Most - Index
Most - Pretplata
Ekrem Handžić: Stari most [Povećaj]

Index · Novi broj · Arhiva · Traži · Info · Linkovi
Redakcija · Pretplata · Kontakt

Broj 175 (86 - nova serija)

Godina XXIX juni/lipanj 2004.

Latinica · Ћирилица · Transliteration

Prethodna · Sadržaj · Naredna

Veselin Brnović
Mozaik istinske ljubavi

Antologija Momira Sekulića

(”Majka je genije djeteta” – Hegel)

Neumorni književni pregalac (prozni pisac, književni kritičar, naučni radnik i antologičar) Momir Sekulić ne prestaje da široj čitalačkoj publici, kulturnoj i književnoj javnosti, stalno i iznova nudi najljepše bisere iz svoje književne radionice. Nedavno je objavio antologiju ”Književnici u pjesmama”, koja i pored prvih izuzetno povoljnih književno-estetskih ocjena, još uvijek nije dobila punu i pravu valorizaciju koju zavređuje. A sada čitalačkoj publici i najširoj kulturnoj javnosti poklanja Antologiju – majke u pjesmama, koja je izuzetno vrijedan dragulj i biser među biserima ovog oblika književnog tvoraštva.

Po samoj svojoj prirodi i sadržini ova antologija je tematskog karaktera – u njoj je jedini i osnovni objekat poetske vokacije i imaginacije zastupljenih autora majka i ljubav prema majci, a to je samim tim i čini izuzetno vrijednim poetskim mozaikom trajne vrijednosti i ljepote. To je orkestrirana harmonija pjesničkih glasova posvećenih majci, uspješno vođena estetskim kriterijumima i afinitetima sastavljača, kao mnogozvučni stihovani oratorijum, no tako skladno akordiran bez obzira na generacijsku razliku zastupljenih pjesnika i njihovu stilsko-estetsku pripadnost. To je i normalno i logično, jer sve njih povezuje jedan, i jedini, zajednički motiv – majka i sve ono što ona jeste od nastanka svijeta kao vrelo života i oreol ljubavi. Dovoljno je samo izgovoriti to ime i pred nama se otvara čitav svijet, niče neizreciva i ničim pomućena ljubav, do jedino sjenkom brižnosti i bojazni, koja je samo majci svojstvena, za svoju djecu, koja to njoj jesu, bez obzira na godine uzrasta.

I, možda, zato, a to je posebna odlika i kvalitet ove Antologije, koju bi bez ustezanja mogli nazvati knjigom nad knjigama, stvara se jedan nov estetski dojam koji se sastoji u tome da je uslovno rečeno, glavna ličnost ove Antologije – majka i sve ono što ona jeste, znači i predstavlja, dok su zastupljeni pjesnici bez obzira na njihova više ili manje zvučna imena povučeni u sjenci kao djeca jedne jedine i velike majke svih njih. Otuda se ova Antologija i dojmi kao veličanstveni spomenik majci svih nas zajedno i svakog pojedinačno, kao božanski duh i anđeo čuvar koji izlijeće iz svake pjesme i gradi njenu tako krhku, a tako snažnu ličnost, koja izrasta u grandioznu siluetu i figuru. A majka to zapravo i jeste, i to jedino i može biti. Zar Majka Jevrosima, Majka Jugovića, Stojanka majka Knešpoljka i druge nijesu istovremeno i naše majke samim tim što su poprimile opšteljudske odlike i vrline i postale sinonim božanske dobrote i ljepote, ljubavi i stradanja, vjere i nade. Dah te božanske milosti i ljubavi i čini naše majke anđelima čuvarima naših života, puteva i stranputica.

Hanife Hancioğullari: Portret

Hanife Hancioğullari: Portret

Mnogi su mudraci i filozofi pokušali da definišu majčinu ljubav i njenu ulogu kao matice života, ali meni se čini da je to najbolje učinilo ono ciganče koje je, uplakano, tražeći majku, na pitanje kakva je njegova majka, odgovorilo: ”Moja je majka najljepša i najbolja na svijetu”. Vrhunac ove mudrosti i istine potvrđuje i narodna poslovica koja genijalno sublimira naš odnos prema majci: ”Onog dana kad majka umre počinje starost”.

I, zaista, kao što i nevjernik u teškim i opasnim životnim situacijama, i pored sveg svog ateizma, priziva Boga u pomoć, tako i mi ma koliko bili stasali i životno osamostaljeni, kad nam je najteže zavapimo za majkom, bila ona živa ili ne.

A majka je jedina koja daje i uzvraća ljubav bez naknade i uslovljenosti, jedina spremna na istinsku i nesebičnu žrtvu, da zaštiti i odbrani. To potvrđuje i jedna indijska poslovica koja kaže: ”Samo onaj koji se povjeri majci i onaj koji se povjeri zemlji neće propasti”.

I kao rezime ovog kratkog osvrta citirajmo I. Tarketija čija misao mi se čini najcjelovitija: ”Samo je majka ona koja daje božanski značaj ženi”.

Sve ovo je i te kako dobro znao i Momir Sekulić, koji se odvažio na sastavljanje ove Antologije. Kažem: odvažio, jer je za to trebalo imati i dovoljno znanja i dovoljno hrabrosti i dovoljno literarno-estetskog afiniteta. A da je on ispunjavao sve ove uslove najbolje potvrđuje sama Antologija i veoma nadahnuti Predgovor koji nudi čitaocu. On je samim tim posao antologičara i priređivača, uglavnom, vrlo uspješno obavio. Ali, i da nije, sam njegov trud, obim i obilje materijala koji je trebalo istražiti, estetski procijeniti, odabrati i razvrstati zaslužuje samo pohvalu. A to se može ilustrovati sljedećim:

Antologija sadrži preko 360 pjesničkih jedinica (preko 70 narodnih i oko 300 umjetničkih) sa oko 280 zastupljenih autora. I cio taj obimni materijal je podijeljen u šest tematskih cjelina: Žubori lirskih narodnih pjesama o majci, Bol i ponos u srcu majke (tužbalice), Biseri lirskih i lirsko-epskih pjesama o majci (balade i romanse), Živa prisutnost majke u narodnoj epici, Zlatni vijenac pjesama o majci poeta za djecu i U sazvežđu svetog sjaja – pjesme o majci pjesnika za odrasle.

Ovakvom strukturom knjige Sekulić sugestivno, i uspješno, ukazuje na narodnu književnost kao izvorište i korijen, na njenu neraskidivu povezanost sa umjetničkom lirskom poezijom o majci, na njihovu nedjeljivost u kreiranju njenog božanskog lika počev od bogomajke do majke čovjeka. Pri svemu tome, bilo bi nepravično posebno isticati bilo koje pjesničko ime, počev od Njegoša i Andrića do onih najmlađih, bez obzira na objektivnu razliku i umjetničke domete njihovih pjesama, jer sve njih u jednu cjelinu uvezuje tematski krug kome su posvećene. Svi su oni iskazali svoj glas u kreiranju lika majke, bez obzira što je taj glas jednih bio estetski jasan, čist i ubjedljiv, a drugih manje artikulisan, no izrečen ne sa manje ljubavi prema majci.

Međutim, možda bi se ovoj Antologiji (zvala se ona tako, ili zbornik, izbor i sl.) mogao postaviti prigovor druge vrste, da u nju nijesu uvršteni još neki pjesnici koji to svojim opusom zaslužuju, kao i prigovor estetskog kriterijuma u odabiru zastupljenih pjesnika i pjesama. Ali, konačno, to je subjektivni izbor i pravo antologičara, čiji mjeritum se mora poštovati.

U svakom slučaju, i bez obzira na ovakve i moguće druge prigovore, bili oni osnovani ili ne, sa sigurnošću se može reći da je Sekulić našoj kulturnoj i književnoj baštini ponudio zaista jednu vrijednu knjigu, nezaobilaznu za svaku biblioteku (gradsku, školsku ili privatnu) i kao obaveznu lektiru sa ovom tematikom. To je pionirski poduhvat ove vrste u našoj Republici i osnov za sve buduće antologičare angažovane na planu ove tematike. A to čini i osnovnu i estetsku i sociološku vrijednost ove Antologije u kojoj se na jednom mjestu mogu naći najljepše pjesme o majci naših pjesnika i narodnog pjevača, jer kako kaže jedna jevrejska narodna poslovica: ”Bog nije mogao biti na svakom mjestu, pa je zato stvorio majke”, a Sekulić ih okupio u ovoj Antologiji.

Prethodna · Sadržaj · Naredna

Ekrem Handžić: Stari most [Povećaj]

Index · Novi broj · Arhiva · Traži · Info · Linkovi
Redakcija · Pretplata · Kontakt

Zadnja izmjena: 2004-07-10

ISSN 0350-6517
Copyright © 1995-2008 Časopis Most · Mostar · Bosna i Hercegovina
Design by © 1998-2008 Haris Tucaković · Sweden