinu opšteg nesnalaženja.

Bučnost i senzacija mnogo ne znače za sticanje medijskog ugleda. Oni nijesu ekvivalentni dubljim duhovnim smjeranjima i spoznajama. Medijatori javne riječi najviše se drže površinskog sloja i dekorativne recepcije. U najvećem broju slučajeva ugađaju odabranicima oficijelne vlasti, znajući da pohvale imaju uzvratne repeticije.

Korijene takvim pojavama treba tražiti u strukturi našeg mentaliteta, koji se teško oslobađa sujete i zavidljivosti. Htjelo bi se sve na prečac – uvaženje i puna darodavčeva ruka. Da li za to treba uprijeti prstom na socijalnu nesigurnost ili neki drugi razlog, teško je reći. Ja bih krivicu tražio u niskom stupnju obrazovanosti, koja se epidemično širi na sve socijalne ogranke. Tu mislim i na bogataše skorojeviće, koji umjesto knjiga listaju sumnjivo stečene banknote. Njima je tuđa svaka duhovna izbirljivost. Kad pokušaju da je steknu, to ima parodičan diskurs. To je skup danak za obrazovanje.

Samir Veljković: Bez naziva, siporex

Samir Veljković: Bez naziva, siporex

Ako pogledamo dnevnu šemu TV emisija, zapazićemo prevlast zabavnih programa koji su najvećma prizemni. Graniče se sa porno kičem, koji je, nažalost, postao opsesija većeg dijela naše osiromašene populacije. To joj dođe kao naknada za ubogost življenja! Tu su i golišave ženskinje koje raspaljuju maštu i stvaraju privid sreće. Kako vrijeme teče, sve je više programa sa takvim naglaskom. Umjesto glasa, revijalizuje se golotinja kao produkt opšteg zaluđenja. Život se preimenovao u vašarište. U naplatnu rampu zastiđa!

Obrazovanje, šta to bješe?

Ono je proces koji traje vascijelog čovjekovog života i refleksira se na neprestano bogaćenje vlastitog subjektiviteta. Elektronska komunikacija pomaže vježbi duha, stimuliše moderan transfer znanja. Ima i kreativna svojstva, ako je obuzeta smjelim pojmovnim kombinacijama. Traganje za takvim i sličnim vrijednostima spada u obrazovne potrebe, jer onaj ko čita jezik mašine, adaptivan je na mnoge izazove tehničkih novina. Mediji rijetko prate tu vrstu duhovnog eksponiranja, iz prostog razloga što joj je priroda složena i za mnoge zbunjujuća. Slobodan sam reći da razne igre pragmatizuju duh njihovog korisnika. Uče ga invenciji kao favoritu spoznaje. Kako u ovoj elektronskoj eri slika ima svoj jezik (on je zamjena za riječ), valja pronaći rakurse njenog vizuelnog osmišljenja. Vizuelno je efektnije od ”personalizovanog govora”. Zanima ga dublji zahvat i višeznačna percepcija. Medijima pripada udio da svikne gledateljstvo na takve vidove transformacije. Naročito kad se opredjeljuju za emitovanje eksperimentalnih programa iz sfere umjetnosti, gdje se govorom tijela može izraziti filozofija egzistencije, budući da pokret smišlja slojevitost priče; njenu tenzičnost i dubinu.

Obrazovanje se ne odnosi samo na školske okvire. Škola jeste odskočna daska za spoznaje određenih identifikacija života, ali se njome ne zatvara krug duhovne znatiželje.

Svjestan sam da se obrazovnost stiče i pomoću tv slike, ali ona nikada ne može biti zamjena za knjigu i za njene duhovne radijuse. Knjiga je zapostavljena. Zapostavljena je jer iziskuje napor čitanja. Za one koji je smatraju ”klicom mudrosti”, ima tretman duhovne okrepe. Budući da se umnogome izmijenio način ljudskog komuniciranja, knjiga je izgubila ranija značenja. Da bi je prilagodili racionalizaciji slobodnog vremena, reduciraju je na ”aktuelne izvatke”, koji nijesu ništa drugo do njeno smišljeno ubijanje. Tehnički um uslovio je takvu sudbinu knjige. Duh i kreativnost traže u njoj lucidna polja, a ona se baštine u dobroj knjizi. Poznati sociolog kulture Ratko Božović je u pravu kad kaže da bez knjige nema cjelovitijeg otkrivanja čovjekove suštine i totaliteta njegovog postojanja.

Da bi se popravio postojeći vakuum u njegovanju kulta knjige, mnoge izdavačke kuće pribjegle su korisnom lukavstvu. Knjigu štampaju kao aneks dnevnoj novini, uz jeftinu cijenu. Na taj način oni podižu i obrazovni nivo svoga čitateljstva. Takva pilula djeluje ozdravljujuće na našu duhovno zaparloženu sredinu, koja je najvećim dijelom okrenuta zabavi kao tobožnjem smislu života. A zabava je najčešće kič sa više varijacionanih obilježja. Rekao bih pogubnih za obrazovanje. On spada u svojevrsne atentatore na dobar ukus i kritičku mjeru. Kič posjeduje magnetna svojstva. Ona se manifestuju u spoljnim odsjajima: iluminaciji svijetla, razgolićavanju ženskih oblina i slično. Svjedoci smo prekrivanja stvarnosti velom zabavljačkih ugodnosti. Neko to naziva životom u ružičastom, a neko karnevalizacijom taštine.

Kič je prisutan u svim vidovima medija. On se u njima emanira sladunjavošću, koja ima za cilj da gane lažnom osjećajnošću i pritvornošću. Reprodukuje se i kao destrukcija, ukoliko se želi omalovažiti sagovornik.

Mediji često služe i kao mjesto ruženja neistomišljene strane. Na njen račun ispaljuje se baražna vatra uvreda vulgarnog tipa, vjerujući da se tim načinom ostvaruju poeni u sporu. Uvreda sama po sebi dijagramira nizak stepen obrazovanja, a upražnjava se najviše u političkim i drugim duelima, u koje posebno ističem emisije ”Ring”, ”Piramida” i dr. Mnogi učesnici u raznim debatama ne posjeduju ni osnovni smisao za kulturan dijalog. Lako i bezobzirno ga naruše, iako su im usta puna riječi o toleranciji i uvažavanju.

Paradoksalno je ali tačno da je jedan dio našeg intelektualnog staleža obolio od prostakluka i mrziteljstva. Tamo gdje su na snazi takvi porivi, dijalog je nemoguć. Nijesam vidio da je nekome u emisijama ili javnosti uskraćeno da pljuje na neistomišljenika. To nažalost postaje neka vrsta stereotipa, u kome su podjednaki ”producenti” ličnosti iz vlasti i opozicije. Nije moje da upućujem ”prestupnike” na promjenu u ponašanju, ali se ipak usuđujem da kažem da se vlastita duhovna individualnost ne može bogatiti na takvom razboju.

Jedna od velikih smetnji za nešto što smatramo mislećim u razvoju duha je – politički govor. On do te mjere opsijeda medije da u njemu ima malo mjesta za individualna stanovišta. Politička pragma ga protjeruje. Daje mu nametljivost propagandnog efekta. A kad je nešto nametljivo, izobličava prirodu komuniciranja. Tu se dijalog pretvara u prisilu jačeg, a oponent u subjekt diskvalifikacije. Moramo se navikavati na neistomišljenike. Ako ne poštujemo to načelo, onda se blokira svaki put do istine.

Duh istomišljenika je vrsta kolektivnog monologa. Zato nema svojstvo tolerancije, ma o čemu se raspravljalo. Obavezna saglasnost prožeta je sužavanjem mišljenja političkoj pragmi, što je zapravo cilj ”mentora”. To stvara psihologiju poslušnosti, koja često dobija obličje pravila. Riječ je o opasnoj vrsti instrumentalizacije za koju je kriva politika i njen mehanizam presije. Izmišljaju se tabu teme kao vrsta upozorenja da nije uputno izlagati se rizicima raznih vrsta – od premještanja na manje važnije mjesto, do gubljenja posla.

Medijska riječ gubi oštricu kritičnosti zbog straha oci navedenih posljedica. Ne znam koga treba obrazovati da takve pojave ne dobiju osnaženje. Mislim da obrazovanje nedostaje političarima, jer zatvaraju dijalošku komunikaciju sa neistomišljenim sagovornikom. Misle da je njima dato pravo na konačnu riječ, iako se pod njenim plaštom kriju mnoge nevoljne stvari. Niče kaže da sve istine koje se prećute postaju otrovne. Mediji bi morali da imaju u vidu tu mudru filozofsku misao.

I kad j e riječ o jeziku, mediji su prosto zatečeni. Svi mi znamo da je jezik suštastveno biće naroda. Ako otuđujemo jezik otuđujemo mnoge dobre vrline, počev od naravi, iskustva, mjere i obzira. Jezik sa ovih naših crnogorskih prostora polako izmiče svom prirodnom značenju i zapućuju se, ne od sada, u tkivo tuđeg jezika ne bi li tamo dobio što naglašenije važenje. Ono se izborom tuđeg nasljeđa ne može naći. Može se naći taštost, lažna kinđurenost i mnogo šta drugo što ne spada u vrline naših ljudi. Mnogi naši pisci postali su zdušni iznevjerači jezika.

Iznijeću nekoliko primjera iz kojih se to može vidjeti. Imena junaka priča i romana sa našim lijepim imenima, preobratismo, zarad amero-prestižnosti, a u suštini duhovne ubogosti i praznorječja, u Džoja, Ronalda, Dejvida, Džozefine, Barbare, da će se naši potomci pitati u kojoj su zemlji živjeli njihovi preci.

Ako hoću da kupim hljeb, to mogu u pekari zvanoj Kristofer, piće mogu da popijem Kod Frenklina. Skoro svaki kafić, a tako je i sa prodavnicama mješovite robe, filmoteka, diskača i slično, nosi ime stranog porijekla, da nekad, u šetališnom zanosu, pomislim da sam u Dalasu ili Atlanti. Kad se prenem iz zanosa, vidim da ja to šetam Balšićevom, Hercegovačkom, Manastirskom ili nekom drugom ulicom u Podgorici ili Nikšiću. Mediji ne bilježe moju šetnju, ali bi mogli da zabilježe moje čuđenje što je to tako.

Volio bih da ovu moju opazicu shvate u ključu da je jezik nešto najdragocjenije što imamo. I zato sam revoltiran na sve što je pozajmilo tuđu pelerinu. Tuđim pismom naši brzoruki firmopisci i obješenjaci, hoće da kažu da su neko i nešto. Zar to ne mogu da urade pod vlastitim imenom ili imenom kraja iz koga potiču, a ne da potežu tuđa imena čiji smisao ni sami ne znaju. Misle da je tuđe ime viza za uspjeh!

Zagledajte se u natpise firmi. Tamo se kočopere tuđi nazivi, u svjetlosnoj boji. Takva socio-slika grada odveć mi zasmeta. Ne govori li ona o gubljenju našeg duhovnog identiteta, prema kome smo postali ravnodušni. Pa i naši mediji koji prate naš život svakidašnji, ne uočavaju i ne osuđuju ovo naše jadno zorenje tuđim duhom i ruhom.

Vlada uvjerenje da je učenje važna komponenta obrazovanja. Tu činjenicu moramo prihvatiti uslovno, jer obrazovanje ne tiče se samo ono a šta se uči nego i kako se uči. Ako se budemo slijepo držali nametnutih normi, makar one dolazile iz evropskog ambijenta, plašim se da ćemo zanemariti naše crnogorsko duhovno nasljeđe i podleći ukalupljivanju stranih rješenja, ogrnutih biznis-velom, u stvari duhovnom praznikavošću. Našeg čovjeka krase individualne sklonosti i neuputno ga je opterećivati uvezenim maglovitim dobrom koje zbog navedenih indikacija ima zatamenjeno kulturološko sočivo.

Već šest decenija neprestano fokusiram trenutke aktuelne egzistencije i izlažem ih putem eseja ili zapisa kao priraslost minulim vremenskim krugovima. I mogu reći da mi je najbliže ono vrijeme dobrovoljnog omladinskog rada kada smo svi bili bliski jedni drugima. U nekim medijima posprdno se govori o tome. Takvima bliskost ne godi. Lično mislim da se ne treba lišavati dodira sa izvorom tako upamćene prošlosti. Zahvaćen stanjem ekstaze Ruso ovako sagledava doživljaj prošlosti: Oduzmite čovjeku pamćenje i on neće više imati ljubavi.

Svakoj velikoj prošlosti treba naći genezu, oživjeti je, vraćati joj prvobitnu snagu. I na njenom primjeru oplođavati, kroz medije, naše bogato istorijsko i duhovno nasljeđe. To ne znači da ne treba posezati za drugim nasljeđem. Treba. Ali ono ne bi smjelo da ima kolonijalnu boju!

Akademik Žarko Đurović

Prethodna · Sadržaj · Naredna

Zadnja stranica [Povećaj]

Index · Novi broj · Arhiva · Traži · Info · Linkovi
Redakcija · Pretplata · Kontakt

Zadnja izmjena: 2007-07-11

ISSN 0350-6517
Copyright © 1995-2008 Časopis Most · Mostar · Bosna i Hercegovina
Design by © 1998-2008 Haris Tucaković · Sweden