Most - Index
Most - Pretplata
Naslovna stranica [Povec'aj]

Index · Novi broj · Arhiva · Trazhi · Info · Linkovi
Redakcija · Pretplata · Kontakt

Broj 202 (113 - nova serija)

Godina XXXI septembar/rujan 2006.

Latinica · Ћирилица · Transliteration

Prethodna · Sadrzhaj · Naredna

Izet Handzhic'
Dzhemail Silajdzhic':
Brojnost motiva

Dvadeset godina je od prve samostalne izlozhbe Dzhemaila Silajdzhic'a. Nije ih imao puno, ovo je tek peta. I nije se kretao jednosmjerno. Okrec'uc'i se svakom novom motivu, on je iskushavao novi pristup i stvaralachki postupak. Stoga su brojni i razlichiti Silajdzhic'evi putovi do slike. Jednom uslikovljen motiv nije napushten zauvijek. Silajdzhic' mu se vrac'ao ponovo nakon naslikanog drugog ili trec'eg.

Silajdzhic' ne gleda na stvarnost kroz predmet ni preko predmeta, vec' kroz ono shto asocira na stvarnost. A to je boja, gesta, struktura, kompozicija, prostor, harmonichna cjelina. Tako Silajdzhic' pravi male cikluse u kojim svaka naredna slika ne mora biti bolja, ili uspjelija, ali drugachija svakako. Ipak, svaka naredna, i u malom ciklusu pokazuje stvaralachko sazrijevanje.

Sadrzhaj najstarije slike ovdje ”Bez naziva”, 1986. je bezbroj sitnih predmeta-znakova koji asociraju na realnost. Slichnim strukturama i kompoziciji Silajdzhic' se vratio dvadeset godina docnije u ciklusu ”Proljec'e”, ali sa jache izrazhenom dinamichnom kratkom gestom. Gesta i boja su ovdje likovni sadrzhaj. Svaki novi motiv bio je za Silajdzhic'a i novi likovni problem i izazov.

Dzhemail Silajdzhic': Zelena slika IV

Dzhemail Silajdzhic': Zelena slika IV

Slike ”Znakovito I”, 2004. i ”Znakovito II”, 2005. (ova druga ima svijetliju podlogu pa su i kontrasti vec'i i drugachiji likovni efekti), te slike ”Pismo”, 2003., ”Pismo u krugu i kvadratu”, 2003., ”Pismo znak”, 2003., kao i slike ”Zhuti kvadrat”, 2000. i ”Crveno i smedje”, 2005. iako nisu nastajale jedna za drugom mogle bi biti u istom ciklusu. Zajednichki im je znak, bilo piktografskog ili ideografskog, ili, pak, linearnog pisma, rukopis, ali su i koloristichki odnosi izmedju podloge i svega shto je na njoj, drugachiji.

”Crveni zapis” chine krupni crveni grafemi na tamnijoj podlozi. A onda slijedi malo igre sa krugovima i kvadratima u kompoziciji. I na jednima i na drugima su tragovi predjashnjih, ili novih sitnih znakova.

”Nar”, 2003. g. je forma u formi, ali su znaci josh sachuvani u svjetloplavom kvadratu, da bi ishchezli sa ”Plave slike”, i ”Ribe”. Tako se Silajdzhic' znao vratiti predjashnjem sa novim zamislima na svome putu odustajanja od realistichkog slikarskog predstavljanja, i prihvatanja koloristichkih povrshinskih struktura, te njihove zamjene prostornim planovima u slobodno zamishljenim figurama, geometrijskim kompozicijama, i poetichnim apstrakcijama. U svemu pak ima vedrine i likovne lirike.

Svodjenje vizuelnih planova na povrshinsko strukturiranje, josh docnije je zamijenio rasporedom figura u prostoru. Ciklus ”Bez naziva” donosi slobodniji zaokret u asocijacijama na realno, i novo bogatstvo likovnosti i dubinu prostora. Potez vishe nije odluchujuc'a grada sadrzhaja slike, a u apstraktnoj ekspresiji se radjaju nove poetichnosti, plavo-sivo, ljubichasto kao prostor, a asociranje na predmet, na dogadjaj donosi iz slike u slike drugachije sadrzhaje, kompozicije od gestualnosti koje drugachije formiraju prostor i ono shto je u njemu, te nove likovnosti.

Slike ”Ptica”, ”Sunchane kochije”, ”San” donose poeziju folklora, i lirsko osjec'anje. Silajdzhic' je zakorachio i u geometriju doshavshi i do harmonije kompozicije kao cjeline ali i boje – ”harmonija”, ali i u enformel kao umjetnost bez oblika i kompozicije, ili kao apstraktno-spontanom chinu, ostajuc'i uvijek lirik i kolorist. Njegov gest i nefiguralni znak pobudjuju asocijacije na figuru, a potezi ponekad stvaraju privid reljefa.

Raznolikost kompozicija proizlazi iz nizanja dijagonalnosti, perspektiva, pozadine, kontrasta boja (komplementarni, kvantitetni, intenzitetni, simultani), te naglashavanja lirskih kvaliteta boje. Otvaraju se i pitanja proporcije, simetrije. A to sve govori o slozhenosti Silajdzhic'evog slikarstva.

Prethodna · Sadrzhaj · Naredna

Zadnja stranica [Povec'aj]

Index · Novi broj · Arhiva · Trazhi · Info · Linkovi
Redakcija · Pretplata · Kontakt

Zadnja izmjena: 2006-12-22

ISSN 0350-6517
Copyright © 1995-2008 Chasopis Most · Mostar · Bosna i Hercegovina
Design by © 1998-2008 Haris Tucakovic' · Sweden