Most - Index
Most - Pretplata
Naslovna stranica [Povećaj]

Index · Novi broj · Arhiva · Traži · Info · Linkovi
Redakcija · Pretplata · Kontakt

Broj 192 (103 - nova serija)

Godina XXX novembar/studeni 2005.

Latinica · Ћирилица · Transliteration

Prethodna · Sadržaj · Naredna

Anel Pala
Zanati i esnafska organizacija
osmanskog doba u Mostaru (3)

Sarači (sedlari) su, takođe, spadali u kožarski esnaf a mostarski sarači su bili poznati po pravljenju kožnih pojaseva (silaha), kožnih korica za noževe (čante) i duhanskih kesa od kože.

Prvi pomen sarača u pisanim izvorima je iz vakufname Derviš-paše Bajezidagića iz 1592. god., gdje se pominje kao svjedok Hadži-Mustafa, sarač. Pored sarača, istom esnafu su pripadali i opančari, nanuldžije, čizmedžije, te ćurčije (krznari). Naročito su nekad bili jaki ćurčijski obrti, krajem 16-og vijeka na Bjelušinama je neki ćurčija Ahmed podigao svoju džamiju.

Od zanatlija ovog esnafa danas u Mostaru postoje prezimena Tabaković, Saračević, Samardžić, Sedlarik, Opančar…

b) Metalni obrti

Najpoznatiji i najugledniji obrt iz ovog esnafa su kujundžije (zlatari, zergeri), koji su u Mostaru imali svoju zasebnu čaršiju, Kujundžiluk, nekad pravi izvor i srce ekonomskog prosperiteta Mostara. Kujundžijski zanat, tačnije kujundžijska umjetnost dugo vremena je imala prepoznatljiv stil, pa su ovdašnji majstori bili nadaleko priznati kao stvaraoci mostarske kujundžijske radionice, što je bila specijalizirana u izradi različitih ukrasnih predmeta i nakita: prstenja, burmi, belenzuka (krutih narukvica), broševa, naušnica, lanaca, đerdana, špiodi, hamajlija, krstova, pucadi za mandžete, igli za kravatu, cigarluka, srebrenih duhanskih kutija, nožnica za noževe, srebrenih torbica i pojaseva, kandila, itd. Vrlo poznati, cijenjeni i traženi proizvodi mostarskih kujundžija bile su pojasne kopče ili pafte, kojih je bilo više vrsta: sedefli, biserli, filigranske ili pafte od alpake, itd. Pafte su bili prestižni ukrasni dio ženske odjeće sve do I sv. rata, a najviše su bile tražene pafte kukače (spajane kukicom) i pafte ćilitlije (sastavljene od 2 petougaone srebrene ploče, spojene bravicom, ćilitlijom).1

Zanati danas: Ismet Kurt, vrsni majstor bakroreza

Zanati danas: Ismet Kurt, vrsni majstor bakroreza

Kujundžijski zanat je bio odlično razvijen sve do kraja 19-og vijeka, a kujundžije su u gradu bili poštivani i smatrani za ugledne ljude, pa se često spominju kao sdvjedoci u Sidžilu mostarskog kadije 1632-1634. kao npr. Hadži-Osman zerger, Murat zerger, Ishak, Derviš, Ahmed…

Iako i danas u gradu postoje brojne zlatarnice i srebrnarnice, to je manje-više ovaj obrt prešao u rang trgovine, kao i brojni drugi zanati…

Kazazi (pozamenteri) su izrađivali gajtane, ukrasnu dugmad i različite ukrasne oprednete za odjeću i konjsku opremu. Mostarski kazazi su bili vrlo poznati po izradi krasnih plavih kita za fesove, pravljenih od svile, koje su padale preko vrata na leđa. Govorilo se da su te svilene kite tako čvrsto upletene da ih nije ni sablja mogla presjeći.2

Kazazi su u Mostaru imali svoju kazasku čaršiju, koju pominje i E. Čelebi 1664. godine, a ona se prostirala oko sahat-kule u Brankovcu.

Mutapčije su zanatlije što su izrađivali razne robe od kostrijeti, a najčešće vreće za žito i pokrovce (mutape). Prve mutapčije pominju se još 1565. u vakufnami Nesuh-age Vučjakovića, jer je tad ovaj dobrotvor podigao jednu radionicu za mutapčijski obrt.

Ćebedžije, proizvođači vunenih ćebadi, imali su sve do kraja 19-og vijeka stupe za valjanje ćebadi na utoku Radobolje, ali je i taj obrt, kao i brojni zanati Mostara, početkom 20-og vijeka nestao.

Bojadžije su se bavile bojenjem različitih tvrdih tkanina, radionice su imali uz ušće Radobolje i na samoj Neretvi.

Po tekstilnim zanatima u Mostaru su nastala prezimena: Terzić, Kazazić, Kazazović, Mutap, Mutapčić, Bojadžić, itd.

d) Građevinski obrti

Ovaj esnaf je u gradu bio prisutan i prije dolaska osmanske vlasti, mostarski građevinski majstori su uvijek bili poznati kao pravi znalci u svom poslu. Iako se svaki zanat ovog esnafa razlikovao međusobno, ipak se u njega skupa ubrajaju ovi zanati: dunđeri (zidari), taščije (klesari, ovdje su bili osobito poznati kao majstori za izradu ćeremide, krova od kamenih ploča za dućane i kuće), ćerahori (majstori za gradnju i opravku tvrđava i kula), dogramadžije (drvodjelci, stolari), sujoldžije (majstori za postavljanje vodovodnih cijevi, vodoinstalateri), itd.

Mostarski građevinari su ostavili za sobom izuzetna djela svog zanatskog majstorluka u današnjoj staroj gradskoj jezgri, ali i objekte iz kasnijeg, austrougarskog perioda. Jedan od najlepših ostataka tog umijeća je i nadaleko poznata kaldrma u obliku mozaika, koju su imale gotovo sve gradske avlije do kraja 19-og vijeka. I danas još poneka avlija u Cernici, na Luci i Carini ima prelijepo složenu kaldrmu, složenu od ploha različitih boja, ukrašenu cvijećem i zelenim raslinjem.

Domaći građevinski majstori su često od vlasti bili angažovani na popravkama tvrđava daleko od Mostara, u Bosanskom Novom, Tuzli, Zvorniku, Ljubuškom, itd.

Po ovom obrtu nastalo je npr. prezime Dundžerović.

e) Prehrambeni obrt

U Mostaru su od najstarijih vremena radili i brojne zanatlije iz prehrambene djelatnosti, a to su, prije svega, ekmekčije (pekari), mlinari, kasapi (mesari), slastičari (halvadžije), itd.

Pekara je oduvijek bilo, kao i danas, a taj je esnaf bio brojan i pod izričitom državnom kontrolom, kao i kasapi, jer su to glavni živežni proizvodi za stanovništvo. Ekmekčije su imali strogog tržnog nadzornika (muhtashiba), a on je pazio da se pekare strogo pridržavaju tačno uređenih sanitarnih propisa za taj obrt. U okviru takvog nadzora bile su i cijene hljeba i mesa, one su određivane od strane kadije u dogovoru sa pekarskim i mesarskim ustabašama.

Pekari su svoje radnje imali i u čaršiji i po mahalama, obično na prometnim mjestima, a svoj posao su obavljali obično noću, kad su se pravili hljebovi i somuni, tako da ih ujutro uvijek bude taze na tezgi.

U vrijeme ratnih pošasti i pekari i mesari, kao i mlinari bili su obavezni za vojsku proizvoditi hranu, za što su plaćani od državnih vlasti.

Početkom austrougarskog perioda, 1879. je u Mostaru bilo 22-ije ekmekčinice, u kojima se dnevno peklo po 7700 hljebova.3

U prehrambeni obrt spadaju i ugostitelji: kahvedžije (prvi po imenu poznat je neki Salih iz 1634. kojeg pominje Sidžil mostarskog kadije), bozadžije (proizvođači i prodavci osvježavajućeg napitka, boze) itd.

Po ovom obrtu u Mostaru su nastala prezimena: Ekmečić, Halvadžija, Bozalija, Kahvo, itd.

f) Umjetnički zanati

U ovom obrtu se izdvajaju mudželiti (knjigovesci), sjajni obrtnici koji su bili najcjenjeniji u Sarajevu – i danas na Baš-Čaršiji postoje dvije četvrti, Mudželiti Veliki i Mudželiti Mali – ali, i mostarski su bili vrlo poznati.

Prvi po imenu poznati knjigovezac bio je neki Ali-čelebija iz 1633. godine, a imao je svoju mudželithanu u Hadži-Balijinoj mahali.

Majstor kaligrafije: Mustafa Šoše

Majstor kaligrafije: Mustafa Šoše

Ovdje se treba istaći jedan vrlo rijedak vakuf, koji kazuje koliko je nekad naš svijet cijenio knjigu i njenu vrijednost. Početkom jula 1633. neki Hadži-Jusuf, sin Kalimanov, uvakufio je svotu od 51.000 akči i odredio da se iz prihoda svog vakufa jedan dio troši na redovnu popravku i uvezivanje korica Mushafi-šerifa (Kurana Časnog) kojeg će svi siromašni Mostarci, koji nemaju svoj primjerak Knjige, moći koristiti taj primjerak za učenje. Za sprovođenje te namjene određen je kao mutevelija vakufa, Sajamudin Oruč.4

U umjetnički obrt bi se mogli ubrajati i mumdžije, proizvođači mumova (svijeća) kojih je bilo sve do početka 20-og vijeka, s tim da su ovaj obrt do kraja 19-og vijeka potpuno bili preuzeli pravoslavni trgovci svijećama.

Posebno mjesto i u Mostaru su imali rijetki umjetnici, zapravo vrhunski umjetnici u kaligrafiji, minijaturnom slikarstvu i iluminaciji knjiga.

Veliku slavu je imao Muhamed ibn Derviš al-Mostari iz 16-og vijeka, čiji se jedan prepisani rukopis iz 1596. čuva u Topkapi-muzeju u Istanbulu, Ibrahim ibn Ahmed Hazrić iz 18-og vijeka, Ali ibn Vali iz 17-og vijeka, Hasan ibn Ali al-Mostari (oko 1770. godine), Abdulah ibn Mustafa Milović (18. vijek), itd.5 Naravno, ono nisu zanatlije, nego vrlo učeni ljudi; ali, njihova djelatnost govori da je naš grad uvijek imao i fine, specijalizirane zanatlije što su im pomagali u opremanju knjiga…

(nastavak u sljedećem broju)

Iz maturskog rada – tema: razvoj zanata u Mostaru do 20. vijeka

Mentor: profesor Adem Krgo

Učenik: Anel Pala

____________________

1 Danka Ivić: ”Mostarske kujundžije XX vijeka i njihovi proizvodi pafte, kukače i ploče čitlije”, ”Hercegovina” br. I, str. 209.
2 H. Kreševljaković: ”Esnafi”, str. 275.
3 C. Peez: ”Kultura Mostara…”, str. 87
4 Sidžil M.K., str. 162/163.
5 Smail Balić: ”Kultura Bošnjaka”, Zagreb, 1994. str. 170.

Prethodna · Sadržaj · Naredna

Zadnja stranica [Povećaj]

Index · Novi broj · Arhiva · Traži · Info · Linkovi
Redakcija · Pretplata · Kontakt

Zadnja izmjena: 2006-01-04

ISSN 0350-6517
Copyright © 1995-2008 Časopis Most · Mostar · Bosna i Hercegovina
Design by © 1998-2008 Haris Tucaković · Sweden