Odlučujući se za učešće u doprinosu rasvjetljavanja prednosti varijante autoputa 5C istočne trase (Mostar-Neum) naša grupa se odlučila da značaj istakne kroz slijedeće:
- Demografska slika gravitacionog područja procijenjenog sadašnjeg stanja u odnosu na predratno (1991.) je nepovoljna. Nepovoljnost se ogleda u činjenici da je prije rata na ovom području, površine 2.723 km2, živilo 220.939 stanovnika a danas 157.531 što je manje za 28,7% stanovnika. Broj zaposlenih je prije rata bio 54.929 a sada 33.600 ili 38,83% manje. Gustina naseljenosti je prije rata bila 81 stanovnik po km2, sada je 58 ili 28,4% manje.
Rat je na ovom gravitacionom području doveo do smanjenja privredne i opšte aktivnosti. Po našim saznanjima najnepovoljnije stanje u području je u općini Stolac, zatim Čapljini i Ljubinju. Za prosjekom ovog gravitacionog područja zaostaju sve općine osim Mostara, a kakvo je stanje u samom Mostaru govori podatak da na dan 28.02.2006. godine posao čeka 14.565 radno sposobnih od čega sa VSS 532, VS 480, SSS 3.999 i tako dalje. U HNK nezaposleno je 26.980 osoba. Ovakva situacija se, naravno, ne može uzeti kao konačna zbog prisutnosti sive ekonomije.
U odnosu na 2005. godinu prijavljeno je novih 700 radnika sa tendencijom porasta broja nezaposlenih. Potrebe za novim radnicima, prema podacima Berze rada HNK, su bile 0. Ovi podaci dovoljno govore o socijalnom stanju analiziranog gravitacionog područja.
- Značaj izgradnje autoputa 5C u predloženoj varijanti (Mostar-Neum) sa osvrtom na čitavu regiju je izuzetan. Izuzetnost se ogleda u (ako se isključi uticaj destruktivne politike):
Otvaranje novih radnih mjesta za sve djelatnosti i stepen stručnog obrazovanja,
- Angažovanje domaće građevinske operative,
- Iskorištenje domaćih resursa u izgradnji,
- Logistička podrška
Može se slobodno reći da je izgradnja autoputa u ovoj varijanti za ovo gravitaciono područje i čitavu Bosnu i Hercegovinu PROZOR U SVIJET. Time de jure i de fakto Bosna i Hercegovina postaje pomorska sredozemna zemlja sa ”svojim prozorom u svijet”.
- Zaštita kulturno-historijskog i prirodnog naslijeđa – Izgradnjom autoputa istočne varijante (dionica Mostar-Neum) bi se sačuvalo kulturno-historijska baština Počitelja, Mogorjela, Gabele, Radimlje, Daorsona i dr. i u svijetu poznate po svojoj ljepoti zelene i opjevane rijeke Neretve (An der schone grün Neretva), njenih pritoka i doline. Za ovo područje se može upotijebiti izraz iz doba Kelta koji su zadivljeni ljepotom uzviknuli ”NERA ETVA” što u prevodu znači ”BOŽIJI DAR”.
S tog stanovišta, izgradnja mosta u Čapljini preko Neretve (Čapljina-Zvirovići-Ploče) u varijanti dogovora političkih predstavnika Bosne i Hercegovine je za svaku osudu jer je asocijalna, nehumana, uništavajuća i ekonomski neopravdana.
|