Most - Index
Most - Pretplata
Naslovna stranica [Povećaj]

Index · Novi broj · Arhiva · Traži · Info · Linkovi
Redakcija · Pretplata · Kontakt

Broj 188-189 (99-100 - nova serija)

Godina XXX juli-avgust/srpanj-kolovoz 2005.

Latinica · Ћирилица · Transliteration

Prethodna · Sadržaj · Naredna

Mugdim Karabeg
Kako su nastali Adam i Eva?

Slike iz Amerike

Teri Šaivo je ipak umrla. Prirodnom smrću koja je, međutim, bila u istoj mjeri i ”neprirodna”. Sedam godina je na Floridi bila prikovana za specijalni bolnički krevet. Nakon teškog infarkta mozak je desetak minuta ostao bez ishrane i zadržao samo funkcije golog vegetiranja života. Muž je zahtijevao od suda da donese odluku o skidanju instrumenata za vještačku ishranu i da se liši muka vegetiranja. Otac, majka i ostala rodbina ustali su furiozno protiv. Slijedilo ih je sve više i više konzervativnih krišćanskih vjernika, u okviru religioznog pokreta ”Za život”. Dolazili su u grupama, sa svijećama i Isusovim raspećima, pred bolnicu, u zanosu izgovarali dijelove Biblije i tražili da medicina dokraja održava ”božiju svetost života”. Sudovi su ipak, na temelju medicinske dijagnoze da Teri više nikad neće normalno živjeti, presudili da se njeno tijelo odvoji od instrumenata. Tada se sručila lavina onih koji su zastupali ”svetost očuvanja života”. Konzervativci su podržavali medicinske nauke dok je trebalo Teri beznadežno održavati na vegetiranju. Kad su ljekari rekli da nema spasa, onda su se okrenuli i protiv medicine. Intervenisao je i Senat sa republikanskom većinom posebnim zakonom koji je obavezao sud da ponovo razmotri ”slučaj Šaivo”. Predsjednik Buš je požurio u Vašington D.C., u nedjelju, prekidajući vikend, da potpiše zakon i da podršku desnim krišćanima. Sud ipak nije pokleknuo. Konačna odluka: za Teri Šiavo treba omogućiti čovjeku dostojnu ”prirodnu smrt”. Tako je i učinjeno. Do prirodne smrti ona je ipak stigla neprirodnim putem. Jer su se u njen beznadežni slučaj upetljali religija, ideologija i politika. Svaka sa velikim nadama da će izvući za sebe nove poene.

Chicago

Chicago

Teri je, međutim, tek početak priče o djelovanju tvrdokornih zastupnika doslovne provedbe religioznih normi onako kako su zapisane u svetim knjigama.

Već duže vrijeme u nekim državama SAD okupljaju se u školskim dvorištima i aulama, konzervativni vjernici koji izgovaraju redove iz Biblije i slave Isusa. Školske vlasti to ne dozvoljavaju, jer po Ustavu religija je odvojena od javnih, državnih institucija. Ali oni ponavljaju kako je Isus duboko u srcima u dušama većine Amerikanaca i da je njemu mjesto i u školama, fakultetima, sudovima, Senatu, Armiji i svim ostalim lokacijama u kojim žive i rade vjernici. Novinari ih pitaju šta će biti ako predstavnici svih brojnih vjera i sekti počnu tako opsjedati javna mjesta agitujući za svoje svetinje, jer su ravnopravni krišćanstvu u SAD. Konzervativci uzvraćaju da je to njihova stvar, a Isus nikome ne smeta!

Pojedini vjerski velikodostojnici sa govornica crkava kritikuju vjernike koji podržavaju ili su glasali za Demokrate koji su, navodno, ”protivnici vjere”. Dolazi do isključenja takvih ljudi iz pojedinih crkava.

Demokrate nastoje da spriječe izbor nekolicine sudija koji su tvrdokorni konzervativci, koji su protiv svake vrste abortusa; protiv upotrebe čudotvornih ćelija ljudskih zametaka za naučna istraživanja i liječenje bolesti genetike i svih vitalnih organa; koji su za anatemu homoseksualizma mimo postavki Ustava. Konzervativci ističu da su time liberali protivnici vjere. U nizu crkava javno se prikazuje video – kaseta na kojoj vođa republikanske većine u Senatu oštro kritikuje Demokrate da smišljeno koče organizaciju države. Politika direktno ulazi u crkve. I nakon svega među sudije se bira sve više onih koji odgovaraju desnom, republikanskom krilu Amerike.

Ričard Šerman je sa uspjehom završio koledž i postdiplomske studije i konkurisao za profesora na jednoj gimnaziji. Nakon što je u svemu zadovoljio stručne zahtjeve konkursa, predstavnik škole ga obavještava da ga ne mogu primiti jer mu je otac javno nastupao u korist ateizma, što izaziva proteste roditelja učenika.

Na velikom raskršću dva ”interstejta” odnosno međudržavna autoputa 200 milja južno od Čikaga podignut je metalni, blješteći krst visok 70 metara. Liberali se pitaju: kome treba taj izazov drugim religijama!?

U nekim državama donose zakon kako ni silovana žena ne smije sutradan uzimati sredstva za onemogućavanje trudnoće jer to je, navodno, protiv Božijeg zakona o svetosti života. U državi Illinois guverner Rod Blagojević je prinuđen da donese posebne propise o tome da svi apotekari moraju izdavati ženama pilule protiv začeća, a ne odbijati te usluge u ime svoje religije.

* * *

Simptomatično je da se upravo u Sjedinjenim Američkim Državama, koje su u tehničko – tehnološkom i naučnom pogledu odmakle ”za sedam milja” cijelom ostalom svijetu, zavatreno javljaju glasovi u korist sveobuhvatnosti religije i njenih ustaljenih normi. Ti konzervativci danas sve glasnije negiraju Darvinovu teoriju razvoja i prilagođavanja živih jedinki uslovima okoliša. S tim u vezi i kontroverzna pitanja: kako su, uistinu, nastali Adam i Eva?

Da li ih je svojom svemogućnošću stvorio Bog odnosno Allah u jednom trenu, u istom obliku i sa svim istim životnim funkcijama kakve ljudi posjeduju danas?

Ili je sve teklo onako kake kažu egzaktne nauke? Od prve praeksplozije materije u beskrajnom svemiru do pojave planetarnih skupina u čijim su središtima sunca. Pa je hlađenjem usijane magme, pojavom vazduha, obradive zemlje i vode, došlo do sticaja svih uslova za stvaranje života. Vaskrsao je prvi zametak jednoćelijske biološke jedinke u vodi. Koja se postepeno razvijala i usavršavala sve do pojave ”čovjekolikog majmuna” i najzad najsavršenijeg bića za koje do sada znamo da postoji - čovjeka? Dakle po zakonima razvoja koji traje milijardama godina, odnosno evolucije i prirodnog odabiranja živih jedinki, čije je osnove davno definisao biolog Darvin.

* * *

Svete religiozne knjige – kažu mnogi američki naučni radnici - dozvoljavaju zaključak da su razvoj i prilagođavanja živog pa i ”mrtvog” svijeta dokazane činjenice. To ne negira uvjerenje i vjeru da iza svih tih pojava i fenomena postoji Božija moć koja je ustanovila zakone i pravila osnovnog reda stvari.

Istovremeno, međutim, jača plima onih koji bi da zaustave taj tok stvari i ”utvrde” kako je danas sve onako kako je bilo u prapočetku i zapisano u Bibliji, Svetom pismu, Kur’anu, Talmudu... A da bi oni bili u pravu mora se, između ostalog, sa scene ukloniti biolog Darvin i njegova naučna istraživanja i zaključci da se živi svijet stalno razvija, prilagođava i tako održaje svoju egzistenciju. Fundamentalni vjernici – krišćani upravo idu tim putem.

Sve je više onih koji tvrde da je Darvin improvizovao svoj ”dokazni postupak” na temelju relativno malog broja primjera koje je sam izabirao i slobodno, nenaučno tumačio. Među njima su najbrojniji fundamentalni vjernici koji nepokolebljivo stoje na stanovištu da sve jedinke stvorene Božijom voljom ostaju onakve kakve su bile od praiskona i ostaće do budućeg iskona. Oni se s gađenjem zgražaju nad postavkom da je ”čovjek postao od majmuna”. Time oni, praktično, odriču nauku i razvoj. Jer ako je sve danas kao što je bilo prije 5 milijardi godina, čemu upotreba savršenstva ljudskog uma i naučna istraživanja?

* * *

Danas se u 13 američkih ”crvenih” država, one koje su mahom za Republikansku stranku, traži od škola i profesora da ”budu kritični” prema Darvinovoj teoriji evolucije i da je samo napomenu, jer ona, navodno, negira Boga.

Oni pronalaze ”srednji izlaz” iz te zagonetke koji vodi ka, istinu govoreći, nejasnom, ili u najboljem slučaju maglovitom rješenju. Oni sve više govore o agensu ”intelligent creativism” (intelidžent kreativizm) – dakle ”inteligentna moć stvaranja”. O tome bi trebalo učiti u školama. Mnogi smatraju da su to mala vrata za uvođenje religije u školske klupe, jer iza termina ”inteligentno stvaralaštvo” opet stoji Bog, što je inače protuustavno.

Ipak i dalje egzistira veliki broj pobornika Darvina, među kojim su pretežno naučni radnici, često i sami duboki vjernici. Oni međutim ulogu svemogućeg Božijeg stvaranja ne vide u nekim jednom za uvijek datim normama, vrijednostima i dostignućima, već kao kreativni poticaj nastanku, razvoju i nestanku, gdje nauci ima itekako mjesta. U toku TV diskusije o uzrocima cunami tragedije u indijskom potkontinentu i traženja pitanja na odgovor: da li je izginuće 200.000 ljudi božija kazna za nepoštivanje Božijih normi, jedan od učesnika, inače islamski velikodostojnik, je rekao: ”Ma kakva Allahova kazna! Pogrešno je misliti i tumačiti kako se Bog bavi svim mogućim pitanjima i ”sitnicama” života i prirode. On je dao usmjerenja, osnovne norme i pravila, ostalo je djelovanje tih Bogom danih zakonitosti i slobodne ljudske volje.”

* * *

Oni koji priznaju zakonitosti razvoja i prilagođavanja, koje fundamentalni vjernici po pravilu stavljaju u rubriku ”protivnika vjere”, takođe polaze od stanovišta da se Bog ne bavi svim mogućim pojedinostima kozmičkih i zemaljskih procesa i fenomena. On je dao zakone koji generalno regulišu prirodni razvoj i biološke fenomene, stvorivši uslove da ljudski mozak primjenom naučnih metoda i spoznaja, dešifruje neke ranije nedostupne tajne. Jedan profesor teologije piše u ”Čikago Tribunu” kako u vrijeme dok je nastajala Biblija – između 1000. godine prije Krista i 150 godina poslije njega – nisu bili poznati ni virusi, ni bakterije, ni uzroci mnogih psihičkih bolesti, na primjer šizofrenije koja se nekada tumačila kao useljavanje ”demona” u ljudsku dušu. I tada su se po pravilu masovne pojave smrtonosnih zaraza tumačile kao ”božija kazna”. Danas, međutim, kada elektronski mikroskopi snimaju najsitnije viruse i bakterije, kada supermoderni aparati snimaju svaku sekciju mozga, pluća ili srca, jasno da se to više ne može smatrati kaznom neke više sile, ponajmanje Božijom, već posljedicom realnih uzroka i nekadašnje nemoći čovjeka da spriječi takve tragedije. Bog je prepustio čovjeku da otkriva sve više ranije neodgonetljivih tajni i da tako razvija i sebe i svoj okoliš. Bog je stvorio prvu klicu života i uspostavivši norme harmoničnog razvoja omogućio da se pojavi i prvo razumsko biće – čovjek. Nije čovjek postao od majmuna, već se njegova genetika razvijala iz zajedničkog korjena paralelno sa strukturama majmuna, koji su ličili a i danas liče na čovjeka ali su zaostali na nedostižnu razdaljinu iza njega.

Ne treba misliti da se ova borba ”konzervativaca” i ”liberala” u SAD odvija između dubokih vjernika i onih koji su sumnjivi zbog ”ateizma”. U redovima liberala takođe je najviše vjernika, česta su imena doktora nauka iz oblasti teologije kao i šefova univerzitetskih katedri za pitanja vjera, uz to i crkvenih veledostojnika.

* * *

Zašto, pitaju se oni koji ne prihvataju argumente fundamentalnih tumača vjerskih knjiga – ne dozvoliti mogućnost da je i nauka rezultat Božijeg ”inteligentnog stvaralaštva” dijelom prenesenog u ljudski mozak? Nigdje u vjerskim knjigama ne piše da nema nauke, da je zabranjena i da je razvoj živog svijeta nemoguć. Jer prvi ljudi, Adam i Eva, bili su sasvim određene boje kože i rase. Odakle onda, ako nema razvoja i prilagođavanja, da danas imamo crnce, bijelce, žutu rasu, crvenokošce itd? To je rezultat prilagođavanja ljudi novim podnebljima i klimama. A da nije toga ljudski rod bi brzo izumro.

Oponenti fundamentalnog tumačenja religije pitaju: Da li su norme svetih vjerskih knjiga, napisane davno, u svemu važeće i dan-danile? U Bibliji, a i nekim drugim svetim knjigama, se govori o istrebljenju židova i homoseksualaca, o tome kako je žena privatna svojina, odobrava se ropstvo itd. Sve je to nespojivo sa današnjim poimanjima demokratije, slobode i ravnopravnosti naprednih, razvijenih društava. To znači da je čovjek taj koji u svakom novom vremenu mora tumačiti vjerske kanone prilagođeno opštim društvenim uslovima trenutka u kojem se živi.

* * *

Onda nova pitanja. Zašto se u Americi zastupnici ortodoksnog, zamrznutih tumačenja religioznih normi suprotstavljaju Darvinovoj teoriji razvoja i prilagođavanja i svemu što može da ugrozi integritet doslovnog tumačenja i primjene onog što je napisano u svetim knjigama? Liberali kažu: zbog toga što oni Bibliju upotrebljavaju kao oružje u političkoj borbi za vlast, što nije posao religije koja prevashodno vodi računa o moralu, duhovnoj kulturi, socijalnim uslovima života, širenju dobra itd. Oni direktno utiču na službene organe pretežno republikanske orijentacije, radi diktiranja uređenja društvenih odnosa po njihovim konzervativnim mjerilima. Oni Boga proglašavaju vlastitom svojinom, kao da on postoji radi pojedinih društvenih slojeva i njihovih interesa, radi parcijalnih politika, rasa i naroda, a ne podjednako za sve ljude.

* * *

Neki kažu da jer srećna okolnost što Amerika ima svoje konzervativne Republikance i liberalne Demokrate. Jer to, navodno, održava poželjnu društvenu, političku, socijalnu i kulturnu ravnoteži. Jer po konzervativcima bi SAD svako jutro ustajale ”na obe desne noge” i mnogo toga bi tapkalo u mjestu i vraćalo se u srednji vijek. Demokrati bi, međutim, otvarali puteve za suviše slobodnjačko uređenje društvenih odnosa pa i nemire koji mirišu na neke nove ”proleterske revolucije”, odnosno Amerika bi stalno ustajala ”na obje lijeve noge”.

Njihovo odmjeravanje snaga drži američke prilike na spasonosnoj ”srednjoj liniji”.

* * *

Ja lično, kao pisac ovih redova, stojim čvrsto na Darvinovoj teoriji razvoja jedinki i prilagođavanja okolišu. Imam za to čvrste dokaze. Nakon što sam dugo ležao na betonu podzemnog tunela u Dretelju, napipao sam između desnog boka i kičme nekakvu veliku, malo natečenu okruglinu promjera 10 centimetara. Kada sam se opet obreo kod kuće pogledao sam to u ogledalu. Vidim na kuku mi i na leđima velika, tamna, malo ispupčena i otvrdla ploha. Bila je to zaštita kože i kostiju od tvrdina betona. Znači moj organizama se odmah u toku od 60 dana, počeo prilagođavati novim uslovima života u konclogorskom okolišu. Ko zna šta bi sve na meni izraslo da je kojim slučajem bilo moguće da se u Dretelju zadržim 60 miliona godina, koliko traje evolucija i prilagođavanje čovjeka sredini! Izašao bih otuda sličan okoštaloj kornjači ili krokodilu zaštićenom tvrdim kožnatim plohama, kao srednjevjekovni vitez metalnim oklopom!

Prethodna · Sadržaj · Naredna

Zadnja stranica [Povećaj]

Index · Novi broj · Arhiva · Traži · Info · Linkovi
Redakcija · Pretplata · Kontakt

Zadnja izmjena: 2005-12-18

ISSN 0350-6517
Copyright © 1995-2008 Časopis Most · Mostar · Bosna i Hercegovina
Design by © 1998-2008 Haris Tucaković · Sweden