Most - Index
Most - Pretplata
Naslovna stranica [Povec'aj]

Index · Novi broj · Arhiva · Trazhi · Info · Linkovi
Redakcija · Pretplata · Kontakt

Broj 198 (109 - nova serija)

Godina XXXI maj/svibanj 2006.

Latinica · Ћирилица · Transliteration

Prethodna · Sadrzhaj · Naredna

Mr. sc. Salih Buchuk; prof. dr. Murat Prasho;
Bajazid Tikvesha, dipl. ing.
Koridor 5C

Put zhivota i opstanka

Odluchujuc'i se za ucheshc'e u doprinosu rasvjetljavanja prednosti varijante autoputa 5C istochne trase (Mostar-Neum) nasha grupa se odluchila da znachaj istakne kroz slijedec'e:

  1. Demografska slika gravitacionog podruchja procijenjenog sadashnjeg stanja u odnosu na predratno (1991.) je nepovoljna. Nepovoljnost se ogleda u chinjenici da je prije rata na ovom podruchju, povrshine 2.723 km2, zhivilo 220.939 stanovnika a danas 157.531 shto je manje za 28,7% stanovnika. Broj zaposlenih je prije rata bio 54.929 a sada 33.600 ili 38,83% manje. Gustina naseljenosti je prije rata bila 81 stanovnik po km2, sada je 58 ili 28,4% manje.

    Rat je na ovom gravitacionom podruchju doveo do smanjenja privredne i opshte aktivnosti. Po nashim saznanjima najnepovoljnije stanje u podruchju je u opc'ini Stolac, zatim Chapljini i Ljubinju. Za prosjekom ovog gravitacionog podruchja zaostaju sve opc'ine osim Mostara, a kakvo je stanje u samom Mostaru govori podatak da na dan 28.02.2006. godine posao cheka 14.565 radno sposobnih od chega sa VSS 532, VS 480, SSS 3.999 i tako dalje. U HNK nezaposleno je 26.980 osoba. Ovakva situacija se, naravno, ne mozhe uzeti kao konachna zbog prisutnosti sive ekonomije.

    U odnosu na 2005. godinu prijavljeno je novih 700 radnika sa tendencijom porasta broja nezaposlenih. Potrebe za novim radnicima, prema podacima Berze rada HNK, su bile 0. Ovi podaci dovoljno govore o socijalnom stanju analiziranog gravitacionog podruchja.

  2. Znachaj izgradnje autoputa 5C u predlozhenoj varijanti (Mostar-Neum) sa osvrtom na chitavu regiju je izuzetan. Izuzetnost se ogleda u (ako se iskljuchi uticaj destruktivne politike):
    1. Otvaranje novih radnih mjesta za sve djelatnosti i stepen struchnog obrazovanja,

    2. Angazhovanje domac'e gradjevinske operative,
    3. Iskorishtenje domac'ih resursa u izgradnji,
    4. Logistichka podrshka

    Mozhe se slobodno rec'i da je izgradnja autoputa u ovoj varijanti za ovo gravitaciono podruchje i chitavu Bosnu i Hercegovinu PROZOR U SVIJET. Time de jure i de fakto Bosna i Hercegovina postaje pomorska sredozemna zemlja sa ”svojim prozorom u svijet”.

  3. Zashtita kulturno-historijskog i prirodnog naslijedja – Izgradnjom autoputa istochne varijante (dionica Mostar-Neum) bi se sachuvalo kulturno-historijska bashtina Pochitelja, Mogorjela, Gabele, Radimlje, Daorsona i dr. i u svijetu poznate po svojoj ljepoti zelene i opjevane rijeke Neretve (An der schone grün Neretva), njenih pritoka i doline. Za ovo podruchje se mozhe upotijebiti izraz iz doba Kelta koji su zadivljeni ljepotom uzviknuli ”NERA ETVA” shto u prevodu znachi ”BOZHIJI DAR”.

    S tog stanovishta, izgradnja mosta u Chapljini preko Neretve (Chapljina-Zvirovic'i-Ploche) u varijanti dogovora politichkih predstavnika Bosne i Hercegovine je za svaku osudu jer je asocijalna, nehumana, unishtavajuc'a i ekonomski neopravdana.

Prethodna · Sadrzhaj · Naredna

Zadnja stranica [Povec'aj]

Index · Novi broj · Arhiva · Trazhi · Info · Linkovi
Redakcija · Pretplata · Kontakt

Zadnja izmjena: 2006-07-28

ISSN 0350-6517
Copyright © 1995-2008 Chasopis Most · Mostar · Bosna i Hercegovina
Design by © 1998-2008 Haris Tucakovic' · Sweden