Most - Index
Most - Pretplata
Naslovna stranica [Povećaj]

Index · Novi broj · Arhiva · Traži · Info · Linkovi
Redakcija · Pretplata · Kontakt

Broj 202 (113 - nova serija)

Godina XXXI septembar/rujan 2006.

Latinica · Ћирилица · Transliteration

Prethodna · Sadržaj · Naredna

Izet Handžić
Džemail Silajdžić:
Brojnost motiva

Dvadeset godina je od prve samostalne izložbe Džemaila Silajdžića. Nije ih imao puno, ovo je tek peta. I nije se kretao jednosmjerno. Okrećući se svakom novom motivu, on je iskušavao novi pristup i stvaralački postupak. Stoga su brojni i različiti Silajdžićevi putovi do slike. Jednom uslikovljen motiv nije napušten zauvijek. Silajdžić mu se vraćao ponovo nakon naslikanog drugog ili trećeg.

Silajdžić ne gleda na stvarnost kroz predmet ni preko predmeta, već kroz ono što asocira na stvarnost. A to je boja, gesta, struktura, kompozicija, prostor, harmonična cjelina. Tako Silajdžić pravi male cikluse u kojim svaka naredna slika ne mora biti bolja, ili uspjelija, ali drugačija svakako. Ipak, svaka naredna, i u malom ciklusu pokazuje stvaralačko sazrijevanje.

Sadržaj najstarije slike ovdje ”Bez naziva”, 1986. je bezbroj sitnih predmeta-znakova koji asociraju na realnost. Sličnim strukturama i kompoziciji Silajdžić se vratio dvadeset godina docnije u ciklusu ”Proljeće”, ali sa jače izraženom dinamičnom kratkom gestom. Gesta i boja su ovdje likovni sadržaj. Svaki novi motiv bio je za Silajdžića i novi likovni problem i izazov.

Džemail Silajdžić: Zelena slika IV

Džemail Silajdžić: Zelena slika IV

Slike ”Znakovito I”, 2004. i ”Znakovito II”, 2005. (ova druga ima svijetliju podlogu pa su i kontrasti veći i drugačiji likovni efekti), te slike ”Pismo”, 2003., ”Pismo u krugu i kvadratu”, 2003., ”Pismo znak”, 2003., kao i slike ”Žuti kvadrat”, 2000. i ”Crveno i smeđe”, 2005. iako nisu nastajale jedna za drugom mogle bi biti u istom ciklusu. Zajednički im je znak, bilo piktografskog ili ideografskog, ili, pak, linearnog pisma, rukopis, ali su i koloristički odnosi između podloge i svega što je na njoj, drugačiji.

”Crveni zapis” čine krupni crveni grafemi na tamnijoj podlozi. A onda slijedi malo igre sa krugovima i kvadratima u kompoziciji. I na jednima i na drugima su tragovi pređašnjih, ili novih sitnih znakova.

”Nar”, 2003. g. je forma u formi, ali su znaci još sačuvani u svjetloplavom kvadratu, da bi iščezli sa ”Plave slike”, i ”Ribe”. Tako se Silajdžić znao vratiti pređašnjem sa novim zamislima na svome putu odustajanja od realističkog slikarskog predstavljanja, i prihvatanja kolorističkih površinskih struktura, te njihove zamjene prostornim planovima u slobodno zamišljenim figurama, geometrijskim kompozicijama, i poetičnim apstrakcijama. U svemu pak ima vedrine i likovne lirike.

Svođenje vizuelnih planova na površinsko strukturiranje, još docnije je zamijenio rasporedom figura u prostoru. Ciklus ”Bez naziva” donosi slobodniji zaokret u asocijacijama na realno, i novo bogatstvo likovnosti i dubinu prostora. Potez više nije odlučujuća grada sadržaja slike, a u apstraktnoj ekspresiji se rađaju nove poetičnosti, plavo-sivo, ljubičasto kao prostor, a asociranje na predmet, na događaj donosi iz slike u slike drugačije sadržaje, kompozicije od gestualnosti koje drugačije formiraju prostor i ono što je u njemu, te nove likovnosti.

Slike ”Ptica”, ”Sunčane kočije”, ”San” donose poeziju folklora, i lirsko osjećanje. Silajdžić je zakoračio i u geometriju došavši i do harmonije kompozicije kao cjeline ali i boje – ”harmonija”, ali i u enformel kao umjetnost bez oblika i kompozicije, ili kao apstraktno-spontanom činu, ostajući uvijek lirik i kolorist. Njegov gest i nefiguralni znak pobuđuju asocijacije na figuru, a potezi ponekad stvaraju privid reljefa.

Raznolikost kompozicija proizlazi iz nizanja dijagonalnosti, perspektiva, pozadine, kontrasta boja (komplementarni, kvantitetni, intenzitetni, simultani), te naglašavanja lirskih kvaliteta boje. Otvaraju se i pitanja proporcije, simetrije. A to sve govori o složenosti Silajdžićevog slikarstva.

Prethodna · Sadržaj · Naredna

Zadnja stranica [Povećaj]

Index · Novi broj · Arhiva · Traži · Info · Linkovi
Redakcija · Pretplata · Kontakt

Zadnja izmjena: 2006-12-22

ISSN 0350-6517
Copyright © 1995-2008 Časopis Most · Mostar · Bosna i Hercegovina
Design by © 1998-2008 Haris Tucaković · Sweden