Most - Index
Most - Pretplata
Naslovna stranica [Povec'aj]

Index · Novi broj · Arhiva · Trazhi · Info · Linkovi
Redakcija · Pretplata · Kontakt

Broj 191 (102 - nova serija)

Godina XXX oktobar/listopad 2005.

Latinica · Ћирилица · Transliteration

Prethodna · Sadrzhaj · Naredna

Atif Kujundzhic'
Zacharanost sobom za pravljenje snova

Gradimir Gojer: ”Teatarski kaleidoskop”.
Reminiscencije, teatroloshke i redateljske
biljeshke, slike, sjec'anja i zapisi.
Matica hrvatska. Mostar, 2005.

Gradimir Gojer je osoba koja na najprirodniji nachin opstaje u inventivno-kreativnom i kulturalnom smislu, ljudski neprijeporno u svakom pogledu i trenutku bosanskohercegovachkog i shireg kulturnog prostora i vremena. Dijapazon Gojerovih interesiranja nesaglediv je za svaku optiku. Gradimir Gojer profesionalno jeste teatarski chovjek: teatrolog, redatelj, ravnatelj, ali, kako je teatarska predstava i tehnoloshki gledano najkompliciraniji i najslozheniji umjetnichki produkt, kako su Gojerova izgaranja i shira od teatarskih opcija, valja cijeniti kako je ogromno ljudsko i umjetnichko – kulturalno – iskustvo Gradimira Gojera. U tom smislu, Gradimir Gojer, izuzetna je ljudska figura, akter i pojava koja u bh. kulturnom prostoru za puno toga znachi kriterijum i mjeru, meritum.

Gojer je autor brojnih knjiga o teatru, teatarskim ljudima i kazalishnim predstavama. Autor monografija o teatru i teatarskim pojavama. Autor knjiga o knjigama. Organizator i sudionik kulturnih dogadjanja. Chlan brojnih zhirija za vrednovanje teatarskih projekata. Autor dramatizacija i scenskih kolazha. Redatelj kazalishnih predstava. Sjajan poznavalac dramske literature. Zhelimo rec'i, kako god pogledamo u smjeru Gradimira Gojera, on se u vishedecenijskom radu i prisustvu uspravlja i uzdizhe kao kulturalni monument. I ne samo kao, vec' to uistinu jeste: monument bosanskohercegovachkog teatarskog i uopc'e – kulturnog zhivota u miru i ratu, a sasvim neovisno o tome, shta je teatar Bosni i Hercegovini i Bosna i Hercegovina teatru a, zbog chega i nismo u moguc'nosti, u svakom trenutku recipirati, identificirati i adekvatno cijeniti i uvazhavati Gojerovu pojavu.

Maja Rubinic': Ilustracija, akrilik na platnu

Maja Rubinic': Ilustracija, akrilik na platnu
(sa izlozhbe Maje Rubinic' u Mostaru 23-30.9.2005.)

Povod ovom promishljanju i progovoru, jeste, nova knjiga Gradimira Gojera, Kazalishni kaleidoskop, petnaesta po redu izdavanja, a posvec'ena predshasnicima teatra Velimiru Stojanovic'u i Luki Pavlovic'u, koji su chitavu jednu epohu teatra na prostorima Bosne i Hercegovine uchinili svojim analitichkim, ali duboko poetichnim tekstovima, dostupnom shirem krugu chitatelja… Istina je, otkako je prestao izlaziti chasopis Pozorishte koji je izdavalo Narodno pozorishte Tuzla, osim prikrac'enosti za mjerodavno i validno razmatranje teatarskih pitanja i poduhvata, Bosna i Hercegovina nema ni ovlashnu hroniku teatarskih zbivanja, a to je za svaku recepciju u buduc'nosti, nenadoknadiva shteta.

Gojer priznaje svoju zacharanost teatrom u svim aspektima, ukljuchujuc'i i pisanje o teatarskom zhivotu. Decenijama je priljezhno biljezhio, a knjige su se same slagale. Razumijevamo, kako je pisanje o svome poslu i ljubav prema njemu, dio visoke profesionalne etike i odgovornosti, upotpunjavanje slike o sebi, svome radu i teatru, uopc'e. Polaganje rachuna suvremenosti i buduc'nosti na najbolji nachin. Gojer je sasvim usvojio, pa bez ograda i uvjetovanja radi i zhivi maksimu Paola Magellija, prema kojoj je: kazalishte soba za pravljenje snova. U tom smislu, Gojer je prema teatru i njegovim ljudima – akterima, iznimno brizhljiv, pazhljiv i njezhan.

U ovoj knjizi, Gojer se josh jedanput predstavlja kao chovjek i osoba sjajne inventivno-kreativne energije i kulturoloshke shirine i beskrajnog humanizma. O tome najbolje svjedochi njegova krajnja dobrota i nepretencioznost koju mozhemo pratiti u rasponu: od rijechi do iskaza, od prve do posljednje strane ove knjige.

U knjizi, Gojerova biljezhenja krec'u od odjeljka: Bosanskohercegovachke drame – uvjeta nashe kazalishne buduc'nosti – Alija Isakovic' i bosanskohercegovachki teatar, Drama proshlosti i sadashnjosti – dramatski rad akademika Abdulaha Sidrana, Dramatski opus Radovana Marushic'a – nad rukopisom Triptih o Bosni, Savremena drama o nashoj suvremenosti – povodom autorskog rada pisca i redatelja Harisa Pashovic'a, a nastavljaju odjeljkom: Poetski teatar – A. Shantic', M.C'. C'atic', I. Samokovlija, V. Lukic'. Slijedi, Dvanaest zapisa o recentnoj teatarskoj produkciji, pa odjeljak: Glazba i teatar, u kojem se Gojer brizhljivo bavi portretiranjem maestra Dzhevada Shabanagic'a u tri teksta, a donosi i obiman interview sa njim, slijede dva teksta o Ivici Sharic'u, osvrt na utiske sa proba Ere s onog svijeta Jakova Gotovca, tekst i interview sa maestrom Vjekoslavom Shutejom, tekst povodom chetiri decenije rada flautiste Bec'ira Drnde, tekst o Dubrovachkim ljetnim igrama i Makedonskoj operi, Ranko Rihtman, Dushko Bugarin…

Zatim, Dva kritichka teksta iz ranijih godina, Piter Bruk, Beket, Konstantinovic', Dosije Katarina – Edina Papo i balet – poslanice – shest njih, Luko Paljetak, Djelo Jusic', Belma Checho, Svijet likovnog angazhmana Vanje Popovic', Teatarski plakat Branka Bachanovic'a, Tuzlanski teatar – Putovanja Ivana Frane Jukic'a – Ivan Lovrenovic', Prva boshnjachka opera – Hasanaginica – Nijaza Alispahic'a i Asima Horozic'a, Srebrenichki inferno – Dzhemaludina Latic'a, dramski tekstovi Safeta Plakala, Nijaza Alispahic'a, Nedzhada Ibrishimovic'a, Zlatka Topchic'a – u redateljskom iskustvu Gradimira Gojera, Katarina Kosacha – posljednja vechera – Ibrahima Kajana, knjige: Ivana Ivanovskog, Chede Kisic'a, Gojka Bjelca, Sarajevska zima, Ines Fanchovic', Fadil Hadzhic', Reihan Demirdzhic', Zaim Muzaferija, Sedmodnevnik – povodom Katarine Kosache u Sartru, Suzan Zontag, Makedonija – postojbina teatra, Obitelj Stafanovski, … pa Kazalo imena sa preko 500 podataka…

Maja Rubinic': Apsu i Tiamat, akrilik na platnu

Maja Rubinic': Apsu i Tiamat, akrilik na platnu
(sa izlozhbe Maje Rubinic' u Mostaru 23-30.9.2005.)

Tekstovi Gradimira Gojera, neovisno o obimu i formi, brizhljivo su brusheni dragulji koji zauvijek chuvaju slike i aktere kulturnih dogadjanja. Gojer ih pazhljivo nizhe na nit kontinuiteta bosanskohercegovachkog kulturnog zhivota. Svaki tekst, ima svoj istinski i neporeciv raison d’être, znalachki i smisleno produbljen Gojerovim sjajnim iskustvom, odmjeren poznavanjem prilika i aktera, njegovom dobrohotnom i kultiviranom osobom. Svaki tekst, zato, ima stvaran smisao i znachaj, predstavlja dragocjenost o kojoj trebamo znati.

Vec'ina ovih tekstova, vec' su objavljeni u Oslobodjenju, Vechernjaku, Jutarnjim novinama, pozorishnim afishama, etc., ali tek objedinjeni u knjigu – progovaraju vishim smislom kontinuiteta samih kulturnih dogadjanja na koja se odnose. Tako se, jedno vrijeme umjetnichkih zanosa i izgaranja, pred chitateljem, uistinu kaleidoskopski zavrti – gradec'i slike i pretapajuc'i se ih jednu u drugu, bash na nachin kako ih je Gradimir Gojer brusio do visokog sjaja, draguljne vrijednosti, smisla i ljepote.

12. kolovoza/augusta, 2005.

Prethodna · Sadrzhaj · Naredna

Zadnja stranica [Povec'aj]

Index · Novi broj · Arhiva · Trazhi · Info · Linkovi
Redakcija · Pretplata · Kontakt

Zadnja izmjena: 2005-12-29

ISSN 0350-6517
Copyright © 1995-2008 Chasopis Most · Mostar · Bosna i Hercegovina
Design by © 1998-2008 Haris Tucakovic' · Sweden