Мост - Индекс
Мост - Претплата
Насловна страница [Повећај]

Индекс · Нови број · Архива · Тражи · Инфо · Линкови
Редакција · Претплата · Контакт

Број 198 (109 - нова серија)

Година XXXI мај/свибањ 2006.

Latinica · Ћирилица · Transliteration

Претходна · Садржај · Наредна

Мр. сц. Салих Бучук; проф. др. Мурат Прашо;
Бајазид Тиквеша, дипл. инг.
Коридор 5Ц

Пут живота и опстанка

Одлучујући се за учешће у доприносу расвјетљавања предности варијанте аутопута 5Ц источне трасе (Мостар-Неум) наша група се одлучила да значај истакне кроз слиједеће:

  1. Демографска слика гравитационог подручја процијењеног садашњег стања у односу на предратно (1991.) је неповољна. Неповољност се огледа у чињеници да је прије рата на овом подручју, површине 2.723 км2, живило 220.939 становника а данас 157.531 што је мање за 28,7% становника. Број запослених је прије рата био 54.929 а сада 33.600 или 38,83% мање. Густина насељености је прије рата била 81 становник по км2, сада је 58 или 28,4% мање.

    Рат је на овом гравитационом подручју довео до смањења привредне и опште активности. По нашим сазнањима најнеповољније стање у подручју је у опћини Столац, затим Чапљини и Љубињу. За просјеком овог гравитационог подручја заостају све опћине осим Мостара, а какво је стање у самом Мостару говори податак да на дан 28.02.2006. године посао чека 14.565 радно способних од чега са ВСС 532, ВС 480, ССС 3.999 и тако даље. У ХНК незапослено је 26.980 особа. Оваква ситуација се, наравно, не може узети као коначна због присутности сиве економије.

    У односу на 2005. годину пријављено је нових 700 радника са тенденцијом пораста броја незапослених. Потребе за новим радницима, према подацима Берзе рада ХНК, су биле 0. Ови подаци довољно говоре о социјалном стању анализираног гравитационог подручја.

  2. Значај изградње аутопута 5Ц у предложеној варијанти (Мостар-Неум) са освртом на читаву регију је изузетан. Изузетност се огледа у (ако се искључи утицај деструктивне политике):
    1. Отварање нових радних мјеста за све дјелатности и степен стручног образовања,

    2. Ангажовање домаће грађевинске оперативе,
    3. Искориштење домаћих ресурса у изградњи,
    4. Логистичка подршка

    Може се слободно рећи да је изградња аутопута у овој варијанти за ово гравитационо подручје и читаву Босну и Херцеговину ПРОЗОР У СВИЈЕТ. Тиме де јуре и де факто Босна и Херцеговина постаје поморска средоземна земља са „својим прозором у свијет“.

  3. Заштита културно-хисторијског и природног наслијеђа – Изградњом аутопута источне варијанте (дионица Мостар-Неум) би се сачувало културно-хисторијска баштина Почитеља, Могорјела, Габеле, Радимље, Даорсона и др. и у свијету познате по својој љепоти зелене и опјеване ријеке Неретве (An der schone grün Neretva), њених притока и долине. За ово подручје се може употијебити израз из доба Келта који су задивљени љепотом узвикнули „НЕРА ЕТВА“ што у преводу значи „БОЖИЈИ ДАР“.

    С тог становишта, изградња моста у Чапљини преко Неретве (Чапљина-Звировићи-Плоче) у варијанти договора политичких представника Босне и Херцеговине је за сваку осуду јер је асоцијална, нехумана, уништавајућа и економски неоправдана.

Претходна · Садржај · Наредна

Задња страница [Повећај]

Индекс · Нови број · Архива · Тражи · Инфо · Линкови
Редакција · Претплата · Контакт

Задња измјена: 2006-07-28

ISSN 0350-6517
Copyright © 1995-2008 Часопис Мост · Мостар · Босна и Херцеговина
Design by © 1998-2008 Харис Туцаковић · Шведска