Most - Index
Most - Pretplata
Naslovna stranica [Povećaj]

Index · Novi broj · Arhiva · Traži · Info · Linkovi
Redakcija · Pretplata · Kontakt

Broj 203 (114 - nova serija)

Godina XXXI oktobar/listopad 2006.

Latinica · Ћирилица · Transliteration

Prethodna · Sadržaj · Naredna

Šemsudin Zlatko Serdarević
Potvrda Voljevičinih vrijednosti
Mustafa Ico Voljevica – povratak Mostaru 25

Povod za organizovanje izložbe djela poznatog i priznatog bosanskohercegovačkog slikara Mustafe Ice Voljevice u Mostaru bili su dani slovačkog grada Piešťana (: Piešťany) u Mostaru čime je postavljen kamen temeljac za izgradnju mosta prijateljstva između dvije prijateljske zemlje. Treba podsjetiti da je nedavno Sveučilište u Mostaru slovačkom predsjedniku Ivanu Gašparoviću dodijelilo počasni doktorat čime je trasiran put dugoročne saradnje. Upornjaci budućeg mosta počivaju dakle na kulturnim vezama kao univerzalnom čovjekovom izrazu.

Mustafa Ico Voljevica (1931-1981.)

Mustafa Ico Voljevica (1931-1981.)

Ako uzmemo u obzir činjenicu da je gotovo cjelokupno djelo Mustafe Ice Voljevice nepovratno nestalo u kataklizmi posljednjeg rata i da do sada nije izdat vrijedniji katalog njegovih radova niti monografska publikacija, sasvim je jasno koliku vrijednost predstavlja postavka priređena u galeriji Katarine Kosače (2.9.2006.) na kojoj se okupio impozantan broj gradske populacije. Uvažavajući ulogu Ambasade Slovačke republike i njegove ekselencije Miroslava Mojžite, gradonačelnika grada Piešťana gospodina Rema Cicuttoa u organizovanju izložbe do sada široj kulturnoj javnosti nepoznatih djela Ice Voljevice, ipak se velike zasluge moraju pripisati Srećku Loli Mustagrudiću umjetnikovom sestriću i poznatom kolekcionaru likovnih radova, nosiocu najvećeg slovačkog odlikovanja, nezvaničnom ambasadoru Mostara u ovoj prijateljskoj zemlji.

Za sebe će ovaj kolekcionar, kome je poznati umjetnik William Schiffer izradio plaketu sa njegovim likom, rado reći: Ars totum requirit hominem. Izložba je imala oficijelni naziv ”Mustafa Ico Voljevica – povratak Mostaru”. Povratak Mostaru je naziv jedne pjesme Mike Antića koju je napisao prije pet godina posvetivši je Voljevici. I zaista Ico se, 25 godina nakon smrti na velika vrata ponovo vratio prvo u Sarajevo a potom u svoj grad pri čemu je Mustagrudić pokazao izuzetnu žilavost, istrajnost, upornost, smisao za umjetnost i osjećaj za valorizovanjem djela svog bliskog rođaka. Podsjetimo da je ista izložba u mjesecu maju s puno razloga priređena u Sarajevu u Maloj galeriji samostana sveti Ante na Bistriku.

Pored osamdesetak izložnih radova, slika u ulju, crteža, linoreza i akvarela posjetioci su imali prilike vidjeti poprsje Ice Voljevice, rad akademskog kipara Nikole Njirića kojeg je za ovu priliku ustupio kolekcionar Emir Balić. Uz to su izložena dva portreta Voljevice, radovi slovačkog slikara Karola Kunika. Na jednoj slici u ulju je mlađahni Ico, sa melanholičnim pogledom punim tajnovitosti, dok je na drugoj u srednjoj dobi i sa jasnim otiscima života.

Stolica sa uvelim cvijećem je jedna od njegovih posljednjih slika, kao i ona sa glavama irvasa. Ico je na postelji ali uz nagovor Miše Marića slika bijele ruže na stolici. Irvasi su rađeni neposredno nakon povratka sa studijskog putovanja u Danskoj. Neretva na njegovim platnima postaje crna rijeka nakon gubitka svoje sestre Zehre. Tome se i sam Mehmedalija Mak Dizdar čudio dok nije saznao istinu. Uvjerio se da tirkizna ljepotica može u duši čovjeka postati najcrnja rijeka. Ico je jako volio svoju sestru Zehru i nikada je nije prebolio.

U životu umjetnika Voljevice njegova supruga Fika predstavljala je najveću inspiraciju i podršku. Poštovao ju je i volio što je ona uzvraćala u još većoj mjeri. Shvatila ga je kao umjetnika i boema i bila mu privržena do posljednjeg časa. Samarićanskom upornošću, tolerancijom i žilavošću sve prepreke je uspješno prebrodavala da bi umjetniku stvarala prostor za slikanje. Sreća je našla utočište u njihovom domu.

Riječi slovačkog ambasadora na otvaranju izložbe u Galeriji Katarine Kosače potvrđuju rejting Mustagrudića u diplomatskim krugovima ove zemlje:

– Ponosan sam što mogu otvoriti ovu izložbu Voljevičinih radova, radova čovjeka o kojem sam mnogo čuo i mnogo čitao i za kojeg smijem reći da je bio velika i važna ličnost za Mostar. Bosna i Hercegovina u Slovačkoj nema svog ambasadora, ali grad Mostar ga ima u liku Srećka Mustagrudića. Vaša zemlja i vaši narodi u Slovačkoj imaju mnogo prijatelja. Ovo je simboličan ali i praktičan doprinos onome čemu vi težite, a sama izložba je dobro djelo, jednako kao što je dobra knjiga ”Mostarenje” Miše Marića,

akcentirao je ambasador Mojžita.

Remo Cicutto, gradonačelnik grada Piešťany, kao izraz prijateljskih namjera poklonio je kolegi Ljubi Bešliću umjetničku sliku crtež slovačkog umjetnika sa motivom tradicionalnog nacionalnog kola.

Sa vidljivim emocijama i osjećajem pijeteta o bratu po esnafu Ici Voljevici govorio je Vlado Puljić potvrđujući da je upravo u Ici imao svog najdražeg prijatelja. Anakreonske pjesme oni su zajedno ispisivali noću u baščama mostarskih kafana poklanjajući se dverima Dionizija. Vlado je iskoristio trenutak da kaže istinu kako grad nedovoljno pokazuje razumijevanje za umjetnike kojima kako reče ”brinu samo njihove porodice”. Istina nikad ne ostaje bez odjeka.

Srećko Mustagrudić je naveo nekoliko razloga koji su ga nagnali da se ozbiljno upusti u sakupljanje i otkup djela Ice Voljevice kao i da priredi postavku. On je htio razbiti uvriježeno mišljenje prije svega Mostaraca o tome da je Ico poznatiji kao zabavljač i kreator liskaluka tipičnog mostarskog vrcavog i produhovljenog humornog izraza. Želio je Icu postaviti na zasluženo mjesto koje mu pripada ne samo u okvirima mostarskog nego i bosanskohercegovačkog slikarstva. Kao iskusan i afirmisani kolekcionar Mustagrudić je preuzeo odgovornu i ozbiljnu funkciju da vrati slikara među umjetnike i u tome je potpuno uspio. Vjerovatno bi Voljevica u neko skoro vrijeme pao potpuno u zaborav s obzirom na nepostojanje ozbiljnije zbirke njegovih radova i nedostatka monografije.

Srećko Lola Mustagrudić kraj Icinog portreta

Srećko Lola Mustagrudić kraj Icinog portreta,
rad slovačkog slikara Karola Kunika

– Ico je intenzivno živio i svaki dan je doživljavao kao posljednji. Ipak on je bio vrlo disciplinovan umjetnik. Slikao bi navečer i rano ujutro i na taj način bi nadoknađivao ono što je tokom dana propustio. Radio je kao grafički urednik mostarskog sedmičnjaka Sloboda, mnogo vremena je provodio sa društvom radujući se životu. Raduje me što je Icin povratak kao i njegov život – spontan i iznenadan. Uvijek sam razmišljao i htio odgovoriti ljudima, kad je Ico uspijevao crtati pošto je cijeli životni vijek provodio u kafanama sa društvom. Moja je želja bila da zajedno sa Mišom Marićem, Branom Martincem i Zlatkom Serdarevićem, koji su i selektori izložbe, otrgnem Icu od jeftinih kafanskih miljea jer su ljudi malo ili gotovo nikako poznavali njegovo djelo. On je svoja djela ljubomorno čuvao u stanu i nerado se od njih rastajao. Sve to govori da je za umjetnost živio i njoj se poklanjao,

temperamentno i sa velikom dozom uzbuđenja kazuje Mustagrudić.

Na postavci je predstavljena serija paunova rađenih u različitim tehnikama. Rajska ptica simbolizuje njegovu veliku ljubav – Velež. Niti jedan drugi slikar ovom fudbalskom klubu nije posvetio pažnju. Istina, neki književnici i pjesnici su ostavili dragocjene tragove o tome u vidu eseja i pjesama prepoznavajući u toj igri nešto uzvišenije nego što je to puko loptanje. Ico je, posebno u zlatnoj generaciji sa početka sedamdesetih godina, koju su širom Jugoslavije nazvali ”Šarmeri sa Neretve”, prepoznao odbljesak produhovljenog poimanja igre, izgaranja u njoj i potpunog predavanja poput južnjačkog ljubavnika. Svojom rukom na poleđini tih slika nalazimo nazive ”Velež”, ”Bajević”. Gracioznost i eleganciju ”Princa sa Neretve” ovjekovječio je u raskošno lijepom i kitnjastom paunu uzdignute glave.

Druga serija crteža u pastelu posvećena je starim hercegovačkim gradovima i njihovim vedutama: Mostaru, Počitelju, Stocu, Ljubuškom… Crteži odaju velikog znalca i vrsnog umjetnika kome je ovaj izraz bio veoma blizak.

Jedan linorez iz njegovog najranijeg perioda više govori o Ici koji traga za sopstvenim izrazom suočen sa bogatstvom izražajnih likovnih formi.

S otvaranja izložbe Ice Voljevice

S otvaranja izložbe Ice Voljevice

Mustafa Ico Voljevica je do ove izložbe bio nepoznat kao autor aktova. Nekoliko radova, crteža, ulja i slika u kombinovanoj tehnici otkrivaju nam umjetnika čije inklinacije ka aktu imaju veliku amplitudu. Naglašena erotika, ljepota ženskog tijela i putenost su elementi koji plijene njegovu pažnju i percepciju. Sa velikom dozom ozbiljnosti upušta se u avanturu istraživanja tajnovitih linija i volumena žene pri čemu maštovitost dolazi do punog izražaja.

Sam čin otvaranja izložbe predstavljao je trenutak da se Srećko Mustagrudić zahvali franjevcima sa Širokog brijega, fra Vendelinu Karačiću i fra Jozi Pejiću, osnivačima Širokobriješke Likovne akademije i Galerije.

– Nikada ove izložbe ne bi bilo da nije ove dvojice fratara kojima sam beskrajno zahvalan. Oni su mi u doba rata sačuvali veliki broj djela iz moje kolekcije. Nekoliko godina franjevci su mi čuvali 860 slika dok je 830 slika nepovratno izgorilo u porodičnoj kući Voljevica na Bulevaru revolucije. Niko me od njih nije pitao za ime, naciju i vjeru. To je jedan od razloga da Icina djela prvo izložim u franjevačkom samostanu u Sarajevu,

kazuje Mustagrudić.

O slikarstvu Ice Voljevice govorio je Antun Karaman, istaknuti likovni kritičar iz Dubrovnika. On je između ostalog kazao da je Ico bio vrstan slikar, boem, kreator poznatih mostarskih liskaluka, grafički urednik Slobode, kostimograf i scenografu mostarskom Narodnom pozorištu i Pozorištu lutaka tako da je sav taj razgranati život sušta suprotnost njegovog slikarstva. To je argumentovao time što je potvrdio da je Ico gotovo sve svoje slike, izuzimajući one koje je poklanjao prijateljima, pohranjivao u svoj atelje.

– U svijetu likovne umjetnosti postoje ljudi koji urade jedan ciklus i u toj godini budu zapaženi prema njemu. Postoje i oni koji naprave masu ciklusa i ne budu zapaženi. A postoje i oni koji slikaju i stvaraju kontinuirano i nikad ne budu zaboravljeni. U takve velikane likovne umjetnosti spada i Mustafa Ico Voljevica. On je vrio i umirao, predavao se umjetnosti očekujući da će vrijeme potvrditi vrijednost njegovih radova. Nažalost vrijeme nije bilo milostivo prema njemu. Rano je umro a njegov opus je nepovratno nestao u plamenu. Mustagrudić je srcem sakupljao i otkupljivao njegove slike preko kojih vidimo nekoliko lica Voljevice. On se bavi zbiljom, interpretira je ali je i transponuje u emociju da bi je ponovo transponovao u asocijativnu zbilju,

akcentirao je Antun Karaman.

Gradimir Gojer je oslikavajući lik i djelo Voljevice pošao od konstatacije da je malo koji grad kao Mostar preferirao duhovnost kao jedan od krucijalnih disciplina duha i duhovitosti. U Mostaru su naglašeni osjećaji za pravljenje jezičkih obrata duhovitoga sadržaja – konstatovao je Gojer i niz ličnosti kako reče ”imao je odlike duhovne potentnosti i intelektualne energije”.

– Duhovnost Hercegovaca a posebice Mostaraca lučila se iz njihove oštroumnosti iz njihova visokopotentnog jezgra duhovnih dosjetki, pri čemu ti takovi ljudi izvrgavajući temeljnoj duhovnosti negativitet i komičnu stranu u svijetu nisu bili daleko od autoduhovnosti na svoj račun. Jedan od onih po kojima se samjeravala duhovitost bio je i ostao Ico razmjerno jedan od duhovnih amblema i svestranih znamenitosti Mostara, slikar lirskog struništa duše sklon jednoj mjeri stvari koja imponira. Voljevica je kao slikar najčešće bolje tretiran na europskim paralelama nego kod kuće u svom Mostaru,

ustvrdio je Gojer postavljajući ovog umjetnika na pijedestal koji zaslužuje s obzirom na njegovo djelo.

Na Srećka Mustagrudića inspirativno je djelovala izložba Icinih radova priređena prije pet godina u mostarskoj galeriji Domicil u vlasništvu Šemsudina Omeragića. Kad je saznao za tu izložbu pojavila mu se silna želja da Icu na dostojanstven način ponovo vrati među Mostarce.

Prilog veličanstvenom programu otvaranja izložbe ”Mustafa Ico Voljevica – povratak Mostaru 25” dali su i prof. Meliha Kulukčija – klavir, Ferdinand Zovko – bariton, voditeljica programa Misijana Brkić kao i Helena Karačić i Ivan Župa koji su kazivali stihove Pere Zupca, Mike Antića i Žaka Prevera.

Prethodna · Sadržaj · Naredna

Zadnja stranica [Povećaj]

Index · Novi broj · Arhiva · Traži · Info · Linkovi
Redakcija · Pretplata · Kontakt

Zadnja izmjena: 2006-12-23

ISSN 0350-6517
Copyright © 1995-2008 Časopis Most · Mostar · Bosna i Hercegovina
Design by © 1998-2008 Haris Tucaković · Sweden