Мост - Индекс
Мост - Претплата
Насловна страница [Повећај]

Индекс · Нови број · Архива · Тражи · Инфо · Линкови
Редакција · Претплата · Контакт

Број 199 (110 - нова серија)

Година XXXI јуни/липањ 2006.

Latinica · Ћирилица · Transliteration

Претходна · Садржај · Наредна

Мугдим Карабег
„Мали“ и „Велики џихад“
ефендије Сенада Агића

Слике из Америке

У Чикаго сам слетио, у својству емигранта из БиХ и имигранта у САД, крајем аугуста 1995. године. Убрзо се прочуло да сам „стари и искусни“ новинар, па ме позваше на састанак редакције Замбак – БиХ одјек. Уз наговјештај да ми понуде мјесто главног уредника. Уствари „главни“ је у том тренутку био Менсур Сеферовић, који је хтио да се повуче са те позиције и да се посвети писању књига, па је намијенио мени то мјесто. Када сам једно предвечерје ушао у малу, издужену салу чији је власник био Хасан Авдић, угледни и прилично ситуирани имигрант старије генерације Босанаца и Херцеговаца, у њој се већ налазило двадесетак наших земљака. Поздравио сам са „Добро вече“. Али наишао сам на зид ћутања. Онда зачух један глас који ме упозори: „Овдје се поздравља са акшам хајросум!“ Брзо сам се снашао и узвратио: „Пошто сам мало дуже био новинар у Каиру, Уједињена Арапска Република Египат, научио сам доста арапског. Акшам значи вече, хајросум – добар. Пошто имамо свој језик, којег смо назвали босански, поздрављам његовим рјечником. Међутим уколико овдје већина сматра да треба употребљавати и традиционалне исламске поздраве на арапском, немам ништа против. Убудуће ћу говорити и „добро вече“ и „акшам хајросум“, па коме шта више одговора нека тако и прими! Мени паше обоје јер има иста значења.“

Судар „два свијета“

Прелетјех погледом преко глава мени до тада непознатих људи. Установих да их већа половина може бити из наше старије генерације емиграната – имиграната, послије Другог свјетског рата на овамо, а друга мања половина из периода 1992 – 1995. година. Већ сам установио да је то било вријеме великог вријења и национално-вјерских набоја и грознице међу нашим земљацима у Чикагу. Тек што је потписан Дејтонски споразум који је зауставио рат, али није ништа ријешио. Стално се у Чикагу прича о покољу у Сребреници и на сарајевским Маркалама као и о рушењу Старог Моста и подјели Мостара. Наши у Чикагу су од 92. године па даље скупљали новац, одјећу, медицинске апарате, лијекове и друге робе и слали их у напаћену Босну и Херцеговини. Сви су били у „радним бригадама“ ангажовани на хуманитарним акцијама. Били су, из разумљивих разлога, наоштрени и наелектрисани против агресора на БиХ. Често се чуло: „Нема ни једног поштеног ни Србина ни Хрвата, сви су они криви за нашу трагедију!“

Уочио сам међу присутним једно озбиљно, подоста намрачено лице човјека млађе доби, у карактеристичној источњачкој одори и са капицом на врху тјемена, што је говорило да је вјероватно хоџа. Убрзо сам сазнао да је ријеч о Сенаду еф. Агићу, главном имаму муслимана Сједињених Држава и Канаде. Онда је започео разговор о мом именовању за главног уредника. Менсур је увјерљиво образлагао моје новинарске а и људске квалитете. Добра већина осталих је углавном ћутала као заливени. Оцијенио сам да претежу они који ми нису баш склони. Који сматрају да сам „стара новинарска комуњара“, вјероватно и „југоносталгичар“ и противник нових времена. Пожурио сам због тога да кажем: „Ја сам био новинар Ослобођења више од три деценије. Био сам члан Партије четири деценије. Ја видим овдје људе чији се ставови морају у много чему разилазити са мојим. Иако сам поштено обављао новинарски посао, борећи се увијек против политичких узурпација, протекције, криминала и кадровских намјештаљки. Али због разлика у друштвено-политичком усмјерењу и одгоју не бих вам био погодан. Хајде да ја будем уредник у редакцији Замбака, да примам све текстове и да од њих правим прихватљиве новинарске прилоге!“

Ефендија Агић тада подиже намрачено лице које се малчице разведри, а усне му се развукоше у једва примјетни осмијех. Рече:

– Овог тренутка ми је пао велики камен са срца. Мени су говорили како је Карабег стара комуњара, противник вјере и Странке демократске акције. Међутим како чујете није баш тако. Ја бих прихватио да буде уредник у редакцији.

Од тада па даље, наредних десет година у Чикагу, „из даљине“ сам критички пратио говорења и акције ефендије Агића. А вјероватно и он моје писање. И уочавао сам промјене. Његови некад нервозни набоји постали су смиренији а иступи осмишљенији. Полако је прерастао у дјелотворну спону муслимана-Бошњака на огромним просторима Сјеверне Америке са бројним џематима. Његова ријеч и његове молитве прерастале су у еликсир разумијевања и подстицања мира и слоге. С тим што је истовремено постао непомирљиви борац против свих застрањивања унутар исламске филозофије и праксе као и бројних акција. Одбацујући сваку помисао на фундаменталне ексцесе и употребу ислама као духовног оружја осветничких обрачуна за наводна „праведна рјешења“ која заударају на барут и на крв најчешће невиних.

Шта је то „европски муслиман“

Десет година касније…

Средишња чикашка „комунити“ односно општина Нилес. Улица Вестерн иза Лутеранске болнице. С лијеве стране једна у низу једноспратних кућа. Породични дом др. Сенада еф. Агића и његове хануме Надире. Фасадни зид према улици остакљен од средине до поткровља. Свјетлост по васцијели дан слободно се расипље по пространом дневном боравку. Искошени плафон придржавају паралелни редови широких, тамњикавих дрвених греда, што ствара атмосферу интимности властитог огњишта. У средишту масивни правоугаони потпорни ступ, сазидан од широких елемената који дочаравају храпави тамњикави сухозид и дијеле дневни боравак на два интимнија дијела. На нешто нижем подесту, са доње стране стуба, простор за сједење и госте. На горњем дијелу трпезарија. Подови застрти ћилимима и серџадама. На столовима бијела хеклана плетива. На зидовима слике и исламске лехве које одишу и старином и модерним временима. На ониском столу чиније са шареним слаткишима и сухим воћем. Неколико здјела и чинија са буреком у „фрковима“, пилећим шницлама, мијешанима салатама и у троуглове изрезаним сомуном. Супруга Надира, косе прекривене смеђим шалом, узлетала се између кухиње и трпезарије. Помаже јој једанаестогодишња кћерка Фатима која нам са осмјехом „признаде“ да има све оцјене „А“, што ће рећи одличне.

Читав тај амбијент представља пријатни и присни колаж благог даха традиције са окусом Оријента и савремених времена, стварајући осјећај смиреног рахатлука и сабура.

Сенад еф. Агић Еф. Агић и др. Енес Карић на промоцији докторске дисертације „Имиграција и асимилација“

Сенад еф. Агић Еф. Агић и др. Енес Карић на промоцији
докторске дисертације „Имиграција и асимилација“

Сенад Агић је рођен 1960. године у општини Нови Травник. Године 1965. пресељавају у Храсницу. Мали Сенад похађа Газихусрефбегову медресу у Сарајеву. Године 1985. дипломирао на Филозофском факултету Универзитета Сарајево, одсјек арапског, турског и перзијског језика. Оженио се правницом Надиром и запослио у Мешихату Сарајево. Отац му је био имам, па је то предодредило његов животни позив: опредијелио се за изучавање религија, свакако уз доминантну димензију своје вјере – ислама. Затим су, 1989. године, изненада, отпутовали у Чикаго, мислили су на краће вријеме. Ту је било упражњено мјесто имама. Сигурно да је главни разлог био у томе што је тај „младић“ обећавао нешто више од своје заватрене младости.

Недавно је одбранио докторску тезу „Имиграција и асимилација“ која је резултат десетгодишњег осматрања и анализа стања међу бх. муслиманима који живе у САД, са ширим конотацијама које се односе на свјетски ислам у цјелини.

– Мислили смо остати у Чикагу двије-три године, каже супруга Надира. Али избио је у наш рат, догодила се агресија на БиХ, па је склоп околности продужио наш боравак овдје ево на 17 година.

У тим бурним временима Агић је добио „тапију“ главног имама наших муслимана у САД.

– Морам признати да сам се у Америци сусрео са једним посебним менталитетом старије генерације наших имиграната чији се приступ неким питањима ислама и начина рада у понечем разликовао од мојих схватања. Уз то у вријеме агресије на БиХ сви смо били наелектрисани, пуни огорчења и протеста, па је и мене захватила та прегријана духовна атмосфера. Тада је дошло до другог, масовног вала наших имиграната, који су унијели квалитетно нову димензију у чикашку дијаспору, обогаћујући се искуствима старе имиграције. Чикашка дијаспора је веома активна. Кад год покренемо акције материјалних давања за разне потребе, и вјерске и помоћи Босни и Херцеговини, ту нема проблема. Данас знам да сам у почетку правио грешке, знам у чему сам гријешио. Али мислим да сам успио да превазиђем властите недоречености и искричавости тог периода. Сматрам нормалним ако током живота човјек сам себе мијења и надопуњује. То је максима исламског „Великог џихада“ којим се од сваког муслимана тражи стална битка за прочишћавање самог себе. Мислим да данас имам искристалисане реалистичне ставове и о свијету ислама у цјелини, и о муслиманима у Америци, а посебно о нашим Бошњацима на тлу САД. Своја виђења и закључке излажем јавно и гласно, понекад се многи или неки не слажу са мном. Али то није разлог да ућутим јер је шутња највећи савезник такозваних исламских радикала и екстремиста, првенствено вехабија, који упорно и галамџијски намећу своје назадњачке ставове и начине тумачења свете књиге Кур’ана, што изнутра разара чистоћу ислама. И у Чикагу имамо групу тих галамџија.

… Док разговарамо у мени се заокружује увјерење да је складни амбијент њиховог дома у неку руку одраз духовности еф. Агића и његове супруге Надире. У њиховим ставовима о исламу, свакодневном животу и политици постоји равнотежа између позитивних назнака традиције и вијековима његованог специфичног босанскохерцеговачког менталитета и стваралачке окренутости тренутку садашњем и будућност. Запитах се: нису ли они поприлично типична илустрација оног што све чешће називамо „европским муслиманима“?

„Муслиманија“ је илузорна

Упитах ефендију како би он оцртао кроки тог нашег, европског муслимана?

– Постоје јасне разлике између бх. муслимана и оних који живе на Блиском, Средњем и Далеком истоку и у Африци. Нема сумње да смо и прије него што смо примили ислам били у уској вези са Европом, на раскршћу веома динамичних путева између истока и запада, сјевера и југа гдје су се сусретала и међусобно обогаћивале најразличитије културе. Дакле наша европеизација је почела давно. Наша култура и чистоћа били су далеко испред осталих муслимана. Долазак Османлија и ширење ислама додало је том нашем европском имиџу и садржају нове вриједности, усмјерења и специфичности. У неку руку исполирали су нас. Ми смо стољећима навикли на живот са другим, различитим од нас, на комшилук, суживот, толеранцију и практично остварење кур’анских заповиједи о признавању другог и њихових особености. Док су други, већински муслимани, били – да тако кажем – углавном сами са собом, јер тамо представљају доминантну вјерску а по правилу и народну већину, па нису стекли наша поливалентна искуства и менталитет органске потребе за живот са другим. Ми смо и у прошлости а поготово данас дио европских духовних, привредних, културних и филозофских водотока и струјања. Уз то смо биолошки егзистенцијално везани уз Европу. Зар није Реис ефендија Мустафа Церић рекао једном овдје да нас је на подручју бивше Југославије свега неколико милиона и да би нас Европа могла „појести за доручак“ ако би се негативно поставили према њој… На наш духовни склоп утицао је и турски ислам, у основи благ, прилагодљиве природе, уважавајући разлике других етничко-религиозних групација. Прихватајући те максиме једино смо се могли одржати. За нас је био пресудан утицај дервишког ислама. Султан Мехмед Фатих је такође био дервиш и одиграо је пресудну улогу за устоличење посебности модерног ислама у нас. Због свега тога сам увјерен да је нека чиста исламска земље или држава у БиХ илузорна и да је за нас најбољи облик државне заједнице заједнички живот и дијељење судбина са католицима и православцима и другим религијама које вијековима опстају у средишњем Балкану.

(наставља се)

Претходна · Садржај · Наредна

Задња страница [Повећај]

Индекс · Нови број · Архива · Тражи · Инфо · Линкови
Редакција · Претплата · Контакт

Задња измјена: 2006-08-02

ISSN 0350-6517
Copyright © 1995-2008 Часопис Мост · Мостар · Босна и Херцеговина
Design by © 1998-2008 Харис Туцаковић · Шведска