Most - Index
Most - Pretplata
Naslovna stranica [Povećaj]

Index · Novi broj · Arhiva · Traži · Info · Linkovi
Redakcija · Pretplata · Kontakt

Broj 199 (110 - nova serija)

Godina XXXI juni/lipanj 2006.

Latinica · Ћирилица · Transliteration

Prethodna · Sadržaj · Naredna

Mugdim Karabeg
”Mali” i ”Veliki džihad”
efendije Senada Agića

Slike iz Amerike

U Čikago sam sletio, u svojstvu emigranta iz BiH i imigranta u SAD, krajem augusta 1995. godine. Ubrzo se pročulo da sam ”stari i iskusni” novinar, pa me pozvaše na sastanak redakcije Zambak – BiH odjek. Uz nagovještaj da mi ponude mjesto glavnog urednika. Ustvari ”glavni” je u tom trenutku bio Mensur Seferović, koji je htio da se povuče sa te pozicije i da se posveti pisanju knjiga, pa je namijenio meni to mjesto. Kada sam jedno predvečerje ušao u malu, izduženu salu čiji je vlasnik bio Hasan Avdić, ugledni i prilično situirani imigrant starije generacije Bosanaca i Hercegovaca, u njoj se već nalazilo dvadesetak naših zemljaka. Pozdravio sam sa ”Dobro veče”. Ali naišao sam na zid ćutanja. Onda začuh jedan glas koji me upozori: ”Ovdje se pozdravlja sa akšam hajrosum!” Brzo sam se snašao i uzvratio: ”Pošto sam malo duže bio novinar u Kairu, Ujedinjena Arapska Republika Egipat, naučio sam dosta arapskog. Akšam znači veče, hajrosum – dobar. Pošto imamo svoj jezik, kojeg smo nazvali bosanski, pozdravljam njegovim rječnikom. Međutim ukoliko ovdje većina smatra da treba upotrebljavati i tradicionalne islamske pozdrave na arapskom, nemam ništa protiv. Ubuduće ću govoriti i ”dobro veče” i ”akšam hajrosum”, pa kome šta više odgovora neka tako i primi! Meni paše oboje jer ima ista značenja.”

Sudar ”dva svijeta”

Preletjeh pogledom preko glava meni do tada nepoznatih ljudi. Ustanovih da ih veća polovina može biti iz naše starije generacije emigranata – imigranata, poslije Drugog svjetskog rata na ovamo, a druga manja polovina iz perioda 1992 – 1995. godina. Već sam ustanovio da je to bilo vrijeme velikog vrijenja i nacionalno-vjerskih naboja i groznice među našim zemljacima u Čikagu. Tek što je potpisan Dejtonski sporazum koji je zaustavio rat, ali nije ništa riješio. Stalno se u Čikagu priča o pokolju u Srebrenici i na sarajevskim Markalama kao i o rušenju Starog Mosta i podjeli Mostara. Naši u Čikagu su od 92. godine pa dalje skupljali novac, odjeću, medicinske aparate, lijekove i druge robe i slali ih u napaćenu Bosnu i Hercegovini. Svi su bili u ”radnim brigadama” angažovani na humanitarnim akcijama. Bili su, iz razumljivih razloga, naoštreni i naelektrisani protiv agresora na BiH. Često se čulo: ”Nema ni jednog poštenog ni Srbina ni Hrvata, svi su oni krivi za našu tragediju!”

Uočio sam među prisutnim jedno ozbiljno, podosta namračeno lice čovjeka mlađe dobi, u karakterističnoj istočnjačkoj odori i sa kapicom na vrhu tjemena, što je govorilo da je vjerovatno hodža. Ubrzo sam saznao da je riječ o Senadu ef. Agiću, glavnom imamu muslimana Sjedinjenih Država i Kanade. Onda je započeo razgovor o mom imenovanju za glavnog urednika. Mensur je uvjerljivo obrazlagao moje novinarske a i ljudske kvalitete. Dobra većina ostalih je uglavnom ćutala kao zaliveni. Ocijenio sam da pretežu oni koji mi nisu baš skloni. Koji smatraju da sam ”stara novinarska komunjara”, vjerovatno i ”jugonostalgičar” i protivnik novih vremena. Požurio sam zbog toga da kažem: ”Ja sam bio novinar Oslobođenja više od tri decenije. Bio sam član Partije četiri decenije. Ja vidim ovdje ljude čiji se stavovi moraju u mnogo čemu razilaziti sa mojim. Iako sam pošteno obavljao novinarski posao, boreći se uvijek protiv političkih uzurpacija, protekcije, kriminala i kadrovskih namještaljki. Ali zbog razlika u društveno-političkom usmjerenju i odgoju ne bih vam bio pogodan. Hajde da ja budem urednik u redakciji Zambaka, da primam sve tekstove i da od njih pravim prihvatljive novinarske priloge!”

Efendija Agić tada podiže namračeno lice koje se malčice razvedri, a usne mu se razvukoše u jedva primjetni osmijeh. Reče:

– Ovog trenutka mi je pao veliki kamen sa srca. Meni su govorili kako je Karabeg stara komunjara, protivnik vjere i Stranke demokratske akcije. Međutim kako čujete nije baš tako. Ja bih prihvatio da bude urednik u redakciji.

Od tada pa dalje, narednih deset godina u Čikagu, ”iz daljine” sam kritički pratio govorenja i akcije efendije Agića. A vjerovatno i on moje pisanje. I uočavao sam promjene. Njegovi nekad nervozni naboji postali su smireniji a istupi osmišljeniji. Polako je prerastao u djelotvornu sponu muslimana-Bošnjaka na ogromnim prostorima Sjeverne Amerike sa brojnim džematima. Njegova riječ i njegove molitve prerastale su u eliksir razumijevanja i podsticanja mira i sloge. S tim što je istovremeno postao nepomirljivi borac protiv svih zastranjivanja unutar islamske filozofije i prakse kao i brojnih akcija. Odbacujući svaku pomisao na fundamentalne ekscese i upotrebu islama kao duhovnog oružja osvetničkih obračuna za navodna ”pravedna rješenja” koja zaudaraju na barut i na krv najčešće nevinih.

Šta je to ”evropski musliman”

Deset godina kasnije…

Središnja čikaška ”komuniti” odnosno opština Niles. Ulica Western iza Luteranske bolnice. S lijeve strane jedna u nizu jednospratnih kuća. Porodični dom dr. Senada ef. Agića i njegove hanume Nadire. Fasadni zid prema ulici ostakljen od sredine do potkrovlja. Svjetlost po vascijeli dan slobodno se rasiplje po prostranom dnevnom boravku. Iskošeni plafon pridržavaju paralelni redovi širokih, tamnjikavih drvenih greda, što stvara atmosferu intimnosti vlastitog ognjišta. U središtu masivni pravougaoni potporni stup, sazidan od širokih elemenata koji dočaravaju hrapavi tamnjikavi suhozid i dijele dnevni boravak na dva intimnija dijela. Na nešto nižem podestu, sa donje strane stuba, prostor za sjedenje i goste. Na gornjem dijelu trpezarija. Podovi zastrti ćilimima i serdžadama. Na stolovima bijela heklana pletiva. Na zidovima slike i islamske lehve koje odišu i starinom i modernim vremenima. Na oniskom stolu činije sa šarenim slatkišima i suhim voćem. Nekoliko zdjela i činija sa burekom u ”frkovima”, pilećim šniclama, miješanima salatama i u trouglove izrezanim somunom. Supruga Nadira, kose prekrivene smeđim šalom, uzletala se između kuhinje i trpezarije. Pomaže joj jedanaestogodišnja kćerka Fatima koja nam sa osmjehom ”priznade” da ima sve ocjene ”A”, što će reći odlične.

Čitav taj ambijent predstavlja prijatni i prisni kolaž blagog daha tradicije sa okusom Orijenta i savremenih vremena, stvarajući osjećaj smirenog rahatluka i sabura.

Senad ef. Agić Ef. Agić i dr. Enes Karić na promociji doktorske disertacije ”Imigracija i asimilacija”

Senad ef. Agić Ef. Agić i dr. Enes Karić na promociji
doktorske disertacije ”Imigracija i asimilacija”

Senad Agić je rođen 1960. godine u opštini Novi Travnik. Godine 1965. preseljavaju u Hrasnicu. Mali Senad pohađa Gazihusrefbegovu medresu u Sarajevu. Godine 1985. diplomirao na Filozofskom fakultetu Univerziteta Sarajevo, odsjek arapskog, turskog i perzijskog jezika. Oženio se pravnicom Nadirom i zaposlio u Mešihatu Sarajevo. Otac mu je bio imam, pa je to predodredilo njegov životni poziv: opredijelio se za izučavanje religija, svakako uz dominantnu dimenziju svoje vjere – islama. Zatim su, 1989. godine, iznenada, otputovali u Čikago, mislili su na kraće vrijeme. Tu je bilo upražnjeno mjesto imama. Sigurno da je glavni razlog bio u tome što je taj ”mladić” obećavao nešto više od svoje zavatrene mladosti.

Nedavno je odbranio doktorsku tezu ”Imigracija i asimilacija” koja je rezultat desetgodišnjeg osmatranja i analiza stanja među bh. muslimanima koji žive u SAD, sa širim konotacijama koje se odnose na svjetski islam u cjelini.

– Mislili smo ostati u Čikagu dvije-tri godine, kaže supruga Nadira. Ali izbio je u naš rat, dogodila se agresija na BiH, pa je sklop okolnosti produžio naš boravak ovdje evo na 17 godina.

U tim burnim vremenima Agić je dobio ”tapiju” glavnog imama naših muslimana u SAD.

– Moram priznati da sam se u Americi susreo sa jednim posebnim mentalitetom starije generacije naših imigranata čiji se pristup nekim pitanjima islama i načina rada u ponečem razlikovao od mojih shvatanja. Uz to u vrijeme agresije na BiH svi smo bili naelektrisani, puni ogorčenja i protesta, pa je i mene zahvatila ta pregrijana duhovna atmosfera. Tada je došlo do drugog, masovnog vala naših imigranata, koji su unijeli kvalitetno novu dimenziju u čikašku dijasporu, obogaćujući se iskustvima stare imigracije. Čikaška dijaspora je veoma aktivna. Kad god pokrenemo akcije materijalnih davanja za razne potrebe, i vjerske i pomoći Bosni i Hercegovini, tu nema problema. Danas znam da sam u početku pravio greške, znam u čemu sam griješio. Ali mislim da sam uspio da prevaziđem vlastite nedorečenosti i iskričavosti tog perioda. Smatram normalnim ako tokom života čovjek sam sebe mijenja i nadopunjuje. To je maksima islamskog ”Velikog džihada” kojim se od svakog muslimana traži stalna bitka za pročišćavanje samog sebe. Mislim da danas imam iskristalisane realistične stavove i o svijetu islama u cjelini, i o muslimanima u Americi, a posebno o našim Bošnjacima na tlu SAD. Svoja viđenja i zaključke izlažem javno i glasno, ponekad se mnogi ili neki ne slažu sa mnom. Ali to nije razlog da ućutim jer je šutnja najveći saveznik takozvanih islamskih radikala i ekstremista, prvenstveno vehabija, koji uporno i galamdžijski nameću svoje nazadnjačke stavove i načine tumačenja svete knjige Kur’ana, što iznutra razara čistoću islama. I u Čikagu imamo grupu tih galamdžija.

… Dok razgovaramo u meni se zaokružuje uvjerenje da je skladni ambijent njihovog doma u neku ruku odraz duhovnosti ef. Agića i njegove supruge Nadire. U njihovim stavovima o islamu, svakodnevnom životu i politici postoji ravnoteža između pozitivnih naznaka tradicije i vijekovima njegovanog specifičnog bosanskohercegovačkog mentaliteta i stvaralačke okrenutosti trenutku sadašnjem i budućnost. Zapitah se: nisu li oni poprilično tipična ilustracija onog što sve češće nazivamo ”evropskim muslimanima”?

”Muslimanija” je iluzorna

Upitah efendiju kako bi on ocrtao kroki tog našeg, evropskog muslimana?

– Postoje jasne razlike između bh. muslimana i onih koji žive na Bliskom, Srednjem i Dalekom istoku i u Africi. Nema sumnje da smo i prije nego što smo primili islam bili u uskoj vezi sa Evropom, na raskršću veoma dinamičnih puteva između istoka i zapada, sjevera i juga gdje su se susretala i međusobno obogaćivale najrazličitije kulture. Dakle naša evropeizacija je počela davno. Naša kultura i čistoća bili su daleko ispred ostalih muslimana. Dolazak Osmanlija i širenje islama dodalo je tom našem evropskom imidžu i sadržaju nove vrijednosti, usmjerenja i specifičnosti. U neku ruku ispolirali su nas. Mi smo stoljećima navikli na život sa drugim, različitim od nas, na komšiluk, suživot, toleranciju i praktično ostvarenje kur’anskih zapovijedi o priznavanju drugog i njihovih osobenosti. Dok su drugi, većinski muslimani, bili – da tako kažem – uglavnom sami sa sobom, jer tamo predstavljaju dominantnu vjersku a po pravilu i narodnu većinu, pa nisu stekli naša polivalentna iskustva i mentalitet organske potrebe za život sa drugim. Mi smo i u prošlosti a pogotovo danas dio evropskih duhovnih, privrednih, kulturnih i filozofskih vodotoka i strujanja. Uz to smo biološki egzistencijalno vezani uz Evropu. Zar nije Reis efendija Mustafa Cerić rekao jednom ovdje da nas je na području bivše Jugoslavije svega nekoliko miliona i da bi nas Evropa mogla ”pojesti za doručak” ako bi se negativno postavili prema njoj… Na naš duhovni sklop uticao je i turski islam, u osnovi blag, prilagodljive prirode, uvažavajući razlike drugih etničko-religioznih grupacija. Prihvatajući te maksime jedino smo se mogli održati. Za nas je bio presudan uticaj derviškog islama. Sultan Mehmed Fatih je takođe bio derviš i odigrao je presudnu ulogu za ustoličenje posebnosti modernog islama u nas. Zbog svega toga sam uvjeren da je neka čista islamska zemlje ili država u BiH iluzorna i da je za nas najbolji oblik državne zajednice zajednički život i dijeljenje sudbina sa katolicima i pravoslavcima i drugim religijama koje vijekovima opstaju u središnjem Balkanu.

(nastavlja se)

Prethodna · Sadržaj · Naredna

Zadnja stranica [Povećaj]

Index · Novi broj · Arhiva · Traži · Info · Linkovi
Redakcija · Pretplata · Kontakt

Zadnja izmjena: 2006-08-02

ISSN 0350-6517
Copyright © 1995-2008 Časopis Most · Mostar · Bosna i Hercegovina
Design by © 1998-2008 Haris Tucaković · Sweden